Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7673
Som tittelen sier, så vil jeg jobbe offshore. Hele livet har drømmen vært å bo i USA, og fram til noen dager siden trodde jeg dette var umulig uten arbeidstillatelse eller green card, for hver 90. dag, må man ut i 10 dager, og å få seg jobb er nært umulig.

Det jeg vil få til, er å få meg en jobb offshore, hvor jeg er 2 uker på, og 4 av. Da er problemet med både jobb og at man må ut av landet løst. Problemet jeg har nå, er at jeg ikke aner hvordan. Jeg er 19 år, gikk elektro første vgs, data og elektronikk andre året, og fikk generel studiekompetanse i fjord, altså tredje året. Jeg må ikke nødvendigvis jobbe med elektronikk, bare tenkte det var verdt å ta med i forklaringen.

Så som tittelen sier, hva er korteste veien for å få seg jobb offshore? Hvilke yrker er mest trengt? Og hva må jeg gjøre framover for å få dette i gang?

Skal forresten i militæret til høsten, så dette er noe jeg skal etter militæret. Men vil begynne å forberede meg allerede nå. Kanskje det er noen av kursene jeg f.eks kan få i militæret? Skal i hæren, burde jeg prøve å heller få en plass i sjøforsvaret?

Takk på forhånd for svar! Alt blir satt pris på
Første som faller meg inn er å suge sjefen men vet ikke hvor langt du er villig til å gå?

Så til et seriøst svar :-). Skaff deg nødvendig utdannelse og relevant praksis. Hvis du har noen bekjente som du kan drive lobby virksomhet med så anbefales det på det sterkeste.
Veldig mange om beinet på offshore jobber. Så her gjelder det å være kremen på kaka hvis du skjønner hva jeg mener.
Vet om en offshore kontorjobb som fikk 3500 søknader de første 2 dagene stillingen var utlyst.
Det bør være en pekepinne på konkurransen
Tenkte bare jeg skulle si at det er flere av velferdsinstitusjonene i militæret som tilbyr Grunnleggende sikkerhetskurs offshore.
Altså da ikke bare i marienen.
Kan ikke tenke meg en kontorjobb for å være ærlig. Skal jeg jobbe offshore vil jeg ha noe fysisk arbeid. Ikke det at jeg hadde takka nei :P Men takk for svar begge to
Du kan jo sjekke ut dette her http://www.nortrain.no/grunnkurs-boring-og-bronn

Jeg har kommet inn og skal begynne der nå i April. Det fine med kurset er at lånekassen støtter det så jeg slipper å hoste opp med 70 laken på flekken
Du trenger ett drøss med kurs, tok nettopp ett 60 timers kurs via skolen, hvor regninga kom på 15 000 pr. elev. Vil si du har relativt små sjanser med tanke på helt feil utdanning.
Sitat av fletchy Vis innlegg
Du kan jo sjekke ut dette her http://www.nortrain.no/grunnkurs-boring-og-bronn

Jeg har kommet inn og skal begynne der nå i April. Det fine med kurset er at lånekassen støtter det så jeg slipper å hoste opp med 70 laken på flekken
Vis hele sitatet...

Bare for å nevne det , det hjelper fint lite å sitte med grunnkurs i Brønnteknikk vist du ikke har relevant erfaring ... Det vil si mekanisk osv... Mange som tar kurset godtroende om jobb, å desverre blir værende på land i lang tid, å ender opp med å starte på teknisk fagskole... Fagbrev er også ett must nå om du vill offshore...

Selfølgelig om du har noen høyt oppi ett firma eller litt flaks så kan det ordne seg
Reinert med beine !
griped's Avatar
Selv har jeg gått ett år på mekanisk og et år på brønnteknikk i Stavanger. Så fikk jeg læreplass hos en servicebedrift og jobbet kombinert offshore og onshore på verksted. Nå har jeg just tatt fagbrev innenfor komplettering og jobber fast offshore med en schedule 5-4-4-4, på-av-på-av. Når jeg er på er jeg "stand by", må være klar til å til å reise ut. Men det er ikke sikkert det blir en tur i det hele tatt. i "av" perioden har jeg helt fri.

Siden du har tatt elektro kan du søke deg inn på brønnteknikk i Stavanger hvis du har karakterer til det (ca 4,5 +).
Boring og sementere trur jeg har 2-4 schedule. Andre yrker og men varierer litt fra bedrift til bedrift.
Sitat av fletchy Vis innlegg
Du kan jo sjekke ut dette her http://www.nortrain.no/grunnkurs-boring-og-bronn

Jeg har kommet inn og skal begynne der nå i April. Det fine med kurset er at lånekassen støtter det så jeg slipper å hoste opp med 70 laken på flekken
Vis hele sitatet...
Hadde du noen utdanning før dette? Leser under at det ikke holder med bare kurs, så derfor jeg spør :P
Sist endret av jimjim92; 9. januar 2012 kl. 15:07.
Folk sier du må ha fagbrev, men hva med ingeniørutdanning? Uten fagbrev.
Den korteste vegen er å bare ta sikkerhetskurs imo 60. Det er det eneste du trenger for å bli matros. Men blir sikkert litt vanskelig å få seg jobb da uten utdanning
Sikkerhetskurset er dyrt også, så vil anbefale deg å gå skole vg2 Maritime fag. Da får du både sikkerhetskurset og de garanterer deg lærlingplass visst du har lite fravær og over 3 i snitt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av jimjim92 Vis innlegg
Som tittelen sier, så vil jeg jobbe offshore. Hele livet har drømmen vært å bo i USA, og fram til noen dager siden trodde jeg dette var umulig uten arbeidstillatelse eller green card, for hver 90. dag, må man ut i 10 dager, og å få seg jobb er nært umulig.

