Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1207453
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Plenty nok til 40mb. Antakelig god nok et godt stykke opp mot 1000 og. 40mb kan du rute på en rpi med usb nic.
Vis hele sitatet...
Takk for kjapp tilbakemelding.

Sånn i praksis blir det vell maks:
internett 40 mbit
TV dekoder 1, 15mbit + 2 opptak 2x15 = 45mbit
TV dekoder 2, 15mbit + 2 opptak 2x15 = 45mbit

40+45+45 = 130mbit ?

Når jeg tenker over det nå så forstår jeg ikke hvordan det fungerer siden media konverteren bare er 100mbit?

Anyway da vet jeg at HW er kraftig nok for meg,
vet du noe om NIC om jeg kan få problemer med å kjøre vlan ?
Sitat av Teratom Vis innlegg
"Portalen er midlertidig utilgjengelig" fikk jeg også før pfSense ble konfigurert rett.

Konseptuelt er det lett å få satt det opp, med ulik SW / HW kan det være knotete. Oppskriften min beskriver hvordan det lar seg gjøre med pfSense (med en litt eldre versjon enn nåværende 2.3.2).

Følgende er sentralt:
1) Transparens. Altibox må "se" dekoderen. Ingen routing, bare bridgde trafikken rett gjennom utagget.
2) Multicast må passere (IGMP). Proxy / snooping ikke nødvendig.

HTML-kode

                        101 DHCP, får da 10.x.x.x  -->  <-- Bridge. Ingen IP-konfig -->  NIC 2 (ingen IP-konfig) -> Dekoder
ALTIBOX ----- WAN
                        102 DHCP, får da offentlig IP --> NIC 1(LAN ex 192.168.x.x.)
Hvis bridgen skal være firewalled må den være transparent.

Sett på alt av logging og se om feks IGMP blokkes. Og pass på outbound rules.



Dekoderens MAC skal ikke klones noen steder, Altibox skal som nevnt nå den direkte. Hvis det er nødvendig med kloning (usikker, jeg klonet), så er det hjemmesentralen sin MAC som skal klones på WAN NICen.
Vis hele sitatet...

IGMP går fint gjennom, proxy er av, men STB vil ikke koble til før den får en lokal IP, så den MÅ ha dhcp, i allefall hos meg.

Bridgen er ikke under brannmur, og alle porter inn på STB er åpen.

Hjemmesentralens MAC er klonet på WAN 102.

Jeg bruker som sagt ikke Pfsense, men Advanced Tomato Shibby på en Netgear R7000, og tagger trafikken. STB vil ikke motta portal før den har fått ip gjennom DHCP på tv LAN, tv VLAN er uten dhcp, med transparent bridge.
Sitat av juzz Vis innlegg
IGMP går fint gjennom, proxy er av, men STB vil ikke koble til før den får en lokal IP, så den MÅ ha dhcp, i allefall hos meg.
Vis hele sitatet...
Hele VLAN101 er å betrakte som et klasse A lokalnett. STB får tildelt IP-adresse fra Altibox. Hvis du setter DHCP på WAN 101, hvilken adresse får du tildelt?

Du kan gjøre det mer knotete ved å bruke et subnett kl C på IPTV LANet ditt, men det anbefaler jeg ikke.


Sitat av juzz Vis innlegg
Bridgen er ikke under brannmur, og alle porter inn på STB er åpen.
Vis hele sitatet...
Er bridgen transparent?

Sitat av juzz Vis innlegg
Hjemmesentralens MAC er klonet på WAN 102.
Vis hele sitatet...
Du skrev noe om at du hadde klonet STB sin MAC-adresse i innlegget ditt, eller misforsto jeg?!

Forøvrig må alle pakketyper kunne passere; IGMP, UDP, TCP

Har ingen erfaring med Tomato Shibby, men du beskriver veldig mye bridging og "linking". Det virker veldig knotete. Kan du legge ut skjermdumps?
Sitat av Teratom Vis innlegg
Hele VLAN101 er å betrakte som et klasse A lokalnett. STB får tildelt IP-adresse fra Altibox. Hvis du setter DHCP på WAN 101, hvilken adresse får du tildelt?

Du kan gjøre det mer knotete ved å bruke et subnett kl C på IPTV LANet ditt, men det anbefaler jeg ikke.




Er bridgen transparent?



Du skrev noe om at du hadde klonet STB sin MAC-adresse i innlegget ditt, eller misforsto jeg?!

Forøvrig må alle pakketyper kunne passere; IGMP, UDP, TCP

Har ingen erfaring med Tomato Shibby, men du beskriver veldig mye bridging og "linking". Det virker veldig knotete. Kan du legge ut skjermdumps?
Vis hele sitatet...
Får IP i 85.x.x.x segmentet.

Om bridge er transparent eller ikke er jeg ikke sikker på.
Pakker kan passere. Jeg har ikke klonet MAC til STB, men MAC til "Hjemmesentralen".

Kommer med dumper når jeg har kommet hjem.
Sitat av juzz Vis innlegg
Får IP i 85.x.x.x segmentet.

Om bridge er transparent eller ikke er jeg ikke sikker på.
Pakker kan passere. Jeg har ikke klonet MAC til STB, men MAC til "Hjemmesentralen".

Kommer med dumper når jeg har kommet hjem.
Vis hele sitatet...
Tviler på at Tafjord avviker fra standarden. At du får en 85.x.x.x adresse, som sikkert er ganske lik din offentlige IP-adresse, er feil. Her er det en VLAN eller gateway-feil i konfigen din. Du skal få en 10.x.x.x adresse på IPTV gatewayen din (VLAN 101).
Sist endret av Teratom; 5. desember 2016 kl. 17:19. Grunn: Skriveleif
Sitat av Teratom Vis innlegg
Tviler på at Tafjord avviker fra standarden. At du får en 85.x.x.x adresse, som sikkert er ganske lik din offentlige IP-adresse, er feil. Her er det en VLAN eller gateway-feil i konfigen din. Du skal få en 10.x.x.x adresse på IPTV gatewayen din (VLAN 101).
Vis hele sitatet...
Beklager, her har jeg misforstått. Får ikke IP i det hele tatt, selv etter oppsett av MultiWAN.
Jeg får 85.x.x.x ip på WAN.102, men 0.0.0.0 på WAN.101.

Sansynligvis er det da der feilen ligger? Men hvorfor får jeg da opp portalen, for så at den forsvinner? Jeg har 10.0.x.x som lokalt nettverk, ikke 192.168.x.x. STB ligger på 10.0.50.3 med samme subnet som resten. 255.255.255.0.
Sitat av juzz Vis innlegg
Beklager, her har jeg misforstått. Får ikke IP i det hele tatt, selv etter oppsett av MultiWAN.
Jeg får 85.x.x.x ip på WAN.102, men 0.0.0.0 på WAN.101.

