Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 1909
Hei har et litt spesielt spørsmål, håper det er noen som vet. Saken er den at eg har vert tung rusmisbruker i ca 15 år. (amfetamin og piller) Og kan derfor ikke ta sertifikat i Norge uten å ta urinprøver ukentlig i 1 år, for å dokumentere rusfrihet. Dette vet eg pga søkte om å begynne på sertifikatet i Norge i januar 2018. Min samboer som også var rusmisbruker ble gravid og vi fant ut av dette i februar 2018. Da flyttet vi til Sverige til fameliemedlem av hun. Vi begge har vert rusfri siden 15.02.18. Og fått en sønn som betyr alt for oss.. Enn skal aldri si aldri men eg vet med 1000% sikkerhet at eg aldri kommer til å ruse meg igjen og er sikker på at det vil ikke min samboer heller..

Vi flyttet tilbake til Norge i januar 2019 og bor i en flott leilighet og lever et helt normalt liv.

I løpetav tiden vi bodde i Sverige søkte eg om å få ta sertifikatet der, og måtte i den forbindelse fylle ut papirer der det var mange spørsmål som f. Eks : har du brukt rus de siste 3 år? Eg krysset av nei på alle spørsmålene og fikk brev i posten 2 uker etterpå at eg kunne begynne på sertifikatet. Å tok kontakt med en kjøreskole 3 måner senere fikk eg lappen.

Eg vet at det er feile opplysninger som er gitt til trafikkverket i Sverige. Grunnen til at eg fikk ja fra trafikkverket i Sverige er at de ikke har muligheten for å kontrollere politiregistere i Norge, de tar derfor kontakt med veivesenet i Norge å sjekker om det ligger noe utsettelse på meg.. Det gjorde det ikke og derfor fikk eg ja.

Eg kan No kjøre på dette sertifikatet i Norge og det er gyldig til 2028.

Har vert i kontakt med advokat og fått beskjed om at eg trygt kan bruke det her.

Spørsmål :

Fikk en dom i 2019 for noe amfetamin politiet tok meg med i 2017. Eg ønsker og bytte inn sertifikatet til et norsk sertifikat og må da fylle ut et likt skjema på statensvegvesen her. De har samme spørsmål som f. Eks : har du brukt rus de siste 3 år, osv.. Bør eg vente til år 2022 før eg gjør dette for å da kunne svare nei uten å lyve på spørsmålene? Noen som vet hvor godt de sjekker det eg svarer?

Grunnen til at dette er viktigst for meg er at eg ønsker å ta motorsykkel lappen så fort som mulig. Og siden eg bor i Norge må eg derfor vere registrert i statensvegvesen i Norge. Dette blir eg automatisk når eg veksler inn mit svenske sertifikat i et norsk.

Håper på noen gode råd fra dere.. Trenger ikke moralisering om at eg har gitt feile opplysninger til Sverige. Er like rusfir som. Fjellvann å kommer til å vere det livet ut..