Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 7225
Hei,

For mangen år siden var jeg langt langt nede mentalt sett, psyken min lå i grus. Dette kom av daglig røyking og ett panikkangst anfall som varte i over 1 time(og fortsatte røykingen som vanlig dagen etter) + en litt tregere pupertet så jeg røykte rett og slett for mye hasj når jeg absolutt ikke skulle ha gjort det.

Jeg ble paranoid, veldig innesluttet, deprimert, sosialangst, vrangforestillinger, hadde angst og noen ganger veldig sterk angst og generelt ubehag når jeg var påvirket av cannabis(som var mesteparten av tiden) og var mest sannsynlig i en svak psykose uten at jeg helt kan vite det. På den tiden var det noe jeg nesten benektet for meg selv, uten å være klar over det. Er nok en god del annet jeg også som kan legges til listen.

Ble interessert i sopp og ville prøve sopp, men forstod at det ikke var lurt å ta den store trippen i tilstanden jeg var i.

Det endte opp med at jeg og en kamerat bare spiste rundt 30 sopper vær av semilanceata. Jeg ble ikke påvirket mer enn at jeg var nesten over kneiken til å "trippe" om dere skjønner hva jeg mener, noe som ikke er så behagelig men ikke dirkekte ubehagelig. Men var påvirket nok til at pink floyd som kameraten min fant fram var helt himmelsk å høre på, svakt pustende gardiner og litt bevegende mønstre. En liten tur ut gav meg en liten åpenbaring over hvor fantastisk naturen er. Jeg kan ikke huske å ha tenkt noe over eller prøvd å finne utav noen av problemene mine.

Dagen etter var et vendepunkt i livet mitt jeg aldri kommer til å glemme. Det var bare mye lettere for meg å leve. Jeg hadde mindre angst, humøret var oppe og alt var generelt lettere for meg. Det var akkurat som jeg hadde klatret noen par hakk opp i stigen som jeg var helt nede på i tiden før.

Dette var 7 år siden og jeg er nok langt i fra å være på stell, jeg sliter fortsatt med det som er nevnt oppe. Men siden den gang som er kansje rundt 7 år siden så har det bare forbedret seg... opp og ned.. og i en ganske sakte utvikling, noe som kan skyldes cannabis og det at jeg går denne veien uten hjelp. Men det vendepunktet var noe jeg virkelig trengte i livet.

Jeg prøvde sopp noen ganger når muligheten dukket opp men aldri mer enn første gangene. Helt til forrige uke når jeg hadde meg en liten 10g P. Mexicana trøffel trip og 2 dager etter der igjen fikk jeg meg en trip på 15g P. Atlantis trøffler. Heller ikke da var problemene mine et tema. Det var heller ingenting som gjorde noe med problemene mine dagen etter, og jeg var rett og slett for sliten i hode til noe som helst tenking.

Nå 1 uke etterpå begynner alt dette med problemene mine å gå opp for meg på en merkelig måte, selv om jeg egentlig alt er klar over det. Så forstår jeg nå mye mer av problemene jeg har.

Nå skal jeg vente en liten stund før jeg skal ha meg en skikkelig trip igjen.. og se hvordan dette her kan utvikle seg.. skulle bare ønske det kunne være Semilanceata som kunne være min guide neste gang men så lenge kommer nok jeg ikke til å vente.


Si og men hva dere vil, jeg er mest interessert i andre som har fått enlaranen form for hjelp av soppen!
Sist endret av Naturgrønn; 25. februar 2011 kl. 00:46.
ikke for å drive moralpreken men..

Helt ærlig, tror jeg det ikke har noe med soppen å gjøre.

Den er veldig ustabil, så jeg fraråder deg og andre i å bruke det. Kommer daglig folk som blir lagt inn grunnet den, de blir aldri gode igjen...
Du glemmer hverdagen og problemene bare forsvinner, men det er falsk og farlig illusjon. Du må møte problemene dine og at du er deprimert, For før eller seinere vil den komme dobbelt så hard tilbake i trynet ditt.

Helt greit at du vil ruse deg, Men for å gi deg ett vennelig råd, ikke tro man blir psykisk stabil av å bruke den, tvert imot.

Jeg sier dette til deg fordi jeg ser hele tiden folk som er i din situasjon, Og som ender opp med tvangsinnleggelser og sopp er veldig ofte inne i bildet

Bare ha det i bakgodet kompis, ha en fin kveld
Sist endret av Rammlied; 25. februar 2011 kl. 00:56.
Jeg skal ikke skuffle det du sier under teppet, Rammlied.


Ellers må jeg legge til at angsten og ubehaget som oppstod når jeg røykte cannabis har forsvunnet helt etter større perioder med fravær fra cannabisen.

Sosialangsten er forbedret seg så bra at jeg kan fint fungere normalt, det eneste er at jeg er litt anspent og stresset blant folk.
Løsningen her var å være mer og mer blant folk(jobb). Noe jeg ikke hadde klart uten det store vendepunktet dagen etter førstegangs turen.
Sist endret av Naturgrønn; 25. februar 2011 kl. 01:03.
Jeg ble mentalt friskere av 1 sopptripp. Da hadde jeg gått inn i en boble det var umulig å stikke hull på i 6 år. Trodde seriøst at jeg aldri skulle bli frisk igjen.

