Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 13610
(søkte litt rundt her, og fant ingen skikkelig dvorak-tråd, og tenkte jeg skulle påta meg ansvaret å lage den. beklager den noe sensasjonalistiske trådtittelen. litt smør må til for å få klikk. ;-)




[CENTER]dvorak keyboard layout




hva:[/CENTER]
dvorak er et såkalt tastaturoppsett. dersom kikker ned på tastaturet ditt vil du gjerne se en klynge taster arrangert i et oppsett kalt qwerty, etter øverste rad med bokstaver. (dersom du ikke gjør dette, så er ikke denne posten for deg, da du nok allerede vet hva dvorak er).

opprinnelig hadde skrivemaskinen tastene arrangert alfabetisk. men i prototypen så satte tastene seg fast dersom du trykte for fort i samme område. qwerty-oppsettet ble designet for å motvirke dette, ved å plassere taster som ofte ble brukt etter hverandre bort fra hverandre.

dvorak er et alternativ til qwerty, hvor tastene er arrangert helt annerledes.



[CENTER]hvorfor:[/CENTER]

formålet ved qwerty fører naturlig nok til at det er langt fra optimalt å skrive med det. men når problemet i prototypen etterhvert ble fikset, mente forhandlerne at det var for sent å endre på det, og det ble så værende.

så i dag har de fleste altså qwerty. det er ofte vondt å skrive lenge med det, på grunn av måten du må bevege fingrene, og det er vanskelig å lære seg hvor tastene er, og å skrive fort. det er med andre ord ikke designet for ergonomi, enkelhet eller fart. men det har det store fortrinnet at det er *vanlig*. og det er faktisk nok.

men det finnes alternativer! og et av disse alternativene er dr. August Dvoraks oppsett. det har en rekke fordeler over qwerty, og er designet av en person som viet ordentlig lang tid til å forske på det optimale oppsettet for å skrive engelsk. (det er fordelaktig på de aller fleste vestlige språk, inkludert norsk, selv om det er designet for engelsk).

problemene med qwerty er mange. noen eksempler:
- man må taste mange kombinasjoner med samme finger, eller med to nabofingrer
- venstrehånda er favorisert, på tross av at de aller fleste er høyrehendt [over 3000 ord kan skrives med venstrehånda alene]
- man må taste *veldig* mye utenfor hjemmerekka (den midterste rada, hvor man skal hvile fingrene til vanlig) [bare 18% av slag foregår på hjemmerekka]
- man må ofte hoppe over hjemmerekka, og gjøre en "hurdle", hvor man taster på øverste og så nedre rekke (til eksempel ordet "minimum", og ca 1200 andre ord)

små grep som å plassere alle vokaler ved siden av hverandre gjør at det er bevist enklere å lære (man husker posisjonene til vokalene), mye mer behagelig og raskere å skrive med (man bruker annenhver hånd og får dermed optimalt skrivemønster og -rytme). noen av fordelene med dvorak er:

- bokstaver blir tastet med alternerende hender, som resulterer i mindre belastning, bedre rytme, raskere tasting, og mindre feiltasting [nesten ingen ord skrives med kun én hånd]
- man taster ofte ordene fra kantene av tastaturet og inn mot midten, da det er enklere for hendene (om du ikke tror meg, prøv å prikke fingrene dine på et bord, først fra lillefingeren til pekefingeren, så gjør du det samme i omvendt rekkefølge)
- hjemmerekka er sterkt favorisert [70% av taster foregår på hjemmerekka]
- høyrehånda er mildt favorisert (mange bruker å ha caps lock til enter, som fører til nærmest fravær av favorisering)



[CENTER]hvordan:[/CENTER]

nå har du vel kanskje lyst å prøve? det er enkelt nok. i dag har vi jo litt mer avanserte datamaskiner, så man trenger ikke bytte tastatur. du kan bare endre oppsettet, og bruke tastaturet du har nå! alt du trenger å gjøre er:

[CENTER]WINDOWS:[/CENTER]
nede i høyre hjørne står det sikkert EN eller NO. høyreklikk der. inne i alternativene kan du endre tastaturoppsett. naviger deg frem til engelsk -> dvorak.

[CENTER]MAC OS X:[/CENTER]
under Apple-menyen, velg System Preferences -> International -> Inputs Menu. velg dvorak.

