Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5580
Heisann. Har en diskusjon med en kamerat gående om hvorvidt snus kan være dødelig. Jeg mener ja, fordi det kan utvikle seg til bukspyttkjertel- og/eller spiserørskreft, som er skjeldne MEN dødelige former for kreft. Han holder seg fortsatt på sitt og mener nei.

Hva mener dere? Hvorfor?

Takk.
Kreft er vel det eneste.. Ellers er det bare skadelig i lengda tenker jeg.
Klart man kan få kreft, men det man man av gulrot og - dermed er gulrot dødelig. Ikke i like stor grad, vil jeg da påpeke.
Vil si det er en viss forskjell på "dødelig" og kunne dø av det men kanskje bare meg..?
Edit: ^ what he said.
Sist endret av zega; 2. februar 2012 kl. 21:27.
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Sitat av zega Vis innlegg
Vil si det er en viss forskjell på "dødelig" og kunne dø av det men kanskje bare meg..?
Edit: ^ what he said.
Vis hele sitatet...
Sant nok, mente nå potensielt dødelig i denne tråden. Ikke at man faktisk må dø når man bruker snus.
- Dette er ingen alarmrapport. Risikoøkningen er ennå ikke så stor for snusere. Hvis man følger 10.000 menn som snuser, men ikke har røykt, i ti år kommer åtte til ni å få kreft i bukspyttkjertelen. Blant dem som verken har røykt eller snust kommer fire til å få bukspyttkjertelkreft, sier professor Olov Nyrén, som leder forskergruppen.
Vis hele sitatet...
http://www.dinside.no/381659/snus-ka...ukspyttkjertel

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5569:3:::0:0

Så ja, det er en risiko for å dø involvert.
Sist endret av Tsunami; 2. februar 2012 kl. 21:30.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
kreft er vell det eneste store faren, med mindre det finnes en form for nikotin-allergi eller noe som det. men det er vell mindre sjangse for ting som slag ol, i forhold til røyking. men i og med at nikotin er en rusGIFT ikke ett rusMIDDEL så er det jo fortsatt en fare ved det, uansett hvilken for det er i.
var dog en kompis av meg som sovnet med en snus i kjeften og våknet av at han hadde puteproblemer, fordi snusen hadde satt seg i halsen
Sist endret av drittsekken; 2. februar 2012 kl. 21:30.
Jeg mener det kommer an på hva du gjør med det. Jeg kommer ikke på en eneste ting som ikke kan drepe deg.
Kan også være farlig for testikler ôg, en jeg vet om våkna etter fest med snusboks limt fast til pungen
Sitat av drittsekken Vis innlegg
kreft er vell det eneste store faren, med mindre det finnes en form for nikotin-allergi eller noe som det. men det er vell mindre sjangse for ting som slag ol, i forhold til røyking. men i og med at nikotin er en rusGIFT ikke ett rusMIDDEL så er det jo fortsatt en fare ved det, uansett hvilken for det er i.
var dog en kompis av meg som sovnet med en snus i kjeften og våknet av at han hadde puteproblemer, fordi snusen hadde satt seg i halsen
Vis hele sitatet...
nå er ikke nikotin kreftfremkallende heller!
Dagens snustyper har redusert innhold av et potensielt kreftframkallende stoff, de tobakksspesifikke nitrosaminer, men det er fortsatt en rekke kreftframkallende substanser i snus.

Snusbrukere har økt risiko for kreft i bukspyttkjertel og spiserør, men dette trur jeg forekommer om du svelger mye snus/saft. Det er noe jeg selv tenker på at jeg heller spytter noe av det som "renner" ut når jeg kan. Selvom jeg elsker smaken av det.

Noen mener også det er farlig for hjerte og blodtrykk, mens andre ikke. Det er dermed vist at snus øker risikoen for plutselig død for mennesker som allerede har en hjerte- og karlidelse.

Sitat av drittsekken Vis innlegg
kreft er vell det eneste store faren, med mindre det finnes en form for nikotin-allergi eller noe som det. men det er vell mindre sjangse for ting som slag ol, i forhold til røyking. men i og med at nikotin er en rusGIFT ikke ett rusMIDDEL så er det jo fortsatt en fare ved det, uansett hvilken for det er i.
var dog en kompis av meg som sovnet med en snus i kjeften og våknet av at han hadde puteproblemer, fordi snusen hadde satt seg i halsen
Vis hele sitatet...
Nikotin vil jeg tro er helt ufarlig, det er bare veldig avhengighetsskapende. Det som faktisk er farlig er andre kreftfremkallende stoffer i snusen.
Sist endret av flickzade; 2. februar 2012 kl. 22:03.
Man kan vel teknisk sett dø av absolutt alt, under rette omstendigheter. Men det var vel ikke den måten du tenkte på..

Vel, snus er kreftfremkallende (Men hva er ikke det), og det kan man jo absolutt dø av. Man kan dø av en allergisk reaksjon på noe i snusen, nikotin for eksempel, som noen har påpekt. Man kan dø av en overdose snus?


