Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 9775
Aften Freaks.
For to dager siden la en kid i nabolaget ut en video på Facebook der han hadde brukt en Iphone app og lagt til en RPG der han skaut mot ungdomsskolen han er elev på, for så at skolen begynner og brenne.
Med ander ord en helt uskyldig video laget bare på morro.
Rektoren på skolen fikk tydeligvis i løpet av dagen informasjon om dette og gikk og la seg.
Dagen etterpå når skolen startet presterte rektoren og ringe til politiet og si at det var blitt publisert en trussel video på Facebook.
Politiet tok da og bevæpnet seg med skarpt våpen og sendte to patruljer opp på skolen for så og storme inn i klasse rommet til karen, legge han i jern og så kjøre han ned til stasjonen for avhør.
Jeg syntes absolutt at dette er en ekstrem overdrivelse av situasjonen fra både rektor og politiets side. Og at Rektor ikke kunne informere politiet samme kveld som hun fant utav videoen når hun tydeligvis fant den truende er også helt uforståelig for meg. Og at politiet stormer inn i klassen, bevæpnet og omringet av bare i 13-16års alderen for en slik liten filleting er jo rett og slett helt på tryne.

På en såpass liten plass som Stord med mindre enn 20 000 innbyggere er det klart at saken blir godt kjent på øya, og folk begynner og snakke.
Alle vet hvem vedkommende er, og det kan umulig være særlig kjekt for vedkommende.

Saken fikk relativt stor omtale i media, og Lokal avisen, Haugesunds Avis, Dagbladet, NRK var blant de som kastet seg over saken.

Og her er altså videoen.
Kan umulig bare være jeg som er rustet og forbannet over håndteringen av denne saken?
Jeg har absolutt ingenting og gjøre med hverken videoen eller saken generelt, men er derimot sterkt imot hele opplegget og håndteringen i etterkant.
Så er spent på deres tanker og meninger om saken.
Peace
Videoen er privat.
Sist endret av PyroMartin; 21. februar 2013 kl. 17:28.
Videon på tuben du linker er private, så man får ikke sett den.

Ninja'd by PyMartin.
Nå får vi ikke sett videoen da, men jeg kan likevel til en viss grad forstå det. Vi har jo sett mange eksempler i det siste på grufulle skolemassakere, og det er jo bare et tidsspørsmål før det skjer i Norge også. Og det kan like gjerne være en fyr på Stord som klikker mentalt, som alle andre steder. Overdrivelse? Ja kanskje, men hele samfunnet er jo preget av orverdrivelser. Arresterer en tulling på Lambertseter som snøvla noe om å sprenge stortinget i fylla og rykker ut med fulle styrker til en skole på Stord. Ser jo hvilken vei vinden blåser.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Nå får vi ikke sett videoen da, men jeg kan likevel til en viss grad forstå det. Vi har jo sett mange eksempler i det siste på grufulle skolemassakere, og det er jo bare et tidsspørsmål før det skjer i Norge også. Og det kan like gjerne være en fyr på Stord som klikker mentalt, som alle andre steder. Overdrivelse? Ja kanskje, men hele samfunnet er jo preget av orverdrivelser. Arresterer en tulling på Lambertseter som snøvla noe om å sprenge stortinget i fylla og rykker ut med fulle styrker til en skole på Stord. Ser jo hvilken vei vinden blåser.
Vis hele sitatet...
Det er enorm forskjell på skolemiljøene i USA og i Norge. Og ikke minst våpen lovene/tilgangen. Spør du meg er skolemassakre i Norge ærlig talt ikke et aktuelt tema idag. Ihvertfall ikke nok til at politiet skal gripe inn på denne måten, vi ligner jo mer og mer på USA jo..
Ops, trodde den kunne bli sitt fordet når jeg delte link.
Prøv nå.
Sist endret av kallenavnmitt; 21. februar 2013 kl. 17:55.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Det er enorm forskjell på skolemiljøene i USA og i Norge. Og ikke minst våpen lovene/tilgangen. Spør du meg er skolemassakre i Norge ærlig talt ikke et aktuelt tema idag. Ihvertfall ikke nok til at politiet skal gripe inn på denne måten, vi ligner jo mer og mer på USA jo..
Vis hele sitatet...
Vi risikerer jo også en tragedie, hvorpå mange vil stille seg: Hvor ble det av politiet? Jeg skal ikke si det ene eller det andre, men statens sikkerhet er en balanse. Noen ganger må vi ta en kollektiv støyt, for å potensielt hindre grusomheter.

Uten at jeg kjenner til noen som gikk på skolen, er jeg sikker på at politiet har forklart hvorfor de gikk til aksjon på skolen til elevene.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Rektoren burde hatt litt vett i skallen til å fatte at dette ikke var en seriøs trussel. Dette er i mine øyne et veldig sløs med skattepenger & ungen som faktisk ble lagt i jern foran skolekamerater burde få en stor unnskyldning.
Skal jeg tolke artiklene rett, var det ikke bare videoen som virket truende, men også det vedkommende hadde publisert på facebook.
pff... videoen er jo bare en goof med en videoredigerings-app: http://www.fxguruapp.com/
Videoen sier ikke noe om "jeg skal sprenge skolen" eller noe slikt, ser bare ut som en dårlig spøk.