[CENTER]ANDRE:[/CENTER]
dersom du bruker noe annet er sannsynligheten for at du er datakyndig nok til å finne ut dette selv ganske høy. om du mot formodning ikke er det, spør bare her i tråden.

noen av dere vil kanskje nå tenke "vent litt, tastene på tastaturet mitt er jo fortsatt organisert i qwerty, blir ikke det forvirrende?". svaret mitt blir da at - nei. ikke egentlig. når du først skal lære deg å skrive dvorak, hvorfor ikke lære deg å skrive effektivt og fort?

dette kan du *kun* oppnå ved å skrive uten å se på tastaturet. dette høres kanskje merkelig ut for noen av dere, men det er faktisk slik alle som skriver ordentlig fort gjør det. "touch typing" kalles det, og består av at du taster etter "touch" istedenfor etter øyene.

tastaturet ditt skal (må!) ha noen små hakk i 'f'- og 'j'-tastene, som fører til at du kan enkelt finne korrekt posisjon. du legger pekefingrene på disse tastene, og så legger du de andre fingrene horisontalt utover. dette er hjemmerekkeposisjonering. du beveger kun fingrene opp og ned fra hjemmerekka. dette er den optimale måten å skrive på med tanke på hastighet og komfort.

ettterhvert som du "lærer" tastaturoppsettet, vil du slutte å måtte tenke på hvor hver tast er. du vil bare vite det, og dermed skrive meget raskere enn folk som må se på tastaturet for å skrive.

jeg anbefaler å gå igjennom dette kurset noen ganger: http://gigliwood.com/abcd/lessons/, og gjerne spille litt på http://play.typeracer.com/.



[CENTER]OBS:[/CENTER]
belag deg på å skrive *meget* sakte de første dagene, om ikke ukene. det tar tid å lære seg et nytt tastaturoppsett. så enkelt er det. men er det verdt det? uten tvil, vil alle som kan dvorak si.

det verste du kan gjøre er å bytte tilbake til qwerty i denne læreperioden. da ødelegger du mye for hjernen din, og den vil følgelig *hate* deg. pass også på å ikke "overøve", da det vil føre til mer irritasjon enn utbytte. hjernen din sier ifra når det er nok terping for øyeblikket.
Jeg sitter med en skole-PC og det funker ikke å gjøre som du sa..., er det noen andre måter jeg kan gjøre det på?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Finnes det egne tastaturer med dette oppsettet? Fikk lyst til å prøve det, jeg suger med qwerty. (er treig og trykker ofte space for fort hvis jeg skal skrive et ord som ender på er.)
True phreak.
Oooh... Mindfuck.
Sitat av armorking Vis innlegg
Jeg sitter med en skole-PC og det funker ikke å gjøre som du sa..., er det noen andre måter jeg kan gjøre det på?
Vis hele sitatet...
hvilket operativsystem? det kan hende man må være administrator.


Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Finnes det egne tastaturer med dette oppsettet? Fikk lyst til å prøve det, jeg suger med qwerty. (er treig og trykker ofte space for fort hvis jeg skal skrive et ord som ender på er.)
Vis hele sitatet...
i dag er det ikke selve tastaturet som bestemmer, men programmene selv. i f.eks Windows kan man sette dvorak i kontrollpanelet, og da vil det fungere på nesten alle program (er noen få spill og anddre som er hardkoda til å bruke qwerty, men det er sjeldent et problem).

ideelt sett skal man ikke ha taster på tastaturet i det hele tatt, for du skal ikke sitte med nasa neddi det når du skriver. det blir som å ha noter på pianotangenter.
hvilket operativsystem? det kan hende man må være administrator.



Den kjører Windows7 men er ikke administrator på den.
Men det samme skjer her hjemme med min Pc, den kjører også Windows7 og jeg er admin på denne pc'n....
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvorfor bruke Dvorak når det finnes Colemak?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Skal sjekke om det finnes på iPad, hadde vært awesome å slippe skrivekrampa.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Hvordan skriver du Æ/Ø/Å?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Og det gjorde det ikke...
Som trådstarter sier er fordelene mange når det kommer til skrivehastighet, men det jeg har hørt/lest er at rent praktisk gir ikke Dvorak en markant hastighetsøkning over Qwerty, hvis man er godt trent i begge layoutene.

Om det er hurtigere å lære enn Qwerty er godt mulig, men dette vet jeg ingenting om.

Selv har jeg ikke orket å lære meg Dvorak, men jeg baserer meg på ord fra venner og bekjente, så godt mulig at det er veldig individuelt.
Er det ikke nichotin her på bruket som reklamerer for dvorak i singaturen?
Har selv den driveren installert men har egentlig ikke funnet orken til å sette meg ned å lære det skikkelig.
"overlegne"

For folk som har alltid brukt qwerty kommer det alltid til og være overlegent, perfeksjonert hos de fleste.