Tror rett og slett at den trippen åpnet noen avstengte deler av hjernen min
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Jeg ble mentalt friskere av 1 sopptripp. Da hadde jeg gått inn i en boble det var umulig å stikke hull på i 6 år. Trodde seriøst at jeg aldri skulle bli frisk igjen.

Tror rett og slett at den trippen åpnet noen avstengte deler av hjernen min
Vis hele sitatet...
Va det din første gang?

Har du spist sopp flere ganger enn den gang? Og om, hjalp de andre trippene på psyken din eller var det kun den ene? Eller ble du så frisk at du hadde uansett ikke merket noe ved videre bruk?
Sist endret av Naturgrønn; 25. februar 2011 kl. 02:02.
Fantastisk å høre din historie Naturgrønn! Forskning på de potensielle terapautiske effektene psykedelia kan ha, kan medføre store gjennombrudd innefor psykologi!
Sist endret av Psytrip; 25. februar 2011 kl. 02:46.
Ja , det var min aller første sopptripp, og jeg gikk mot alle naturens lover og spiste det alene Gikk kjempebra

Gikk vel en uke før jeg begynte å merke den store forskjellen, følte jeg fikk senka skuldrene for alt det som hadde plaget meg

Soppen fikk meg til å tenke dypere og mer rasjonelt, samtidlig som jeg fikk sett meg selv fra tredjepersons perspektiv og ransaket det indre i meg.

Og mellom all den tenkingen hadde jeg et stort latterkick og et oppheng på en hallis utenfor stuevinduet

Jeg har prøvd sopp et par ganger i ettertid, men i mye mindre doser
Soppen forsterker jo sansene dine og følelsene, så det kan slå begge veier alt etter hvordan du har det! I store doser begynner det å vrenge sansene dine. Jeg tror så lenge man klarer å styre trippen til noe positivt, så har det enorm terapautisk virkning. Men det er lettere sagt enn gjort! Er mange som har fått euforiske opplevelser av natur, og at det har fått dem til å føle seg mere levende igjen. Inkl. meg...

Sitat av Rammlied Vis innlegg
ikke for å drive moralpreken men..

Helt ærlig, tror jeg det ikke har noe med soppen å gjøre.

Den er veldig ustabil, så jeg fraråder deg og andre i å bruke det. Kommer daglig folk som blir lagt inn grunnet den, de blir aldri gode igjen...
Du glemmer hverdagen og problemene bare forsvinner, men det er falsk og farlig illusjon. Du må møte problemene dine og at du er deprimert, For før eller seinere vil den komme dobbelt så hard tilbake i trynet ditt.

Helt greit at du vil ruse deg, Men for å gi deg ett vennelig råd, ikke tro man blir psykisk stabil av å bruke den, tvert imot.

Jeg sier dette til deg fordi jeg ser hele tiden folk som er i din situasjon, Og som ender opp med tvangsinnleggelser og sopp er veldig ofte inne i bildet

Bare ha det i bakgodet kompis, ha en fin kveld
Vis hele sitatet...
Du kan aldri ha spist sopp vel?

En kniv kan lage nydelig mat, skjære ut fantastiske figurer.... og drepe folk!
Jeg har mange av problemene du nevner selv Naturgrønn, og en sopptur hjelpa meg veldig! Ser på livet og problemene litt annerledes nå Merket det veldig sterkt dagene etter trippen, da var alt bare veldig fint! Men selvfølgelig skal man lande en gang og problemer er en del av livet desverre :/
Men at soppen har hjulpet meg en del er jeg helt sikker på, man tenker jo på en helt annen måte og kan granske seg selv og problemene man har fra ett annet perspektiv som tidligere nevnt og da kan man se ganske mye som det er vanskelig å se når man "er seg selv"
Det er riktig som mange her sier. Det kan slå feil og det kan slå positivt. Det vi alle på ha i bakhodet er mulighetene for de positive effektene, som psytrip sier. Det meste avgjøres av settingen og sinnstemningen din for inntaket. Som med mange andre stoffer, men i en mye større grad. Jeg ville bare legge til dette, fordi det er lett å kunne si noe ut ifra en subjektiv opplevelse, mens faktum er at de subjektive opplevelsene lagt sammen er realiteten. Settingen er alt verdt, og med den rette settingen kan psykadelia-turen være et virkelig stort vendepunkt i livet til det bedre.

Har selv hatt et slikt vendepunkt etter mange år med apatiske og asosiale tendenser, selvbilde som var helt jævlig og generelt angst blant andre. Ikke fordi jeg brydde meg om hva andre mente, men jeg følte ikke selv at jeg holdt mål for å omgås andre. Når alt kommer til alt er alle mennesker forskjellige, og det er din egen oppfattning av deg selv som er viktigst.
Jeg bestemte meg for å prøve fleinsopp etter å ha lest en del om virkningen. Påstanden om at følelser forsterkes og minner vekkes til live, gjorde meg nysgjerrig. Jeg gjorde det alene, med åpent sinn. Jeg vil bare nevne noe av det som jeg observerte. Soppen har definitivt terapautisk verdi, men den har også noen negative sider. Det gies inntrykk av at soppen ikke har noen ettervirkninger, men det er feil.