@Den rett over. Nikotin er absolutt ikke ufarlig.
Sist endret av Lille Nikotin; 2. februar 2012 kl. 22:09.
endelig kom denne til nytte
Dette bruker jeg bare 1 kilde på, skyt meg om det er feil:

LD50 på snus er ikke så høy, 0,5-1,0mg/kg ifølge http://chemweb.calpoly.edu/cbailey/3...poisoning.html

En sterk snus har gjerne opptil 18mg nikotin... nikotinforgiftning kan man dø av.

"Larger Doses: Burning sensation of the mouth, throat, stomach, followed immediately by the above symptoms. Patient may progress to prostration, convulsions, bradycardia, arrhythmia and finally coma. Death may occur within 5 min to 4 hours. (1) When someone dies from nicotine poisoning it is due to the fact that the muscles controlling the lungs stopped working, or because the heart stopped beating."
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Dette bruker jeg bare 1 kilde på, skyt meg om det er feil:

LD50 på snus er ikke så høy, 0,5-1,0mg/kg ifølge http://chemweb.calpoly.edu/cbailey/3...poisoning.html

En sterk snus har gjerne opptil 18mg nikotin... nikotinforgiftning kan man dø av.

"Larger Doses: Burning sensation of the mouth, throat, stomach, followed immediately by the above symptoms. Patient may progress to prostration, convulsions, bradycardia, arrhythmia and finally coma. Death may occur within 5 min to 4 hours. (1) When someone dies from nicotine poisoning it is due to the fact that the muscles controlling the lungs stopped working, or because the heart stopped beating."
Vis hele sitatet...
du kan dø av overdose av vann, uten å drukne
Kreft ja, å det er jo ganske dødelig, så kompisen din har nok rett, å du må se deg slått denne runden
Nikotin er litt som koffein, i den forstand at folk fort begynner å tro at det "ikke er så farlig, er jo i kaffen, drikker det jo hele tia".

En annen ting nikotin og koffein har til felles, er at det skal fader ikke mye til før det blir for mye av det gode. En tredje ting er at de begge er SÆRS ubehagelige og OD'e på.
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Kreft ja, å det er jo ganske dødelig, så kompisen din har nok rett, å du må se deg slått denne runden
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? Er jeg som mente at det var dødelig i dette tilfelle..
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Dette bruker jeg bare 1 kilde på, skyt meg om det er feil:

LD50 på snus er ikke så høy, 0,5-1,0mg/kg ifølge http://chemweb.calpoly.edu/cbailey/3...poisoning.html

En sterk snus har gjerne opptil 18mg nikotin... nikotinforgiftning kan man dø av.

"Larger Doses: Burning sensation of the mouth, throat, stomach, followed immediately by the above symptoms. Patient may progress to prostration, convulsions, bradycardia, arrhythmia and finally coma. Death may occur within 5 min to 4 hours. (1) When someone dies from nicotine poisoning it is due to the fact that the muscles controlling the lungs stopped working, or because the heart stopped beating."
Vis hele sitatet...
Nå må du huske på at det er ikke all nicotinen i snus som blir tatt opp i kroppen. Husker ikke hvor mye det er, men leste i A-magasinet(tror jeg) at mellom 5 til 10mg blir tatt opp i kroppen.

La oss si en person på 70kg snuser og det blir tatt opp 10mg nikotin i kroppen. Det er langt unna LD50 0,5-1,0mg per kilo, noe som blir mellom 35-70mg for vedkommende.

At man kan dø av nikotin forgiftning er en ting. Men at du kan til å gjøre det ved å snus "vanlig" har jeg ingen tro på.
Spisehulls kreft. kos det ?
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Han påstår nå også at det aldri har vært noen i hele menneskehistorien som har dødd av kreft. Noen som har kilder på at noen har dødd av snus? Eller noe dødstall på snus årlig?
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Dette bruker jeg bare 1 kilde på, skyt meg om det er feil:

LD50 på snus er ikke så høy, 0,5-1,0mg/kg ifølge http://chemweb.calpoly.edu/cbailey/3...poisoning.html

En sterk snus har gjerne opptil 18mg nikotin... nikotinforgiftning kan man dø av.

"Larger Doses: Burning sensation of the mouth, throat, stomach, followed immediately by the above symptoms. Patient may progress to prostration, convulsions, bradycardia, arrhythmia and finally coma. Death may occur within 5 min to 4 hours. (1) When someone dies from nicotine poisoning it is due to the fact that the muscles controlling the lungs stopped working, or because the heart stopped beating."
Vis hele sitatet...
Damn, jeg er god i matte
(innlegg jeg skrev for en stund siden)

Litt kalkulering (kan hende mye av dette blir feil, men tror det blir sånn ca rett) :

Hvis du inntar 3 "sterke" snus som inneholder 10mg nikotin hver, intar du da omtrent 30mg nikotin -og bare 30% av dette tas opp i blodet: da står du igjen med 9mg nikotin i blodet.

Disse 9 milligrammene med nikotin absorberes da over, tja la oss si 30min (dette vet jeg ikke helt)?
9mg/30min = 0,3 mg absorberes i blodet per minutt, hvor den dødelige dosen nikotin er 30 mg per minutt.