Når man har brukt det så lenge er det jo ikke vanskelig og skrive langt og lenge i blinde uten noe problem, og bytte til dvorak gjør deg ikke tastaturfrelst, men det kan være smart og lede nybegynnere til dette.
alexanderb: Er det vanskelig å bruke stor bokstav i dette overlegne tastaturoppsettet eller?
Sist endret av staM; 10. april 2012 kl. 23:20.
skulle ønske jeg hadde blitt oppdratt med dvorak oppsett i heimen, men desverre ble det en qwerty oppvekst
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Hvordan skriver du Æ/Ø/Å?
Vis hele sitatet...
ae, oe, aa. Norsk er oppskrytt.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Må lære meg å skrive på nytt, neitakk
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av hovik Vis innlegg
ae, oe, aa. Norsk er oppskrytt.
Vis hele sitatet...
Det er mulig norsk er oppskrytt på gutterommet, men jeg tviler på at mine medarbeidere hadde satt pris på å få all skriftlig kommunikasjon skrevet av en fjern onkel i amerika.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Hovrdan vil dette fungere i spill? Vil vel kreve en hel haug med remapping? :/
Sitat av armorking Vis innlegg
Den kjører Windows7 men er ikke administrator på den.
Men det samme skjer her hjemme med min Pc, den kjører også Windows7 og jeg er admin på denne pc'n....
Vis hele sitatet...
hva er det egentlig du gjør? her er Microsofts egen guide: https://www.microsoft.com/enable/tra...ta/dvorak.aspx.


Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor bruke Dvorak når det finnes Colemak?
Vis hele sitatet...
det har gått mye mer forskning inn i dvorak, og det baserer seg på forskjellige prinsipper fra colemak. colemak gjør at du distribuerer tastetrykk bittelitt mer mellom fingrene, men den følger ikke "fra lillefingeren til pekefingeren"-prinsippet, og er som følge av blant annet det noe mindre behagelig å skrive, syns jeg. men det er nok uendelig bedre enn qwerty.

en av de største fordelene dvorak har over colemak er forresten den samme fordelen som qwerty har over *alt*, nemlig at det er mer vanlig. dvorak er t.o.m. ansi-standarisert.


Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Hvordan skriver du Æ/Ø/Å?
Vis hele sitatet...
alt etter. folk på windows vil sikkert bruke norsk dvorak. jeg syns dog dette er ganske jævlig, da den plasserer symboler slik som de er på norsk tastatur, og du får " sammen med @ istedenfor sammen med '. æøå er forøvrig spredt litt merkelig rundt.

selv bruker jeg Gentoo Linux. jeg benytter ikke æøå i shell (har aldri hatt bruk for det). i Xorg har jeg et eget oppsett (det er veldig enkelt å lage eget tastaturoppsett med xkb) hvor æøå er alt-gr + eoa.

Sitat av Bartulf Vis innlegg
Som trådstarter sier er fordelene mange når det kommer til skrivehastighet, men det jeg har hørt/lest er at rent praktisk gir ikke Dvorak en markant hastighetsøkning over Qwerty, hvis man er godt trent i begge layoutene.

Om det er hurtigere å lære enn Qwerty er godt mulig, men dette vet jeg ingenting om.
Vis hele sitatet...
det er ikke forsket direkte på folk som skriver meget raskt qwerty som har gått over til dvorak. (jeg er dog en sånn en.) men om man lærer fra bunnen av, så er dvorak vist bedre i flere eksperiment, og det er trolig en langt høyere andel hurtige dvorak-skrivere enn qwerty-skrivere.

men hovedfordelen med dvorak for meg er alikevel ikke hastigheten, men hvor utrolig behagelig det er å skrive.

Sitat av Maniox Vis innlegg
"overlegne"

For folk som har alltid brukt qwerty kommer det alltid til og være overlegent, perfeksjonert hos de fleste.

Når man har brukt det så lenge er det jo ikke vanskelig og skrive langt og lenge i blinde uten noe problem, og bytte til dvorak gjør deg ikke tastaturfrelst, men det kan være smart og lede nybegynnere til dette.
Vis hele sitatet...
jeg skrev qwerty i nesten 20 år, og har hatt *stort* utbytte av å gå over til dvorak.