Sansynligvis er det da der feilen ligger? Men hvorfor får jeg da opp portalen, for så at den forsvinner? Jeg har 10.0.x.x som lokalt nettverk, ikke 192.168.x.x. STB ligger på 10.0.50.3 med samme subnet som resten. 255.255.255.0.
Vis hele sitatet...
Det som betyr noe er å få bilde på TV'n, ikke antall grønne lamper på startup menyen til STBen.

Hvorfor bruker du MultiWAN? Har du flere linjer og skal lastbalansere / ha failover? Du har ett WAN (fysisk NIC) som linja di kommer inn på, forhold deg til det. Du må legge ut skjermdumps.

Det at STB får IP på ditt eget 10.x subnett er beviset på at du har feilkonfigurert. IPTV delen skal operere helt atskilt fra ditt LAN-nett.
Hei, "kaprer" denne tråden litt. Har Altibox Zyxel hjemmesentral. Jeg vil sette opp et linksys acces point som skal erstatte hjemmesentralen sitt ræva signal. Oppsettet er slik: hjemmesentral går inn i switch(siden den bare har en internettutgang), der blir den fordelt til flere uttak i huset. Den har både normale og high priority kontakter ut (switchen). Skal gi acces pointet strøm via POE (Har kjøpt injector). Lurer på hva jeg skal koble hvor kg hvordan jeg konfigurerer acces pointet. Acces pointet er et: linksys AC1750Pro POE+ (kjøpt på komplett). Takker for all hjelp og beklager om dette er litt off-topic
Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Hei, "kaprer" denne tråden litt. Har Altibox Zyxel hjemmesentral. Jeg vil sette opp et linksys acces point som skal erstatte hjemmesentralen sitt ræva signal. Oppsettet er slik: hjemmesentral går inn i switch(siden den bare har en internettutgang), der blir den fordelt til flere uttak i huset. Den har både normale og high priority kontakter ut (switchen). Skal gi acces pointet strøm via POE (Har kjøpt injector). Lurer på hva jeg skal koble hvor kg hvordan jeg konfigurerer acces pointet. Acces pointet er et: linksys AC1750Pro POE+ (kjøpt på komplett). Takker for all hjelp og beklager om dette er litt off-topic
Vis hele sitatet...
Spiller egentlig liten rolle om du kabler den til normal eller high priority, jeg ville kanskje valgt sistnevnte. Har selv samme AP som drives med POE fra Cisco-switch. Er veldig fornøyd, spes at man kan definere ulike SSID til ulike VLAN. Så vidt jeg husker er den default konfigurert til DHCP, så det er bare å logge seg på korrekt SSID så skal du være på nett.

Hvilken IP-adresse den får tildelt får du kanskje sjekket i hjemmesentralen sin DHCP-lease tabell (hvis Altibox tibyr det..?!). Så er det bare å logge seg på AP og konfigurere den på vanlig vis (bytte passord, static IP, trådløs etc etc). Akkurat som en vanlig trådløsruter, unntatt ruting m.m Hvis du ikke får opp lease tabell må du enten gjøre kvalifisert gjetning/prøve feile, scanne eller bruke medfølgende programvare. Alternativt kable deg direkte fra en PC og logge deg på med default IP og subnet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Går det an å få tilgang til zyxel p2812 fra nettet? Begrenset hva man kan se på mine sider på vikenfiber...skulle gjerne sett dhcp klienter i lan'et mitt...men jeg er ikke hjemme på nesten to uker...
Sitat av satkingno Vis innlegg
Går det an å få tilgang til zyxel p2812 fra nettet? Begrenset hva man kan se på mine sider på vikenfiber...skulle gjerne sett dhcp klienter i lan'et mitt...men jeg er ikke hjemme på nesten to uker...
Vis hele sitatet...
Nei. De er ikkje tilgjengelig for kunder. Personlig vil jeg si det er en av de store svakhetene og grunnene for å kvitte seg med Altibox sine hjemmesentraler. Så og si ingenting av funksjonaliteten på de er tilgjengelig på "mine sider" når de ikke gir oss tilgang vil guiet til hjemmesentralen.
Ok takker for svar!
Hei. Har HET3012 og zyxel hjemmesentral

Bestilt meg ubuquiti edgerouter pro
Cisco GLC-BX-10U Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Transceiver
SC UPC to SC UPC Simplex PVC/LSZH/OFNP 9/125 Single Mode Fiber Patch Cable
SC/UPC to SC/UPC Simplex Plastic Fiber Optic Adapter

Planen er å sette opp dette, kvitte meg med altibox sitt utstyr. (Mangler vel ikke noe?)
Finnes det en bra guide for å sette opp liten switch med 802,1Q (vlan tagging) ved tv så jeg kan sende tv og internett gjennom samme kabel.

Slipper da å definere en utgang på ubiquiti routeren som er låst til tv ?
Hei, jeg sitter her og knoter med nesten samme router som Blueking (edgerouter x sfp), har også forsøkt med en cisco catalyst switch, men får ingen respons på noen av vlan-ene gjennom sfp-en. Jeg har prøvd det meste, men både på cisco switchen og ubiquity routeren er det helt dødt, linken kommer opp, men ingen respons på dhcp. Da jeg bestilte sfp fikk jeg også med en tx1550/rx1310, for å teste stappet jeg den inn i routeren og fiberkabel inn til hjemmesentralen. Jeg kunne da se i package capture at hjemmesentralen sendte ut dhcp requests, og har til og med forsøkt å klone dennes mac-adresse for å få ip av altibox (NTE). Noen gode råd?
Har du vlan tagget 100 101 og 102 for tv telefon og internet ?
Sitat av blueking Vis innlegg
Har du vlan tagget 100 101 og 102 for tv telefon og internet ?
Vis hele sitatet...
Det er som Blueking sier, du får ikke link før du har tagget på WAN-interfacet ditt. Start med 102 (internett) og få denne til å virke, det er mest intuitivt. Korrekt SFP er 1310/1550nm (TX / RX).

Sitat av blueking Vis innlegg
Hei. Har HET3012 og zyxel hjemmesentral

Bestilt meg ubuquiti edgerouter pro
Cisco GLC-BX-10U Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Transceiver
SC UPC to SC UPC Simplex PVC/LSZH/OFNP 9/125 Single Mode Fiber Patch Cable
SC/UPC to SC/UPC Simplex Plastic Fiber Optic Adapter

Planen er å sette opp dette, kvitte meg med altibox sitt utstyr. (Mangler vel ikke noe?)
Finnes det en bra guide for å sette opp liten switch med 802,1Q (vlan tagging) ved tv så jeg kan sende tv og internett gjennom samme kabel.

Slipper da å definere en utgang på ubiquiti routeren som er låst til tv ?
Vis hele sitatet...
Ser bra ut det der gitt at fiber inn på HET er SC og at SFP-en du har kjøpt har SC-grensesnitt.