For min del, så ga den meg dypere innsikt i meg selv, og mine problemer. Det var hovedsaklig minner fra barndommen som kom til live, men også noen fra tenårene. Man formes av sterke opplevelser opp igjennom livet, både positive og negative. Det var veldig spesielt å huske, og kjenne på hvordan jeg en gang virkelig var - som barn, før negative opplevelser begynte å forme meg til den jeg er i dag.

Jeg har bl.a. slitt med sosial angst i mange år, spesielt mellom 15 og 20 år. Alkohol var en åpenbaring for min del, første gangen jeg ble introdusert for det, på fest. Alle de negative tankene og følelsene forsvant. Jeg skjønte at hvis jeg kunne være slik i alkoholpåvirket tilstand, så kunne jeg være slik edru også (det var slik jeg ble interessert i rusmidler). Som sagt, så gjort. Jeg har fortsatt et snev av sosial angst som er vanskelig å bli kvitt. Det er enkelte situasjoner som trigger dette, spesielt konfliktsituasjoner, men det påvirker meg ikke særlig negativt lenger. Jeg er nå i stand til å handle uavhengig av mine følelser. Grunnen til at jeg nevner det med sosial angst, er at soppen tydligvis bryter koblingen mellom følelser og minner. Måneden etter inntaket var en minneverdig opplevelse. Jeg husker at jeg var på byen, og jeg har aldri vært så komfortabel i folkemengder noen gang. Det er vanskelig å beskrive, men jeg følte at jeg var en del av noe positivt. Det å studere andre-, og blikkontakt var behagelig. I tillegg så forsvant kjærlighetssorg som jeg hadde hatt i flere år.

Som sagt så opplevde jeg noen negative sider også, ubehagelige, og enkelte som var direkte skremmende. Jeg klarte ikke å se for meg ansiktene til folk, selv om det var folk som jeg hadde kjent i mange år. Hver natt jeg skulle sove, opp mot 3 måneder etter inntak, så var det som å se ut av et vindu hver gang jeg lukket øynene. Det som vanligvis er en trygg, begrenset plass hvor man kan trekke seg tilbake og reflektere, ble plutselig et form for vindu, åpent for spontane inntrykk, som oftest bilder.

Etter inntaket, så fikk jeg snev av angst da jeg kjente at jeg ble påvirket. Jeg kjente signalet fra hjernen gå nedover ryggraden, hvor det snek seg inn over brystkassen fra begge sider, samtidig som det fortsatte videre nedover ryggraden og røsket i ballene. Jeg anspente meg med åpent sinn, og tenkte at uansett hva som skjer, så går det bra. Det endte med at hjertet slo så fort og hardt, at jeg knep igjen øynene med blank tanke, og fokuserte på slagene. Det var så ille at jeg et øyeblikk trodde at hjertet skulle slå ut av brystkassen - det føltes slik, men plutselig var det over. Man blir mye mer sensitiv under påvirkning. Tanker som låste seg var en annen ting. Jeg hadde ingen negativ opplevelse med det, og fant fort ut at man kom seg ut av det med å slappe helt av og ikke tenke på noe som helst, men det var veldig ubehagelig.

Jeg tenker på ungdommer som ruser seg på fleinsopp i håp om hallusinasjoner, og i stedet kanskje ender opp med et introspektivt mareritt med minner som kommer til live, tanker som låser seg, og følelser som oppleves mange ganger sterke enn normalt.
Sist endret av Liberal; 2. mars 2011 kl. 14:32.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Helt greit at du vil ruse deg, Men for å gi deg ett vennelig råd, ikke tro man blir psykisk stabil av å bruke den, tvert imot.
Vis hele sitatet...
jeg har lest at de i tidligere dager brukte slike ting som lsd og sopp for å kurrere alvorlig psykisk syke personer,jeg tror på trådstarter,jeg har følt det selv av mye medikamentbruk at psyken kan bli bedre etter endt periode

jeg mener,hvis du er skikkelig dårlig psykisk og ER sånn,hva faen har du å tape på å prøve,det kan neppe bli værre,for normale folk vil jeg vært skeptisk til denne teori,men noe er galt i hjernen og en smell kan kanskje fikse det

blir som å slå til en gammel tv som ikke funker,det kan hjelpe og hva har du å tape på å ikke gjøre det hvis den ikke virker
Sist endret av murmade; 2. mars 2011 kl. 14:37.
Beklager, men du blir ikke psykisk stabil av sopp. Kjempebra å høre at du fikk det bedre, men det var nok ikke på grunn av sopp.
Sitat av murmade Vis innlegg
jeg mener,hvis du er skikkelig dårlig psykisk og ER sånn,hva faen har du å tape på å prøve,det kan neppe bli værre
Vis hele sitatet...
Man kan alltid bli værre. Å selvmedisinere med psykedelika når man er i mental ubalanse er risikosport.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Beklager, men du blir ikke psykisk stabil av sopp. Kjempebra å høre at du fikk det bedre, men det var nok ikke på grunn av sopp.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du påstå dette så hardnakket? Det er klart at en å intens opplevelse som en sopptripp vil kunne forandre menneskers liv, og selv om det ikke er noen garanti for at denne forandringen er udelt positiv betyr det ikke at ingen pasienter noen gang blir friskere av en sopptripp.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Beklager, men du blir ikke psykisk stabil av sopp. Kjempebra å høre at du fikk det bedre, men det var nok ikke på grunn av sopp.
Vis hele sitatet...
Og hvordan kan du uttale deg så skråsikkert om det? Jeg skal ikke påstå at sopp er noen mirakelkur, men å si at sopp ikke kan hjelpe på psykiske plager er helt forbanna feil. Er såklart mye som spiller inn, men sopp kan iallefall i mine øyne fungere som katalysatoren som får i gang endringer i måten man opplever verden på og dermed også ens psykiske tilstand.