Til neste gang, bruk denne: FxGuru's Satellite Crash Effect

Så evakuerer vel rektor skolen fordi kanskje en satelitt kommer til å kræsje i skolen...

Med mindre denne eleven kom med trussler i tilegg til denne videoen, så har politiet overreagert kraftig i mine øyne.

Sitat av raze Vis innlegg
Skal jeg tolke artiklene rett, var det ikke bare videoen som virket truende, men også det vedkommende hadde publisert på facebook.
Vis hele sitatet...
Noen som veit hva han publiserte?
Sitat av trauMa Vis innlegg
Arresterer en tulling på Lambertseter som snøvla noe om å sprenge stortinget i fylla og rykker ut med fulle styrker til en skole på Stord. Ser jo hvilken vei vinden blåser.
Vis hele sitatet...
Jeg synes så synd på den karen der, han må ha følt seg ganske dårlig egentlig .

Uansett var det riktig av rektor å se at dette var unødvendig og at han kunne tatt en prat med gutten. Men å kontakte politiet for så å snakke om bombetrussel og sånn, lavmål. Tipper i grunnen at rektoren overdrev og at han sikkert godt visste at det ikke var noe alvorlig trussel. Mulig han var litt pr-kåt?
Sitat av Turbolego Vis innlegg

Noen som veit hva han publiserte?
Vis hele sitatet...


I videoen så ser man at det bare står YEY.
Så om han har skrevet noe i ettertid veit vi jo ikke.
Hvor mange unger på ungdomskolen er det ikke som har tenkt "Faen, skulle ønske jeg kunne sprengt skolen"? Det den gutten her gjorde er vel i grunn ikke noe større trussel enn det alle andre har tenkt, eneste forskjeller er at han har det gøy med en iPhone app..
Høres ut som noe rektoren min på vgs kunne gjort. Noen mennesker lever enkelt og greit for å lage oppstyr, rektoren er vel kanskje en av dem.
Sitat av raze Vis innlegg
Skal jeg tolke artiklene rett, var det ikke bare videoen som virket truende, men også det vedkommende hadde publisert på facebook.
Vis hele sitatet...
Det ble ikke skreve noe som helst.

Kan også legge til at som dere ser filmet jeg altså videoen han laget med mobil, men var altså ikke lagt til noe kommentar fra 'offerets' side.
Alle med litt vett mellom øra burde skjønt at det var en skikkelig dårlig idé å lage en film á la dette. Det er ikke første gang politiet har rykket ut når ungdom har tulla rundt på den måten heller.

Forøvrig er det bare å være sikker enn å ende opp med en skolemassakre. Den gangen en slik "trussel" faktisk viser seg å være reel kommer vi alle til å være kjempeglade hvis politiet dukker opp og stopper det i tide.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Alle med litt vett mellom øra burde skjønt at det var en skikkelig dårlig idé å lage en film á la dette. Det er ikke første gang politiet har rykket ut når ungdom har tulla rundt på den måten heller.

Forøvrig er det bare å være sikker enn å ende opp med en skolemassakre. Den gangen en slik "trussel" faktisk viser seg å være reel kommer vi alle til å være kjempeglade hvis politiet dukker opp og stopper det i tide.
Vis hele sitatet...
Dill.
Det her er snakk om en maktdemonstrasjon, ingenting annet. Hadde rektoren virkelig vært bekymra, så hadde politiet blitt varslet omgående, og således hanka inn guttungen på kvelden eller natta. Sannsynligvis hadde også skolen vært stengt dagen etter hvis det fantes en reell frykt for en massakre - man lar ikke folk gå til skolen hvis man tror de blir drept der!

Rektor hadde derfor åpenbart ingen tro på at eleven hadde planer eller mulgihet til å gjøre noe, og politiet delte oppfatningen. Isteden valgte de å la alle gå på skolen som vanlig, for så å møte opp med fullt artilleri og arrestere fyren i alles påsyn. Hvorfor, mon tro?

Kanskje fordi man ønsker å"statuere et eksempel? Elevenes "forbrytelse" var ikke at han lagde en elendig video av at han sprengte skolen. Det var at han ikke viste tilstrekkelig frykt for maktapparatet. Han likte ikke skolen, og var ikke redd for å vise det = antiautoritær type. Tydeligvis var han også i stand til å se gjennom terrorfryktpisset snuten fôrer oss med for å rettferdggjøre all driten de foretar seg, og viste hva han mente om det. Han lo av makteniteter som baserer sin styrke på frykt, altså var han ikke redd for dem. Og hvis ikke han var redd for dem og det ikke skjedde noe, så ville kanskje andre slutte å være redde også...?

Derfor dro de ham ut i alles påsyn og slo ned på ham som om han var den psyko lillebroren til Breivik. For å vise ham at man ikke spøker med maktra ustyraffet og skremme ham til å aldri gjøre det igjen. Og enda viktigere, skremme andre som kanskje også måtte bli fristet til dra en dårlig spøk på maktas bekostning.