Hvis planen din er å ha en kabel fra ERpro'en inn til stua/TV-rommet, må du ha en liten switch der ja som untagger og definerer dedikerte porter for TV og internett. Selv bruker jeg SG200-8, som da også får strøm på samme kabel fra sentralswitchen (PoE). Du trenger da ikke definere en egen port på ERproen for TV. Du definerer bare en port med VLAN 101 og 102. 101 switcher du direkte fra SFP/WAN (ingen routing eller FW), 102 må du håndtere via routing/FW. Hvordan du gjør dette med ERPro kan jeg ikke hjelpe deg med da jeg bare har Cisco og PfSense, men det er neppe veldig vanskelig. Men start enkelt; internett på en port og TV på en annen, få det til å funke. Deretter gå videre med det mer avanserte (eliminere feilkilder).
Sist endret av Teratom; 23. desember 2016 kl. 16:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Ser bra ut det der gitt at fiber inn på HET er SC og at SFP-en du har kjøpt har SC-grensesnitt.
Vis hele sitatet...
Fikk mail fra Fiberstore med spørsmål om jeg har bestilt riktig patche kabel SC -SC de bemerker at sfp modulen jeg har bestilt er LC grensesnitt og spør om jeg vil ha SC - LC patche kabel isteden .. bra service med andre ord
Har forstått det slik at all trafikk over EthX.102 på ubiquity-routeren er tagged? På ciscoen satte jeg porten i trunk mode, det skulle vel også tilsi tagged?

Etter en FW-upgrade funka det plutselig! Uvisst om det var upgrade eller det at jeg startet på nytt som gjorde utslaget, men nå er jeg i alle fall kvitt utstyret fra altibox. Halverte ping òg etter at hjemmesentralen forsvant..
Sist endret av SylfestStrutle; 24. desember 2016 kl. 09:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei

Har fått fiber fra Istad rett før jul. Har kjøpt egen SFP og satt den i en en egen switch. Internett med VLAN 102 kjøres ut fra switch og inn til PFsense. Det fungerer utmerket.

Problemet er TVen. Den er konfigurert med VLAN 101 (untagged) mot TV boks direkte mot sfp port. Problemet er at den ikke får ip-adresse fra altibox. Jeg får ikke lastet TV portal når jeg skal skru på boksen etter strømbrudd/restart når den er koblet direkte via min switch. Starter jeg derimot opp boksen med modemet som følger med, så fungerer TVen mot switch. (Etter at den har lastet TV portal. Kobler da vekk modem fra altibox og rett i switch) Jeg vil da tro at oppsettet på switchen er riktig siden jeg får bilde når TV-boksen har startet opp. Noen som har tips/erfaringer på området?

Det virker som om internett/DHCP er skrudd av på VLAN 101?

Mvh Trond
Sitat av T-Ron Vis innlegg

Det virker som om internett/DHCP er skrudd av på VLAN 101?
Vis hele sitatet...
Hvilken switch har du? Kan du si noe mer om hvordan du har definert de ulike portene på switchen? Tipper du mikser 101 med 102 eller administrasjons VLAN og får respons fra flere DHCP-servere. Jeg har samme leverandør, får IP-adresse fra Altibox's DHCP (10.x.x.x).
Hei.

Takk for svar.

Har en Zyxel GS1920HP.

SFP modul er satt i port 27. Untagger vlan 102 til port 1 som går videre til pfsense (Internett). Derifra går det tilbake til switch untagged. (Dette fungerer som det skal. Får offentlig IP på pfsense wan kort.)

Når det gjelder TV så untagger jeg VLAN 101 til port 15. Port 15 går da direkte til dekoder. Jeg har definert at port 27 som er SFP skal ha både vlan 101 og 102. Om jeg endrer VLAN mens TV står på, så stopper TV opp. Endrer jeg tilbake til VLAN 101 så fungerer TVen igjen. Derfor har jeg kontakt med altibox via multicast, men uten internett/DHCP. IP oppsettet til altibox dekoker har fortsatt 192.168.10.x

Jeg får ikke DHCP respons i det hele tatt på VLAN 101. Prøvd å sette den opp mot Pfsense, får heller ikke IPadresse der.

Jeg var den første kunden på en helt ny sentral/område. Derfor jeg lurte på om de kan ha endret på oppsettet sitt?

Mvh

Trond
Hei, det er en lang tråd men håper dere kan hjelpe meg, det haster litt å få TV signal til ene rommet.
Har sett for meg to alternativer, kan godt hende det finnes flere alternativer og håper dere kan hjelpe meg videre på en løsning samt forslag på produkter.
Altibox er nytt for meg så usikker på om jeg skal tenke på "kabel som kabel" eller "dette er kabel for TV", "dette for internet"...

De som er i mine forslag er basert på http://www.komplett.no/altibox

Se bilder
Status per idag: http://tinypic.com/r/25jvyow/9
Alternativ 1: http://tinypic.com/r/9sglqv/9
Alternativ 2: http://tinypic.com/r/212d0gi/9

Takker!!
Sist endret av Shen; 26. desember 2016 kl. 00:27.
Sitat av T-Ron Vis innlegg
Har en Zyxel GS1920HP.

SFP modul er satt i port 27. Untagger vlan 102 til port 1 som går videre til pfsense (Internett). Derifra går det tilbake til switch untagged. (Dette fungerer som det skal. Får offentlig IP på pfsense wan kort.)

Når det gjelder TV så untagger jeg VLAN 101 til port 15. Port 15 går da direkte til dekoder. Jeg har definert at port 27 som er SFP skal ha både vlan 101 og 102. Om jeg endrer VLAN mens TV står på, så stopper TV opp. Endrer jeg tilbake til VLAN 101 så fungerer TVen igjen. Derfor har jeg kontakt med altibox via multicast, men uten internett/DHCP. IP oppsettet til altibox dekoker har fortsatt 192.168.10.x

Jeg får ikke DHCP respons i det hele tatt på VLAN 101. Prøvd å sette den opp mot Pfsense, får heller ikke IPadresse der.
Vis hele sitatet...
Ser forsåvidt greit ut, men jeg er helt overbevist om at det er en konfigurasjonsfeil du gjør i switchen. Kan ikke Zyxel, men en kjapp sjekk i instruksjonsmanualen din gjør at jeg mistenker at du har en DHCP-konfiguasjonsfeil. Hvis du går inn i DHCP settings, har du definert den til Global (tipper ja), eller VLAN? VLAN synes rett. Det er en rekke andre DHCP-settings du kan jokke på også, gå gjennom alle. Hvis du etter å ha testet dette fremdeles ikke får det til bør du feilsøke med Wireshark eller tilsvarende, feks sett opp port mirror på switch og sjekk DHCP-kall.

Jeg var den første kunden på en helt ny sentral/område. Derfor jeg lurte på om de kan ha endret på oppsettet sitt?
Vis hele sitatet...
Veldig tvilsomt at de har et eget opplegg på Kleive
Sist endret av Teratom; 27. desember 2016 kl. 00:35.
Hmm funnet ut at ubiquiti edgerouter pro ikke har switching støtte på portene sine, for å switche trafikken mellom portene på routeren må en bridge portene og bruke software switching istedenfor hardware.... er det nedtur ?

Tenkte jo egentlig å ha noe server utstyr i kjelleren ved routeren og bruke vlan tagging for tv og 2-3 lokale lan ut på switchene... betyr at jeg må sette inn en switch i kjelleren likevel og kunne ha klart meg med edgerouter X sfp enheten isteden...

