Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2652
En av de tingene jeg er sikker på vil være omhandlet er trafikksikkerheten...

Jeg tror det kommer til å stå skrevet om hvor gale vi var som turte å kjøre i 80 km/t rett mot en annen bil som kom i møte med oss. Det var jo kun en meters mellomrom mellom møtende bilister... Ikke visste de noe om den de møtte langs med veien, alkohol var svært et svært vanlig rusmiddel på den tiden...
Det har jeg faktisk også tenkt på litt. Hva vil vi være kjent som? Vi har industrialismen, vi har opplysningstiden, vi har emperialismen osv. Hva vil vi bli? Kapitalismens tidsalder kanskje? Kapitalismen har jo aldri stått så høyt som den gjør nå.

Og nei, jeg tror ikke de kommer til å skrive om trafikksikkerheten. Jeg tror ikke akkurat menneskeheten blir mindre 'gale' i fremtiden. Rusmidler tror jeg kommer til å bli mer og mer vanlig i fremtiden også, noe som gjelder alkohol også.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det har jeg faktisk også tenkt på litt. Hva vil vi være kjent som? Vi har industrialismen, vi har opplysningstiden, vi har emperialismen osv. Hva vil vi bli? Kapitalismens tidsalder kanskje? Kapitalismen har jo aldri stått så høyt som den gjør nå.

Og nei, jeg tror ikke de kommer til å skrive om trafikksikkerheten. Jeg tror ikke akkurat menneskeheten blir mindre 'gale' i fremtiden. Rusmidler tror jeg kommer til å bli mer og mer vanlig i fremtiden også, noe som gjelder alkohol også.
Vis hele sitatet...
Kanskje "teknologiens tidsalder"?

Ang. alkohol så satte jeg det litt på spissen. Hvem vet hva man benytter om 100 år? En liten alkispille kanskje slik at man slipper å gå på de hypermoderne toalettene så ofte...
Jeg tror det samme, kanskje ikke om 100 år allerede, men på den andre siden så utvikler teknologien seg nå fortere en den noen gang har gjort. For det er jo faktisk GALSKAP!
Det at alkohol er et så allmenn akseptert rusmiddel mens vi på den andre siden straffer folk som bruker psykedeliske med bevissthetsutvidende formål er en annen ting. Nå tar vi det som en selvfølge at vi beveger oss i den riktige retningen da, men alt blir ikke alltid bedre i utviklingen. Vi prøver og vi feiler, så lærer vi av feilen, eller lever i feilen blinde for at det kanskje hadde vært bedre måter. Slik vi på mange måter gjør nå, og slik vi på mange måter har sett tilbake på ting de gjorde for et par tre hundre år siden med forakt.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg tror nok vi vil bli kjent som teknologiens tidsalder. Tross alt, de siste 20 årene så har jo mennesket oppfunnet ganske mye teknologi.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Jeg tror nok vi vil bli kjent som teknologiens tidsalder. Tross alt, de siste 20 årene så har jo mennesket oppfunnet ganske mye teknologi.
Vis hele sitatet...
Det kan også tenkes at teknologiframskrittet de neste 100 årene vil være meget store de også. Det har skjedd utrolige ting på dette feltet bare i mine 23år her, og det føles ganske rart ut.

Jeg tenker utrolig mye på hva framtiden har å bringe, hva jeg vil oppleve før jeg dør...men det er vanskelig å vite.

Det eneste jeg håper er at jeg en dag ser og husker verdien i slike framskritt. Og det mye bedre enn det jeg har gjort til nå. Alt jeg har opplevd har mistet sin glans på en måte. Jeg husker min første mobiltelefon, herregud for en opplevelse. Men jeg merker jeg er lite interessert i den, sånn sett. Mon tro om hundre år at man tenker det samme..hva om alt vi har nå og har skapt, mister sin glans på samme måte innen disse 100 år?
Først og fremst må jeg tillegge at vi må tenke mer enn 20 år tilbake i tid når vi snakker om teknologisk utvikling. Det begynte for litt over 100 år siden. Vi fikk strøm, biler, fly og etterhvert datamaskiner og andre teknologiske duppeditter. Før denne tiden var det hest og kjerre, og det var det i mange 1000 år.

En annen ting jeg tror det kommer til å stå om i historiebøkene er kongehuset vårt. Det tror jeg neppe eksisterer om 100 år...
Sist endret av Driftaway; 13. september 2009 kl. 02:24.
Sitat av Driftaway Vis innlegg
Først og fremst må jeg tillegge at vi må tenke mer enn 20 år tilbake i tid når vi snakker om teknologisk utvikling. Det begynte for litt over 100 år siden. Vi fikk strøm, biler, fly og etterhvert datamaskiner og andre teknologiske duppeditter. Før denne tiden var det hest og kjerre, og det var det i mange 1000 år.

