Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 59845
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Teol
Vis hele sitatet...
jeg fant noe kalksalpeter i fjor. er det bra til krystallisering? sto to av de 600kg sekkene i nærheten av meg :shock: angrer sykt på at jeg ikke tok noe derfra hvis det er brukbart.. de hadde jo ikke savnet det uansett. :roll:
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Det lønner seg ikke å stjele. Dessuten er ikke kalksalpeter noe brukanes til pyroteknikk

Spør Norgro eller Vekstmiljø. De mener jeg selger ennå.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Var inn på Nettsiden til vekstmiljø her en dag å såg att de solgte ett NPK Gjødsel kalt Pioner Rød med verdiene: 9 - 5 -30

Var inne på FellesKjøpets nettsider og søkte uten hell.
Er det noen som vet om de seller dette gjødselet på FK eller eventuelt andre plasser?
Er dette noe å satse på når det gjelder framstilling av KNO3?
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Det lønner seg ikke å stjele. Dessuten er ikke kalksalpeter noe brukanes til pyroteknikk
Vis hele sitatet...
Men, er kalksalpeter ok til å felle ut kno3?
har du et ca anslag på hvor mye kno3 man bør kunne felle ut ifra 1,5kg kalksalpeter.

Hva bør jeg forresten bruke til å filtrere ut krystallene, kaffefilter?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
otimate:
Det går ikke å felle ut / utvinne KNO3 (kaliumnitrat) fra Ca(NO3)2 (kalsiumnitrat / kalksalpeter).

Men kalksalpeter kan brukes til kjemisk framstilling av KNO3, med hjelp av kaliumkarbonat.
Det fungerer utmerket!
Sist endret av Thoryllo; 10. januar 2009 kl. 23:36.
Stemmer, jeg har nemlig brukt det siste døgnet på å prøve på dette. Med begge de forskjellige opskriftene som står i starten av threaden. Mest for å eksprementere, men kunne jo alltids hende jeg fikk ut en brukendes mengde med kno3, jeg har også fått fremstilt mikroskopiske mengder med et hvitt stoff, men vet ikke hva det er og kan godt være kalk for alt jeg vet
Regna med at kalksalpeter er en Kno3-holdig gjødsel:P
Da må jeg finne noe annet spennende å leke med.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vell KNO3 holdig blir feil ja Det riktige er vell nitrat holdig.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Kalksalpeter er kalsiumnitrat, Ca(NO3)2. KNO3 er kaliumnitrat.

Når man reagerer kalsiumnitrat med kaliumkarbonat (K2CO3 får man KNO3 i løsning og kalsiumkarbonat felles ut:

Ca(NO3)2 (aq) + K2CO3 (aq) --> CaCO3 (s) + 2 KNO3 (aq)

Deretter filterer man ut kalsiumkarbonatet og koker ut vannet av filtratet. Vips, så har man klokkerent kaliumnitrat.
Jeg tror du bør lese litt mer kjemi før du fortsetter med denne hobbyen!
Sist endret av Hedges; 11. januar 2009 kl. 15:41.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er filtratet det som sitter igjen i filteret eller det som da er filtrert?
Nei, væsken som er filtrert kalles filtrat.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Riktig det NitroFis sier. Det som er igjen i filteret kalles på engelsk filtrand, jeg vet ikke om vi har et tilsvarende norsk ord.

Ser forresten nå at jeg skrev CaNO3 øverst i den forrige posten min. Kan en snill mod endre det til Ca(NO3)2?

Endring: Glemte å fullføre en jævla parentes også! Savner edit-funksjonen!!

[COLOR="Red"]Fixd [/COLOR]
Sist endret av Hedges; 11. januar 2009 kl. 15:41.
Det norske ordet for filtrand er filterkake. Sannynligvis pga. at massen som filtreres ut oftest blir presset sammen og opptrer som en salgs kake.
Dette er hvertfall typisk for ramme-filterpresser.
De som har renset disse skjønner nok godt hva jeg prater om.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
du sier at det ikke bør settes i fryseren, men på videoen din hiver du det jo i fryseren...
hva er riktig?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av volvo242tic Vis innlegg
du sier at det ikke bør settes i fryseren, men på videoen din hiver du det jo i fryseren...
hva er riktig?
Vis hele sitatet...
Litt uklarheter der ja!
Jeg mener at du ikke skal sette den i fryseren rett etter du har helt i det varme vannet og løst opp gjødslet, men la den kjøle seg ned (å bare la den stå på gulvet / banken en stund fungerer flott). Når løsningen er kjølt ned til romtemperatur (dette gjøres også for at KNO3-løsningen skal legge seg på toppen) setter du den i fryseren.
Skriver det også i oppskriften (men ser at det er litt forvirrende ja).
Når den har romtemperatur, setter du den i fryseren
Vis hele sitatet...
Håper det svarer på spørsmålet og hjelper!
Lykke til
ok
toppers

meeeeeeeen jeg herper ikke maten i fryseren min?