Dette her er rett og slett motbydelig, men nokså forutsigbart. Personlig mener jeg at alle foreldre ved denne skolen bør kreve å få utlevert informasjon om når henholdsvis rektor og politiet ble gjort oppmerksom på videoen. Når det viser seg at de hadde hatt god til til å stenge skolen før elevene dukker opp, så blir saken nokså binær: enten var de rablende gale og lot elever gå uten advarsel til et sted de regnet med at de ville bli drept, eller så er de noen løgnaktige og maktsyke bøller som overreagerte mot en ungdom de egentliog godt visste at ikke hadde noe vondt i mente. Hokke som stiller det snuten i et dårlig lys, uten at noen av betydning vil brys seg.
Enig med Mandokir, og jeg har full forståelse for rektor. Han har vel ganske rolig bedt politiet ta en titt på saken (” bedre føre var”). Og så har politiet valgt en litt drastisk aksjonsform. Den har jeg også forståelse for.
En som lager fantasivideo om å sprenge skolen og lignende har antagelig bare godt av et lite realitets-sjokk når håndjernene klikkes på plass osv. For de andre på skolen bare god underholdning og et fint avbrekk fra den daglige tralt.
Bygdas reaksjon skal jeg ikke ha uttalt meg om, men hvis det er en almindelig oppfatning at rektor og politiet har overdrevet, vil gutten sitte igjen med sympatien, og hvis ikke (som jeg tror) så vil det likevel ikke få noen store konsekvenser for han. Alle vet at man gjøre alt mulig rart i den alderen, og saken blir fort glemt. Spesielt siden det ikke skjedde noe. (ingen døde og sårede).
Folk har mista vettet i dag. Kunne ikke rektor ta en samtale med eleven først istedenfor å ta denne hendelsen?
Den rektoren der er en idiot. Hun har garantert spilt ekstremt på det for å få maksimal oppmerksomhet. Har selv gått der og har god erfaring med henne og hennes oppførsel generelt og ja .... Dette har hun utnytta fullt ut, PR kåt så til de grader. Til de som synes hun virker oppegående så kan jeg bare si at dere har ikke gått på skolen der. Det var gale nok da jeg var der, nå er det visstnok enda værre.

Hun visste om den filmen kvelden før og kunne enkelt og greit tatt en telefon til foresatte for han det gjelder men hun valgte heller å vente til dagen etterpå og få i gang en væpna aksjon for noe som en klart og tydelig ser er tull og ikke en reell trussel. Med alt som har skjedd i Amerika i det siste er det nesten garantert at hun så mulighetene for å komme i nasjonale aviser og hele pakka så hun er nok bra fornøyd nå.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Folk har mista vettet i dag. Kunne ikke rektor ta en samtale med eleven først istedenfor å ta denne hendelsen?
Vis hele sitatet...

Nei, rektor tenker helt klart her. Hun vet at det bare er en ørliten sjanse for at det er fare på ferde (derfor ingen drastiske tiltak). Men hvis det skulle være noe alvorlig i gjære (tross alt), ville en samtale med vedkommende ikke gjøre noe fra eller til. Gutten ville uansett bare si ja og ha. (Neppe tenke: ”joda jeg hadde samlet sprengstoff for aksjonen, men etter en så hyggelig samtale med rektor er det klart jeg avblåser aksjonen...”).
Sitat av olafus Vis innlegg
Nei, rektor tenker helt klart her. Hun vet at det bare er en ørliten sjanse for at det er fare på ferde (derfor ingen drastiske tiltak). Men hvis det skulle være noe alvorlig i gjære (tross alt), ville en samtale med vedkommende ikke gjøre noe fra eller til. Gutten ville uansett bare si ja og ha. (Neppe tenke: ”joda jeg hadde samlet sprengstoff for aksjonen, men etter en så hyggelig samtale med rektor er det klart jeg avblåser aksjonen...”).
Vis hele sitatet...
Men da kunne hun gått frem på en annen måte enn den hun gjorde. Myoxocephalus har utdypet dette veldig bra.
Sitat av olafus Vis innlegg
Nei, rektor tenker helt klart her. Hun vet at det bare er en ørliten sjanse for at det er fare på ferde (derfor ingen drastiske tiltak). Men hvis det skulle være noe alvorlig i gjære (tross alt), ville en samtale med vedkommende ikke gjøre noe fra eller til. Gutten ville uansett bare si ja og ha. (Neppe tenke: ”joda jeg hadde samlet sprengstoff for aksjonen, men etter en så hyggelig samtale med rektor er det klart jeg avblåser aksjonen...”).
Vis hele sitatet...
Så du vil si at to bevæpna patrujler som stormer inn i et klasserom ikke er et drastisk tiltak? Tror det er mange elever som følte den hendelsen var ekkel.

Politiet har vel også selv sagt at om rektoren hadde kontakta dem dagen før kunne de ha besøkt vedkommende og ordna det på en rolig måte i stedenfor å storme inn blandt ungdommer med våpen og hele pakka. Utrolig unødvendig men det bryr rektoren seg fint lite om. Du kan spørre hvem som helst som har gått på skolen der og til og med lærere som er ansatt der, hun burde byttes ut fortløpende.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Enkelte folk burde ikke vært rektor, det er abundantly clear.
Veldig bra gjort av politiet og rektor! Kidza nå til dags tror at ingenting får konsekvenser og det er på tide at de lærer seg folkeskikk. At så mange i denne tråden sutrer over dette bekrefter bare det jeg skriver.
Sist endret av Freakaholic; 21. februar 2013 kl. 20:41.
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Så du vil si at to bevæpna patrujler som stormer inn i et klasserom ikke er et drastisk tiltak? Tror det er mange elever som følte den hendelsen var ekkel.

