Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7665
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Noen som vet om noen gode metoder for å få et ark å se gulnet og gammelt ut?
Har hørt noe om eggehvite og varme, uten å ha testet dette.
Å dusje dem i vann med bittelitt gul konditorfarge ville kanskje fungert. Uten å ha testet dette, eller hørt om det noen andre steder.
Mener jeg har sett i en film at det går ann å ta litt tea på arket.
Eventuelt damp fra kokende tea.
Bestefaren min pleide å få ark til å se gamlere ut ved å legge de i bløt i vann og eggeplomme.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Legg det i stekeovnen på rist i noen minutter. Varme gir gylden effekt på papir, men sørg for all del for å følge med så du slipper brann,
Hmm.. Når jeg var mindre gned jeg arket inn med teposer når jeg tegna små kart osv.. Husker ikke helt om det funker men.. Brukte teposer velogmerke..
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Holde lighter under arket til du ser fargen blir gul kansje? Brente kanter ser også bra ut.
Rive/skjære ut "blanke" ark fra gammle bøker. Stright from CSI
Jeg lager sjørøverkart i min tidligere barndom ved å svi kantene i kull fra peisen samtidig som jeg gnidde litt sot utover kartet (arket). Hva trenger du det til?
Kok det i te. Det gjorde mange briter for to hundre år siden, og klarte å lure mange med forfalskede dokumenter. Eneste problemet er kanskje lukten
For å få de gule i kantene så kan du ta en lighter å brenne de i kantene.
Tenn på og slukk med en gang.
Sitat av Aciid
Holde lighter under arket til du ser fargen blir gul kansje?
Vis hele sitatet...
Denne metoden funket bra helt til arket tok fyr. det gjelder å være forsiktig
Kaffe tror jeg skal gi en brukbar gammelaktig farge på arket. mener å ha fått det til en gang i tida.
Te, som nevnt tidligere. Te er vel det mest vanlige å bruke. Enkelt å få det til å se veldig bra ut. Lukten forsvinner ganske raskt. Bare ikke bruk fruktteer... Ellers kan du prøve litt forsiktig varme - bruk komfyren din hjemme (så sant du ikke har gasskomfyr).
Sist endret av maedhros; 28. februar 2005 kl. 22:54.
Sitat av SkjalgB
Kaffe tror jeg skal gi en brukbar gammelaktig farge på arket. mener å ha fått det til en gang i tida.
Vis hele sitatet...
Vi brukte dette trikset under et levende rollespill en gang i tiden. Og her var det mange gamle dokumenter og diverse. dette funket meget godt. Man Kan eventuelt kombinere denne med å brenne litt av kantene.
Husker jeg gjorde det i fjor på en skoleoppgave, men med kaffe i stedet for te.
Slitasje skader i tillegg er gøyalt (en dag i skoen, eller liknende).

Edit: Bedre ordvalg.
Sist endret av jas; 1. mars 2005 kl. 18:20.
La arkene i vann med litt kaffe, lot de tørke ved å ligge oppå vedovnen til de var tørre og litt til. Om det ikke ser bra nok ut etter det kan du stryke lett over med et strykejern. Det var framgangsmåten jeg brukte som liten, da jeg lekte sjørøver f. eks.
om man skal tenne på arket så pass på å ikke blåse når det tar fyr. det kan fort bare gjøre alt værre om det var blitt for mye flammer idet du blåste. da kommer peis effeten og ikke stearinlyseffekten...
Kaffe og te vil lage en fin farge vil jeg tro.
Ja, hva blir det til? Får vi noen rapport om hva du valgte å gjøre? Scan? Review?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Kaffe, te, cola, lighter og hårtørker.

Lykke til
Bare lurer på hvorfor brenn-merker rundt kantene skal gi et "vintage" look, så vidt jeg vet er ikke alle gamle dokumenter brente... :P.. vet ikke hvordan du skal få cellulose basert papir til å se gammelt ut, men før i tiden brukte de nok et annet type papir..
Sist endret av makel0s; 2. mars 2005 kl. 15:50.
På barneskolen lagde vi ark selv. Husker ikke helt hva vi gjorde men vi hadde det i vann og noen andre greier. Det ble gangske bra
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Gjør som på Schindlers List, hell litt kaffe på det og la arket tørke..
På ungdomskolen brukte vi kokt kaffe

How to:
1. Ta et ark og skriv på arket det du ønsker
2. Ta arket og knøvle det sammen, så bretter du det ut
3. Ta en svamp og dyp den oppi kaffen, så tar du og dypper den på arket
4. Deretter tar du og rister av arket, slik at ikke det er kaffe(dammer) på arket
5. Du henger det opp til tørk, atmed en ovn eller noe, husker jeg ikke helt feil, tok vi og la arket på vinduet (siden det er vått, klistrer det seg til vinduet, PS: vi gjordet dette når det var sol ute).
6. Og når det ble tørt slik at det ikke festet seg til ruten lengre la vi det på en varme-ovn for siste tørking
7. Nå har du et ark som ser gammelt ut, værtfall litt
Sist endret av nPulz; 2. mars 2005 kl. 18:02.