Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 5923
Hold kjeft!
Lysskyen's Avatar
Hei.

Jeg har en liten metallboks her, merket: Pellet Irritant Smoke - Respirator Testing L1A1

Tror de er fra forsvaret.

Noen som vet hva de er/hvordan man bruker de?


Takker for svar.
Om det er cs gass så er det bare å tenne på dem. Men det er forfærdelig vondt... I lukket rom tror man at man holder på å dø. Og det går heller ikke over med en gang man løper ut. Gav seg vell etter et par minutter med brekkinger og intens sviing, pustebesvær, slim og gørr. Andre gangen var greiere, men man utvikler vist negativ toleranse etterhvert.

Husker begge befala mine stod der inne og gliste til oss. Fenrikken helte ut et par tabbiser, som er det vanlige. Rista litt på hodet og helte ut en diger haug med tabbiser. Vi fatta alle at dette kom til å bli vondt når det andre befalet droppa gliset og lo nervøst "eehhhe så mange?".

Halvt år etter hadde vi værnemaskedrill. Da var det et par av gutta som spøy pga at de hadde vært for sølve med å rengjøre maska halvåret før.
Hold kjeft!
Lysskyen's Avatar
Trådstarter
Så det er bare og tenne på de?

Om man tenner de på, på en åpen plass, fotballbane etc. kun for og se hvordan de funker, er det ikke noe risiko for og "skade" andre?

Et spørsmål til: Ryker de lenge, eller er det bare en "poff" ?
Det er bare å tenne på! Vi hadde en slik test. Skulle ta av oss gassmasken, når de hadde tent en slik i en bu. Klarte ikke lenge. Gassen "angriper" hele kroppen! Svir overalt, tårene og snørr renner ut! så får man ikke puste i det hele tatt...

Men prøv for å ha gjort det
Oh. Dette hørtes nais ut. Kan man få kjøpe slikt noen steder, eller må jeg joine forcen for og prøve?
Tror de bare får det i forcen... og de røyker lenge ja:P
Hold kjeft!
Lysskyen's Avatar
Trådstarter
Men om jeg tenner på disse på en stor åpen plass, vil det da ryke så mye at andre folk kan få dette på seg?
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Hørest ikke ut som noe de selger på dagligvaren:P
Noen bilder av de?
Hold kjeft!
Lysskyen's Avatar
Trådstarter
Kan legge ut noen bilder etterpå , skal ut og teste de først
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hadde man funnet oppskriften kunne man nok lagt den i "den store røykbombetråden" som nå er blitt flyttet til warispeace.

Når er det man tar denne testen? Førstegangstjeneste? Skal huske å renske gassmasken godt...
Sitat av 1337
Kan legge ut noen bilder etterpå , skal ut og teste de først
Vis hele sitatet...
Ta bilde av all røyken også da.
Ville gjort dette en plass der det ikke er sannsynlig at det kommer folk.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ja, parkeringshus for eksempel... (not!) Men var noen som gjorde det med en selvlaget røykbombe da vi fortsatt hadde pyro. Ta en stor uteplass, eller skogen... (kanskje...)
Jeg kom over den gassen når jeg gikk i 7. klasse :P Ganske skremmende og vond opplevelse.
Jeg og et par kompisser var på en bilskrotings-plass, og der var det en bil med en fin farge inni. Hele bilen var helt rød på innsiden, og det virka som et slags støv det røde.
Det eneste jeg gjorde var å stikke hodet inn gjennom pasasjersete-vinduet og titta rundt.. Bilen var spennende i ca 20 sekunder, og når vi begynte å gå fra bilen merka vi at det svidde i hele trynet, og kompissen min begynte å blø neseblod..
Tror vi fikk veldig liten dose av det der, men jeg kan love dere at det var jævlig! :P
Kontakta politiet.. Da jeg viste de bilen sa de at den bilen var blitt brukt til politiøvelse tidligere på dagen..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Og de hadde bare latt den stå der til lufting? O_o
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Beste tipset er vel gjerne å ha en person på litt avstand som kan følge med og tilkalle sjukebil og slikt stæsj om det virkelig skulle gå gale. Første gang du gjer noko med kjemikalier du er usikre på, så bør du ikkje vere åleine. Med mindre du prøver å oppnå nominasjon til en darwinpris.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
http://www.darwinawards.com=timelang underholdning. Spørs bare hvem som vil være lengst unna. Personen bør være minst 50-100 meter tenker jeg. Ha med mobiler.
Sitat av Jonta
Og de hadde bare latt den stå der til lufting? O_o
Vis hele sitatet...
Jepp.. Bilskroteriet har jo ingen oversikt over hva som kommer inn, og vi hoppa inn gjennom et hull i gjerdet:P Var vel vår egen skyld..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av xtoffer
Jepp.. Bilskroteriet har jo ingen oversikt over hva som kommer inn, og vi hoppa inn gjennom et hull i gjerdet:P Var vel vår egen skyld..
Vis hele sitatet...
Ahh... fikk inntrykk av at den bare stod på en eller annen åpen plass (ut i ødemarka...)
Fikk du tatt noen bilder 1337?
Har kastet en cs gass granat ute før, blir en fin liten sky med tåregass som følger vinden, er ikke noe stress for andre ute tough, så lenge de ikke får hele skyen i fleisen
Om du lukter forsiktig oppi boksen skal det lukte en litt mild søt lukt.
Prøv å rist boksen, sniff hardt oppi den (helst ikke gjør det). Kjennes ut som om hele pustesystemet brennes opp.