Nå påstår jeg ikke at det er soppen i seg selv som skaper disse endringene, det er det jo såklart en selv som gjør, men soppen kan hjelpe til med å få en til å aktivt endre på livet sitt. Det kan selvfølgelig gå begge veier, og jeg anbefaler for all del ikke alle og enhver som sliter med angst og depresjoner om å hive i seg noe sopp i håp om at ting automagisk skal bli bedre. Men for min del så var soppen det riktige.
Sist endret av LarVael; 2. mars 2011 kl. 15:27.
Sitat av LarVael Vis innlegg
Og hvordan kan du uttale deg så skråsikkert om det? Jeg skal ikke påstå at sopp er noen mirakelkur, men å si at sopp ikke kan hjelpe på psykiske plager er helt forbanna feil. Er såklart mye som spiller inn, men sopp kan iallefall i mine øyne fungere som katalysatoren som får i gang endringer i måten man opplever verden på og dermed også ens psykiske tilstand.

Nå påstår jeg ikke at det er soppen i seg selv som skaper disse endringene, det er det jo såklart en selv som gjør, men soppen kan hjelpe til med å få en til å aktivt endre på livet sitt. Det kan selvfølgelig gå begge veier, og jeg anbefaler for all del ikke alle og enhver som sliter med angst og depresjoner om å hive i seg noe sopp i håp om at ting automagisk skal bli bedre. Men for min del så var soppen det riktige.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan noen få det bedre med sopp. Men fakta er at psykidelia er ikke bra for psyken og hjernen generelt, og da gjør det ikke ting bedre. Selvfølgelig kan den fungere som en katalysator, men ikke som en medisin i seg selv..
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Men fakta er at psykidelia er ikke bra for psyken og hjernen generelt
Vis hele sitatet...
Tøv, det finnes flere studier som indikerer at mange kan ha stort utbytte av psykedeliske opplevelser og det er heller ikke grunnlag for å si at de skader hjernen.
Personlig gikk jeg fra kapitalistisk helgealkis av en ola nordmann til frika buddhist av et syrehue etter å ha trippet, personlig mener jeg det er en enorm forbedring og jeg har det samtidig langt bedre med meg selv.

Hyggelig å høre at fler har positive opplevelser med Hallusinogener, personlig tror jeg soppen har hatt mye bra effekt i forbedringen din, og jeg tror hallusinogener kan være ypperlig i terapi eller selvterapi dersom det brukes riktig.
Alt har med hvor og hvordan man bruker stoffene å gjøre så trå forsiktig også
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Selvsagt kan noen få det bedre med sopp. Men fakta er at psykidelia er ikke bra for psyken og hjernen generelt, og da gjør det ikke ting bedre. Selvfølgelig kan den fungere som en katalysator, men ikke som en medisin i seg selv..
Vis hele sitatet...
Mtp. hvor lite forskning vi har tilgjengelig om fenomenet så synes jeg det er rart at du kan komme her med "fakta" som tilsier at sopp ikke er bra for psyken og hjernen.

Nå skal jeg ikke nekte på at enkelte kanskje burde holdt seg langt unna sopp, og at det ikke er bra for alle. Det eneste jeg reagerer på er dine bastante uttaleser og referanser til "fakta" som meg bekjent ikke er tilgjengelig. Man kan i såfall finne "fakta" som går begge veier, da det finnes mange studier som tilsier at sopp/psykedelia kan ha en positiv effekt på psyken, noe vi også har utallige personlige rapporter om.

Fakta er vel at det fortsatt trengs mye mer forskning på psykedelia og dens effekter på psyken/hjernen før vi kan begynne å slenge rundt oss med fakta.

