Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1731
Generelt spørsmål egentlig, men hvordan tenker dere her inne på hacktivisme? Mange land, organisasjoner og andre har jo opplevd "nerdenes vrede" i konfliktsituasjoner. Den som fikk mest oppmerksomhet av vestlige hendelser var når anonymous brukerne angrep scientologikirken.

Men i midtøsten, baltiske landene etc er dette nesten daglig.

Så hva tenker dere? Var angrepet på scientologikirken legitimt basert på hva de står for, eller skal det være total ytringsfrihet på internett? Skal man kunne ta (mangelen på) love(r/n) i egne hender, eller er dette fy-fy?

Og hvis det var nasjonen Norge som sto på spill, eller trusler mot Norge som kom, ville FF administratorene godtatt tråder her inne som lærte bort og oppfordret til elektroniske angrep? Absolutt nei, skjønn eller tja?

Garantert et "nei" fra administrasjonen, siden det bryter med den norske lov.
Javel, det bryter den norske lov... På freakforum... For her brytes det aldri lover.
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Javel, det bryter den norske lov... På freakforum... For her brytes det aldri lover.
Vis hele sitatet...
Bare regner med at du sikter til rusmiddelforumet eller pyro. Begge deler kan fritt diskuteres uten å bryte loven.

Jeg regner med at nFF ville godtatt diskusjon rundt sikkerhet, særlig siden vi har et eget underforum til det... Oppmuntring av typen anonymous driver med: "Oh hai guise lets DDoS dis site cuz it are emos there lulz" derimot ville nok blitt slått ned på.
Sitat av Elemental Vis innlegg
BOppmuntring av typen anonymous driver med: "Oh hai guise lets DDoS dis site cuz it are emos there lulz" derimot ville nok blitt slått ned på.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Det bryter jo mot Regel 13 - Språk.

Men over til tema...

Det er umodent å ta loven i egne hender og "nerdenes vrede" er noe jeg ikke ser på som noe positivt, selv om jeg er motstander av f.eks. scientology bevegelsen.
En reell trussel mot Norge hadde realistisk sett ingen hatt noe særlig å stille opp med. Det er ingen lovbrudd som skjer på freakforum, selv om folk føler at å diskutere rus burde være ulovlig.

Angående scientologikirken og anonymous synes jeg hele greia mister troverdighet med en gang de bryter loven. De har mer makt innenfor lovverket enn de har utenfor, for det diskrediterer hele bevegelsen med en gang de begynner med datainnbrudd, DDoS og så videre. Et annet poeng er at anonymous ikke alltid er verdens smarteste gjeng og en del av medlemmene kan gjøre virkelig dumme ting hvis de f.eks. er feilinformert om hva eller hvem som er en del av scientologikirken. Dette innså jo også den gjengen og metodene gikk fra rene bøllestreker til mer lovlige former.

Et annet problem er at for en kult som har så mye å tjene på å fremstille seg som en religion skal man være ganske forsiktig med hvordan man vinkler angrepene. Å forsvare seg med at noen angriper religionen deres blir veldig lett, og ikke minst effektivt, for en organisasjon som scientologikirken.
Sitat av Clr Vis innlegg
Selvfølgelig. Det bryter jo mot Regel 13 - Språk.

Men over til tema...

Det er umodent å ta loven i egne hender.
Vis hele sitatet...
Nja.. Kommer veldig an på hvilken grunnlag. Å gjøre slik anonymous gjorde, er i min øyner greit. De lammet organisasjonen i noen dager, hadde fredlige demonstrasjoner og satte et søkelys på hele scientologi kirken.
På samme måte som revolusjonen i Cuba og eller revolusjonen i Sovjet.
Her var det også folk som tok loven i egne hender og gjorde folket fritt. Kanskje ikke helt tilfellet i Sovjet, men, Cuba har igjen en litt finere historie.

Uansett, så synes jeg det å utføre "hacker" anngrep som den genrelle 4chan-brukeren driver med, er noe av det mest barnslige og teiteste som finnes. De skriker "phail" og "win" omhverandre, konkurerer om å være mest mulig slem og rekurterer med seg mange drittunger som etterhvert får den innstillingen om at det er greit å anngripe uskyldige.

Folk som derimot anngriper for å teste og eller vise at sider f.eks har feil, har jeg ingeting i mot. Tvert i mot synes jeg de er en helt praktfull gjeng. Da snakker jeg mer om de som erstatter index fila med sine egen f.eks, men ikke sletter noe. De viser sikkerhetshull og minner oss stadig på at internett ikke er like trygt som mange vil ha det til å være.
Sist endret av oom; 30. oktober 2009 kl. 10:40.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
En reell trussel mot Norge hadde realistisk sett ingen hatt noe særlig å stille opp med. Det er ingen lovbrudd som skjer på freakforum, selv om folk føler at å diskutere rus burde være ulovlig.

Angående scientologikirken og anonymous synes jeg hele greia mister troverdighet med en gang de bryter loven. De har mer makt innenfor lovverket enn de har utenfor, for det diskrediterer hele bevegelsen med en gang de begynner med datainnbrudd, DDoS og så videre. Et annet poeng er at anonymous ikke alltid er verdens smarteste gjeng og en del av medlemmene kan gjøre virkelig dumme ting hvis de f.eks. er feilinformert om hva eller hvem som er en del av scientologikirken. Dette innså jo også den gjengen og metodene gikk fra rene bøllestreker til mer lovlige former.