Om du fyrer på 2-3 tabs i ett lukket rom, så kjenner du det ekstremt godt. Husker når vi hadde vår første tur i gassbua, kjente det svei et stykke utfor bua, før vi gikk inn faktisk.

Litt godt etterpå når det går over.
De tablettene har "lav konsentrasjon" av cs-gass, men likevel ekstrem virkning.
Sist endret av Ryshiro; 23. mai 2007 kl. 15:27.
Hold kjeft!
Lysskyen's Avatar
Trådstarter
Bilder er tatt

Men ble langt ifra den "røykskyen" jeg hadde håpet på
Men nå er de muligens litt gamle + at vi gjorde det i friluft.

Men om man legger en i ventilasjonsanlegget på skole. etc.

Vil da da ha noen effekt?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hva om du legger ut bildet istedenfor å bare si at "Joda, jeg har bildet... jeg kan legge det ut..."
Prøvde du å gå inn i røyken når du først tente på for å sjekke om det faktisk var CS gass? :P
Du kjenner det med en gang.

5-10 tabletter i ventilasjonsystemet burde gjøre susen ja, men vær litt oppmerksom på at forsvaret ikke tar lett på cs på avveie og hørt om flere som har fått drøye bøter og anmeldelser for å bruke det.

Men knuse en tablett og rulle i røyken til en kar er jo alltid morro

Tips: Blir du utsatt for cs-gass, kom deg ut i friskluft asap, og IKKE ta/klø deg i øya whatsoever.
Bare fortsett å gå til det gir seg.
Hold kjeft!
Lysskyen's Avatar
Trådstarter
Nei, jeg gikk ikke inn i selve røyken.
Men etter å ha tatt på tabletten gne jeg meg i øyet, det var noe jeg skulle få angre bittert på
Overrasker meg hvor lett folket tar på CS gass her inne.

Får man det på seg, enten på kroppen eller i øynene, så er det anbefalt å løpe mot vinden for å få av seg gassen.

Man bør også unngå å dusje rett etterpå, eller urinere hvis man har fått seg en skikkelig sky i fleisen da dette kan gjøre ting verre.

Skulle i gassboden nå i høst i HV, men ene stroppen på vernemasken var ødelagt, så jeg fikk ikke lov. Heldig som jeg var, så fikk jeg skyen på meg da de luftet ut pga. uheldig plassering i forhold til vinden. Ikke anbefalt. Kan sammenlignes med å gni hendene inn med rød chillipepper og så gni dette på øynene.

