Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2222
hei når jeg er pålogga på usikkre nettverk på naboen sitt trådløst kan denne personen se alt jeg driver med da? hvis ja hvordan kan jeg sikkre meg?

og kan de se hvem som er kobblet til dems eget nettverk?
Han har muligheten til å lese av all trafikk du sender på dette nettverket. For å sikre deg bør du bruke SSH, google it.

De kan se PC-navnet og MAC-adressen (fysisk adresse på nettverkskortet).
Sist endret av Rejolo; 24. februar 2011 kl. 22:33.
7777777's Avatar
Trådstarter
32 7
men er det ofte folk sjekker dette egentlig og er det lett for dem å se det?
for dette nettverker jeg er på virker det som om personen ikke bruker i det hele tatt, fordi jeg har alltid den raskeste hastigheten og den forandrer seg aldrig omtrent, en skjelden gang bare

har ikke internett selv hjemme engang, bruker hele tiden denne, så jeg bare ble nysgjerrig på om naboen kansje ser alt jeg driver med å skriver å nettet
Med mindre du har med et datakyndig menneske så har du ingenting å være urolig for.
7777777's Avatar
Trådstarter
32 7
ok skjønner men på hvilken måte er det eieren av nettverket kan se hva andre som er pålogget på hans nettverk driver med egentlig?
Sitat av 7777777 Vis innlegg
ok skjønner men på hvilken måte er det eieren av nettverket kan se hva andre som er pålogget på hans nettverk driver med egentlig?
Vis hele sitatet...
Can & abel en eksempel, å noen router modem har logging
Sist endret av justastonedhuman; 24. februar 2011 kl. 22:42.
Jeg ville ikke brukt facebook, email, nettbank , chat osv på et usikret nettverk.

Hvertfall ta visse forhåndsregler , følg rådene som er postet over her
Han kan jo bruke firesheep.
yepp, og det som værre er
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Jeg ville ikke brukt facebook, email, nettbank , chat osv på et usikret nettverk.
Vis hele sitatet...
Facebook, mail og nettbank bruker jo SSL..
Sist endret av Rejolo; 25. februar 2011 kl. 08:40.
Han kan også ganske enkelt se at du er i samme domene.
Utrolig lett og snike inn en keylogger over nettverket , og vips sitter fyren på andre siden av gaten med det meste av innloggingsinfo .
ARP spoofing + wireshark gir tilgang til alle informason som sendes ukryptert, deriblandt Msn-samtaler og vanlig nettsurfing uten ssl (https)
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Utrolig lett og snike inn en keylogger over nettverket , og vips sitter fyren på andre siden av gaten med det meste av innloggingsinfo .
Vis hele sitatet...
så det du sier er at man kan sette opp 2-3 usikrede nettverk i blokker i f.eks Oslo, la folk snike seg på, bruke keylogger og rett og slett bare svindle de, mener bare.. det må vel være for enkelt?!? Wet dreeeeaaams... Nææt ;D
7777777's Avatar
Trådstarter
32 7
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
så det du sier er at man kan sette opp 2-3 usikrede nettverk i blokker i f.eks Oslo, la folk snike seg på, bruke keylogger og rett og slett bare svindle de, mener bare.. det må vel være for enkelt?!? Wet dreeeeaaams... Nææt ;D
Vis hele sitatet...
trenger ikke sette opp ditt egen kan bare gjøre det mens du er pålogga på noen andre sitt nettverk som meg.
jeg lasta ned nettop Cain & abel, og kunne se alle sider og passord till alle som var pålogga på nettverket

hvis jeg kommer meg inn på nettverk som er sikkra, kan de også se alt?

og kan jeg se hva de gjør også?
Sist endret av 7777777; 28. februar 2011 kl. 12:03.
Sitat av 7777777 Vis innlegg
trenger ikke sette opp ditt egen kan bare gjøre det mens du er pålogga på noen andre sitt nettverk som meg.
jeg lasta ned nettop Cain & abel, og kunne se alle sider og passord till alle som var pålogga på nettverket

hvis jeg kommer meg inn på nettverk som er sikkra, kan de også se alt?

og kan jeg se hva de gjør også?
Vis hele sitatet...
Ja, blir akkurat samme som ett usikret nettverk.
7777777's Avatar
Trådstarter
32 7
ok.. har enda ikke funnet ut hvordan jeg kan sikkre meg så eieren eller andre som er pålogget av det samme nettverket kan se hva jeg selv driver med..
har jo prøvd å søke SSH men finner jo ikke noe for det.. hvilket program kan jeg laste ned?
Seriøst ? er det ingen beskyttelse selv med sikret nettverk og bruk av firewalls + andre ting ?
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Seriøst ? er det ingen beskyttelse selv med sikret nettverk og bruk av firewalls + andre ting ?
Vis hele sitatet...
Trafikken som går mellom pcen din og ruteren din er tilgjengelig for andre å plukke opp uavhengig av firewall og nettverksnøkkel.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Trafikken som går mellom pcen din og ruteren din er tilgjengelig for andre å plukke opp uavhengig av firewall og nettverksnøkkel.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, husker jeg så dokumentar om det der de kjørte rundt med bærbar i tettbebygde områder og prøvde å fange opp div. ting de var keen på for svindel.
men jeg snakket om kryptert nettverk der man er flere på samme ruter , er nok lettere å kjøre rundt på den måten for å finne åpne nettverk ja
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
men jeg snakket om kryptert nettverk der man er flere på samme ruter , er nok lettere å kjøre rundt på den måten for å finne åpne nettverk ja
Vis hele sitatet...
Du må selvfølgelig ha WPA passordet til nettverket før du får lyttet på noen ting, men med en gang du er tilkoblet er det akkurat det samme, fullt innsyn i alt som ikke er kryptert.
finnes nettverkskort man kan kjøpe som sniffer nettverk rett ut av løse lufta uten og ha passord, husker ikke hvor men det sku vist funke med kain and abel
Sitat av Abomination Vis innlegg
finnes nettverkskort man kan kjøpe som sniffer nettverk rett ut av løse lufta uten og ha passord, husker ikke hvor men det sku vist funke med kain and abel
Vis hele sitatet...
Rettelse: Det finnes nettverkskort som er mer egnet til å sniffe fra nettverk (monitor mode), men uansett om man har slike kort så må man ha passord til nettverket, men WLAN passord som WEP/WPA(2) er ikkje så store saken å knekke, eneste er WPA(2) som er litt tidskrevende.

Forresten så er det atheros og prism0 kort som er foretrukket til sniffing. Men jeg har 2 PCer med Intel 3945 kort, og dem fungerer utmerket til sniffing.