glemte noe.. siden jeg er bonde får jeg tak i krista-k plus... vil det funke å blande denne med sukkeret, uten å måtte modifisere krista-k??
type bare helle det rett i kjelen
Sist endret av volvo242tic; 24. mars 2009 kl. 15:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, ingen ting må du gjøre med den.
Men det er ikke sikkert at du får kjøpt selvom du er bonde
Mange som har erfart det, selvom man er medlem av fk.

Og nei du ødelegger ikke maten
er det nødvendig å rekrystalisere alle de 25kg ene med krista k?? det er da 98% rent
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nei. Ikke et eneste gram er det nødvendig å rekrystallisere.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Nei. Ikke et eneste gram er det nødvendig å rekrystallisere.
Vis hele sitatet...
hvorfor vise hvordan man gjør det da?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Leser du i det heletatt noe her inne før du poster?

Det er ikke en guide for å få KNO3 ut av tilnærmet rent KNO3, men en guide for å få ut KNO3 av gjødsler som inneholder andre stoffer i tillegg til KNO3.

Les, les, les, les, les, les, tenk, les, les, les, les, les, les!
Sist endret av Nygaard; 26. mars 2009 kl. 13:11.
▼ ... noen uker senere ... ▼
dæven køtte! noen som hviste at man rett og slett pisser ut salpeter elle?
kilde:http://en.wikipedia.org/wiki/Urine#Munitions

der står det: Urine has been used in the manufacture of gunpowder. Urine, a nitrogen source, was used to moisten straw or other organic material, which was kept moist and allowed to rot for several months to over a year. The resulting salts were washed from the heap with water, which was evaporated to allow collection of crude saltpeter crystals, that would usually have been be refined before being used in making gunpowder.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sto litt om det på gamle nFF pyroforum
Både hvordan man kan lage det fra en bøtte, jord, aske og menneske urin (husker ikke helt om det var akuratt det, men noe i den duren)
også med dyr som går å pisser i et omeråde så skapes det masse KNO3 i bakken under.
Hvis man søker på KNO3 og urin på Google så kan det være at du finner det!
Sist endret av Thoryllo; 12. april 2009 kl. 08:57.
Okey... Nå finnes det jo faktisk bedre måter å få tak i kaliumnitrat på, har også lest om det, men virker som unødvendig mye arbeid som sannsynligvis ikke lukter særlig godt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
går det å gjøre sånn som i denne filmen ?
http://www.youtube.com/watch?v=Jipvh...c-HM-fresh+div

Funker dette med kalksaltpeter?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og lage kalium nitrat med Ammonium nitrat og Kalsiumnitrat er fult mulig og står masse om på forumet.
Nei Up, det er ikke mulig! Hvor får du kalium fra?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg fant en oppskrift på nettet der han lager KNO3 ut i fra aske fra ved og jord med høyt nitroinnhold. http://www.youtube.com/watch?v=hhgYu...eature=related funker det eller er det bare køddefilm. er det noen her som har prøvd det?
Det kan fungere, men det er en dårlig måte som krever mye arbeid.
Siden du ikke får lov av foreldrene dine til å handle kjemikalier, kan du nesten glemme å drive med pyro/kjemi/eksplosiver.
hvor bra funker det? hvis jeg har 300g aske, hvor mye jord skal jeg ha da?
Jeg vet ikke, har ikke prøvd det selv.
Men hvis du har tenkt å lage alle pyrokjemikaliene dine, så sier jeg lykke til!
Sist endret av looperjohn; 31. august 2009 kl. 17:13.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
En temmelig mangelfull guide. Og husk at hjemmelagd KNO3 krever god purifisering før det er trygt å bruke det i pyro! Krystallisering er en effektiv metode. Vet du ikke hva det er, les.

Før i tiden, lot de bakteriene selv lage kaliumnitrat ved hjelp av avføring, urin, blod og sand som de lot "gjære". Står mye her:

http://www.musketeer.ch/blackpowder/saltpeter.html

En fordel å tilsette aske fra kaliumrike trær. Google litt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
leste på youtube at stump remover fungerer bra som kno3. er det noen andre som har testet det og hvor får man kjøpt det?
Du får nok ikke kjøpt det i Norge som inneholder KNO3, dessverre. Da hadde noen funnet det for lengst.