Personlig har jeg fått mye utbytte av psykedelia, og jeg kjenner ett titals andre personer som deler mine erfaringer. Nå er det jo mulig du har rett, og at psykedelia ikke er direkte bra for hjernen, men det er ikke tv eller politikk heller så jeg tar mine sjanser.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Selvsagt kan noen få det bedre med sopp. Men fakta er at psykidelia er ikke bra for psyken og hjernen generelt, og da gjør det ikke ting bedre. Selvfølgelig kan den fungere som en katalysator, men ikke som en medisin i seg selv..
Vis hele sitatet...
antidepressive og benzoer,ritalin er vell ikke "bra"/sundt for kropp eller hjerne det heller hvis man går det i sømmene,sikkert..

men de fleste vil nok velge det fordet

husk alltid på at det som ofte ligger til grunn at vedkommende ofte ikke har noe særlig "liv"når det er snakk om disse tingene,det endrer perspektivet
Sist endret av murmade; 2. mars 2011 kl. 19:22.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Selvsagt kan noen få det bedre med sopp. Men fakta er at psykidelia er ikke bra for psyken og hjernen generelt, og da gjør det ikke ting bedre. Selvfølgelig kan den fungere som en katalysator, men ikke som en medisin i seg selv..
Vis hele sitatet...
Du kan jo kanskje i det minste begrunne det du skriver.
Hvilke fakta refererer du til?
Sitat av LarVael Vis innlegg
Mtp. hvor lite forskning vi har tilgjengelig om fenomenet så synes jeg det er rart at du kan komme her med "fakta" som tilsier at sopp ikke er bra for psyken og hjernen...
Vis hele sitatet...
Medikamenter mot psykiske problemer er dårlig og negativt uansett,det er den uformelle korrekte holdningen blandt mange her i landet,trenger ikke fakta engang,det bare er sånn=)

om så pasientene går å henger seg så vil medikamenter fremdeles være sett negativt,så langt inne kan man føle det sitter hos mange inkl helsevesenet

Jeg ser med beundring til et land som i utgangspunktet er VELDIG anti drugs,usa og hvor langt de tør gå der i forskning rundt behandling av diverse lidelser med medikamenter,nå er jo som kjent thc også godkjent til medisinsk bruk,de fleste steder

og jeg har sett innlegg her hvor det dokumenteres med at de har begynt å bruke morfin i små doser mot angst problematikken

what ever it takes
Sist endret av murmade; 3. mars 2011 kl. 13:03.
Sitat av murmade Vis innlegg
Medikamenter mot psykiske problemer er dårlig og negativt uansett,det er den uformelle korrekte holdningen blandt mange her i landet,trenger ikke fakta engang,det bare er sånn=)

om så pasientene går å henger seg så vil medikamenter fremdeles være sett negativt,så langt inne kan man føle det sitter hos mange inkl helsevesenet

Jeg ser med beundring til et land som i utgangspunktet er VELDIG anti drugs,usa og hvor langt de tør gå der i forskning rundt behandling av diverse lidelser med medikamenter,nå er jo som kjent thc også godkjent til medisinsk bruk,de fleste steder

og jeg har sett innlegg her hvor det dokumenteres med at de har begynt å bruke morfin i små doser mot angst problematikken

what ever it takes
Vis hele sitatet...
Dette var veldig usammenhengende! Hva mener du egentlig her?
Synes også det innlegget der var litt diffust.. men jeg tror jeg fattet poenget etter å ha lest det en to-tre ganger.

Ett prakteksempel er jo mennesker som sliter med clusterhodepine, som det per i dag ikke finnes noen effektiv behandling for (i følge det jeg har lest/hørt iallefall). Men så hører man om enkelte som har eksperimentert med psykedelia og som kan fortelle at de aldri har følt seg bedre. De intense smertene ble kraftig redusert og i enkelte tilfeller totalt fraværende gjerne i flere måneder etter inntaket. Slike ting provoserer meg, altså at mennesker ikke skal få tilbud om fungerende behandlingsformer bare pga. at medisinen er ulovlig. Om det virker, og om det kan gi tilbake livsgleden hos folk som sliter med (f.eks) clusterhodepine så burde ikke ett idiotisk lovverk stå i veien.

Uansett så var vel ikke intensjonen med denne tråden å diskutere hvorvidt medikamenter (både lovlige og ulovlige) er en bra eller dårlig ting. Slik jeg tolker trådstarter ønsker han å høre om andre som har hatt positive opplevelser med psykedelia, da gjerne spesielt med tanke på lignende problemer som han selv nevner.
Sitat av murmade Vis innlegg
Medikamenter mot psykiske problemer er dårlig og negativt uansett,det er den uformelle korrekte holdningen blandt mange her i landet,trenger ikke fakta engang,det bare er sånn=)

om så pasientene går å henger seg så vil medikamenter fremdeles være sett negativt,så langt inne kan man føle det sitter hos mange inkl helsevesenet

Jeg ser med beundring til et land som i utgangspunktet er VELDIG anti drugs,usa og hvor langt de tør gå der i forskning rundt behandling av diverse lidelser med medikamenter,nå er jo som kjent thc også godkjent til medisinsk bruk,de fleste steder

og jeg har sett innlegg her hvor det dokumenteres med at de har begynt å bruke morfin i små doser mot angst problematikken

what ever it takes
Vis hele sitatet...
Hvem er du til å si hva som er bra for en psykisk syk person?
Jeg angrer ikke en meter på at jeg tok imot sobril fra legen den perioden jeg hadde hyppige panikkanfall.
Pass på, en dag kommer problemene dine inn i en tripp. Det vil nok ikke være like trivelig som før.
Slik jeg tolket innlegget til murmade så mener h*n ikke at medikamenter ikke er bra, heller tvert imot. Men måten det ble skrivd på gjør at det enkelt kan missforståes. Jeg leser det som om at "folk flest" ser på medikamenter mot psykiske lidelser som en negativ ting, og at det murmade prøver å si er at så lenge det fungerer og kan hjelpe de som sliter så burde man ikke moralisere om at det er galt å bruke medikamenter (lovlige og ulovlige).