Sitat av LesPaul Vis innlegg
Hovrdan vil dette fungere i spill? Vil vel kreve en hel haug med remapping? :/
Vis hele sitatet...
det eneste jeg har foretatt av remapping er "wasd" -> ",aoe", og så eventuelt remapped ting som var på ",aoe". noen spill (f.eks Morrowind) tar i mot qwerty uansett hvilket oppsett du har.
Hva med hurtigtaster som CTRL - C og V? De blir jo helt ubrukelig.
Sitat av LesPaul Vis innlegg
Hovrdan vil dette fungere i spill? Vil vel kreve en hel haug med remapping? :/
Vis hele sitatet...
Hvis du beholder Qwerty-oppsettet, kan du i programmer og de fleste spill switche fra Dvorak til Qwerty ved hjelp av ctrl+shift. Noen spill er også laget slik at du ikke trenger å gjøre dette en gang, det bare fungerer av seg selv, ved at f.eks. p blir reload istedenfor r som standard, siden p er der r er på Qwerty. Er veldig sjelden jeg har behov for å remappe spillene manuelt.

Sitat av eclipze Vis innlegg
Er det ikke nichotin her på bruket som reklamerer for dvorak i singaturen?
Har selv den driveren installert men har egentlig ikke funnet orken til å sette meg ned å lære det skikkelig.
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt Norsk Dvorak siden 2004, og synes det er temmelig overlegent Qwerty. Den store fordelen er at man ikke hiver fingrene rundt på tastaturet slik som med Qwerty, noe som gjør det mye mer komfortabelt å skrive med i lengden. Regnet ut at jeg sparer noen kilometer i fingerbevegelse hvert år. Du skal jo bruke tastatur i mange tiår fremover, og du vil definitivt merke at det er verdt det når du kommer i gang.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Hva med hurtigtaster som CTRL - C og V? De blir jo helt ubrukelig.
Vis hele sitatet...
jeg bruker sjeldent disse, da vim bruker y(ank) og p(ut) istedenfor. men det er ikke akkurat vanskelig å nå ^C eller ^V, selv om de ikke er rett atmed hverandre når man skriver med home row positioning.
Manoix: Tror det var forsket på at det krevdes rundt 52 timer med øving for å komme opp i samme hastighet med Dvorak som med Qwerty, noe som stemmer godt over ens med min egen erfaring da jeg byttet. Hvis du gjør byttet selv, tror jeg du vil bli overrasket over resultatet. Vet mange er skeptiske til Dvorak, men du må innse at Qwerty er en særdeles lite effektiv layout med veldig mye unødvendig forflytning av fingrene.

Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Hva med hurtigtaster som CTRL - C og V? De blir jo helt ubrukelig.
Vis hele sitatet...
C og V med Dvorak er der I og punktum er på Qwerty, så det går helt fint an å gjøre disse med én labb med Dvorak også. Hurtigtastene er som regel lagt opp med Qwerty i tankene, men jeg vil si at det stort sett er vanesak. Har man et helt ekstremt hurtigtastdrevet program der man uansett skriver lite, så kan man heller vurdere å trykke ctrl+shift for å flippe layouten til Qwerty for akkurat det programmet. Akkurat dette med hurtigtaster er for så vidt en ulempe som mest er relatert til at Qwerty er den mest utbredte standarden, men like fullt et legitimt punkt å ta opp. Totalt sett har jeg opplevd det som småtteri, og at generelt økt skrivekomfort veier opp for det i bøtter og spann.

edit: http://www.mit.edu/~jcb/Dvorak/ - referanse til påstanden om 52 timer.

Relevant utdrag:
According to Dvorak, prior to World War II, researchers had found that after three years of typing instruction, the average typing student's speed was 47 net words per minute (NWPM). Since typists were scarce during the war, the U.S. Navy selected fourteen typists for a 1944 study to assess whether Dvorak retraining would be feasible. Dvorak found that it took an average of only 52 hours of training for those typists' speeds on the Dvorak keyboard to reach their average speeds on the qwerty keyboard. By the end of the study their Dvorak speeds were 74 percent faster than their qwerty speeds, and their accuracies had increased by 68 percent.
Vis hele sitatet...
For min del handler det dog ikke så mye om hastigheten (selv om den er bedre). Det er skrivekomforten som er den store greia, og jeg merker enormt stor forskjell selv på mindre tekster.
Sist endret av Nichotin; 11. april 2012 kl. 10:56.
Colemak var jeg ikke klar over. Kanskje en idé verdt å teste.