Vurderer å bruke angrefristen....
Sist endret av blueking; 27. desember 2016 kl. 23:59. Grunn: supplerende info
Sitat av Teratom Vis innlegg
Det ligger mange oppskrifter ute på hvordan man kan skippe utstyret (ruteren) som leveres av Altibox og sette opp eget. Alle gir deg internett uten nevneverdig pes, men jeg ikke har funnet noen god oppskrift på hvordan få TV-trafikken til å fungere. Velger derfor å dele min oppskrift på hvordan dette gjøres i pfSense samt prinsipper slik at det kan gjøres med tilsvarende SW eller HW. Man oppnår da full kontroll over systemet i heimen, men takker samtidig nei til alt av support fra Altibox. Takk til 'ontheroad' som startet denne tråden og den informasjonen som står i den første posten. Jeg skjønner ikke hvorfor Altibox ikke kan utgi litt info uten support om dette da mange nerdekunder ville gått for dette, og evt valgt fiberleverandør ut i fra mulighetene dette gir. Nødvendig HW som anskaffes er sannsynligvis bedre og mer stabilt sammenlignet med det rukkelet som står i Zyxel-makkverket.

Installert system:
Jeg har fått installert simplex fiber/BiDi med Istad som leverandør. 300/300 linje. Fikk den nye Altibox/Zyxel FMG hjemmeruter som nå kan brukes som bokstøtte, hodepute eller ved. Fiberen går rett inn på denne med SC-kobling. SC-uttak også fra det passive fiberadapteret (altså ingen medaconverter installert, integrert i FMGen).

Innkjøpt HW:
- TP-Link MC200L media converter (kjøpt hos Multicom ~300kr)
- SFP modul TP-Link TL-SM321B (Multicom ~450kr), ergo 1310/1550nm (TX / RX)
- SC - LC fiberpatchesnor ( ~7$)
-En boks med liten formfaktor (Mini-ITX) som testplattform som jeg installerte pfSense 2.2.5 på (Intel Atom D525 1.8GHz dual core, 4GB, 5 Intel gigabitporter).

Altibox-oppsett:
Fra mediaconverteren kommer som kjent en VLAN-trunk. 102 er internett, 101 er TV, 100 tlf. På VLAN 102 får man public IP, DNS etc via DHCP. VLAN 101 er en privat klasse A nettverk (10.x.x.x) som tilbyr alt nødvendig for å få TVn til å fungere. Denne er også satt opp med DHCP. Multicasting er greia her.

Eksempel på oppsett av pfSense:
Default oppsett i starten hvor VLAN102 defineres til WAN-kortet som igjen defineres til DHCP. Man får da public IP på grensesnittet. På LAN-siden ('internett/lokalnett') standard 192.168.1.x på eget interface. Internett fungerer da utmerket med det jeg bestemt mener gir mindre lag sammenlignet med bruk av FMG i bridgemode. Kjører da 300/300 uten problem og uten nevneverdig CPU-forbruk (Snort etc da ikke aktivert). Ang MAC-spoofing er jeg usikker på om dette er nødvendig, jeg spoofer både VLAN102 og 101 til FMGens MAC-adresse. Jeg har også valgt å definere DNS-servere statisk hvor jeg også unchecker overstyring fra DHCP.

Så over til TV / IPTV delen av det hele som er hakket mer trøblete og som medførte mye lesing av fora og tutorials før jeg fant løsningen. Det er nødvendig at Altibox kan se MAC-adressen til dekoderen din. Start med å definere VLAN101 til WAN-porten tilsvarende VLAN102. Denne settes til DHCP og du får tildelt en 10.x.x.x adresse. På eget interface sett så opp et eget LAN for IPTV, men her skal det ikke defineres noe static eller DHCP, valget skal være 'none'. Sett så opp en bridge mellom VLAN101 og IPTV-LANet. Også denne defineres til 'none'. Gå så inn på System->Advanced -> System Tunables og endre 'net.link.bridge.pfil_bridge' fra 0 til 1 (man setter her opp en transparent firewall bridge, om det trengs FW mulighet kan nok diskuteres). Så gå til Firewall-> NAT-> Outbound. Denne må settes til 'Manual'. Her skal kun de settingene som er definert for internett WANet stå (127.0.0.0 og for meg 192.168.1.0, fire linjer hos med hvorav to definert med statisk 500-port). Ergo ingen outbond regler for TV WANet. Så Firewall-> Rules. Her har jeg satt slappe regler, kan sikkert strammes opp dersom dette er ønskelig. På WAN 101, TV LAN og bridgen er det satt * på alt. På TV LANet har jeg satt IPTV WANet (101) som gateway. Jeg har også blokkert trafikk fra TV delen av systemet mot internett / lokalnett delen. Det siste og avgjørende punktet er å tillate multicast trafikk på TV delen. Selv om det er lett, fløy det avgårde et par timer med fundering her... Her må man gå inn på hver enkelt regel på Firewall->Rules for WAN101, LAN IPTV og bridge. Under overskriften 'Advanced features' ligger valget 'Advanced Options'. Der må man slå på checkboxen 'This allows packets with IP-options to pass'. Dette tillater gjenomgang av multicast trafikk. Da er det bare å lagre alt (evt med reboot), så skal alt fungere. Voila

Dekoderen får med dette en 10.x.x.x adresse. Når FMGen sto i bromodus hadde den en 192.168.x.x adresse. Man kan kanskje definere en statisk IP adresse på bridgen og slå på DHCP-server her med definert pool, men jeg har ikke testet dette og trenger det ikke.

Ytelesesmessig løfter boksen min ikke et øyebryn når TVen står på (~ 15Mbps) kombinert med vanlig internettbruk (0-1% CPU). Ta gjerne kontakt ved spørsmål eller uklarheter.
Vis hele sitatet...
Jeg har følgt denne guiden for 1-2 måneder siden og alt er fungert utmerket frem til nå. Etter strøm brudd fant jeg ut at TV dekoderne har problemer å komme online.

TV dekoderen booter opp og alle de grønne lysene lyser og den begynner å telle opp over når det det står "laster portal" eller.no slik, men den teller til 120 sirka også kommer det opp "portal er ikke tilgjengelig" men at jeg kan bruke pil taster for å skifte kanal, og jeg for kun NRK kanaler...

Jeg har testet litt, når jeg kobler tilbake zygel hjemme sentralen og rebooter dekoderne så kommer de online, også kobler jeg tilbake til pfsense uten å reboote dekodene og da fungere de fint...

Er det noen som vet hva dette kan verre ? hvorfor for jeg ikke lov å boote opp tv dekoder når jeg har pfsense istedenfor zygel hjemme sentralen?

Tusen takk for innspill !
Hei.

Er det noen som kjenner til hvordan Wifi Pluss som leveres av Altibox fungerer?
Har jeg mulighet for å få denne opp og gå om jeg setter hjemmesentral i bridge ?
Sitat av trodys Vis innlegg
Hei.