H*n trekker også frem USA som er veldig anti-drugs, men som til TROSS for det er åpne nok til å drive forskning på f.eks thc og dens medisinske egenskaper.

Whatever it takes.. altså, så lenge det fungerer, og at det kan hjelpe folk, så burde ikke det at ett stoff er ulovlig være noe hindring.

Godt mulig det er jeg som missforstår..
Sist endret av LarVael; 3. mars 2011 kl. 18:40.
"Whatever it takes.. altså, så lenge det fungerer, og at det kan hjelpe folk, så burde ikke det at ett stoff er ulovlig være noe hindring."

Utrolig mange av de preparatene vi bruker i norge i dag kommer fra stoffer som er ulovlige i rus sammenheng. Så det er nok ikke her problemet oppstår.

Problemet med å få en ting godkjent for salg til mennesker er at det skal være utrolig godt dokumentert at dette virkelig virker, og da hjelper det ikke om 1 forteller om sine erfaringer på sopp, det må være slik at stoffet hjelper så og så mange av de som utprøver, samt bivirkninger må være såpass få at det er forsvarlig å selge dette.

Vi snakker om en av de mest kontrollerte og strengeste industrier. Vi husker vel alle svineinfluensa vaksinen som hadde bivirkninger 1/10 000 eller noe slikt, det var jo store panikktilstander for enkelte.
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Pass på, en dag kommer problemene dine inn i en tripp. Det vil nok ikke være like trivelig som før.
Vis hele sitatet...
For min del så er det nettopp de trippene hvor jeg virkelig blir stilt annsikt til annsikt med meg selv og min livssituasjon jeg har fått mest positivt utav. Der og da føles det kanskje helt jævlig å måtte akseptere at alle problemer er skapt av meg selv, men senere også en utrolig frigjørende følelse av at det er jeg, og ingen andre som har kontroll over mitt liv. Kun jeg kan gjøre de nøvendige endringene som trengs for å bedre min situasjon.

Det viktige er vel å ha mot nok til å kunne "face" seg selv, og om en tripp skulle ta den rettningen, så hjelper det ikke å stritte imot. Heller bare flyt med, la tårene trille, skrik og rop og krypt rundt på gulvet eller whatever. Slipp det ut, la murene falle og når man da våkner i sin egen dam av svette på gulvet noen timer senere så vil det være så jævlig verdt det. Det er iallefall min erfaring, og jeg vet om mange som vil si seg helt enig. En "badtripp" kan være noe av det mest positive en psykedelisk opplevelse kan bringe med seg, om man er villig til å ta tak i sine problemer.
Dere mener at psykedelika kan hjelpe personer som sliter psykisk. Selv om Krokodille sine uttalelser blir ganske bastante, er det ikke til å stikke under en stol at det er langt i fra alle psykedelika kan hjelpe. Hvis man gir det til en uvitende A4-person som så vidt har hørt om LSD og tror det er det samme som heroin, vil dette tvilsomt føre med seg noe positivt. Man er rett og slett ikke klar for slike heftige opplevelser hvor verdensbilde blir så skrudd som på hallusinogene stoffer som psilocybin og LSD. Det kan forverre de allerede psykiske problemene man måtte ha. Uansett om man er klar for det psykisk, er det heller ingen selvfølge at man vil åpenbaringer om seg selv som vil hjelpe en i livet, selv om mange vil hevde at nettopp dette skjedde.

Derfor vil jeg si at psykofarmaka og personlig behandling (psykolog) er en mye bedre og ikke minst mer forutsigbar måte å komme over psykiske problemer i livet for den "vanlige" person, enn psykedelika, selv om dette blir litt utenfor diskusjonen.
Sist endret av Omnibenevolence; 3. mars 2011 kl. 20:47.
Sitat av Omnibenevolence Vis innlegg
Dere mener at psykedelika kan hjelpe personer som sliter psykisk. Selv om Krokodille sine uttalelser blir ganske bastante, er det ikke til å stikke under en stol at det er langt i fra alle psykedelika kan hjelpe. Hvis man gir det til en uvitende A4-person som så vidt har hørt om LSD og tror det er det samme som heroin, vil dette tvilsomt føre med seg noe positivt. Man er rett og slett ikke klar for slike heftige opplevelser hvor verdensbilde blir så skrudd som på hallusinogene stoffer som psilocybin og LSD. Det kan forverre de allerede psykiske problemene man måtte ha. Uansett om man er klar for det psykisk, er det heller ingen selvfølge at man vil åpenbaringer om seg selv som vil hjelpe en i livet, selv om mange vil hevde at nettopp dette skjedde.