Å brenne av tabletter i nærheten av andre folk, eller i turområder er noe av det dummeste jeg har hørt! Dette er ubehagelig også for dyr. Det er lov å tenke selv om man skal ha det litt gøy.
Hold kjeft!
Lysskyen's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg ikke tatt chilli i øynene, men har derimot tatt Ice gel der, og det var deilig i forhold :P
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Prøvde CS-gass da jeg hadde arbeidsuke i heimevernet i 8/9 klasse. DEt var ikke så jævlig at jeg trodde jeg skulle dø. Det svidde bare litt og mange begynte å hoste og harka og litt uvel. Men å påstå at hele pustesystemet ditt svikter er vel å ta i litt. Nå har ikke jeg prøvd pepperspray, så kan ikke sammenligne med det. Men Cs-gass er IKKE så jævlig.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av sparco
Prøvde CS-gass da jeg hadde arbeidsuke i heimevernet i 8/9 klasse. DEt var ikke så jævlig at jeg trodde jeg skulle dø. Det svidde bare litt og mange begynte å hoste og harka og litt uvel. Men å påstå at hele pustesystemet ditt svikter er vel å ta i litt. Nå har ikke jeg prøvd pepperspray, så kan ikke sammenligne med det. Men Cs-gass er IKKE så jævlig.
Vis hele sitatet...
Dét spørs nok på type, mengde, person osv. Tror ikke pepperspray er så sterk nei, men dette kommer selvfølgelig an på de samme tingene.
I friluftsområder er cs ganske harmløst, men kan være livsfarlig innendørs.

Ser ikke helt det farlige i å kaste et par tabletter på grillen til noen kammerater som sitter ute å griller, men har hørt om alvorlige episoder hvor noen fyra det på et nachspill.
Sitat av Kanoner
Overrasker meg hvor lett folket tar på CS gass her inne.
Vis hele sitatet...
Overasker meg hvor tungt du tar på CS-gass... En vanlig CS-granat tilsvarer ca noen hundre cs-tabletter og er ikke ansett som dødelig. Her er det en person som har funnet en boks med maks 20 stk.. Noe som vil føre til veldig sterk irritasjon, ikke varige men..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Tenker vi sier 50 stk. jeg Krek46 (Stod ihvertfall på nederste bilde.)
20-50... Jeg er veldig usikker i dette.. men jeg mener å huske at en cs-granat inneholder mellom 300 og 500 tabletter... Og da har det lite å si om han har 20 eller 50
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg mente at det var antageligvis 50 tabletter i boksen til 1337
Ministry of Love
sptz's Avatar
"røktabeletter CS 50" står det jo på en av bildene så tror det er godt tippet. Forøvrig ble det i 2003/2004 endringer i rettningslinjene for bruk av CS granater under øvelse. Kort oppsumert gikk det ut på at CS granater ikke skulle brukes under øvelse av vanlige vernepliktige soldater.

Men du dør ikke av CS gassen om du ikke er veldig alergisk. CS gass er forøvring en veldig feilaktig terminologi. Siden CS gass er ikke en gass, men en røyk av spesielle partikler. For meg kan du gjerne gå ut i skogen å ha det gøy. Men det er ganske kraftfult innendørs så det er ingen god ide på skolen...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av spetznaz
"røktabeletter CS 50" står det jo på en av bildene så tror det er godt tippet. Forøvrig ble det i 2003/2004 endringer i rettningslinjene for bruk av CS granater under øvelse. Kort oppsumert gikk det ut på at CS granater ikke skulle brukes under øvelse av vanlige vernepliktige soldater.

Men du dør ikke av CS gassen om du ikke er veldig alergisk. CS gass er forøvring en veldig feilaktig terminologi. Siden CS gass er ikke en gass, men en røyk av spesielle partikler. For meg kan du gjerne gå ut i skogen å ha det gøy. Men det er ganske kraftfult innendørs så det er ingen god ide på skolen...
Vis hele sitatet...
Hmm.. hvorfor ikke for vanlige soldater? Kunne vært kjekt med opplevelsen, selv om det kanskje er mindre risk...

Det er klart at de har testet CS røyken og utviklet slik at den ikke er farlig, skulle vel bare mangle (de ville nok gjort det allerede med hensyn til overskriftene i verdens gang og db )
Ved høy konsentrasjon kan cs-gass virke kveldene, derfor er det blit strengt forbudt å bruke i rom mindre enn et visst volum (les: telt er for lite), men selvfølgelig er cs-bua et unntak.