En annen ting jeg tror det kommer til å stå om i historiebøkene er kongehuset vårt. Det tror jeg neppe eksisterer om 100 år...
Vis hele sitatet...
Jeg ser gjerne langt tilbake på det Vi er så vant med alt vi har idag, at få synes det er spennende lenger. Kan sammenlignes med det å drikke for første gang i ungdommen. Snike til seg litt sprit, eller noe øl. Det er gode minner, men slikt nå føles bare så naturlig ut.

Er det ikke på tide at Sarpsborg 08 rykker opp a, så vi kan få en skikkelig nabofeide iblant? FFK<3 Hehe, litt offtopic der
De sier vi er ved et skille. Atomalderen og over i teknologialder.
Der er ikke som jeg kommer på personer innenfor vitenskapen som vil bli husket i bøker... Kanskje jeg tar feil der..
Ellers tror jeg bruken av teknologi vil forundre våre etterkommere.

Se signaturen min. Litt rart hvordan ting lå ann før i tiden...
Dette blir litt utanfor spørsmålet, men eg likar teorien om at menneskeheten vil splittes. Du har den eine halvdelen som trene, ete sunt, som er atletiske, høye, smarte og som har ein fin utsjånad. Desse folka er lovlydige borgarar og bor i fine leilighetar langt over bakken. Dei kjører flotte bilar og har flotte jobbar.

På den andre sida så har du dei som drikker, røyker, eter usunt og ellers ikkje føyer seg etter dei "anbefalte" levemåter. Dei vil synke saman å bli feite, stygge og dumme. Dei vil ha bunnjobbar, med dårlig lønn. Dei bor i skitne, ekle heimar. Kjører ein gammal stygg bil, om dei i det heile tatt har.

Alt blir delt opp. Dei smarte menneskene kjører på dei fine vegane som har sollys og frisk vind, medan dei stygge folka kjører under den samme vegen, i skugge og mellom bygningar.

Kva side er DU på?

On Topic: Eg trur dei vil skrive om då FKH var i cupfinalen, som sannsynligvis ikkje vil skje igjen før neste århundre :P
Kommer sikkert til å stå om Obama (nr 1 black president), vår tids verdensøkonomi, hvor bra/dårlig vi styrte politiske ut i fra dems perspektiv, om hvor bra norge var i forhold til perioden vi levde i, hvor brutalt vi hadde det på verdensbasis(slik som vi ser på 1800 tallet og lenger tilbake en det), hvor tungvint ting var for oss, hvor geniale vi var som oppfant datamaskiner, hvor dårlig vi utnyttet datamaskiner, internett, fildeling (som et "problem"), om HIV og AIDS, om biler og fly, om Michael Jackson som sikkert fortsatt er verdens mestselgende artist, om vår tids film og våre "primitive" spesial effekter, om simpsons, og om I gode og onde dager (som fortsatt går).
Og selvfølgelig ett eller annet om Stephen Hawking.
Sitat av Bean Vis innlegg
...og om I gode og onde dager (som fortsatt går)...
Vis hele sitatet...
Hahaha... Hva med Hotel Cæsar da? Den går sikkert fortsatt den også...
Tror at det kommer til å stå at vi faktisk hadde strømledninger.
kommer nok til å bli snakk om hitler og hvor ond han var!
Bøker om hundre år?!

Det som vil stå i historiebøkene om hundre år er jo selvfølgelig det nevneverdige vi har foretatt oss i den perioden. Men om du vil at jeg skal spekulere, så vil det stå om terrorkrigen, Asia og Indias store økonomiske utvikling, en sterkere og mer samlet allianse i Europa, og til slutt hvor store miljøsvin vi var.
Ren spekulasjon, ettersom vi ikke kan spå fremtiden.

Edit: Jeg ser nå at du vil vite hva det kommer til å stå om hva vi foretar oss nå for tida. Dette er vanskelig å si, ettersom samtidshistorikk er veldig vrient å skrive.
Sist endret av Grimdoc; 13. september 2009 kl. 19:06.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Jeg tror nok vi vil bli kjent som teknologiens tidsalder. Tross alt, de siste 20 årene så har jo mennesket oppfunnet ganske mye teknologi.
Vis hele sitatet...
Tror mere det vil bli noe som, den moderne teknologiens start

vanskelig å formulere.. men disse årene er jo grunnlaget for all den sinnsyke teknologien som kommer til å være om 100.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Tror mere det vil bli noe som, den moderne teknologiens start

vanskelig å formulere.. men disse årene er jo grunnlaget for all den sinnsyke teknologien som kommer til å være om 100.
Vis hele sitatet...
Det var jo den industrielle revolusjon som gav opphavet til - overskot, som tillot ei rivande teknisk utvikling, pressa fram av eit enormt overskot: folk fekk tid. Så det er knappast eit nytt fenomen, det har bare gitt nye produkter i det siste. Femtitallet var TVet sitt tiår, og tredvetallet radioen sitt.