Derfor vil jeg si at psykofarmaka og personlig behandling (psykolog) er en mye bedre og ikke minst mer forutsigbar måte å komme over psykiske problemer i livet for den "vanlige" person, enn psykedelika, selv om dette blir litt utenfor diskusjonen.
Vis hele sitatet...
David Jay Brown: quote
Psychedelic plants are seductive teachers. They pull you in, with whispering promises of erotic fireworks, swirling rainbow colors, and gleeful euphoria; however, once they have you inside, they seal your exit shut, like a venus fly trap. Then, they sit you down, and, as your mind is melting, they start teaching you about how to become more ecologically and spiritually aware, more compassionate, and less of a jerk.

Steve Beyer:
John Wooden once wrote, "Sports do not build character. They reveal it." Perhaps the same is true for the sacred plants.
Sitat av LarVael Vis innlegg
Slik jeg tolket innlegget til murmade så mener h*n ikke at medikamenter ikke er bra, heller tvert imot. Men måten det ble skrivd på gjør at det enkelt kan missforståes. Jeg leser det som om at "folk flest" ser på medikamenter mot psykiske lidelser som en negativ ting, og at det murmade prøver å si er at så lenge det fungerer og kan hjelpe de som sliter så burde man ikke moralisere om at det er galt å bruke medikamenter (lovlige og ulovlige).

H*n trekker også frem USA som er veldig anti-drugs, men som til TROSS for det er åpne nok til å drive forskning på f.eks thc og dens medisinske egenskaper.

Whatever it takes.. altså, så lenge det fungerer, og at det kan hjelpe folk, så burde ikke det at ett stoff er ulovlig være noe hindring.

Godt mulig det er jeg som missforstår..
Vis hele sitatet...
you got it baby,helt korrekt tolkning

skriving under the influence gjør det litt annerledes formulert noen ganger
Sist endret av murmade; 4. mars 2011 kl. 18:51.
vet ikke hvor likt lsd og sopp er men at psilocybin er i begge.
Og albert hoffman sa at: ''If used wrong it might harm you'' 'if used right it makes you see the life as its supposed to be''

har ingenting til overs for sopp om man tar en trip i året for og få rensa sjela.

det er nå nyss begynnt og forskes på psilocybin igjen. og nyeste forskning har masse positive resulatater i den psykiske virkningen.
på tide og følge litt mer med nå dette året. mye piss lengre opp her.
Sist endret av blaze_01; 6. mars 2011 kl. 05:38.
Sitat av blaze_01 Vis innlegg
vet ikke hvor likt lsd og sopp er men at psilocybin er i begge.
Vis hele sitatet...
Beklager min gode mann, men du er feilinformert. LSD inneholder ikke psilocybin. Det er to forskjellige stoffer.
Det som jeg synes er merkelig er at problemene som løser seg er på en måte noe som skjer helt i ubevisstheten. Ingen av problemene er noe som blir et tema i noen av trippene eller noe jeg løser selv på noen måte... det bare skjer.


Sitat av blaze_01 Vis innlegg
det er nå nyss begynnt og forskes på psilocybin igjen. og nyeste forskning har masse positive resulatater i den psykiske virkningen.
på tide og følge litt mer med nå dette året. mye piss lengre opp her.
Vis hele sitatet...
Det visste jeg ikke! Men det er helt rett.

Her er blant annet en reportasje fra CNN ang. Psilocybin og dens terapautiske langtidsvirkninger.

http://www.youtube.com/watch?v=u7yKpvBQhTw

Måtte bare legge til øverste kommentaren.

The biggest danger is the irreversible realization that the capitalist-industrial economy and its bastard child of western culture are the most violent illusions ever consumed. The danger is not to you but to those who need you to remain asleep.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Naturgrønn; 12. mars 2011 kl. 01:51.
Jeg mener at dersom alle mennesker på denne jorda hadde prøvd sopp én gang i løpet av livet sitt, så ville verden vært et bedre sted. Det kan jo ikke bevises, men alle som har trippa kan si seg enig i det.

Jeg både hatt gode og dårlige tripper (har bl.a. trodd at jorda skulle gå under når som helst, en tanke ubehagelig) og det har gjort meg mer positiv i mitt nyktre liv.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Selvsagt kan noen få det bedre med sopp. Men fakta er at psykidelia er ikke bra for psyken og hjernen generelt, og da gjør det ikke ting bedre. Selvfølgelig kan den fungere som en katalysator, men ikke som en medisin i seg selv..
Vis hele sitatet...
Sier du det, doktor? Det er ikke for moroskyld at man bruker ting som MDMA og liknende i behandling av psykiske lidelser. Visse typer sopp kan også være svært effektivt for å behandle kronisk migrene.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Sier du det, doktor? Det er ikke for moroskyld at man bruker ting som MDMA og liknende i behandling av psykiske lidelser. Visse typer sopp kan også være svært effektivt for å behandle kronisk migrene.
Vis hele sitatet...
MDMA er en nydelig oppplevelse..men som jeg ser på det og Ritalin... så ligger d profitt bak å pushe d! Alt vi trenger er i naturen, grunnen til at verden er skrudd... er fordi vi begynte å jage penger og gulll en gang i evolusjonen(devolusjonen),, dette er mitt skrudde syn fra et liv oppvokst i vesten! Stoler kun på natur, ikke ting laget for profitt eller kreditt av mennesker som vil tjene penger... er flust med gode samaritanere dær ut som virkelig vil hjelpe... men de blir betalt... ha altids synet på ting utifra penger i bakhodet!

Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Pass på, en dag kommer problemene dine inn i en tripp. Det vil nok ikke være like trivelig som før.
Vis hele sitatet...
Bra sagt, men det er uheldigvis konsekvensen med å se seg selv i speilet og forstå hva som må gjøres for å bli kvitt dem... Det er verktøy... som en hammmer f.eks... du kan bomme eller treffe tommeln din... vær nøye med å sikte riktig, så får du slått inn spikeren og løst dine problemer... er ikke altids lett... Men ikke slutt å snekkre forrdet! (gidder ikke slenge inn en teit smiley nå)... bruk hjernen din, ha tro på deg selv (ikke noen som vil selge deg ting)
Ting er ikke så komplekse å fårstå egentlig... vi bare lever i verden som føkker med sinnet ditt pga man må tjene penger.... (this is a message from GOD)
Fan også... slengte inn en smiley men jeg var seriøst med meldingen min... håper denne får deg til å tenke, samtidig som den kan få deg til å le litt... Det var misjonen min...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Miraculix Vis innlegg
MDMA er en nydelig oppplevelse..men som jeg ser på det og Ritalin... så ligger d profitt bak å pushe d! Alt vi trenger er i naturen, grunnen til at verden er skrudd... er fordi vi begynte å jage penger og gulll en gang i evolusjonen(devolusjonen),, dette er mitt skrudde syn fra et liv oppvokst i vesten! Stoler kun på natur, ikke ting laget for profitt eller kreditt av mennesker som vil tjene penger... er flust med gode samaritanere dær ut som virkelig vil hjelpe... men de blir betalt... ha altids synet på ting utifra penger i bakhodet!
Vis hele sitatet...
Det ligger da vitterlig profitt i å "pushe" naturmidler også? Og hva mener du med at alt vi trenger finnes i naturen? Kan du underbygge denne påstanden? Finnes medisiner mot alle sykdommer i naturen?
Mye av hva vi trenger kan man vel finne igjen i naturen. Når man tar i betrakting hvor mange arter vi enda ikke har funnet og forsket på så er det vel en umulighet at vi ikke skal kunne finne mer. Nå dette er sagt så kan man ikke skyve under en stol at legevitenskapen har gjort ting mulig som vi bare kunne drømme om før. Det vokser for eksempel ikke cellegift på buskene i Amazonas

www.therainforestsite.com <------- Thank you for clicking! Your click helped protect
11.4 square feet of rainforest habitat for wildlife
Kjenner ett tilfelle den hjalp da han fikk noen åpenbaring om hvor mye han ødela seg selv og andre med dopmissbruket sitt han har slutta etter det(selv om personen er blitt skikkelig merkelig etterpå) men vet flere som har fått skader av det av psykisk art....Fikk selv den mest jævligste psykosen ever sist jeg prøvde det var våken i mndes vis å kroppen var så full av nærver(Var sinnsykt redd å angstfull dag å natt)kjente andres smærte helt inntens ville bare dø å det er ikke noe jeg noen gang har ønsket ellers, jeg ikke kunne sove, att pulsen var konstant høy men fikk hjelp og måtte mates,.Men blandet da med sovepiller..

Men har opplevd artige å heftige ting med flein før da selv om jeg har blanda det med fler ting enn det(noe som absolutt ikke skal gjøres).Å tror det kansje hjelp på fantasien min?
Sitat av Althea`darling Vis innlegg
Kjenner ett tilfelle den hjalp da han fikk noen åpenbaring om hvor mye han ødela seg selv og andre med dopmissbruket sitt han har slutta etter det(selv om personen er blitt skikkelig merkelig etterpå) men vet flere som har fått skader av det av psykisk art....Fikk selv den mest jævligste psykosen ever sist jeg prøvde det var våken i mndes vis å kroppen var så full av nærver(Var sinnsykt redd å angstfull dag å natt)kjente andres smærte helt inntens ville bare dø å det er ikke noe jeg noen gang har ønsket ellers, jeg ikke kunne sove, att pulsen var konstant høy men fikk hjelp og måtte mates,.Men blandet da med sovepiller..

Men har opplevd artige å heftige ting med flein før da selv om jeg har blanda det med fler ting enn det(noe som absolutt ikke skal gjøres).Å tror det kansje hjelp på fantasien min?
Vis hele sitatet...
Var det et resultat av en bad trip eller? Hvor høy var dosen din? Var det tørket eller fersk sopp?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det ligger da vitterlig profitt i å "pushe" naturmidler også? Og hva mener du med at alt vi trenger finnes i naturen? Kan du underbygge denne påstanden? Finnes medisiner mot alle sykdommer i naturen?
Vis hele sitatet...
Alle problemer vi har laget medisiner mot her i vesten, er problemer vi selv har skapt. livsstil, kjemikalier, fedme, diabetes, høyt blodtrykk.. kreft!!.. Økende epidemier vi skaper selv, drevet av profitt.. naturmedisin koster penger det også ja, fine greier. Ta nå en uberørt stamme i regnskogen.. har de bruk for medisinene vi utvikler? Kan da vel ikke underbygge at alt vi trenger er i naturen, men er helt sikker fordet!