Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 48402
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nå tror jeg du/dere forveksler skolelim med sånn der blank barneskolelim i grå tuber.
Skolelim er det samme som trelim, men jeg tror det er mindre limstoff enn trelim.
Jeg har prøvd både 50:50 og 20:80 med lim og vann, og jeg legger papiret i vannet og lar det ligge til det ser ut som det har trekt inn mye, så tar jeg og knørver sammen papiret så det blir skikkelig brunt, så pastet jeg det på formen.

Og viss dere er fult klar over hva skolelim er, så skal jeg nesten få stukket og henta skikkelig trelim, forde om jeg har fått noe harde stive resultat med det
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hanse: Brukte du 6:1 Puffet ris? Passfire sier vel 4:1? bedre med 6?
JA; planer om å kopiere din
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Dette kommer vell ann på om man krymper risen og?
Husker jeg hadde mye jevnere forhold da jeg brukte krympa ris.
Klarer ikke huske nøyaktig hva det var.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Nei, du jeg roter fælt nå! jeg brukte 4:1 som du sier. hehe. Er et år siden jeg lagde den merker jeg!
Kopier mer enn gjerne! Jeg er spent på om jeg var veldig heldig med min, eller om det faktisk er ganske enkelt å få til .

En ting er sikkert; Jeg var heldig med vinkelen, altså hvordan den sprang i forhold til oss som så på. Det kunne nok ikke blitt bedre. (jeg vet at noen henger tau eller liknende ut fra shellet for å få det til å ligge slik man vil i luften, men det gjorde altså ikke jeg)
I tillegg tror jeg det er viktig å tenke på hvilke stjerner man velger og størrelse. Selv ville valgte jeg mange mindre stjerner for å få en høyere tetthet og slik at de ikke brenner for lenge. Jeg er ganske sikker på at det vil se mye penere ut enn få stjerner som etterhvert begynner å falle. Som dere ser kunne nok de røde stjernene i ringen vært litt mindre. Jeg brukte
9mm pumpede stjerner både til ringen og til "viften".
En annen ting jeg er meget fornøyd med er den etterfølgende glittereffekten i viften. Tror det gjør mye, og siden glitterstjerner er enkelt å lage er det jo bare å kjøre på!

Edit: her er et annet shell med avispapirhemis og pasting. http://www.youtube.com/watch?v=4hSaE...=relatedElsker bare breaken, selv om shellet (ehm, hjemmesnekret mønster) kanskje ikke var på topp. De jeg hadde med plastskall sugde i fohold..

Edit: ble tull med linken. her er en fungerende: http://www.youtube.com/watch?v=4hSaE...eature=related
Sist endret av hanses; 22. oktober 2009 kl. 00:09.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kanskje jeg skal droppe og bestille plastikk fra utlandet om jeg skal lage meg ett shell i framtida, og heller bare mekke ett par selv, viss det går så kjapt og enkelt som 4 lag, og man samtidig får perfekte shells så lenge det pastes bra.
Da kommer det bare ann på hvor mye jeg hadde gidda og pasta, da jeg bare har rundt 3 ruller papirteip.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hehe, rotekopp!

Jeg har faktisk gått bort fra å krympe risen ettersom Passfire ikke gjør det. Greit å ha velbrukte formler å forholde seg til
Går raskt å lage hemier ved å "paste" en form (eks ball, julekule), men vanskelig å masseprodusere. Nå ser det vel ikke ut til at det er planen heller da
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har en skumball på 6", 2 isoporkuler på 5", 2 isoporkuler på 4", 2 på 3" og 2 på 2,5".
Paster rundt det for tiden. Er bare usikker på hvor mange lag jeg skal kjøre.
Lagde et 5" skall med ca 10-14 lag, og det er steinharde skall. Skikkelig tykke, så jeg kan stå på 1 hand på en av halvdelene uten at de knekker sammen.
Tror nesten det skaper mere problemer under skyting enn fordeler.
Hvor sterke er kommersielle pappskall? Ifølge Hanses teori så ser de skallene litt for tykke ut for stabile resultat.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Ja, jeg vil tro at kommersielle skall er litt tykke. Mener å ha lest det et sted også, men er ikke sikker. Kan se om jeg finner det igjen.
Det som hadde vært interresant er jo å teste det i realiteten. Teste 2-3 shells med tykke skall og 2-3 med tynnere, gjerne avispapir ,og se om det er forskjeller av betydning. Skulle ha gjort det selv hvis jeg hadde hatt muligheten, men det har jeg ikke akkurat nå.
Jeg har testet forskjellen med tynne skall - mye pasting vs. tykke skall - lite pasting. Og det ga resultater som er enkle å komme frem til. Det med lite pasting ble spredningen av stjernene mye tynnere(flatere), fra vinkelen der hemi'en er delt i to. Det med tynt skall ga en mye mer uniform spredning. En skikkelig "flower". Vet ikke om det var det du mente?