Kva er det som er dette tiårets disruptive technology? Internett kanskje? Det er utvilsomt ein av dei tinga som har endra verda rimeleg kjapt, og som eg tipper blir med i historiebøkene.

Fleirtalet i denne tråden slenger jo bare ut en ting; prøv å sjå litt analytisk på det - kva står i våre historiebøker om det som hende i 1909? Opptakter til krig i Europa, industrien som veks fram i Noreg, nasjonaliseringa av fossefalla som gav eit grunnlag å bygge velferdsstaten på, urbaniseringa av Noreg.
Det kommer garantert å bli skrivd om menneskets størte oppfinnelse: internett!

jeg personlig tipper at det kommer til å stå om andre typer kriger som handler om å kontrollere andres land automatiserte systemer og topologier osv... hm... A hackers war....
Internet er nok selvskreven ja. Det er jeg nok helt enig i.

Lurer på om finanskrisen i USA var stor nok til at den får plass i historiebøkene...
HøyRisiko Psykopat
tvilling tårnene i USA :P
Tror facebook o.l. kommer til å komme med, jeg merket selv hvor fort ting sprer seg på søndag.
Jeg og broren min postet noe som sto i både vg og dagbladet dagen etter, og en viss frp-politiker var rasende. Nesten hele Norge fikk det med seg, dvs at det vi skrev på facebook klokken 17.44, søndag 13. september 2009, nådde frem til kanskje 3-4 millioner mennesker. Det er vilt og tenke på, og da det ble postet var det ingen av oss som kunne forestille seg hvor fort det ble spredt. Dette var egentlig en intern-spøk som var ment mest for onkelen min, men det vokste helt ut av proposjoner.

Internett kommer garantert til å komme med, og jeg regner med at facebook også gjør det.
drittunge: Det om at man skulle sende sms for å stemme på frp?
Lurer på om finanskrisen i USA var stor nok til at den får plass i historiebøkene...[/quote]

Hvis det eksisterer noe om 100 år,tror jeg noe bli nevnt. Det er 80 år siden forrige store børskrakk.
Sist endret av lygra; 16. september 2009 kl. 19:26. Grunn: feil tid
hva med underholdning? vet ikke helt om den underholdningen vi har i dag kan sammenlignes med det de hadde før i tida, som konserter, kino, pc-spill osv. Men er ikke helt sikker på om det kan setemme^^
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
"Også alle sammen logger dere dere inn på historieboken og finner frem kapittel 7 "Den informasjonsteknologiske revolusjon" Et kapittel som handler om hvordan verden ble globalisert, hvordan Kina og andre land økte i velstand og internett tok over. Leker med tanken.

TV show, trafikksikkerhet og liknende tror jeg har lite plass i historiebøkene.
Sitat av Saape Vis innlegg
drittunge: Det om at man skulle sende sms for å stemme på frp?
Vis hele sitatet...
Ja, men det var aldri meningen at det skulle gå så langt. Selv om det er litt gøy, og jeg har en god historie til jeg blir bestefar hvertfall.
jeg tror george orwell ville ha snudd seg i grava med tanke på USA og England utvikling. og generelt hvordan kapitalismen fungerer på folk.(avhengihet av dritt man egentlig ikke trenger) og for å ikke snakke om USA's kriger og deres sekundære eller skal vi kanskje si primære hensikter.


bare se in debt we trust på video.google så ser dere hvor mye kredittkortselskapene egentlig har å si i USA
Det kommer til å stå om alt søppelet vi faktisk ser på TV. Att de sendte reallity show, og att den jevne TV-seer faktisk trodde det var VIRKELIG. Uten "råd" fra TV-selskapene

Og det kommer til å stå om storhetstiden Norge hadde med olje milliardene sine, som da er borte