Er det noen som kjenner til hvordan Wifi Pluss som leveres av Altibox fungerer?
Har jeg mulighet for å få denne opp og gå om jeg setter hjemmesentral i bridge ?
Vis hele sitatet...
Wifi plussen er kun kompatibel med Altibox sine produkter, altså kan du ikke bruke den i bridge.

Kobler du den via powerline/kabel kan du ha tv koblet på den også
Sitat av blueking Vis innlegg
Hmm funnet ut at ubiquiti edgerouter pro ikke har switching støtte på portene sine, for å switche trafikken mellom portene på routeren må en bridge portene og bruke software switching istedenfor hardware.... er det nedtur ?

Tenkte jo egentlig å ha noe server utstyr i kjelleren ved routeren og bruke vlan tagging for tv og 2-3 lokale lan ut på switchene... betyr at jeg må sette inn en switch i kjelleren likevel og kunne ha klart meg med edgerouter X sfp enheten isteden...

Vurderer å bruke angrefristen....
Vis hele sitatet...
Du mister ytelse ved bruk av bridge. Så egen switch er å foretrekke. Ikke lest så mye om X enda.
Sitat av T-Ron Vis innlegg
Hei

Har fått fiber fra Istad rett før jul. Har kjøpt egen SFP og satt den i en en egen switch. Internett med VLAN 102 kjøres ut fra switch og inn til PFsense. Det fungerer utmerket.

Problemet er TVen. Den er konfigurert med VLAN 101 (untagged) mot TV boks direkte mot sfp port. Problemet er at den ikke får ip-adresse fra altibox. Jeg får ikke lastet TV portal når jeg skal skru på boksen etter strømbrudd/restart når den er koblet direkte via min switch. Starter jeg derimot opp boksen med modemet som følger med, så fungerer TVen mot switch. (Etter at den har lastet TV portal. Kobler da vekk modem fra altibox og rett i switch) Jeg vil da tro at oppsettet på switchen er riktig siden jeg får bilde når TV-boksen har startet opp. Noen som har tips/erfaringer på området?

Det virker som om internett/DHCP er skrudd av på VLAN 101?

Mvh Trond
Vis hele sitatet...
Hei, har du fått noe løsning på dette?
Har samme oppsett med annen hardware, og samme problemet og opplevelse -
alt funker fint med SFP rett i Mikrotik-router (både internett og TV) så lenge jeg har bootet tv-boksen mens altibox-router er koplet til. booter jeg derimot tv-boksen etter at jeg har koplet bort altibox-router får den ikke kontakt med noe som helst.

Har inntil videre bridget altibox-modem, og heller koplet TV inn på en untagged TV-port i router. FUnker forsåvidt, men da må jeg jo ha den svære hjemmesentralen koplet til..
Sitat av quackyo Vis innlegg
Hei, har du fått noe løsning på dette?
Har samme oppsett med annen hardware, og samme problemet og opplevelse -
alt funker fint med SFP rett i Mikrotik-router (både internett og TV) så lenge jeg har bootet tv-boksen mens altibox-router er koplet til. booter jeg derimot tv-boksen etter at jeg har koplet bort altibox-router får den ikke kontakt med noe som helst.

Har inntil videre bridget altibox-modem, og heller koplet TV inn på en untagged TV-port i router. FUnker forsåvidt, men da må jeg jo ha den svære hjemmesentralen koplet til..
Vis hele sitatet...
Hei

Ja, jeg fant ut at det til slutt. Jeg måtte spoofe mac adressen til FMG til altibox, da fikk jeg riktig ip-adresse i pfsense. (10.x.x.x). Dette gjelder da på vlan for TV. (101). Siden jeg ikke får ip-adresse rett på dekoderen måtte jeg også sette opp IPMG proxy i pfsense. Ut ifra pfsense så kjører jeg ett egen VLAN for TV og untagger vlan i switch. Kan prøve å lage en oppskrift om du ikke får det til.

Mvh Trond
Aha. Var noe sånt jeg tenkte måtte til.
Tipper jeg kan mikke det til med Mikrotik også da. Står MAC-adressa til FMG'en bakpå?
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Wifi plussen er kun kompatibel med Altibox sine produkter, altså kan du ikke bruke den i bridge.

Kobler du den via powerline/kabel kan du ha tv koblet på den også
Vis hele sitatet...
Takk for info.

Jeg lurer da på hvordan jeg lettest kan få delt opp nettet hjemme slik at leieboer kan bruke wifi fra FMG samt denne Wifi pluss til tv og internett.
Tenker å kjøpe en Ubiquiti UniFi Security Gateway (router og brannmur) for å lage et eget subnet som jeg bruker. Kan kjøre FMG i DMZ til denne. (Jeg har prøvd dette med å sette opp en Asus router i stedenfor. Men virker som den ikke er så gla i å få LAN ip inn. Og at den ikke håndterer dobbel NAT så bra)

Spørsmålet mitt er om jeg får inn alle VLAN fra FMG med en kabel fra FMG om den står i router modus ?
I og med at FMG må stå i router modus, så tenkte jeg at det var lettest at leieboer bruker "Altibox oppsettet" og jeg lager mitt eget som jeg administrerer.
Sitat av T-Ron Vis innlegg
Ja, jeg fant ut at det til slutt. Jeg måtte spoofe mac adressen til FMG til altibox, da fikk jeg riktig ip-adresse i pfsense. (10.x.x.x). Dette gjelder da på vlan for TV. (101). Siden jeg ikke får ip-adresse rett på dekoderen måtte jeg også sette opp IPMG proxy i pfsense. Ut ifra pfsense så kjører jeg ett egen VLAN for TV og untagger vlan i switch. Kan prøve å lage en oppskrift om du ikke får det til.
Vis hele sitatet...
Jeg innser at dette vil virke, men det er veldig kronglete og gir ihvertfall meg en uggen følelse. Flott med oppskrifter for all del, men jeg synes kanskje du bør ha med en liten kommentar om at dette er en workaround fordi du ikke har klart å konfigurere pfsense til å gjøre det slik det burde være.

Målet bør være en konfigurasjon der TV-VLANet switches rett gjennom fra Altibox-trunken (fiber) til TV-dekoder-porten(e). Ingen brannmur, ingen DHCP-klient, ingen NAT, ingen routing. Du tar tagget VLAN 101 inn fra fiber-porten og sender VLAN 101 utagget ut på porten(e) mot TV-dekoder. Hverken mer eller mindre. Den eneste modifikasjonen av pakkene er stripping av VLAN tag, og det tar switchen seg av. "switch" kan her utmerket godt være en software-implementasjon, men som nevnt andre steder er det muligens en smule ineffektivt.

Hvis du setter det opp slik så er det helt unødvendig å gjøre noe mer triksing for å få TV til å virke.