Det jeg vil få til, er å få meg en jobb offshore, hvor jeg er 2 uker på, og 4 av. Da er problemet med både jobb og at man må ut av landet løst.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg forstår planen din riktig, så tenker du her å bo i USA, men jobbe i Norge. Jobbe i Norge i 2 uker, dra "hjem" til USA og bo i fire uker, med hus og alt, og så dra offshore igjen.. Gang på gang.. På gang.

Egentlig veldig smart, det skal du ha men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ikke gjøre det på denne måten! Det kommer ikke til å fungere på sikt, og vil faktisk ende med at du antgvis vil få det MYE vanskeligere å i det hele tatt besøke landet i fremtiden.

Det er riktig som du sier at nordmenn kan reise til USA visumfritt i inntil 90 dager av gangen som turist. Merk her ordet turist. Turist vil si at du ikke får lov til å jobbe, studere, bo, etc. Drar du som turist, forventer de at du er der som turist. Alt annet vil få deg utvist i årevis, om ikke for alltid.

Grunnen til at CBP (USAs toll og grensevakt) alltid spør "what is the purpose of your trip?" når du ankommer flyplassen er at alle som kommer til USA som turist på papiret må overbevise CBP om at de er der kun som turist, og ikke kommer til å bli lenger enn 90 dager. Har du norsk pass, og tar deg en USA-ferie i ny og ne er ikke dette værre enn å si at du er der på besøk. Som regel spør de ikke noe mer. Indere, afrikanere, latinamerikanere etc. må derimot ofte vise både jobbattester, leie/eiekontrakter på bolig i hjemlandet, kontoutskrifter og generell sterk tilknytning ti hjemlandet for at de i det hele tatt skal få komme inn i landet som turist. Den situasjonen kommer du også til å befinne deg i til slutt, høyst sannsynligvis innen den tredje gangen du prøver.

Grunnen til dette er at hver gang du kommer inn i USA, lagres dette i deres databaser. Du vil komme inn første gang, visumfritt, dersom du sier du kommer på besøk eller som turist. Ikkeno problem. Du er der i 4 uker, og drar hjem til Norge for å jobbe i Nordsjøen. 2 uker senere har du 4 uker av igjen, og drar "hjem" igjen til USA. Hva sier du da når CBP-mannen spør "what is the purpose of your trip?"

Du har nå to alternativer. Du kan si "I live here, but I work in Norway, and only stay here 4 weeks at a time." Eller du kan lyve og si "just visiting some friends."

Er du ærlig og sier at du faktisk bor der, vil du bli sendt hjem igjen på neste fly, bokstavelig talt, for egen regning. Du kan nemlig ikke bo i USA på et besøks- eller turistopphold, og du kan ikke reise uten visum for andre grunner enn besøk eller turisme.

Dermed må du lyve, og si "I'm here for a 4 week vacation." Dette kommer de til å stusse over, da det er registrert hos dem at du akkurat var der for 2 uker siden - i 4 uker. De kommer da til å stille deg ytterligere spørsmål som hva du gjør hjemme i Norge, hvordan du finansierer feriene dine osv. Men greit. Det finnes folk som har mye fri, og råd til å reise mye på ferie. Du vil antvis slippe inn for 4 nye uker, for så å dra hjem igjen til jobben i Nordsjøen.

Vær oppmerksom på at blir du tatt i å bevisst lyve til CBP risikerer du å bli utestengt fra landet på livstid. Og nå kommer problemene.

Du drar igjen til USA på en 4 ukers "ferie." CBP scanner passet ditt, og ser at du akkurat har vært der på ferie for 2 uker siden i en hel måned, og en hel måned 2 uker før der igjen. De spør igjen hva du skal gjøre i USA, og denne gangen kommer de til å tvile sterkt på at du faktisk er der på "ferie."

USA mottat hver år over en million invandrere - mer enn noe annet land i verden. USA sliter med over 20 millioner illegale innvandrere. Alt fra mexicanere som har hoppet over grensa til partysvensker som ville leve litt lenger enn visumet deres tillot. USA er på bristepunktet når det kommer til ulovlig innvandring.

USAs immigrasjonslover er derfor uhyre strenge. Hele systemet har som grunnregel at du er skyldig til det motsatte er bevist. Dvs, en grensevakt skal alltid behandle enhver innreisende som en potensiell innvandrer. Bevisbyrden er altså ALLTID på deg, å bevise at du kun er turist, og ikke har til hensikt å bli boende der, ta deg jobb o.l. Tviler de, kommer deres tvil deg ikke til gode. Tvert imot. Du kan i aller høyeste grad bli nektet innreise basert på deres tvil.