http://folk.uio.no/obech/Images/Colemak/Norsk_Colemak_lett.gif

Ser jo ut som tastene er mer fornuftig plassert enn Dvorak spesielt for oss som har brukt QWERTY.

http://dvorak.tg90nor.net/images/PCTastatur.gif


Qwerty er jo egentlig på overtid nå.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/Qwerty.svg/300px-Qwerty.svg.png


Men kanskje man burde kjøre noe god gammeldags touch-metode trening ett par tre dager før man kjører switch. Noen som har link til gratis touch sider som også har colemak og dvorak?
Problemet med dvorak slik jeg ser det er at det ikke er standardisert. Kan tenke meg det blir mye tullball om du plutselig skal bruke en annen pc når du har satt deg inn i Dvorak. Eller når noen som er vant med Qwerty skal bruke sin. Nå kan man jo diskutere hvor ofte dette er, men jeg vil tro det kan bli trøblete.
Sitat av Parkett Vis innlegg
Problemet med dvorak slik jeg ser det er at det ikke er standardisert.
Vis hele sitatet...
det er nettopp det det er.
Sitat av Parkett Vis innlegg
Kan tenke meg det blir mye tullball om du plutselig skal bruke en annen pc når du har satt deg inn i Dvorak. Eller når noen som er vant med Qwerty skal bruke sin. Nå kan man jo diskutere hvor ofte dette er, men jeg vil tro det kan bli trøblete.
Vis hele sitatet...
Det er ikke veldig problematisk. Jeg bytter helt fint mellom Dvorak og Qwerty uten at det blir surr. Sitter primært på mine egne maskiner, men hvis jeg f.eks. vil bruke Linux-maskinene på universitetet har disse den norske varianten av Dvorak inne som standard. Og da bytter jeg mest fordi jeg foretrekker Dvorak over Qwerty.
Sist endret av Nichotin; 11. april 2012 kl. 11:11.
Sitat av Parkett Vis innlegg
Problemet med dvorak slik jeg ser det er at det ikke er standardisert. Kan tenke meg det blir mye tullball om du plutselig skal bruke en annen pc når du har satt deg inn i Dvorak. Eller når noen som er vant med Qwerty skal bruke sin. Nå kan man jo diskutere hvor ofte dette er, men jeg vil tro det kan bli trøblete.
Vis hele sitatet...
Som du så, er det nok ikke så vanskelig å bytte frem og tilbake, og jeg antar qwerty er litt som å sykkle. Når du først lærer det, glemmer du det ikke.
Sitat av Sinken Vis innlegg
jeg antar qwerty er litt som å sykkle. Når du først lærer det, glemmer du det ikke.
Vis hele sitatet...
du antar feil. skriver du qwerty bare kanskje et par ganger i måneden, slik som meg, så vil du miste hastigheten din og ha behov for å fokusere for å oppnå en akseptabel hatighet og et akseptabelt fravær av feiltasting.

det er ingen tvil om at dine qwerty-evner vil avta.
Fucke til hele tastaturet, og får og så memorisere hvor det ligger.. haha no thanks
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Fucke til hele tastaturet, og får og så memorisere hvor det ligger.. haha no thanks
Vis hele sitatet...
What? Du gjør ingen endringer på selve tastaturet, og tastene burde du jo vite hvor er hvis du bruker et tastatur regelmessig?
Høres veldig innteressant ut! Får lyst til å prøve, men burde kanskje vente til tentamen- og eksamenstidene er over, hehe men den linken til norsk dvorak for windows fra doomtech.net funka ikke? hvor kan man laste ned norsk dvorak-tastatur til win7 med æ/ø/å?
Sist endret av Tajemnica; 12. april 2012 kl. 10:54.
her er hjemmesida til han som lagde norsk dvorak: http://dvorak.tg90nor.net/. der finner du nedlastninger og instruksjoner.

selv syns jeg dog at det oppsettet er helt for jævlig, og bruker heller ANSI dvorak de få gangene jeg må innom Windows.
tusen takk men hvorfor synes du det er dårlig?
Sitat av Tajemnica Vis innlegg
Høres veldig innteressant ut! Får lyst til å prøve, men burde kanskje vente til tentamen- og eksamenstidene er over, hehe men den linken til norsk dvorak for windows fra doomtech.net funka ikke? hvor kan man laste ned norsk dvorak-tastatur til win7 med æ/ø/å?
Vis hele sitatet...
http://dump.doomtech.net/NorskDvorak.zip