Internett-VLANet er det eneste som skal routes til (evt) en brannmur, der man kjører en DHCP-klient mot Altibox og NATer den tildelte adressen til det interne LANet. Brannmurens eksterne interface vil være VLAN 102 utagget. Brannmurens interne interface velger du selv, men det må være noe annet enn VLAN 100, 101 eller 102 dersom VLAN på eksterne og interne porter blir delt. For enkelhets skyld ville vel jeg anbefalt å holde seg unna disse VLANene på innsiden av brannmurem uansett. Da er det færre ting å gå i surr med.

Og valgfritt, hvis du vil ha telefoni, så kan du også definere VLAN 100 tagget ut på en port som du kobler Altibox-routeren til. Den skal da kunne kunne brukes som telefon-adapter.

Jeg kan absolutt ingenting om pfsense, og skal derfor ikke si noe om hva som er mulig der, men generelt er det ingenting i veien for å gjøre det ovenstående på én og samme boks. Det gjelder bare å holde tunga rett i munnen mht hvilken VLAN som skal routes og hvilke som skal switches.

Selv om man gjør det på samme boks, synes ihvertfall jeg at det er enklere å se det for seg om man ser separat på routing og switching.

switch:
Først sørger du for å sette opp korrekt switching (t = tagget, u = utagget).
  • portA: fiber uplink (100t, 101t, 102t)
  • portB: tv-dekoder (101u)
  • (valgfri) portC: Altibox-router for telefon (100t)
  • portD: Internett WAN (102u)


router:
Deretter setter du opp router-funksjonaltet mellom Internett WAN og LAN, inkludert alt du ønsker av NAT og brannmur og slikt.
  • portD' (wan) <-> brannmur (dhcp, nat, +++) <-> portE (lan)
Dersom de to funksjonene "switch" og "router" kjører på samme boks, så vil "portD" ikke være en fysisk port men et virtuelt VLAN interface. F.eks. "eth0.102" hvis portA er "eth0". Viktig å merke seg ved felles boks er ogåså at portE ikke trenger å ha noe forhold til VLAN. PortE er ekslusivt innsiden av brannmuren. Hvis du switcher noe fra fiber-porten og hit, så er det jo ikke innsiden lenger. Da er det både innside og utside.

Uavhengig av felles boks eller ikke, så er det alltid kun to interface som skal route noe og som dermed trenger en IP-adresse: portD' (utsiden av brannmuren) vil ha en public DHCP-tildelt adresse. portE (innsiden av brannmuren) vil en statisk addresse i lan-nettet ditt. Ingen andre porter eller interface skal ha noen IP-adresse.

Dette kan selvsagt gjøres uendelig mye mer komplisert med flere forskjellige lan-soner i Internett-branmurdelen (f.eks splitt mellom kablet ogf wifi, gjestenett, osv). Men det endrer ingenting av switchingen.

Switchingen kan også gjøres mer avansert, f.eks. ved å bruke en VLAN trunk til å dele kabel mellom lan (altså innsiden av "Internett") og tv-dekoder. Du vil da fortrinnsvis tagge begge to og bruke en switch et annet sted til å brekke ut de to VLANene. Dette endrer ingenting av routingen. Logisk vil du da flytte portB (TV-dekoder utagget) og portE (lan utagget) ut til en switch ved dekoderen.

Jeg vet ikke om jeg får det så klart frem, men cluet er at kompleksiteten reduseres hvis du ser på routing og switching uavhengig av hverandre i stedet for i en eneste felles smørje.
Sist endret av bmork; 10. januar 2017 kl. 14:49.
Sitat av bmork Vis innlegg
Jeg innser at dette vil virke, men det er veldig kronglete og gir ihvertfall meg en uggen følelse. Flott med oppskrifter for all del, men jeg synes kanskje du bør ha med en liten kommentar om at dette er en workaround fordi du ikke har klart å konfigurere pfsense til å gjøre det slik det burde være.

Målet bør være en konfigurasjon der TV-VLANet switches rett gjennom fra Altibox-trunken (fiber) til TV-dekoder-porten(e). Ingen brannmur, ingen DHCP-klient, ingen NAT, ingen routing. Du tar tagget VLAN 101 inn fra fiber-porten og sender VLAN 101 utagget ut på porten(e) mot TV-dekoder. Hverken mer eller mindre. Den eneste modifikasjonen av pakkene er stripping av VLAN tag, og det tar switchen seg av. "switch" kan her utmerket godt være en software-implementasjon, men som nevnt andre steder er det muligens en smule ineffektivt.

Hvis du setter det opp slik så er det helt unødvendig å gjøre noe mer triksing for å få TV til å virke.

Internett-VLANet er det eneste som skal routes til (evt) en brannmur, der man kjører en DHCP-klient mot Altibox og NATer den tildelte adressen til det interne LANet. Brannmurens eksterne interface vil være VLAN 102 utagget. Brannmurens interne interface velger du selv, men det må være noe annet enn VLAN 100, 101 eller 102 dersom VLAN på eksterne og interne porter blir delt. For enkelhets skyld ville vel jeg anbefalt å holde seg unna disse VLANene på innsiden av brannmurem uansett. Da er det færre ting å gå i surr med.

Og valgfritt, hvis du vil ha telefoni, så kan du også definere VLAN 100 tagget ut på en port som du kobler Altibox-routeren til. Den skal da kunne kunne brukes som telefon-adapter.

Jeg kan absolutt ingenting om pfsense, og skal derfor ikke si noe om hva som er mulig der, men generelt er det ingenting i veien for å gjøre det ovenstående på én og samme boks. Det gjelder bare å holde tunga rett i munnen mht hvilken VLAN som skal routes og hvilke som skal switches.

Selv om man gjør det på samme boks, synes ihvertfall jeg at det er enklere å se det for seg om man ser separat på routing og switching.

switch:
Først sørger du for å sette opp korrekt switching (t = tagget, u = utagget).
  • portA: fiber uplink (100t, 101t, 102t)
  • portB: tv-dekoder (101u)
  • (valgfri) portC: Altibox-router for telefon (100t)
  • portD: Internett WAN (102u)


router:
Deretter setter du opp router-funksjonaltet mellom Internett WAN og LAN, inkludert alt du ønsker av NAT og brannmur og slikt.
  • portD' (wan) <-> brannmur (dhcp, nat, +++) <-> portE (lan)
Dersom de to funksjonene "switch" og "router" kjører på samme boks, så vil "portD" ikke være en fysisk port men et virtuelt VLAN interface. F.eks. "eth0.102" hvis portA er "eth0". Viktig å merke seg ved felles boks er ogåså at portE ikke trenger å ha noe forhold til VLAN. PortE er ekslusivt innsiden av brannmuren. Hvis du switcher noe fra fiber-porten og hit, så er det jo ikke innsiden lenger. Da er det både innside og utside.

Uavhengig av felles boks eller ikke, så er det alltid kun to interface som skal route noe og som dermed trenger en IP-adresse: portD' (utsiden av brannmuren) vil ha en public DHCP-tildelt adresse. portE (innsiden av brannmuren) vil en statisk addresse i lan-nettet ditt. Ingen andre porter eller interface skal ha noen IP-adresse.