Politiet har vel også selv sagt at om rektoren hadde kontakta dem dagen før kunne de ha besøkt vedkommende og ordna det på en rolig måte i stedenfor å storme inn blandt ungdommer med våpen og hele pakka. Utrolig unødvendig men det bryr rektoren seg fint lite om. Du kan spørre hvem som helst som har gått på skolen der og til og med lærere som er ansatt der, hun burde byttes ut fortløpende.
Vis hele sitatet...
Politiet vil vel pynte litt på det i etterhånd, kanskje. Hva vet jeg? Eller de misforsto et eller annet om hva saken gjaldt. Mange muligheter.
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Så du vil si at to bevæpna patrujler som stormer inn i et klasserom ikke er et drastisk tiltak? Tror det er mange elever som følte den hendelsen var ekkel.

Politiet har vel også selv sagt at om rektoren hadde kontakta dem dagen før kunne de ha besøkt vedkommende og ordna det på en rolig måte i stedenfor å storme inn blandt ungdommer med våpen og hele pakka. Utrolig unødvendig men det bryr rektoren seg fint lite om. Du kan spørre hvem som helst som har gått på skolen der og til og med lærere som er ansatt der, hun burde byttes ut fortløpende.
Vis hele sitatet...
Byttes ut fortløpende? Som at rektor jobber en dag, så kommer det en ny som deretter byttes ut etter en dag, osv?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

.......

Kanskje fordi man ønsker å"statuere et eksempel? Elevenes "forbrytelse" var ikke at han lagde en elendig video av at han sprengte skolen. Det var at han ikke viste tilstrekkelig frykt for maktapparatet. Han likte ikke skolen, og var ikke redd for å vise det = antiautoritær type. Tydeligvis var han også i stand til å se gjennom terrorfryktpisset snuten fôrer oss med for å rettferdggjøre all driten de foretar seg, og viste hva han mente om det. Han lo av makteniteter som baserer sin styrke på frykt, altså var han ikke redd for dem. Og hvis ikke han var redd for dem og det ikke skjedde noe, så ville kanskje andre slutte å være redde også...?

.......
.
Vis hele sitatet...

Gøyal tankegang! Store ideer bak den lille videosnutt! ( Og i tråd med de helt store anarkistiske og samfunnskritiske filosofier!) Men jeg er redd for at politiet må være mer jordnære i sin tankegang. I hvert fall nede på dette… planet.. Om jeg ikke husker feil så har det f.eks vært påtent skoler her til lands, og om det har skjedd i fylla eller rus vet jeg ikke, men det er klart det har ligget et hat til skolen bak, samt en god porsjon umodenhet.
Altså (tenker man), må man ta signaler litt på alvor. Vise seg frem på alvor, så å si. Muligens unødvendig i dette tilfellet, men forståelig synes jeg. (og som sagt, ingen stor skjede skadd).

P:S.
Husk nå på at verken rektor eller politiet kjenner denne eleven personlig. De vet rett og slett ikke at han er en ålreit fyr som aldri i verden kunne tenke seg å gjøre skade på folk eller bygninger. (hvilket jeg regner med i høyeste grad er tilfellet).
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Veldig bra gjort av politiet og rektor! Kidza nå til dags tror at ingenting får konsekvenser og det er på tide at de lærer seg folkeskikk. At så mange i denne tråden sutrer over dette bekrefter bare det jeg skriver.
Vis hele sitatet...
Er ikke bare "kidz" som ikke liker den dama, som sagt er det til og med ansatte der oppe som synes hun er helt på trynet.

Tingen er at dette er én hendelse, og selvfølgelig må ting få konsekvenser men om du hadde visst hvordan den dama oppfører seg generelt og fått sett helhetsbildet hadde du skjønt at hun veldig bevisst valgte å vente med å kontakte politiet slik at hun kunne få seg og skolen sin i media.
Rektor har plikt til å varsle om den typen trusler på nettet.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Byttes ut fortløpende? Som at rektor jobber en dag, så kommer det en ny som deretter byttes ut etter en dag, osv?
Vis hele sitatet...
Oida, feil ord etter lang dag.

Mener så klart at hun burde byttes ut snarest mulig, men er ikke alltid en tenker på å lese igjenom det en skriver.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Veldig bra gjort av politiet og rektor! Kidza nå til dags tror at ingenting får konsekvenser og det er på tide at de lærer seg folkeskikk. At så mange i denne tråden sutrer over dette bekrefter bare det jeg skriver.
Vis hele sitatet...
Tja, mangel på folkeskikk er kanskje et problem. Det er imidlertid ikke en politisak. Og hvis politiet først skal komme med en moralpreken, så skal ikke den inneholde skytevåpen. Hvis du mener at dette er en rimelig straff - tør jeg minne om at eleven
a) ikke hadde gjort noe ulovlig,
b) ikke hadde blitt dømt for noe,
c) det er ikke politiets jobb å straffe folk, og
d) de har ikke hjemmel for denne typen "straff".
Politiet har hjemmel til å komme i full muindur hvis de mistenker terrorisme. De har ikke hjemmel til å gjøre det for å skremme en fyr de egentlig vet at ikke planlegger noe.