Enhver kompetent grensevakt vil i lengden tvile på at du faktisk er der som turist. De vil heller være overbevist om at du faktisk i realiteten bor der, selv om du aldri har vært der ulovlig. Det spiller ingen rolle om du aldri har vært der mer enn 90 dager, blir du mistenkt for å bo der og på den måten misbruke turistoppholdet ditt, blir du nektet innreise, uten unntak.

Blir du først nektet innreise en gang, vil du aldri kunne reise visumfritt inn til USA igjen. Etter at USA begynte å ta fingeravtrykk av alle innreisende blir sånt lagret hos dem for evig tid. Du vil da måtte søke på ambassaden, med intervju og det hele hver gang du skal på ferie til USA, uansett om det kun er en weekendtur - og da er det langt ifra garantert at de gir deg turistvisum.

Bottom line:
1. Når du reiser visumfritt inntil 90 dager, må dette være som turist eller besøkende (eller for business - her menes møter, konferanser o.l., ikke betalt arbeid).
2. Når du sier til grensevakten at du er der på besøk, har du altså ikke lov til i realiteten å bo der, selv om du drar ut igjen innen 90 dager hver eneste gang.
3. Enhver grensevakt med en viss intelligens vil skjønne tegninga i løpet av kort tid.

Tenk også over følgende. Til og med hvis du i teorien, hver eneste gang du reiste inn i USA skulle klare å komme inn uten problemer, vil du alltid offisielt sett være turist. Du vil altså aldri kunne få deg social security number (tilsvarende personnummer i Norge). Dvs at du ikke kan ta lån i USA, du kan ikke få førerkort i USA, du kan ikke få mobilabonnement i USA, du kan ikke leie bolig eller hus i USA, du kan ikke engang få bankkonto i USA. Alt må betales for i cash - hus, bil osv.

Sorry

Det finnes desverre kun TO måter å bo, og leve i USA på. Det er enten ved å være amerikansk statsborger, eller å ha permenent oppholdstillatelse (green card). Dette er uten unntak, og de er desverre godt vant med folk som prøver å komme seg rundt dette på forskjellige vis.

Jeg prøver ikke her å være demotiverende eller å knus drømmer. Jeg prøver bare å anbefale deg å ikke begi deg ut på noe som aldri vil komme til å fungere.

Jeg er selv oppvokst i Norge, og flyttet til USA for rundt 10 år siden, og kan skrive under på at en USA-drøm definitivt er verdt å jage! jeg vil derfor på det sterkeste anbefale deg allerede nå å planlegge hvordan du kan skaffe deg et green card. Dersom du ikke har til vane å vinne i lotto, er det en uhyre lang, krevende og vanskelig prosess, men med vilje, strategi og tålmodighet går det seg til.

Min aller sterkeste anbefaling er å ta høyere utdanning i USA. Studentvisum er enkelt å få dersom du kommer inn på et amerikansk universitet. Når du har en grad derfra vil du kunne få et års arbeidstillatelse, og gjør du en god jobb er det ikke usannsynlig at en arbeidsgiver går med på å sponse arbeidsvisum for deg. Studerer du i USA har du dessuten et fortrinn i form av nettverksbygging i landet, og det gjør det enklere å finne potensielle arbeidsgivere!

Du kan også være med i green card lotteriet. Dette holdes en gang i året, og selv om det er et titalls millioner mennesker som er med i trekningen av drøyt 50 000 green cards er det alltids verdt å være med. Dette er helt gratis via amerikansk UDs hjemmeside www.state.gov.
, og du kan søke en gang i året.
Sitat av smyegel Vis innlegg
Bare for å nevne det , det hjelper fint lite å sitte med grunnkurs i Brønnteknikk vist du ikke har relevant erfaring ... Det vil si mekanisk osv... Mange som tar kurset godtroende om jobb, å desverre blir værende på land i lang tid, å ender opp med å starte på teknisk fagskole... Fagbrev er også ett must nå om du vill offshore...

Selfølgelig om du har noen høyt oppi ett firma eller litt flaks så kan det ordne seg
Vis hele sitatet...
Enig med du, grunnleggende borekurs er bull om du ikke har bra med relevant arbeidserfaring og eller offshore fartstid fra båt eller rigg. Men at du MÅ ha fagbrev for å få jobb er tull. Jeg har ikke det, men jobber offshore. Finnes mange veier til rom og borecrew er en liten del av offshore personalet. Du har kokker, forpleining, sveisere, mekanikere, rørleggere og alt annet tenkelig teknisk Personell. En trenger derimot erfaring. Det er det viktigste hos de som ansetter. Fagbrev gjør det mye lettere, men en MÅ ikke ha det.

Letteste veien inn dog er en utdannelse innen petroleumsfag. Enten høyskole eller brønnfag på videregående med læretid og det hele. Men med mindre du kjenner noen som gir deg jobb så må du uansett jobbe for det
▼ ... over en måned senere ... ▼
Om jeg har soc.sec.number så kan jeg bo der? Det du sier?