Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2557
Jeg kjenner ett samboerpar, kaller dem X og Y. De har hatt problemer med rus så lenge jeg har kjent dem, mest alkohol og tabletter. X er den jeg anser som den som har det sterkeste problemet, Y blir mer hengende med på lasset grunnet sur stemning og trass.

Uansett. X tar 12 trinn og kvitter seg med alkohol, Y som mest var med-alkoholist også. Piller er en konstant i hverdagen, for begge, Y har faktiske smerter, X har alle upåviselige sykdommer som migrene, angst, whiplash etc og ett skred sendes X sin vei hver måned.
Så får X tak i amfetamin og finner ut at dette er løsningen for å få ting gjort. Y har ingen anelse om dette og vet ikke hvordan slik rus utarter seg. X får selvfølgelig ikke gjort noe på amf., dette har pågått i flere år nå og ting er imo virkelig elendig i den heimen.

Jeg har trukket meg unna vennskapet for problemstillingen jeg skal skissere kom sterkt opp og jeg valgte flukt. Jeg dro på besøk etter lang tids fravær nå nylig, har hatt masse dårlig samvittighet og tenkte ting gikk greit for en kveld, men satte meg straks i situasjonen igjen.

Vi skulle ha en kosekveld og X kommer og henter meg. Tydelig amf. påvirket. Vi kommer til heimen, surrer litt rundt, koser meg litt og prater med Y om ymse, X er borte en stund. Hun har "justert" som det så fint heter og forsvinner inn i en verden av internett en stund. Jeg skjønner hva hun har gjort. Y forstår ingenting og uttrykker på kjøkkenet vekk fra X sine ører at han er bekymret, noe er galt, hun spiser ikke og er så rar.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!!!
Amf. bruk er fortalt meg i fortrolighet for mange år siden. Hun nekter nok for fortsatt bruk men jeg tar henne på den. Tegnene er så tydelige. No doubt. Jeg får så vondt av Y som går rundt med en partner som ødelegger ikke bare for seg selv men også for Y.
Jeg tror X kommer til å ta sin død av dette her og problemene i hjemmet er massive og ingenting blir bedre med mindre X tar ett oppgjør med sitt amfetaminproblem. Hva skal jeg gjøre?

Det blir ett helvete om jeg avslører for Y hva X driver med. Kan jeg dog leve med å ikke si noe når noen sakte tar livet av seg selv og holder en annen fanget uvitende i en misbruks-situasjon?

Hva ville du gjort??
Sist endret av Marisa; 18. august 2011 kl. 14:57.
Det beste er vel å si ifra, deretter prøve å avvenne.
Fortroligheten du føler mot X er ikke verdt noe om X dør som følge av misbruk.

Så det eneste riktige er å snakke med X og Y om dette og håpe X er villig til å ta i mot hjelp for sitt misbruk.
Kommer vel an på hvem du vil "ødelegge forholdet" til.. Du er mellom barken og veden uansett. Hvis han finner ut at du visste om det og ikke fortalte det, og hun blir sur hvis du forteller om det.. :-/
Siden du uansett har trekt deg endel unna, så har du friheten til å drite i kortsiktige problemer du skaper i forholdet ditt til dem. Det eneste spørsmålet som gjenstår da er: Hva gir X og Y best mulighet til å fikse livene sine på lengre sikt?

Hvis de er et par som har det halvveis godt sammen, og som hver for seg hadde blitt dratt ned skikkelig ned i søla, så er det en risiko å fortelle dem det. Krangelen og oppgjøret kommer til å være større hvis det er du som sprekker nyheten enn om de finner ut av det selv.

Derimot, hvis forholdet deres er inne i en negativ spiral, så kan at du blander deg inn sørge for at de bryter denne og fikser livene sine bedre etterpå.

En god mellomløsning kan være å komme med noen veldig tydelige hint til hvilke spørsmål du syntes Y burde stille X. Legg det fram som om du er skikkelig usikker, sånn at Y opptrer spørrende ovenfor X og ikke konfronterende.
Først gjelder det å få definert enten X eller Y, før vi kan løse dilemmaet.
Kanskje om du førte dette opp grafisk i et koordinatsystem, hadde det vært enklere?
Marisa's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hva gir X og Y best mulighet til å fikse livene sine på lengre sikt?

Hvis de er et par som har det halvveis godt sammen, og som hver for seg hadde blitt dratt ned skikkelig ned i søla, så er det en risiko å fortelle dem det.

Derimot, hvis forholdet deres er inne i en negativ spiral, så kan at du blander deg inn sørge for at de bryter denne og fikser livene sine bedre etterpå.

En god mellomløsning kan være å komme med noen veldig tydelige hint til hvilke spørsmål du syntes Y burde stille X. Legg det fram som om du er skikkelig usikker, sånn at Y opptrer spørrende ovenfor X og ikke konfronterende.
Vis hele sitatet...
Takk til alle som svarer! Dette tærer meg voldsomt, om jeg skal gjøre noe og i tilfelle hvordan.