Når onkelen min da forteller at de overlumpet en cv90 da han var inne, og sende en cs-granat inn i den, så ser man vel kanskje problemet med høy konsentrasjon? :P
Stakkars pansergutta :P
denne gassen er tåre gass.... eg var på ulven militer leir på tur med hunden då eg gjekk inn i en bunkers! eg fant et spise fat med noen brenn merker på så eg tok fatet med meg ut og vasket det i en dam i h...... for ein sviing det var i både hals og nese og øyne......
ikke stå for ner når du tenner på!!!!
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av mac 11
denne gassen er tåre gass.... eg var på ulven militer leir på tur med hunden då eg gjekk inn i en bunkers! eg fant et spise fat med noen brenn merker på så eg tok fatet med meg ut og vasket det i en dam i h...... for ein sviing det var i både hals og nese og øyne......
ikke stå for ner når du tenner på!!!!
Vis hele sitatet...
Du vasket et fat i en dam og så begynte det å svi?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Antageligvis var det rester av tabletter e.l. på fatet?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg anbefaler ikke å prøve å skylde bort CS-Gassen med vann/snø hvertfall. Jeg og en kamerat prøvde å spraye hverandre i trynet med CS-Spray, og det svei som et rent helvete! Så prøvde vi å skylde det bort med vann men da ble det enda verre, så prøvde jeg å dytte trynet ned i snøen, men fyfaaaen. Anbefales ikke!! Kameraten min fikk meg faktisk til å spraye i munnen hans, da skreik'n.
Sitat av eddy1337
Jeg anbefaler ikke å prøve å skylde bort CS-Gassen med vann/snø hvertfall. Jeg og en kamerat prøvde å spraye hverandre i trynet med CS-Spray, og det svei som et rent helvete! Så prøvde vi å skylde det bort med vann men da ble det enda verre, så prøvde jeg å dytte trynet ned i snøen, men fyfaaaen. Anbefales ikke!! Kameraten min fikk meg faktisk til å spraye i munnen hans, da skreik'n.
Vis hele sitatet...
Siden cs reagerer med fuktighet (derav svir det f.ex. i øyne, munn/nese/hals, og til en viss grad på huden hvis den er fuktig) er det rimelig dumt å prøve å vaske det bort ja... Forøvrig er det veldig individuelt hvor mye det svir, og selvsagt kommer det også voldsomt an på hvor tykk røyken er, mener å ha hørt at det er tilsvarende 250 tabletter i en granat.

Landa en sånn like ved oss på en øvelse når jeg akkurat hadde plukka fra hverandre mp5'en for å ta ut litt jord som hadde funnet veien i den, så jeg fikk i meg litt, var ikke så ille egentlig, men når en fyr ga meg en nattkikkert så jeg jo fint lite siden øya var fulle av tårer.
mange som mener cs gass ikke er så ille her. Men det varierer veldig fra person til person. Noen er tilogmed helt immune. Selv tåler jeg det ikke at all. Alt stenger seg og jeg starter og bryte meg
Sitat av Krek46
Overasker meg hvor tungt du tar på CS-gass... En vanlig CS-granat tilsvarer ca noen hundre cs-tabletter og er ikke ansett som dødelig. Her er det en person som har funnet en boks med maks 20 stk.. Noe som vil føre til veldig sterk irritasjon, ikke varige men..
Vis hele sitatet...
En CS-Granat inneholder rundt 250 vanlige CS-tabeletter. Hvis en slik granat kastes inn i et telt / rom kan det få fatale følger for mennesker som oppholder seg i rommet/teltet. Ikke bare på grunn av den enorme mengden med irriterende gass man får i seg, men også på grunn av MENGDEN gass i forhold til oksygen som er i rommet.
Det er svært vanskelig å puste i et rom når det er 15 CS-tabeletter som har vært påtent - Jeg opplevde iallefall at kroppen automatisk begynte å gispe etter luft, noe som bare gjorde det verre
Snørret rant, tårene rant og siklet hang.

Det har en slags ripple-effekt, fordi csgassen svir når det kommer i kontakt med hud, hvis huden blir våt (av f.eks snørr, tårer eller sikkel) så vil det svi betraktlig mer enn det ville gjort vanligvis.
Så kan du jo tenke deg at alle slimhinnene våre er våte også..

*mimre om tiden i forsvaret*
Sist endret av RandomiZed; 24. september 2007 kl. 01:15.
Jeg var dog en av de ytterst heldige som fikk oppleve konsekvensen av at noen 14iser tente på en pakke med tabletter inne på toget i morgenrushet. Var på linje med å få en boks med forsvarspray tømt i trynet bortsett fra at man fikk en sensasjon om at man ikke fikk nok oksygen uansett hvor mye man gispet etter luft og og vil nok si at det svei et par ganger værre en det forsvarsprayen gjør
Musikkprodusent
raydeN's Avatar
50 5
Jeg må innrømme at det var rimelig fantastisk da en eller annen tente på et par slike tabletter inne i den lokale nattklubben.