Et annet problem er at for en kult som har så mye å tjene på å fremstille seg som en religion skal man være ganske forsiktig med hvordan man vinkler angrepene. Å forsvare seg med at noen angriper religionen deres blir veldig lett, og ikke minst effektivt, for en organisasjon som scientologikirken.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte ikke på en reell trussel som i "a-bombe treffer Oslo", men hvis vi f.eks. havner i en generell konflikt med noen andre. Ville høre hva folk her inne tenkte om slike handlinger, for andre grupper og nasjoner har tydeligvis lett for å mobilisere slike ting.

Scientologikirken var mer et eksempel på hva slags handlinger jeg tenkte på, og ville høre hva folk mente om - og ikke nødvendigvis meningen at de i seg selv skulle bli tema

Angående diskusjon av lovbrudd etc, så er jo loven litt "ullen" her. Det er jo egentlig ulovlig å planlegge lovbrudd f.eks. Så det å diskutere rus i seg selv er ikke nødvendigvis ulovlig, men man skal ikke bevege seg så veldig bredt i temaet før man kanskje tråkker over loven? (jeg har ikke noen erfaring med tolkning her, så er mer et spørsmål).

FF lot diskusjonen rundt hacking av reklameskjermer gå relativt langt uten sensur også, selv om konkrete mål ble diskutert. Så hvor er egentlig grensen? Reklamefri Spotify er jo brudd på en lisenskontrakt, som jo er et juridisk bindende dokument. (bare tenker høyt nå). SQL injection tråden inneholdt mange konkrete eksempler med sårbare mål også.

Er det f.eks. lov eller ulovlig å snakke om googlesøket "ociexecute site:.no" som viser at Dagbladet er sårbare....eller er det først ulovlig hvis jeg samtidig nevner dagbladet? osv... Nå ble det en litt annen diskusjon, men ja.
Sist endret av Carrier Return; 30. oktober 2009 kl. 11:48.
jeg er enig med Carrier return, hvor går egentlig grensen her på nff om hvordan og hva man kan diskutere rund "Hacktivisme" og teoretisk diskusjon rundt sikkerhetshull og ulike metoder å utnytte de på?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Grensen er nådd når man begynner å avtale og organiserer angrep på forskjellige sider. Jeg vil tro at å diskutere sikkerhetshull og lignende ikke er noen moderatorene kommer til å "slå" ned på så lenge de holder en stander som er over den gjennomsnittlige 14år gamle "hackeren". Å diskutere sikkerhets hull åpenlyst og muligens hvilke sider som er svake for hullene går vel under det samme som de andre forumene under kontrakultur.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xhacktly Vis innlegg
jeg er enig med Carrier return, hvor går egentlig grensen her på nff om hvordan og hva man kan diskutere rund "Hacktivisme" og teoretisk diskusjon rundt sikkerhetshull og ulike metoder å utnytte de på?
Vis hele sitatet...
Diskusjon rundt sikkerhetshull ønsker vi velkommen; vi vil gjerne ha diskusjon rundt sikkerhet. Ref. tele2-tråden så tillater vi disclosure her, innanfor rimelighetens grenser, men vi kjem ikkje til å tolerere oppfordring til lovbrudd, eller script kiddies som spør korleis dei kan utføre DoS.

Vi er nok hakket meir modererte enn full disclosure, og hakket mindre enn hw.no når det kjem til sikkerhetsspørsmål trur eg. Er det tvilstilfeller så send en pm til kru med spørsmål om den konkrete situasjonen - eg kan ikkje tenke meg så veldig mange tvilstilfeller; det er t.d. ikkje nødvendig å linke til vg.no si utgave av sårbarheta om det er ei sårbarhet i t.d. varnish - det er derimot fullt ut relevant å gi eksempler på korleis det kan gjerast mot egen varnish-instans.

Er det hull som eksisterer i websider blir det litt meir tricky, men generelt tolerer vi ein del av det også, så lenge det ikkje grå på å ødelegge vedkommande webside...
Ok. fint med klarhet i dette.
Litt som iam.no altså
Ikke samle all informasjonen inkl. metode, mål osv i en post...
Men så lenge informasjonen ligger spredt, er det ok
Sitat av Carrier Return Vis innlegg
Litt som iam.no altså
Ikke samle all informasjonen inkl. metode, mål osv i en post...
Men så lenge informasjonen ligger spredt, er det ok
Vis hele sitatet...
feil, så lenge ikke ting som er "sensetiv info" er samlet sammen er det oky.

eks bruker navn å password vær for seg er oky. men samlet nei, samme som persjon nr uten navn er helt oky.
Sitat av ranvik Vis innlegg
feil, så lenge ikke ting som er "sensetiv info" er samlet sammen er det oky.

eks bruker navn å password vær for seg er oky. men samlet nei, samme som persjon nr uten navn er helt oky.
Vis hele sitatet...
Og forskjellen iforhold til det jeg skriver er?

Man kan jo se på SQL Injection + metode + site == tilgang uten brukernavn og passord (brukernavn og passord er jo kun en mekanisme for å oppnå autorisasjon. Hvis man identifiserer en annen måte for å få denne autorisasjonen, er jo den like sensitiv i henhold til din forklaring).

Og legg merke til at jeg skriver "litt som", og ikke helt som iam.no.
Altså skal man ikke tolke posten min helt binært.