Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2461
Nei nå har deg seg sånn at for ett par uker siden ble jeg og 2 kompiser hentet på en fest av en bekjent! Jeg og kompisene mine var nokså fine i formen (kun alkohol). Han kommer som avtalt og virker helt fin og normal i formen, spør om han har drikki eller tatt noe annet of course og han svarer nei, øya hans ser helt fine ut og det luktet ikkeno alkohol og han sier "i dag er jeg edru og kjører dere" og han virket helt oppegåene. Jeg og kompisene mine drita fulle setter oss inn i bilen og vi blir pent og pyntlig kjørt mot festen vi skal på. Merka ikkeno på kjøringa hans i det hele tatt + at jeg var jo sørpe drita selv!

Så etter en 15-20min biltur så har vi Onkel Blå i bakruta, da lå faktisk jeg å halvsov i baksetet så måtte sette meg opp, dette husker jeg svært lite av siden jeg hadde rimelig grei promille, drakk veldig mye før jeg dro. Det samme gjelder de 2 andre kompisene mine. De tar sjåføren ut av førersetet og vi hørte ikkeno mere fra han. Politiet noterte bare navnet våres, tlf osv og var egentlig veldig hyggelige. Og sendte oss hjem i taxi, noe jeg syntes var like greit etter en sånn situasjon istedenfor å dra å feste videre!

Men så til spørsmålet mitt:

Han som kjørte er tatt og får sin straff uansett, hva det blir, er uvisst enda. Vil/har dette på noen måte gått utover meg og mine kompiser? Med tanke på jeg har hatt lappen i over 3 år nå, de 2 andre har ikke lappen. Vi hadde 0 annelse om at han var ikke kjørbar, han virket helt oppegående og sa han var edru, drita fulla vi var satte vi oss baki og kjørte mot festen.

Noen med liggnende erfaring eller tips? På forhånd takk
I værste fall kan du miste lappen.
Ja det er jo det jeg sitter med i bakhodet mitt da, men som sagt! Jeg husker svært lite av hele situasjonen, jeg lå og sov når vi ble stoppa. En helt oppegående "venn" av meg kommer for å hente oss, han virka helt fin i formen og lovet på tro og ære at han var edru. Vi satte oss inn og ja rest of the story...
Vel, dere spurte om han var edru og han løy til dere, så jeg trur ikke du vil få no stress.
Bare ikke prat høyt og langt om hvor drita du var hvis politiet begynner å stille spørsmål.
for et år siden så satt jeg på en jeg viste hadde drukket, han ble tatt til stasjonen og mistet lappen.

politiet avhørte oss som satt på og noterte slik som de gjorde med deg navn og nummer også sa det at vi måtte ikke si noe men vi måtte ikke lyge.

jeg ble litt red selv for at jeg skulle miste lappen så jeg spurte politiet og de sa at det ville ikke bli noen konsekvenser for oss som satt på.

de kommer sikkert til og ringe deg sener for og bekrefte at du satt på og at det var kameraten din som kjørte, da kan du spørre hav som skjer videre, men tviler at det kommer til og skje noe med deg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kommer du til politiet og sier i avhøret (du mest sannsynlig skal i) at du spurte han om han hadde drukket alkohol, at du ikke så det på øynene hans om han var påvirket og at han ikke luktet alkohol, så skjønner de fort at du snakker søppel. Hvem i alle dager spør om det når man er drita? Eller prøver å observere noe sånt. Men hvis det virkelig er slik det skjedde (noe jeg tviler sterkt på), så må du jo fortelle sannheten.. Absolutt..

Men på den andre siden er det ditt ansvar at personen du sitter på med er edru, og det er straffbart og sitte på en beruset person. Hvis det viser seg at han løy til dere og at dere virkelig hadde ingen aning at han var påvirket så er det en sjangs at dere slipper straff. Nå er jeg usikker på om du kommer til å bli innkalt til vitneavhør eller mistenktavhør (forskjellige rettigheter og plikter), men politiet sitter nok med en del info om hva som hendte denne kvelden før han avhører deg. Stemmer ikke din forklaring, vet han at du skjuler noe.
Pleier dere alltid å spørre sjåføren om h*n har drukket, sjekke pupiller og lukte etter alkohol når dere setter dere inn i en bil?
Høres ekstremt merkelig ut og jeg hadde hvertfall ikke nevnt noe om det til politiet. Det er ikke noe man gjør hvis man ikke tror at personen er full.

EDIT: Se der ja, brgz stusser også på den oppførselen og da kan du banne på at politiet gjøre det.
Sist endret av Mith; 20. september 2010 kl. 13:51.
Skjedde også meg og en kompis jeg satt på med, han ble tatt med på stasjonen. Og så lenge jeg nektet å si noe fikk jeg bare dra rett hjem uten noe mer stress (De tilbydte seg faktisk å kjøre meg hjem først)
Hvis poilitiet skal snakke med deg så sier du kun sannheten og ikke ``smør`` på historien, med at du husker øya hans eller om du spurte hei er du edru i dag, bare si at han som skulle hente dere sa han var edru og skulle kjøre dere ikveld, og du var egentlig ikke så oppegående og var drita og sov,og at hadde du visst at han var full/påvirket hadde du heller tatt taxi hjem, men siden sjåføren sa til deg: "i dag er jeg edru og kjører dere" så satt du på med en god samvittighet =)
Han fortalte dere at han var edru, og dere satt dere inn i full bevissthet om at han var det.

Dere får ikke noe straff for det om politiet anser dette som sannhet
Det er vell ikke opp til politiet om de tror historien eller ikke. Hvis de ikke tror deg, hva skal de gjøre? De har jo ihvertfall ingen beviser på at du lyger.