Tilslutt ler de skikkelig rått av att vi trodde vi kunne redde isbjørnene med den livsstilen vi har!
Om ikke akkurat teknologiens tidsalder, så tror jeg nok IT-revolusjonen vil bli huska. Datamaskinenes (da regner jeg også med internett) inntog i både forretningsliv og de tusen hjem har forandra utrolig mye.
Jeg vil tro google havner i historiebøkene. Google har sikkert utviklet seg stort innen den tid, og de blir bare større. Snart kjører vi en google-bil til googles flyplass og flyr til google-land hvor de har en rakett som sender deg til google earth.
Vi blir husket som drapsmenn, vi tok livet av planet.
Ømh, jeg tror vi vil bli sett på som idioter alle sammen. Vi viste hva som ville skje med planeten om vi ikke skjerpet oss på alle punkter innen klima og miljø. men likevel sturet vi fram på samme måte. faktisk tror jeg de vil betegne oss som en egen menneskerase, med totalt fravær av fornuftig tankegang. Homo Sapiens Plasticus Stupido , for all den plasten vi produserte og kastet i sjøen . allerede i dag ser vi effektene av plast i sjøen , gjør vi noe ? nope ! i god tro med tradisjonen , går alle rundt med skylapper
Den tiden vi lever i nå, hvis den blir skrevet om i historiebøkene, vil sansynligvis omtales som seriemonogamiets tid.
Det vil nok også bli husket at vi kunne bruke tusenvis av kroner på unødvendige ting, vel vitende om at mange millioner om ikke milliarder sultet andre steder.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Den tiden vi lever i nå, hvis den blir skrevet om i historiebøkene, vil sansynligvis omtales som seriemonogamiets tid.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hva du mener med seriemonogamiets tid?
ny teknologi, formler, informasjon, historie, osv osv. blir ekstremt mye for ungene på skolen å lære etterhvert. må kanskje være vanskeligere å være matematiker med alle disse kunnskapene man bør kunne, vil hjernen vokse?
vi må jo også lagre all denne informasjonen et sted, plassmangel? før i tiden brant de opp bøkene de mente var feil(vranglære?)
Sitat av lygra Vis innlegg
Kan du forklare hva du mener med seriemonogamiets tid?
Vis hele sitatet...
At normen tillater skilsmisse, og at det gjennomføres i en stor utstrekning; at man finner seg ny partner, men ingen gjennomfører bigami.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av zvxsone Vis innlegg
ny teknologi, formler, informasjon, historie, osv osv. blir ekstremt mye for ungene på skolen å lære etterhvert. må kanskje være vanskeligere å være matematiker med alle disse kunnskapene man bør kunne, vil hjernen vokse?
vi må jo også lagre all denne informasjonen et sted, plassmangel? før i tiden brant de opp bøkene de mente var feil(vranglære?)
Vis hele sitatet...
http://www.scientificamerican.com/ar...ay-use-only-20

Hjernen er noe komplekse greier, men jeg tror nok at lagringsplassen er tilnærmet evig om man sammenlikner med hva man kan lære. Det er heller egenskapen til å rote frem det man skal huske vi sliter med Så akkurat det med hjernen har jeg ikke noe tro på at blir et problem, dessuten, lever vi lenger kan vi bruke flere år på skolebenken også.

Men hey, kanskje man begynner å chippe hjernen til mennesker om noen år, slik at vi kan tenke raskere og ha bedre hukommelse! Hvem vet.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg vil tro google havner i historiebøkene. Google har sikkert utviklet seg stort innen den tid, og de blir bare større. Snart kjører vi en google-bil til googles flyplass og flyr til google-land hvor de har en rakett som sender deg til google earth.
Vis hele sitatet...
Google kommer nok til å være et selskap som finnes lenge... på lik linje med IBM og Microsoft. Uansett, hvis jeg sier slutten av 1800-tallet, er det General Electric du tenker på? Tror ikke du skal overvurdere selskapenes betydning.

Mobiltelefoner, datamaskiner og internett (særlig wikipedia?) må jo være det første som nevnes. Det har tillatt multinasjonale selskaper, en sammenvevd økonomi og viktigere, kulturpåvirkning og teknologiflyt over landegrensene på en helt annen skala enn før. Bare tenk på dekningen av det siste valgfusket i Iran. Tenk på hvordan mobiltelefonen transformerer og utvider økonomien i fattige land. Dette er globalt. Vi lever i informasjonstidsalderen.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Driftaway Vis innlegg
Internet er nok selvskreven ja. Det er jeg nok helt enig i.

Lurer på om finanskrisen i USA var stor nok til at den får plass i historiebøkene...
Vis hele sitatet...
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
tvilling tårnene i USA :P
Vis hele sitatet...

Dette er vel et uttrykk som sier at det er seierherrerne som skriver historien, noe som gjerne også stemmer. Sannsynligvis er nok amerikansk politikk og "bragder" i høysetet i verdens historien, men mye kan skje på hundre år. Kanskje vil det fokuseres mest på den spede begynnelse på en ny era for den østlige verden. I så tilfelle ville det muligens bli en verdenshistorie bragt til våre etterkommere sett fra andre øyne, der det vi ser på som store begivenheter ikke får det fokuset vi ville gitt.