Kjøp på internett!
jeg har noe som heter bjørkaske. er det det samme som pottaske, det står ikke hva det inneholder. det er brun/gråaktig
Sist endret av piloten; 3. januar 2010 kl. 18:04.
Det er nok kaliumkarbonat med urenheter som gir den brunfargen.
da prøver jeg bjørkasken med kalksalpeter
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hana-holmens.no
De leverer ren og pen pottaske
jeg blandet kaliumkarbonat(100g) og Kalsiumnitrat hver for seg til jeg fikk løsningen mettet. så blandet jeg det sammen og fikk noe brunt vann. skal det bli sånn?
jeg kjøpte pottaske fra hana-holmens.no og har ca. 1kg kalsiumnitrat. men jeg ble litt forvirret fordi thyllo sa at man måtte blande oppi mer kaliumkarbonat eller kalsiumnitrat etter at man har blandet 100g kaliumkarbonat og 250g kalsiumnitrat. (utfellingsprossesen eller hva det nå sto??) og bomberman sier at det er å bare blande 100g kaliumkarbonat og 250g kalsiumnitrat og filtrere det så har du rent kno3 i filtratet (væsken som er filtrert) hva er riktig? (sikkert et idiotisk spørsmål men vil gjøre det riktig på første forsøk)

sorry fordi jeg spør så mye (har nesten ingen kunnskaper om pyroteknik)

bare glem det. jeg klarte det!!! takk for de som har lagt ut oppskriften på å lage kno3!!!
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg kjøpte kalksalpeter men utta på pakka står det kalk ammoniumnitrat. fungerer det eller må jeg skille ut ammoniumet?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Haha GULL! Det er KAS, som jeg NETTOPP lagde en tråd for hvordan rense! Men om du kan bruke NH4NO3 for å utvinne KNO3 sammen med K2CO3, er jeg usikker på, men Thoryllo nevner:
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Jo mere KNO3, jo bedre. Ofte er KNO3 i kombinasjon med NH4NO3 (ammoniumnitrat), noe som bør unngåes pga høyere løselighet (se tabell). Les bak på pakken og se hva den inneholder. Dette er en type hydro fullgjødsel som egner seg godt. Se også på de andre. Hvis den inneholder NH4NO3 som denne må det skilles ut etterpå.
Vis hele sitatet...
Så det ser ikke kurrant ut. Men det er mye man kan gjøre med AN...

Les her for rensing: http://freak.no/forum/showthread.php...63#post1605963
▼ ... noen uker senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Kan man bruke denne metoden(frysemetoden) til å rense/purifisere, eller hva enn, Kno3? Si at man kjøper Kno3 og er misfornøyd med renheten.
Hvorfor skal du gjøre noe mer med det om du bestiller "technic" og du allerede har fått svar av Snøfokk at det er mere enn bra nok til det du skal bruke det til?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jaja, i know, jeg lurer egentlig bare + at jeg har bestilt 1kg "mens-jeg-venter" Kno3 fra pyrosupplies.moonfruit.com/, og jeg vet ikke hvordan kvaliteten på varene deres er..
Ffojt, den KNO3-en er like bra til vårt bruk som den helt rene KNO3-en.
De trenger ikke å bekymre deg for at det skal gå skeisen!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ffojt, den KNO3-en er like bra til vårt bruk som den helt rene KNO3-en.
De trenger ikke å bekymre deg for at det skal gå skeisen!
Vis hele sitatet...
Ok, takk Litt paranoid...
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei... Litt små muggen post, men som Thoryllo skriver i oppskriften må man fjerne NH4NO3 (viss da gjødsla di inneholder dette) etter krystalisering. Hordan gjør man da dette alså skille KNO3 og NH4NO3? rekrystalisere?
anyone?
Sist endret av Reven9000; 15. mai 2011 kl. 23:56.
Oppskrift: KNO3

1. Send mail til Likurg.
2. Hent pakka i postkassa.
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Oppskrift: KNO3

1. Send mail til Likurg.
2. Hent pakka i postkassa.
Vis hele sitatet...


Hehe.. joa skall du ha mengder så foretrekker eg det, for all del gidder ikkje stå å krystaliserer kilovis... Lurte bare på hvordan man skiller KNO3 og NH4NO3? Er vell ikkje bare å rekrystalisere?