Sitat av olafus Vis innlegg
Gøyal tankegang! Store ideer bak den lille videosnutt! ( Og i tråd med de helt store anarkistiske og samfunnskritiske filosofier!) Men jeg er redd for at politiet må være mer jordnære i sin tankegang. I hvert fall nede på dette… planet.. Om jeg ikke husker feil så har det f.eks vært påtent skoler her til lands, og om det har skjedd i fylla eller rus vet jeg ikke, men det er klart det har ligget et hat til skolen bak, samt en god porsjon umodenhet.
Altså (tenker man), må man ta signaler litt på alvor. Vise seg frem på alvor, så å si. Muligens unødvendig i dette tilfellet, men forståelig synes jeg. (og som sagt, ingen stor skjede skadd).

P:S.
Husk nå på at verken rektor eller politiet kjenner denne eleven personlig. De vet rett og slett ikke at han er en ålreit fyr som aldri i verden kunne tenke seg å gjøre skade på folk eller bygninger. (hvilket jeg regner med i høyeste grad er tilfellet).
Vis hele sitatet...
Nåja, "jordnært" er vel ikke akkurat ordet jeg ville ha valgt i denne sammenheng. La oss titte på sakens fakta først: det har ikke blitt fremstil noen trusler. Det har ikke engang blitt fremstilt noe ønske om å se skolen forsvinne, bare en dårlig video laget med en telefonapp. Hvis dette utgjør en trussel, så må man tenke såpass abstrakt at det meste kan tolkes som en trussel. Hvis noen skulle si "jeg hater skolen", og man legger en helt bokstavelig tolkning av ordet 'hate' til grunn - noe man etter din føre-var-tankegang åpenbart må - så er dette en mye sterkere trussel mot skolen enn RPG-appen. Det er ingenting - INGENTING - i denne saken som tilsier at eleven hadde noe ondt i tankene. Var de usikre, så kunne de ha spurt. Det gjorde de ikke.

Nå, jeg er enig i at man ikke kan se på dette som en bevisst opposisjonell handling. Jeg skrev ei heller at eleven hadde noen dypere filosofisk baktanke med det. Men handlingen i seg selv viser at han ikke tar terrorfrykten spesielt seriøst, at selvsensuren er lav og at han er nokså antiautoritær. Hva han selv tenkte om saken er uvesentlig; det var hans underliggende mangel på frykt for systemet som fikk systemet til å reagere så skarpt som det gjorde.

Jeg skrev i mitt forrige innlegg at hvis politiet virkelig tokk dette på alvor, så ville de ikke ha latt elevene gå på skolen. Dette er det ingen som har svart på, men det berører sakens kjerne. Ingen ved sine fulle fem ville la skoleelever (eller noen andre for den saks skyld) gå en sikker død i møte. Likevel lot politiet elevene gå på skolen den dagen. Ergo tok de heller ikke "trusselen" særlig seriøst. Hvis du mener de burde ta den seriøst, hvorfor er du ikke indignert over at de ikke evakuerte skolen, hm? En dyktig avhører kan fiske ut det meste, selv om folk ønsker å holde det skjult. De kunne ha hentet eleven kvelden før. Helsike heller, de kunne ha ransaket kåken han bodde i og sett om det var noen granatkastere der! De gjorde ingen av disse tingene. Derimot lot de ham gå på skolen, ventet til undervisningen var godt i gang, og så slo de til.

Denne saken avskrives som uviktig, for ingen ble drept. Ja, fint det. Må ærlig innrømme at etter å ha sett hvordan politifolk behandler skytevåpen på skytebane, er jeg mildt sagt skeptisk til å være i samme rom som en væpna snut - uhell skjer... Er det greit å ta en slik unødig risiko? Saken er imidlertid skadelig på en annen, langt mer alvorlig måte: slike episoder bidrar til å normalisere maktmisbruk. Folk blir vandt med å se opprørspoliti. Det er plutselig greit at de stormer en skole og legger en ungdom i jern uten å ha den minste grunn til å gjøre det. Slike idiotiske årsaker som det her opplyses om blir svelget med snøre og agn, ja man går endog langt i å forsvare det som rimelig!