Fixed!
Sitat av Tajemnica Vis innlegg
tusen takk men hvorfor synes du det er dårlig?
Vis hele sitatet...
det plasserer alle symbolene på feil plass av en eller annen uforståelig grunn, og æøå burde åpenbart være alt-gr + eoa, ikke alt-gr + "lol tilfeldige plasser på tastaturet".
alle de andre bokstavene er jo på samme plass som på vanlig dvorak. og man trenger jo ikke trykke alt-gr for å skrive æøå? Jeg trenger i hvert fall ikke det o.o
ahhhh. jeg tenkte på dvorak international. det er det oppsettet som har æøå på tilfeldige plasser via alt-gr. norsk dvorak har bare voldtatt plasseringa av symboler. ville faktisk foretrukket å brukt dvorak international, da jeg bruker æøå sjeldnere enn symboler.
Jeg byttet til Colemak etter å ha lest tråden her. Byttet tastaturoppsett og alt.

Det er helt klart mye bedre enn qwerty, selv om jeg ikke har kommet helt inn i det. Det er overraskende hvor lite jeg må bevege på fingrene når jeg skriver.

Det største problemet er Steam-chat, som ikke helt vil bestemme seg for hvilket tastatur som skal benyttes, men etter tiår med qwerty er det enkelt å kombinere.

z, x, c og v er alle på samme plass som før, så de fleste snarveier er de samme.

Æ, Ø og Å skrives med AltGr + z, p og w, og er veldig lett å komme inn i.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
ahhhh. jeg tenkte på dvorak international. det er det oppsettet som har æøå på tilfeldige plasser via alt-gr. norsk dvorak har bare voldtatt plasseringa av symboler. ville faktisk foretrukket å brukt dvorak international, da jeg bruker æøå sjeldnere enn symboler.
Vis hele sitatet...
Sånn å forstå
▼ ... noen uker senere ... ▼
Qwerty funker fett for meg. Skriver knappe 117 ord i minuttet.
igjen, hastighet er sjeldent hovedargumentet for dvorak. det er et relativt etablert faktum at man kommer høyere opp i hastighet med dvorak, og at de kjent raskeste tasterne i verden har brukt dvorak. men hovedargumentet for å bytte vil alikevel som oftest være at dvorak er mye mer *behagelig* å skrive. det motvirker CTS og RSI generelt ved at designet baserer seg til dels på hvordan skrive behagelig, effektivt og uten for høy belastning.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
igjen, hastighet er sjeldent hovedargumentet for dvorak. det er et relativt etablert faktum at man kommer høyere opp i hastighet med dvorak, og at de kjent raskeste tasterne i verden har brukt dvorak. men hovedargumentet for å bytte vil alikevel som oftest være at dvorak er mye mer *behagelig* å skrive. det motvirker CTS og RSI generelt ved at designet baserer seg til dels på hvordan skrive behagelig, effektivt og uten for høy belastning.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor skulle jeg endre når jeg skriver så raskt uansett? Hvem trenger å skrive raskere? Det er kanskje fint hvis man går for en verdensrekord, eller er en helt data nybegynner, og ikke er vant til noe.
igjen, igjen, hovedargumentet for å bytte er ikke hastighet, men å minske belastningen på hånd- og fingerleddene. forskjellen er *stor* for en som skriver mye til vanlig.
Er det bare jeg som ikke forstår? Om du bytter til dette vil jo tastene på tastaturet (fysiske) være Qwerty mens de vil oppfatte som dvorak? Da blir det jo mind fuck delux når Q på tastaturet skriver Å (Med norsk dvorak).

Eller er det jeg som har misforstått totalt?
man skal ikke se på tastaturet når man skriver, så det spiller liten rolle hva som er på det.
Bruker 5 minutter per setning jeg skriver nå... Må klare dette!
Sitat av Shudo Vis innlegg
Er det bare jeg som ikke forstår? Om du bytter til dette vil jo tastene på tastaturet (fysiske) være Qwerty mens de vil oppfatte som dvorak? Da blir det jo mind fuck delux når Q på tastaturet skriver Å (Med norsk dvorak).

Eller er det jeg som har misforstått totalt?
Vis hele sitatet...
Jo, men det er fullt mulig å bytte om på tastene
Sitat av Gunnar Gul Vis innlegg
Bruker 5 minutter per setning jeg skriver nå... Må klare dette!
Vis hele sitatet...
Jeg brukte denne med stor suksess når skulle prøve å lære meg dvorak.

Edit: denne funker kanskje bedre.
Sist endret av eclipze; 1. mai 2012 kl. 01:07.