Defor fraråder bleser bla. å bruke komersielle strå(?)hemi's hvis det er ønskelig med prisme spredning uten å legge til syke mengder break booster. Strå hemis er jo helt sykt tykke. Standard plastikk skal har vist seg for meg å være den perfekte tykkelsen, med ett standard BP break.

10-14 lag høres i det tykke laget for en 5" Up. Ser du i boken jeg solgte deg, finner du en tabell der det står hvor mange lag som er ønskelig hvis du skal ha ett slikt "tynt skall - mye pasting" skall.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Akkurat det jeg mente Bob! Morsomt at du har prøvd det ut. kvalitetspoeng til deg! Er det noe man virkelig lærer av må det jo være av å gjøre slike tester, men selvfølgelig må man lese seg opp til et visst nivå først. Interresant å se forskjellen med egne øyne når en gjør modifikasjoner.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
10-14 lag er ganske for tykt fant jeg ut. Skal dog nevnes at det ikke er helt like tykt som komersielle strå skall, men jeg tror det er en god del sterkere.
Noe som forsåvidt ikke er bra, noe vi har konkludert med her nå

Og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke finner noen slik tabell du snakker om Bob.
Hmm, mulig jeg blander med AFN. Trodde det sto på den delen om hvordan lage hemis.. evt. kan jeg finne tabellen hvis jeg gidder og slenge opp en link. La oss gå on-topic igjen btw
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har et lass med 4" rør som hovedsakelig skal brukes til et lite creamora show på nyttår ,
men lurte bare på om det er noen som vet hvor tykt rør du må ha for for å skyte opp et 4" shell fra en papp mortar? ,
rørene jeg har har 5mm tykke vegger.
takker for alle svar!
Sist endret av Bowman; 6. november 2009 kl. 19:17.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Hvis du skal skyte luftbomber med de rørene vil jeg annbefale deg å forsterke de på en måte. Du kan for eksempel plassere en morter i en 10-liters bøtte som du fyller med sand som presses rundt røret. Har en 4" morter med vegger som ikke er så veldig tykke, men med denne metoden så går det fint Husk å ha en god endeplugg!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
5 mm er jo ganske tykt egentlig. Viss man drar frem en linjal, så blir man alltid overasket over hvor stort en millimeter er.
Mener dog ikke at 5 er ganske tykt, men i forhold til hvor mye man hadde gjetta 5 mm var.
I allefall, man kan jo altids dra fram en malerkost, 90 grams kraft og trelim, og kjøre på en 10 runder på de nedre 2/3 deler av røret, eller hele for den saks skyld. Surrer du skikkelig stramt, så kan tynne tau også fungere. Kjapt trygt og litt billig.
Sitat av RubenE Vis innlegg
Hvis du skal skyte luftbomber med de rørene vil jeg annbefale deg å forsterke de på en måte. Du kan for eksempel plassere en morter i en 10-liters bøtte som du fyller med sand som presses rundt røret. Har en 4" morter med vegger som ikke er så veldig tykke, men med denne metoden så går det fint Husk å ha en god endeplugg!
Vis hele sitatet...
Takk for tipset !
Bøtte er nok lurt å bruke ja, lett å flytte på å det er lett å rytte opp etter på i steden for å grave de ned , er praktisk i tilfellet det er frost i bakken også for den del.

hehe ja er ikke morsomt når pluggen løsner nei , men skal ha 10cm betongplugg så tror ikke det et problem.
Sitat av Up Vis innlegg
5 mm er jo ganske tykt egentlig. Viss man drar frem en linjal, så blir man alltid overasket over hvor stort en millimeter er.
Mener dog ikke at 5 er ganske tykt, men i forhold til hvor mye man hadde gjetta 5 mm var.
I allefall, man kan jo altids dra fram en malerkost, 90 grams kraft og trelim, og kjøre på en 10 runder på de nedre 2/3 deler av røret, eller hele for den saks skyld. Surrer du skikkelig stramt, så kan tynne tau også fungere. Kjapt trygt og litt billig.
Vis hele sitatet...
Ja rørene virker mye tykkere en 5mm , men de er hvertfall utrolig harde å det beste var at jeg klarte å få tak i 48stk på 50cm av de 4" rørene