For å oppnå den samme dødelige dosen i form av snus, må du da innta:

30/0,3= 100 snus +-

Du skal ha en stor kjeft for å få plass til denne mengden snus
Vis hele sitatet...
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
endelig kom denne til nytte
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke med deg, men en artikkel fra helsedirektoratet fra 2011 slår en reportasje fra dagbladet fra 2005 for min del.
Ah, glemte at det var inntakstid på 30 min... shoot me
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Huztle Vis innlegg
Han påstår nå også at det aldri har vært noen i hele menneskehistorien som har dødd av snus. Noen som har kilder på at noen har dødd av snus? Eller noe dødstall på snus årlig?
Vis hele sitatet...
Edit: dødd av snus*
man dør ikke pga snus. men man får nedsatt levetid.
statistikk som kan backe meg? nei er vell egentlig ikke det, annet en at det er bææd for helsa å snuse sånn generelt.

Men en ting som er helt sikkert er at Livet er Dødelig. Statistikk viser at 100% av alle som lever dør.

Hilsen røyker.

Edit: Her er en som døde av snus.
http://pub.nettavisen.no/nettavisen/...icle715197.ece
Sist endret av LowRider; 2. februar 2012 kl. 22:44.
Begynte å snuse når jeg var 13 år gammel. 17 and still alive!
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Jeg vet ikke med deg, men en artikkel fra helsedirektoratet fra 2011 slår en reportasje fra dagbladet fra 2005 for min del.
Vis hele sitatet...
Å faen, så den bare på Facebook for noen uker siden
Sitat av Huztle Vis innlegg
Hva snakker du om? Er jeg som mente at det var dødelig i dette tilfelle..
Vis hele sitatet...
haha, sorry,....da svarte jeg litt feil, tar raske besluttninger når man er på fylla, men mente uansett det riktige
Mindre dødelig enn å leve. Det er patetisk å tro at det ikke skader. Snus er et resultat av det presset røyk har fått gjennom tiden og samfunnets holdning til det. Men hvem bryr seg, vil du røyke, snuse eller stappe ræva de full av gjødsel er ditt problem eller vent...jeg glemte vi bor i Norge sorry min feil.
Sitat av LowRider Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Satser på at du er ironisk.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av flickzade Vis innlegg

Snusbrukere har økt risiko for kreft i bukspyttkjertel og spiserør, men dette trur jeg forekommer om du svelger mye snus/saft. Det er noe jeg selv tenker på at jeg heller spytter noe av det som "renner" ut når jeg kan. Selvom jeg elsker smaken av det.
Vis hele sitatet...
Har hørt dette selv, jobber med en slutteplan nå, for jeg drekker snussaften som om den skulle være vann.
Man kan dø av alt mulig rart. Drikker du for mye tran eller spiser for mye peanuttbutter så kan du nok dø av det også, det er bare det at... hmm... Noen ting fremskynder prosessen. Snus inneholder mange ikke-så-veldig-hyggelige-kjemikalier, og bare det er en god grunn til at ihvertfall jeg holder meg unna
Sist endret av Eplegutten; 4. februar 2012 kl. 09:38.
Det er vel ikke særlig bra for hjertet heller? Får man ikke mye mindre melkesyre av nikotin, noe som gjør at blodårene dine krymper?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Det er vel ikke særlig bra for hjertet heller? Får man ikke mye mindre melkesyre av nikotin, noe som gjør at blodårene dine krymper?
Vis hele sitatet...

Jeg vet ikke helt, men Dagbladet sier noe annet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Ny forskning viser at snus er like farlig som en kopp kaffe

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/18/423760.html
Sitat av Harabo Vis innlegg
Ny forskning viser at snus er like farlig som en kopp kaffe

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/18/423760.html
Vis hele sitatet...
Ny forskning you say?

'Publisert fredag 18.02.2005 kl. 06:08, oppdatert 07:00'
Frankrikes Solkonge
Alt er vel dødelig bare man får i seg nok av en ting. Spis 10-20 bokser og se hva som skjer
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Alt er vel dødelig bare man får i seg nok av en ting. Spis 10-20 bokser og se hva som skjer
Vis hele sitatet...
Du kaster nok opp lenge før du rekker den mengden der. Svelg bare en boks, og magen din kommer til å være laus en uke i strekk.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Heisann. Har en diskusjon med en kamerat gående om hvorvidt snus kan være dødelig. Jeg mener ja, fordi det kan utvikle seg til bukspyttkjertel- og/eller spiserørskreft, som er skjeldne MEN dødelige former for kreft. Han holder seg fortsatt på sitt og mener nei.

Hva mener dere? Hvorfor?

Takk.
Vis hele sitatet...
bukspyttkjertel har jeg også hørt, bestefaren min døde av det, tho han snuste da ikke... men kreft ligger i familien og muttern hadde en allvårsprat med meg ang snusning, jeg fikk ta skjansen selv, men hun sa jo også da at så lenge jeg ikke røyker lengre så er det bra, aka fikk låv til og snuse, selv om hun ikke er særlig keen på det med tanke på at 3 generasjoner over meg fikk kreft inkludert hu så mener hun uansett at det er bedre enn tobakk