Y ville hatt det bedre uten X men er bundet av materielle ting. Y ønsker nok intet brudd da Y ved ett slikt vil miste en drøm realisert og Y er villig til å holde ut mye for å ha denne drømmen som blir en god flukt i ett forhold som har vært kronglete i mange år. X ville nok forsvunnet helt inn i en vill verden om hun ikke måtte ha litt fasade for Y innimellom, spise ett måltid, leie en vaske-hjelp etc...

De hakker konstant på hverandre og X har ikke venner igjen, Y har noen men siden X gjerne oppsøker Y for å klage og syte når folk kommer så blir det sjelden. Slik har de forsåvidt alltid vært men nå er det konstant tilstede.

Y er ingen prater. Jeg ser liten sjanse for at en "voksen" løsning kommer her ved at de tar til samtale-terapi, Y er ikke interessert, noe X bruker flittig mot ham. Å hinte til ham hva det kan være og hva slags spm han skal stille blir helt umulig. Vi snakker "salt of the earth people" her og det blir for vanskelig. Forrige gang visste jeg hvor sakene til X lå og var på nippet til å be ham om å gå og finne det og konfrontere men det ble med tanken. Jeg må enten si det rett ut hva det er så han kan sjekke oppførselen selv eller holde kjeft.

X har blitt fysisk med Y og provoserer på mange mulige måter. Y bærer på mye sinne mot X, har tatt til å selvmedisinere med alkohol igjen og jeg er redd for konsekvensene. Det er våpen i huset, men kun ett sint slag i den spente daglige stemning de går i kan få uante konsekvenser.

Jeg er redd for dem begge på flere måter

Sitat av nightLook Vis innlegg
Først gjelder det å få definert enten X eller Y, før vi kan løse dilemmaet.
Kanskje om du førte dette opp grafisk i et koordinatsystem, hadde det vært enklere?
Vis hele sitatet...
Fantastisk morsomt, jeg ler så jeg griner, du er en super fyr Sheldon. Get stuffed, jeg har ett faktisk problem og er redd for to mennesker.

Beklager at jeg gjorde det så vanskelig for deg, jeg skulle brukt Ola og Kari men jeg ville ikke definere kjønn.

Dust!
Sist endret av Marisa; 18. august 2011 kl. 15:56. Grunn: Kjefte litt...
ArbeidsledigProletar
Med mindre du føler at du MÅ redde folk så vil jeg anbefale å IKKE stikke hånda inn i et sånt vepsebol.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av nightLook Vis innlegg
Faen heller, skal man ha gjort nye riktig i detta landet må man gjøre det selv.

http://bildr.no/thumb/953977.jpeg
Vis hele sitatet...
Finn deg en litt lystigere tråd å trolle i a. Beklager KP
Enig i at det var litt vanskelig å finne ut kjønn på x og y, men hvis du leser gjennom orginalposten to ganger så skjønner du greia.

Trist situasjon trådstarter.
Hva tror du hadde skjedd hvis du tok opp x's amfetamin bruk forsiktig på tomandshånd, og fortalte at du tror (ikke nødvendigvis blitt fortalt av Y) at Y er bekymra. Vil hun kunne gå så langt som å bryte med X for å ikke inrømme amfetaminbruken? Hvis amfetaminbruken eskalerer kommer han jo garantert til å lukte lunta før eller senere.
Sist endret av Bothrops; 18. august 2011 kl. 16:16.
Jeg synes du bør si ifra. Det blir kanskje der og da, men i realiteten så er det å si ifra det beste for alle.
Marisa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Finn deg en litt lystigere tråd å trolle i a. Beklager KP
Enig i at det var litt vanskelig å finne ut kjønn på x og y, men hvis du leser gjennom orginalposten to ganger så skjønner du greia.

Trist situasjon trådstarter.
Hva tror du hadde skjedd hvis du tok opp x's amfetamin bruk forsiktig på tomandshånd, og fortalte at du tror (ikke nødvendigvis blitt fortalt av Y) at Y er bekymra. Vil hun kunne gå så langt som å bryte med X for å ikke inrømme amfetaminbruken? Hvis amfetaminbruken eskalerer kommer han jo garantert til å lukte lunta før eller senere.
Vis hele sitatet...
Sorry for bruk av X og Y, ble noe Spy vs Spy over hele greia til slutt, men takk for forståelsen. Da bytter jeg X med Kari og Y med Ola, så blir den lettere.