Det er ikke rimelig. Det er sinnsykt. Det glade vanvidd. Og bit for bit, så fjerner vi demokratiet og lager en politistat. Overgrep, politivold og maktmisbruk er ikke greit. Det skal ikke godtas. Så jo, dette er en stor sak, men av helt andre årsaker en mange tror.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Rektor har plikt til å varsle om den typen trusler på nettet.
Vis hele sitatet...
Det var ikke en trussel. Og hvis rektor har plikt til å varsle har politiet plikt til å tenke.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. februar 2013 kl. 21:16.
ArbeidsledigProletar
Sitat av olafus Vis innlegg
Nei, rektor tenker helt klart her. Hun vet at det bare er en ørliten sjanse for at det er fare på ferde (derfor ingen drastiske tiltak). Men hvis det skulle være noe alvorlig i gjære (tross alt), ville en samtale med vedkommende ikke gjøre noe fra eller til. Gutten ville uansett bare si ja og ha. (Neppe tenke: ”joda jeg hadde samlet sprengstoff for aksjonen, men etter en så hyggelig samtale med rektor er det klart jeg avblåser aksjonen...”).
Vis hele sitatet...
Ja, helt klart. Vente til neste dag for sååå og varsle politiet. Du motsier deg selv. En væpnet aksjon DAGEN ETTER AT MAN FÅR VITE DET er ikke å være føre var, da hadde vedkommende blitt kontaktet på kvelden da det ble oppdaget.
Hvordan vet man at rektor ventet til neste dag med å varsle politiet? Hvordan vet dere at ikke en elev / lærer kom til rektoren og gav beskjed samme dag? Ja, jeg leste trådstarters innlegg, men det er ikke noe jeg tar for god fisk (med mindre rektoren er morra hans og han vet detaljene om hvordan rektoren handlet).

La oss se på "worst case scenario". Dersom eleven faktisk hadde kommet med våpen på skolen for så å avfyre dette mot andre. Hva om det da hadde kommet frem at rektoren hadde fått informasjon om det, men avskrevet dette som tull? Rektoren tok det seriøst og ringte politiet, noe man selvsagt skal gjøre i en situasjon som dette.

I mine øyne skulle eleven selv forstått at dette er en fantastisk dårlig idé.
Hele denne greia er latterlig, rektor visste om videoen kvelden før, men istedenfor og bare kontakte foreldrene eller personen selv ventet hun til dagen etterpå for så og kontakte politiet, idioti.
Leste nettopp artikkelen fra Sunnhordaland hvor rektoren sier hun ventet til neste dag. Mener selvsagt hun skulle ringt så fort hun fikk rede på det, men hun skulle uansett ringt politiet. Er man med på leken så får man tåle steken.

Dog, at politiet overreagerte er jeg helt med på. De skulle nok tatt det litt roligere, noe de selv har gått ut og sagt i media ser jeg.
Sist endret av pinkrabbitz; 21. februar 2013 kl. 21:37.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Leste nettopp artikkelen fra Sunnhordaland hvor rektoren sier hun ventet til neste dag. Mener selvsagt hun skulle ringt så fort hun fikk rede på det, men hun skulle uansett ringt politiet. Er man med på leken så får man tåle steken.

Dog, at politiet overreagerte er jeg helt med på. De skulle nok tatt det litt roligere, noe de selv har gått ut og sagt i media ser jeg.
Vis hele sitatet...
Hva om eleven hadde sagt "i morgen skal jeg nedkalle Satans forbannelse over skolen og le mens jeg ser den styrte ned i Helvete!", tror du det hadde utløst politiaksjon? Burde det gjøre det? I dette tilfellet er det faktisk snakk om en trussel; det ytres både intensjon og ønske om å forvolde skade. Gjennomføringen skorter det imdilertid på, men på den annen side - det er vel omtrent like sannsynlig at Gammel-Erik dukker opp som at en tenåring har en RPG liggende.

Denne saken handler ikke om en trussel. Det ytres hverken ønske eller intensjon om å skade noen, og hvis vi tolker videoen veldig billedlig, så ser vi at den er ugjennomførbar. Å ta eppen til inntekt for voldsforherligelse blir like søkt som å gå etter noen som sier at de sympatiserer med skurken i Die Hard 3 - da har man plutselig glorifisering av terrorisme rettet mot skoler hvis man velger å tenke kreativt nok.

Det er imidlertid ikke så mye som skal til før du har en trussel som bør tas på alvor - skriver du "i morgen skal jeg ta med en propantank på skolen og sprenge hele skiten i lufta" så har du ytret en konkret og gjennomførbar trussel, og resonnementet ditt hadde holdt vann. Denne saken er dog milevis unna noe slikt.
Er gale når jeg finner ut sånnt på freak, og ikke på sunnhordland og face
Var vell ikke verdens verste video. Men vist personen var oppegående nokk til å lage den, så burde han/hun også vert oppegående nokk til å forstå at det var en idiotisk idé..Personen Fortjener den straffen personen får. Politiet og rektors reaksjon kommer jo også til å ha prevantiv virkning, folk kommer til å forstå at sånne ting ikke blir tollerert.

Kommer fortsatt ikke over følelsen når jeg leste Stord i TS sitt første innlegg
Sitat av Susanna Vis innlegg
Rektor har plikt til å varsle om den typen trusler på nettet.
Vis hele sitatet...
Joda greit nok det, men rektor ventet i det lengste og da fremstår det naturligvis som om hun ønsket å melke dette maksimalt. Rektor er altså bekymret med velger å vente over natta?