Dette kan selvsagt gjøres uendelig mye mer komplisert med flere forskjellige lan-soner i Internett-branmurdelen (f.eks splitt mellom kablet ogf wifi, gjestenett, osv). Men det endrer ingenting av switchingen.

Switchingen kan også gjøres mer avansert, f.eks. ved å bruke en VLAN trunk til å dele kabel mellom lan (altså innsiden av "Internett") og tv-dekoder. Du vil da fortrinnsvis tagge begge to og bruke en switch et annet sted til å brekke ut de to VLANene. Dette endrer ingenting av routingen. Logisk vil du da flytte portB (TV-dekoder utagget) og portE (lan utagget) ut til en switch ved dekoderen.

Jeg vet ikke om jeg får det så klart frem, men cluet er at kompleksiteten reduseres hvis du ser på routing og switching uavhengig av hverandre i stedet for i en eneste felles smørje.
Vis hele sitatet...
Hei

Takk for innspill. Slik som du har beskrevet var det jeg prøve på først med ren switching. Altså å untagge VLAN101 rett på porten til TV dekoder i switch, men da ville ikke dekoder laste TV portal p.g.a at den ikke fikk IP-adresse fra altibox.

Mitt mål før jeg startet var å kjøre TV-delen til altibox utenom pfsense, d.v.s at jeg switchet all trafikk rett gjennom uten noen form for routing. Det som var mitt problem som tidligere beskrevet er at altibox kun ga DHCP respons på VLAN 101 til mac adressen til FMG. Dette gjør det umulig å laste portal på TV boksen uten at det blir routet via pfsense der jeg hadde mulighet til å spoofe mac adressen og sette opp en dhcp server. Om du har en løsning på hvordan man kan komme rundt problemet, så kom gjerne med innspill. Min løsning ble derfor å sette opp en IGMP proxy i pfsense p.g.a problemene jeg har beskrevet over.

Jeg er ganske sikker på at FMG til altibox også kjører IGMP proxy siden TV-dekoder får samme subnet som resten av enhetene.

Jeg vil gjerne forenkle oppsettet, da det er mye å holde styr på. Om noen har tips/innspill så tester jeg gjerne.

Sitat av quackyo Vis innlegg
Aha. Var noe sånt jeg tenkte måtte til.
Tipper jeg kan mikke det til med Mikrotik også da. Står MAC-adressa til FMG'en bakpå?
Vis hele sitatet...
Jupp
Sist endret av T-Ron; 10. januar 2017 kl. 20:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har fått satt inn managed switch mellom HET3012 og pcrouteren min, en HP procurve 2810-24G
port 23 koblet til het3012, vlan tag 102
port 19 vlan untagged 102 -> pcrouter -> vlan untagged 202 port 20

Tv:
satte port 17 først untagged vlan 101 og testet mot tv -> OK!
satte port 18 til tagged vlan 101 og 202 satte tp-link tl-sg105E i tv benken
tp-link: port 1 tagged 101 og 102, pvid 1
port 2 untagged 101, pvid 101
port 3-5 untagged 202, pvid 202
Og ser ut til å funke dette også


Venter på SC - SC adapter og setter inn sfp bidi modul i switchen og skal kvitte meg med mediakonverteren
Det har vært litt frem og tilbake på forumet i det siste ang IPTV/101 og behov for MAC-spoof. Jeg har en Cisco SG300 med SFP. VLAN 101 switches rett gjennom til en trunk port. 102 tas ut til PfSense-boks untagged, prosesseres der og går ut på switch på egetdefinert VLAN. Nevnte trunkport (101 og egendefinert VLAN) går til stua hvor det står en SG200-8. Her tar jeg ut 101 untagged til dekoder og egne porter til LAN. AP, NAS m.m rett ut fra switch. Prinsipielt likt det bmork beskriver over.

Testet nå en boot av dekoder, ikke gjort dette på nesten tre måneder. Dekoderen / portal startet opp uten problem. Ergo ikke behov for MAC-spoof på 101. Om det er satt inn annet kjerneutstyr hos de som sliter med oppkobling er usikkert, men det er tvilsomt at Altibox ikke har uniformt oppsett.
Etter å ha fått tatt vekk hjemmesentralen...
Så opplever jeg at tv dekoderen sliter endel med opptak av tv programmer. Hopper endel fremover i programmet flere ganger slik at en går glipp av flere sekvenser... kan det skyldes switch/nettverket eller andre ting ?
har hatt ac66u som erstattning for zyxel hjemmesentralen i noen år nå og irriterer meg fælt over at jeg bare har 2 porter jeg kan bruke til lan. har kikket litt på rt-ac88u og ser at den har 8porter, er det slik å forstå at jeg kanskje kan bytte ut ac66u med ac88u og få totalt 6porter til lan? tar det som en selvfølge at ac88u støtter vlan tagging så klart. har kun internet fra altibox.

forresten, takk for masse god hjelp til alle som har bidratt i denne tråden!
Sitat av afsilver Vis innlegg
har hatt ac66u som erstattning for zyxel hjemmesentralen i noen år nå og irriterer meg fælt over at jeg bare har 2 porter jeg kan bruke til lan. har kikket litt på rt-ac88u og ser at den har 8porter, er det slik å forstå at jeg kanskje kan bytte ut ac66u med ac88u og få totalt 6porter til lan? tar det som en selvfølge at ac88u støtter vlan tagging så klart. har kun internet fra altibox.

forresten, takk for masse god hjelp til alle som har bidratt i denne tråden!
Vis hele sitatet...
Blir billigere med å bare kjøpe en switch?
Trenger ikke bytte ut hele routeren om den fungerer greit eller.
Sitat av EdwardT Vis innlegg
Blir billigere med å bare kjøpe en switch?
Trenger ikke bytte ut hele routeren om den fungerer greit eller.
Vis hele sitatet...
Forstår at det ikke er nødvendig, bruker switch idag, men hva er vel galt med en oppgradering?
Har allerede ein annen plass på tomta å sette ac66 routeren dersom den blir erstattet.

Noen som vet?
Jeg er ny kunde på Altibox fiber (Lyse) og har en periode kjørt med FMG i bridgemodus, samt en trådløs router. Ønsker å få kablet mest mulig av stasjonært utstyr, og heller benytte den trådløse routeren som AP.
Har kjøpt inn EgdeRouter X SFP og 2 stk TP-Link TL-SG108E. Tanken er å ha en slik switch i hver etasje hvor jeg kan hente ut både TV-signaler og vanlig internett, og da gjerne bare en kabel frem til hver switch. Jeg har lest gjennom mye av tråden, men blir ikke fortrolig med hvordan jeg bør gjøre dette på best mulig vis. Håper noen kan bistå med konfigurering av EdgeRouter og evt. switchene, helst via GUI hvis mulig da CLI er helt ukjent for meg. Hvis det kreves mer hardware for å få en fullgod løsning, så er det helt greit.
Hei,

har nettopp kjøpt en Netgear Nighthawk X4S R7800 og skjønner det sånn at man kan erstatte hjemmesentralen (Zyxel) med en router hvis den støtter "VLAN-tagging"?