Kari kommer ikke bryte med Ola. De bindes fast av stor heim og Kari har alle fordeler, flere fremover, av å bli. Hun blir ikke å bryte med Ola. Hun blir å nekte for at hun inntar og legge skyld over på alt annet utenfor henne selv.
Å konfrontere Kari er vel egentlig eneste mulighet jeg har, tror jeg, men hun kommer ikke til å ta meg til etterretning, hvis jeg skal gå etter erfaring, vi har vært her med andre ting før.
Hun var selv-orientert fra før av, flere års amf-bruk har ikke bedret dette personlighetstrekket. Hun vil gå i selvforsvar de-luxe og også til angrep på meg tror jeg, men jeg har jo ingenting å tape på å ta denne samtalen, kun tid

Dette har pågått i flere år og Ola har ingen luktesans mtp dette. Jeg tror han tror hun får tabletter av legen han ikke vet om og forstår misbruks-effekten av, for han vet hun bruker tabletter og ruser seg på disse. Har han ikke skjønt det innen nå skjønner han det ikke før en lege forklarer ham det post-mortum, hvis de gidder å sjekke da
Vær ærlig, gå rett på sak og om ting etterhvert bedrer seg og paret kommer seg ut av hele eller deler av den vanskelige situlasjonen så kommer de til å være evig takknemlige for deg.

Hva som skjer nå er opp til Ola og Karis tankegang. Du for din del ser ut til å være en godt over normalt oppegående person som vil andre godt, så isåfall ikke bruk tid på de om reaksjonen er negativ.
Sitat av Marisa Vis innlegg
Beklager at jeg gjorde det så vanskelig for deg, jeg skulle brukt Ola og Kari men jeg ville ikke definere kjønn.
Vis hele sitatet...
Vi får vel våre tanker om kjønn når du skriver "han" og "hun".
Marisa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Utflyttet Vis innlegg
Vær ærlig, gå rett på sak og om ting etterhvert bedrer seg og paret kommer seg ut av hele eller deler av den vanskelige situlasjonen så kommer de til å være evig takknemlige for deg.

Hva som skjer nå er opp til Ola og Karis tankegang. Du for din del ser ut til å være en godt over normalt oppegående person som vil andre godt, så isåfall ikke bruk tid på de om reaksjonen er negativ.
Vis hele sitatet...

Takk! Jeg har vært i samtale med familie og venner som også ser situasjonen men som ikke ønsker å gjøre noe, heller bare unngå. For meg, så vil det å si noe/ikke si noe, få konsekvenser på ett eller annet tidspunkt, uansett, føler jeg. Om hun tar sin død vil jeg få dårlig samvittighet for evig for å bare ha unngått, om noe skjer i hjemmet grunnet stresset situasjon vil jeg slite og.

Jeg har hatt en slik situasjon med Kari før hvor hun har inntatt rusmidler hun har skjult fra Ola. Hun erstattet hans resept-tabletter med apotek-disk-vare og betrodde seg til meg. Jeg sa dengang at hennes eneste alternativ var å tilstå. Det gjorde hun ikke. Hun måtte bli tatt til slutt.

Jeg heller vel nå sterkt mot å ta kontakt med henne og si alt jeg har på hjertet men jeg er 99% sikker på at hun kun vil unngå og fortsette i samme spor, så da blir vel mitt siste dilemma Ola, om det er forsvarlig å holde kjeft om dette ovenfor ham og bare ta det med henne?

Til deg over som er så lur at du har lest seg til han og henne; Nothing gets by you does it? You are a veritable Agent 0,33. Gå og skru av og på en lysbryter så har du triplet dagens innsats for meningsløshet....


Tusen takk til alle som har svart seriøst i tråden. Det satt langt inne for meg å spørre, jeg er så redd noen skal kjenne seg igjen eller bli kjent igjen, dette handler jo ikke om meg.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Finn deg en litt lystigere tråd å trolle i a. Beklager KP
Enig i at det var litt vanskelig å finne ut kjønn på x og y, men hvis du leser gjennom orginalposten to ganger så skjønner du greia.
.
Vis hele sitatet...

Grafen min var faktisk ikke dratt ut av ræva - det den representerer stemmer jo, og visualiserer dilemmaet til TS. Barnslig fremstilt, joda, men nevertheless så er det jo slik det er.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av nightLook Vis innlegg
Grafen min var faktisk ikke dratt ut av ræva - det den representerer stemmer jo, og visualiserer dilemmaet til TS. Barnslig fremstilt, joda, men nevertheless så er det jo slik det er.
Vis hele sitatet...
jaja jeg skjønner at den faktisk var relatert til situasjonen, men det er sikkert mange flere elementer i saken vi ikke kjener til. Ting TS ikke vil levere ut på nett, ting TS ikke vet og ting som kanskje ikke engang X og Y har oversikt over.
Å lage en fuckings graaaf blir mest troll og lite nytte.
Ikke at jeg er anti-troll på noen måte, troller sjæl.
Men se ann situasjonen, stemningen og troll etter forholda.
Sist endret av Bothrops; 18. august 2011 kl. 23:06.