Har tenkt litt på det med å bruke tau , men kraft papir å trelim har jeg ikke tenkt på hørtes ikke så dumt ut heller så jeg kommer nok til å bruke den metoden i tilleg til å sette den i en bøtte med sand som RubenE sa.
ikke noen som vet hvor du får tak i skikkelig kraftpapir foresten ?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Posten selger 90 gram kraft. Usikker på om det er resirkulert eller ikke. Tror det ikke er det.
Dere som vet, hva er kjennetegnet for førstegangspapir?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Uresirkulert kraft er ikke bleket, har lysebrun farge, du ser ingen korn av forskjellige farver i det. Kun jevnt lysebrun.
Maske selger uresirkulert kraft til rundt 200kr for 1x50m elns. Stor rull ihvertfall.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Postens kraftpapir er resirkulert. Hvis det er den typen som har striper i forskjellige nyanser av brunt i lengderetningen. Maske er den klart billigste kilden til uresirkulert kraftpapir jeg har funnet. Andre steder man kan lete er på hobbybutikker. Det er ikke så alt for lett å få tak på faktisk.

Fibrene er mye lengre enn i resirkulert kraftpapir og de ligger i en retning. uresirkulert kraftpapir vil derfor være ganske mye vanskeligere å rive på tvers av lengdderetningen enn med. Vet ikke om det er en god måte å finne ut om det er uresirkulert.
Som regel er det vel ganske lett å vite om det er uresirkulert eller ikke da det nesten garantert står oppgitt på produktinformasjonen. Det koster jo tross alt en god del mer enn resirkulert og da vil man sannsynligvis vite hva man betaler for!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så det vil også si at for og lage skall, bør man bruke resirkulert(eller avis) framfor færsk, og da paste med færsk papir?
Pyrotechnic is very much science yes!
Fant ut at masken holder til ikke så veldig langt her i fra ,
ikke noen som vet hvordan det er å gå innom butikkene de har rundt om i landet fremfor å bestille på nett å hvordan det er med betaling ?
Ble kanskje litt mye spørsmål fra meg nå hehe
Sist endret av Bowman; 8. november 2009 kl. 14:44.
Kan noen poste en link til maskes nettbutikk der man kan kjøpe kraftpapir? Leita på hele nettsida deres og kan ikke finne det :S
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei! er det noen som vet hvor stor klaring det skal være mellom shellet og mortaren? Altså hvor mye mellomrom det skal være i sidene på shellet og mortaren.

Har hatt enn del problemer med at shellet har satt seg fast i mortaren siden jeg har nok overpastet shellet.
Det skal vel passe så akkurat som mulig uten at det setter seg fast.
Bruker du papp- eller plastshell?
Very Important Pyrotechnician
Det "offesielle" tallet er 5% klaring mellom mortar og shell. Om det er litt trangere gjør sjelden noe på små shell. Men når du passerer 5-6" så bør du prøve å følge 5%-regelen.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sant sant, men så lenge shellet sklir ned i mortaren av seg selv (et lett dytt er greit), så er det bra!
▼ ... over et år senere ... ▼
er det nødvendig å bruke flash inni shellet? holder det ikke med bare BP?
Trenger ikke bruke flash nei, men med bare BP kan det fort bli dårlig break. Hvis du har bra Bp eller coated på risskall bør det gå bra. Det beste er BP + FP booster.
Jeg ville anbefalt deg å begynne med 2". Det er greit å kunne prøve seg litt frem uten å bruke opp hele lageret på det. 2" er lettere også, og når du ikke vet om FP er nødvendig, burde du holde deg til 2". Men som Morsam sier, det er ikke nødvendig, men det er anbefalt.
ok, kan vel bruke samme framgangsmåte som i guiden bare med 2" shell?
Denne guiden funker utmerket. Har selv prøvd. Den er ganske lett og.

Eller denne.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
BP på puffet ris med en 15-18 gram slow flash fungerer flott. Du bruker ikke dyre risskall, og du bruker ikke så mye BP da heller.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Dersom du skal bruke booster fungerer også solsikkefrø med BP som filler. Dette fortrinnsvis i de noe større diametere. De er enklere å ha med å gjøre enn puffet ris.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja puffet ris har en skitten tendens til å krympe under tørking. Så man burde ha en ruller og spraye på vannet i ganske små doser for å ikke bruke mer vann enn nødvendig.
Bruker du solsikkefrøene med godsakene inni, eller bare skallene. Lest om folk som bruker skallene, som forsåvidt er meget kurante, men selv har jeg ikke sett så mange som selger bare skall
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hele frø. Aldri forsøkt på mindre enn 5", men har fungert fint der. Fordrer dog booster.