Er usikker på om begreppen jeg bruker er riktig men ønsker erstatte, er det mulig og er det noen form for guide (veiledning) kanskje ikke akkurat for min router men eventuelt fra feks. Asus ?

Håper noen kan gi meg en dytt så kan jeg prøve meg selv :-)
Sitat av Shen Vis innlegg
Håper noen kan gi meg en dytt så kan jeg prøve meg selv :-)
Vis hele sitatet...
Gitt visse forutsetninger er dette en god start:

http://kb.netgear.com/25724/VLAN-tag...etgear_organic

VLAN 102 er internett, VLAN 101 et IPTV. Start med å få internettet til å fungere først, deretter legg til 101.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Gitt visse forutsetninger er dette en god start:

http://kb.netgear.com/25724/VLAN-tag...etgear_organic

VLAN 102 er internett, VLAN 101 et IPTV. Start med å få internettet til å fungere først, deretter legg til 101.
Vis hele sitatet...
Takk, skal prøve ikveld!
det finnes ikke noen ordentlig oppsummerings side på hvordan få til altibox oppkobling med eget utstyr ?

Det er noen ting jeg skulle gjerne ha visst mere om:

1: jumbo frames + MTU hva er det ideelle her for altibox tv?
2: flow control vs altibox tv?
3: IGMP snooping vs altibox tv?
4: spanning tree ?
Sitat av blueking Vis innlegg
det finnes ikke noen ordentlig oppsummerings side på hvordan få til altibox oppkobling med eget utstyr ?
Vis hele sitatet...
Det er vel oppkobling med eget utstyr denne tråden stort sett dreier seg om fra første post. Det er få 'oppskrifter' å finne, men det er vel lurt å holde diskusjonen stort sett på et konseptnivå da 'alle' kjører på forskjellig utstyr. Du med Ubiquiti Edgerouter, naboen med PfSense og andre med Netgear. Så blir mange sikkert veldig glade om man poster sin løsning med sitt utstyr.

3: IGMP snooping vs altibox tv?
Vis hele sitatet...
Har du så mange dekodere i hus at dette er en reell problemstilling altså? Driver du hotell?

4: spanning tree ?
Vis hele sitatet...
Mot Altibox? Hva du mener?

MTU er vel sikkert lurt å ikke tukle med, de fleste bruker vel 1500 og avstår fra jumbo. Hva du kjører på ditt eget LAN er avhengig av hvilke enheter du har og hva du overfører mellom disse.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Det er vel oppkobling med eget utstyr denne tråden stort sett dreier seg om fra første post. Det er få 'oppskrifter' å finne, men det er vel lurt å holde diskusjonen stort sett på et konseptnivå da 'alle' kjører på forskjellig utstyr. Du med Ubiquiti Edgerouter, naboen med PfSense og andre med Netgear. Så blir mange sikkert veldig glade om man poster sin løsning med sitt utstyr.


Har du så mange dekodere i hus at dette er en reell problemstilling altså? Driver du hotell?


Mot Altibox? Hva du mener?

MTU er vel sikkert lurt å ikke tukle med, de fleste bruker vel 1500 og avstår fra jumbo. Hva du kjører på ditt eget LAN er avhengig av hvilke enheter du har og hva du overfører mellom disse.
Vis hele sitatet...
Det er vel bare at jeg prøver å finne ut hvorfor tv dekoderen er noe ustabil, spesielt opptak av tv programmer. Opplever endel ganger at opptaket hopper fremover og mister sekvenser. Hva det skyldes vet jeg ikke.

på TP-link sin tl-sg105E switchen kan jeg se på monitoring port statistics at det er noen pakker som ramler ut -> "RxBadPkt"
Feil konfigurasjon og eller at tp-link switchen er for dårlig ?
Det hjalp ikke å sette på flow control for å stoppe disse pakkene fra å ramle ut.
HP-2810-24G switchen har ingen feil på overføringene. -> Vurderer derfor å bytte ut tp-link switchen

Nettverk er ikke mitt område og spør vel mest for å lære hva de forskjellige tingene betyr.

Foreløpig er oppsettet slik:

fiber -> HET3012 -> switch1 -> pc router
switch1 <- pc-router
switch1 -> switch2 lan
switch1 -> tv-switch -> tv + lan

Ikke fått konfigurert ubiquiti edgerouter enda og venter noe utstyr fra hongkong enda
Sist endret av blueking; 22. januar 2017 kl. 02:48.
Sitat av blueking Vis innlegg

Foreløpig er oppsettet slik:

fiber -> HET3012 -> switch1 -> pc router
switch1 <- pc-router
switch1 -> switch2 lan
switch1 -> tv-switch -> tv + lan

Ikke fått konfigurert ubiquiti edgerouter enda og venter noe utstyr fra hongkong enda
Vis hele sitatet...
Stikkordet er vel throughput. IGMP er jo sånn at hvis man ikke står på perrongen når toget kommer så er løpet kjørt. Tror ikke den TP-Link switchen din håndterer trafikken adekvat. Mistenker at den knekker når den generelle belastningen på uplinken blir for stor. Når jeg dro Internett og IPTV gjennom PfSense fikk jeg intermitterende freeze på tv'en. Det blir garantert bedre med skikkelig HW.
Se post 1091. Er det noen som kan gi en stakkar noen gode råd? Vil bli satt umåtelig stor pris på!
Ser det er mange som har en switch som punkt 1 hvor fiberen kommer inn i huset (evt. etter en mediakonverter). Installasjonen her er såpass ny at det ikke finnes noen konverter. Fiberen går pt. rett inn i FMG-boksen.
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Se post 1091. Er det noen som kan gi en stakkar noen gode råd? Vil bli satt umåtelig stor pris på!
Ser det er mange som har en switch som punkt 1 hvor fiberen kommer inn i huset (evt. etter en mediakonverter). Installasjonen her er såpass ny at det ikke finnes noen konverter. Fiberen går pt. rett inn i FMG-boksen.
Vis hele sitatet...
Hvis målet er å kvitte seg med FMGen (det anbefales), må du kjøpe deg en SFP. Den må være kompatibel med Edgerouteren din, være BiDi og ha rette bølgelengder. Se tidligere forumposter. Du må da også ha en fiberkabel fra ditt passive adapter med korrekte connectorer, SC i fiberadapter og ofte LC på SFP. Har ikke peil på Ubiquiti, men ut i fra brukermanualen skal selve oppsettet etter dette være grei skuring.

Det fysiske oppsettet er litt avhengig av hvor det ulike utstyret står. Hvis fiberen kommer inn i kjelleren, og du skal ha en switch i 1. etg og en i 2. etg, holder det med at det går ut en trunk fra Edge til 1.etg som går videre fra switch til 2.etg. Hvis Edge står i 1. etg, og switchene står i kjeller og 2.etg må det gå ut to trunks fra Edge.

Uten SFP med FMG satt til bridge må du ha en kabel inn til Edge for Internett og en for IPTV. Prøv dette først og få det til å funke. Ok?