Nei her lukter det ekte drama queen. Uten å bli for plump her så må jeg få lov å si at det er noen damer som er hunder etter maksimalt med drama i hverdagen.
Sist endret av ompapa; 21. februar 2013 kl. 22:08.
Det har da ikke noe med saken å gjøre om rektor er en mann eller en dame.
Sitat av Sio Vis innlegg
Uten at jeg kjenner til noen som gikk på skolen, er jeg sikker på at politiet har forklart hvorfor de gikk til aksjon på skolen til elevene.
Vis hele sitatet...
Nei, det har ikke blitt forklart i regi av skolen, men det kom jo fort frem i media.
I en såpass liten bygd sprer ting seg utrolig fort, noe som er positivt om det skulle komme en tsunami, men i dette tilfellet ikke så positivt.

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
I videoen så ser man at det bare står YEY.
Så om han har skrevet noe i ettertid veit vi jo ikke.
Vis hele sitatet...
Han skrev ingenting under videoen, og kommenterte ingenting. Det ble heller ikke skreve noe av han angående saken på Facebook.

Sitat av Espen2308 Vis innlegg
Høres ut som noe rektoren min på vgs kunne gjort. Noen mennesker lever enkelt og greit for å lage oppstyr, rektoren er vel kanskje en av dem.
Vis hele sitatet...
Rektoren er vell kjent for og være ekstremt drama queen, og er absolutt ikke godt likt i nær området.

Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Den rektoren der er en idiot. Hun har garantert spilt ekstremt på det for å få maksimal oppmerksomhet. Har selv gått der og har god erfaring med henne og hennes oppførsel generelt og ja .... Dette har hun utnytta fullt ut, PR kåt så til de grader. Til de som synes hun virker oppegående så kan jeg bare si at dere har ikke gått på skolen der. Det var gale nok da jeg var der, nå er det visstnok enda værre.

Hun visste om den filmen kvelden før og kunne enkelt og greit tatt en telefon til foresatte for han det gjelder men hun valgte heller å vente til dagen etterpå og få i gang en væpna aksjon for noe som en klart og tydelig ser er tull og ikke en reell trussel. Med alt som har skjedd i Amerika i det siste er det nesten garantert at hun så mulighetene for å komme i nasjonale aviser og hele pakka så hun er nok bra fornøyd nå.
Vis hele sitatet...
Det er nok mediaomtale og oppmerksomhet som surret i tankegangen hennes, ja.
Har selv gått på skolen, så lurer noe jævlig på hvem du er
Og om hun selv mente det var en stor fare/trussel, hvorfor skulle hun da vente til dagen etterpå, lage en stressende og tidspresset situasjon og ringe til politiet 20 minutter før skole start? Uforståelig for meg.
[quote=kallenavnmitt;2856073]Nei, det har ikke blitt forklart i regi av skolen, men det kom jo fort frem i media.
I en såpass liten bygd sprer ting seg utrolig fort, noe som er positivt om det skulle komme en tsunami, men i dette tilfellet ikke så positivt.


Vet ikke helt om jeg ville kalt Stord en bygd, men ok.
Sitat av olafus Vis innlegg
P:S.
Husk nå på at verken rektor eller politiet kjenner denne eleven personlig. De vet rett og slett ikke at han er en ålreit fyr som aldri i verden kunne tenke seg å gjøre skade på folk eller bygninger. (hvilket jeg regner med i høyeste grad er tilfellet).
Vis hele sitatet...
Jeg vet av et faktum at rektor, rådgiver og en del lærere kjenner fyren ganske godt. Uansett ganske irrelevant, alle de som gjør skolemassakrer har/har hatt en mor/far som trodde de kjente de godt og ikke forventet det.

Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Hvordan vet man at rektor ventet til neste dag med å varsle politiet? Hvordan vet dere at ikke en elev / lærer kom til rektoren og gav beskjed samme dag? Ja, jeg leste trådstarters innlegg, men det er ikke noe jeg tar for god fisk (med mindre rektoren er morra hans og han vet detaljene om hvordan rektoren handlet).
Vis hele sitatet...
Det sto i lokalavisa, så tar du ikke meg for god fisk håper jeg iallfall det hjelper litt på.

Sitat av jorhys Vis innlegg
Er gale når jeg finner ut sånnt på freak, og ikke på sunnhordland og face
Var vell ikke verdens verste video. Men vist personen var oppegående nokk til å lage den, så burde han/hun også vert oppegående nokk til å forstå at det var en idiotisk idé..Personen Fortjener den straffen personen får. Politiet og rektors reaksjon kommer jo også til å ha prevantiv virkning, folk kommer til å forstå at sånne ting ikke blir tollerert.

Kommer fortsatt ikke over følelsen når jeg leste Stord i TS sitt første innlegg
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du påstå at vedkommende fortjener straffen?
Han laget en tullevideo via verdens simpleste Iphone app, noe jeg absolutt ikke ser at noen kan oppfatte som en trussel.
Haha, Stord er tingen vet du, Jør...!

Sitat av ompapa Vis innlegg
Joda greit nok det, men rektor ventet i det lengste og da fremstår det naturligvis som om hun ønsket å melke dette maksimalt. Rektor er altså bekymret med velger å vente over natta?

Nei her lukter det ekte drama queen. Uten å bli for plump her så må jeg få lov å si at det er noen damer som er hunder etter maksimalt med drama i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Har som sagt gått på skolen selv, og skriver lett under på at dette stemmer.

Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Vet ikke helt om jeg ville kalt Stord en bygd, men ok.
Vis hele sitatet...
Har du virkelig ikke noe mer relevant og komme med til temaet kan du godt holde deg foruten slike kommentarer for min del.

Off-topic, men noen av dere som tror det kan bli problemer med og ha videoen ute på Youtube som ''Ikke oppført'', altså at man trenger linken for og se den?
Gjør jeg virkelig noe ulovlig og risikerer politiet på døra imorgen tidelig?
Presiserer jo også at den er helt useriøs og må ikke bli oppfattet som en trussel.
Better safe than sorry. Til alle som synes rektoren er en dritt... tenk hvis en person hadde laget en slik video om huset ditt der familien din bor? Just saying.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det har da ikke noe med saken å gjøre om rektor er en mann eller en dame.
Vis hele sitatet...
Det åpner i hvertfall for spekulasjoner på om en mannlig rektor ville håndtert denne saken på samme måte. Min erfaring er at et mannfolk ville styrt unna max drama og ville håndtert det hele annerledes.
ArbeidsledigProletar
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Better safe than sorry. Til alle som synes rektoren er en dritt... tenk hvis en person hadde laget en slik video om huset ditt der familien din bor? Just saying.
Vis hele sitatet...
Da hadde jeg ledd? Føre var, da venter man ikke ei natt før man varsler. I tillegg, en 16åring som har redigert inn en rakettkaster som skyter på en skole.
http://www.youtube.com/watch?v=sT29ufHERyE NEI, SEND POLITI. Søk FXGURU på youtube, du vil få det travelt om du skal være "better safe than sorry". Ring rundt til politiet i hele verden for å varsle om fxguruklipp hvor hus, biler og andre ting sprenges av satelitter, rakettkastere og kollisjoner.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Better safe than sorry. Til alle som synes rektoren er en dritt... tenk hvis en person hadde laget en slik video om huset ditt der familien din bor? Just saying.
Vis hele sitatet...
Muttern tok faktisk opp eksempelet tidligere idag.
Jeg hadde garantert tatt kontakt med fyren og spurt med, men jeg hadde ikke ringt Swat og bedt de sende ett helikopter akkurat.
Men samtidig kan ikke sakene sammenliknes.
Nå er det ikke sånn at rektor bestemmer hvordan politiet skal reagere. Rektor kan ikke bestille helikoptere og bevæpnet politi.

Men rektor har plikt til å varsle, og grunnen er selvsagt at om noe skulle skje og det ikke er varslet, så får hun og evt. andre i ledelsen et stort problem.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Nå er det ikke sånn at rektor bestemmer hvordan politiet skal reagere. Rektor kan ikke bestille helikoptere og bevæpnet politi.

Men rektor har plikt til å varsle, og grunnen er selvsagt at om noe skulle skje og det ikke er varslet, så får hun og evt. andre i ledelsen et stort problem.
Vis hele sitatet...
Nei, stiller absolutt ikke rektor ansvarlig, og sier ikke at håndteringen av situasjonen etter at hun ringte inn var hennes feil.
Men for og si det slik; Om hun virkelig tok den videoen såpass seriøst at hun så på det som er stor trussel, hvorfor meldte hun da ikke ifra med en gang?
Istedenfor ventet hun til det ankom hundrevis av elever på skolen og lagde ett stort oppstyr av ingenting.
Så om det ikke er media kåt hun er, så ser jeg absolutt ingen grunn til at hun skulle vente til dagen etterpå om hun seriøst klarte og se på det som en trussel.
Sitat av kallenavnmitt Vis innlegg
Har selv gått på skolen, så lurer noe jævlig på hvem du er
Vis hele sitatet...
Legger nok ikke ut navn og addresse her med det første, hehe.

Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Better safe than sorry. Til alle som synes rektoren er en dritt... tenk hvis en person hadde laget en slik video om huset ditt der familien din bor? Just saying.
Vis hele sitatet...
Hvis noen hadde tatt bilde av huset mitt og kjørt det inn i en iPhone app og trykt på en knapp for å legge til en eksplosjon tror jeg faktisk ikke jeg kunne brydd meg mindre, hadde kanskje ledd litt. Hadde vært noe annet om jeg fant ut at noen skrev de ville komme til huset mitt og skade meg og min familie, da det faktisk er en trussel.

Og den rektoren er virkelig en dritt. Husker enda de utallige gangene hun gikk rundt i friminuttene og "busta" folk for å ha beina på bordet eller å ha sko på inne eller alle de utallige andre totalt unødvendige reglene på skolen der. Hun bryr seg fint lite om elevene og hvordan de har det i skoletiden og svært mye om å vise fram den flotte skolen hennes.

En finner klipp på Youtube fra når Microsoft var inne med kamera i timene og filma for å vise fram den perfekte skolen med perfekt undervisning hvor alt er flott og nytt. Synd de ikke viste fram at alle måtte passe på å ha bordene så og så langt vekke fra veggene for å ikke sette merker, også synd at de ikke spurte en eneste elev hva han/hun synes om skolen. For min del er vel denne episoden her bare en del av hele inntrykket av en rektor som aldri burde fått jobben.