Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1262
Hei! Har en pc fra 2013, ingen vits å ramse opp specs. Så og si alt skal byttes ut. tenker å beholde kabinett, strømforsyning, SSD og HDD. Trenger da hovedkort, cpu og gpu. Spiller hovedsaklig Fortnite og andre BR spill. Kjøpte en 144Hz/1440p skjerm rett før jul. Vil gjerne ha full utnyttelse av den med bra grafikk Har ikke fulgt med på komponenter etter at jeg bygde pcen, så har virkelig ikke peiling på hva som er nødvendig lenger. Tips? Link gjerne til komponenter eller andre tråder med liknende spørsmål, prøvde å lete, men fant lite...
Kommer jo helt anpå hvor mye du ønsker å bruke.
Trådstarter
14 1
10-15k. GPU kommer vel til å koste en del?
Sitat av Airoh Vis innlegg
10-15k. GPU kommer vel til å koste en del?
Vis hele sitatet...
Når det kommer til GPU er det mye å velge i nå i dag, her har du for eksempel et greit skjermkort til en fornuftig peng, men om du vil, kan du fint blåse av hele budsjettet bare på skjermkortet, hvis det er om å gjøre å ha det råeste.

Selv har jeg et ASUS ROG GTX 1070 og er veldig fornøyd med det, det er ikke lenger i salg hos komplett, men de har 2070, som er nyere og bedre og ligger på omtrent samme pris som 1070 gjorde når det kom (muligens litt dyrere, husker ikke nøyaktig hva jeg betalte).
alternativt har du 2060 som er en del rimeliger og tar også en del mindre plass, dersom plass er et tema.
Sist endret av Veggen; 5. juni 2019 kl. 23:56.
https://www.komplett.no/product/1090...-rtx-2080-edt#

kjøp den der da. Får du det beste, så og si til 15k.
Kjør ryzen, billigere med gode muligheter for oppgraderinger i femtiden. Ryzen 3000 kommer ut snart, om du klarer å vente litt så ville jeg ha gått for dette. If not, ryzen 7 2700x (bruker denne selv) er en imponerende cpu mtp prisen. Anbefaler rtx 2070 minst, hadde selv gått for 2080. Strømforsyning 750 watt gold+. Når det gjelder case og hovedkort er det en del å velge mellom, sjekk kompetabilitet før du kjøper komponenter��
Jeg oppgraderte selv min stasjonære for en måned siden for ca. 10.000kr. Den gamle PC'en hadde stort sett deler fra 2011, minus et GTX 1080-skjermkort jeg kjøpte for litt over et år siden. Jeg kjøpte alle delene på et tidspunkt der det bla. var ca. 500kr rabatt på kabinett og oppgraderingspakken hver for seg. I tillegg til delene her, kjøpte jeg en M.2 SSD på 500GB til en ca. 800kr. Du finner en fullstendig spesifikasjonsliste over PC'en min i denne tråden.

Totalt sett ville nok dette oppsettet havnet på en ca. 17.000kr til innkjøpspris om en regner med skjermkortet, men om en følger med på tilbud og kjøper deler over en noe lengre tidsperiode enn å kjøpe alt på én gang, kan du potensielt spare en del penger.

Jeg har også satt sammen en veldig kurant gaming-PC som skal gjøre en veldig god jobb uten å brenne av hele budsjettet ditt. Samlet havner prisen på rett under 13.000 kroner. Du finner listen her.
Sist endret av Deadlock Radium; 6. juni 2019 kl. 02:04.
Trådstarter
14 1
Mye bra tips her, takk! Plass er ikke noe problem, har et stort kabinett. Budsjettet trenger dere heller ikke tenke så mye på, er i fast jobb så om det skulle gå litt over 15k er ikke det krise heller Ble en del klokere av dette, skal se nærmere på alle tips

Men 500GB SSD til 800? Har det gått så kraftig ned i pris? Mener å huske at jeg betalte godt over 1000 lappen for 120GB i 2013. Har SSD kommet noe lengere, med tanke på lese/skrive hastighet? Merkbar forskjell på en SSD fra 2013 contra 2019?
Sist endret av Airoh; 6. juni 2019 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Airoh Vis innlegg
Men 500GB SSD til 800? Har det gått så kraftig ned i pris? Mener å huske at jeg betalte godt over 1000 lappen for 120GB i 2013. Har SSD kommet noe lengere, med tanke på lese/skrive hastighet? Merkbar forskjell på en SSD fra 2013 contra 2019?
Vis hele sitatet...
Jeg merker en veldig stor forskjell på min 2019 M.2 SSD (Som plugges rett i hovedkortet) og min Samsung Evo 840 SATA-SSD. Sistnenvte har vel en 520/540 (Skrive/Lese) MB/s, mens den nye SSD'en har 1900/1950 MB/s (Skrive/Lese), ergo nesten 4 ganger raskere. Dette merkes spesielt godt ved boot, der PC'en står på login-skjermen før mine to dataskjermer har skrud seg på. Jeg får kun sett loading-skjermen med ROG-logoen hvis skjermene er påskrudd og "klare" i forkant. Det er en vanvittig forskjell, og min Samsung-SSD er vel fra ca. 2015-16.

EDIT: Jeg har forresten denne SSD'en i den nye PC'en.
Sist endret av Deadlock Radium; 6. juni 2019 kl. 15:21.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
14 1
Hei igjen! Gikk for pakka Lemon99 linket til. Ble også en M.2 SSD på 960GB. Takk for all hjelp😁