Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3661
Hei!

Miljødirektorate har anbefalt forvaltning av mais linjen 1507 i Norge(6.apirl.2016).
Vil det sei at en nå kan forvente at den kommer til salg i Norge og bønder starter med dyrking av mais 1507?

Giften CRY1F som er en gidt som 1507 produserer er giftig for sommerfugler og møll, men det er mulig at den er giftig for andre arter og. Visse til rapport fra EFSA. Det er ikke kommet noen dokumenter som motbeviser den usikkerheten om det er farlig/giftig for andre arter eller miljø.

https://www.foeeurope.org/sites/defa...1507_short.pdf

Kan det etisk forsvares at Norge skal forvalte denne mais 1507?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja. For det reduserer sprøytemiddelbruken. Det vert meir målretta, og mindre avrenning når insektsmiddelet vert produsert i planten.

Du kan heller aldri motbevise at ting er farlig - du kan kun sannsynleggjere at det ikkje er det.
Det er jo ikke unikt for planter å produsere sitt eget insektmiddel. Det at du velger å kalle det "gift" for du utdype litt mer, istedenfor å bare linke til et PDF-dokument fra en organisasjon som fremstår heller partisk i denne diskusjonen.
Det jeg er litt skeptisk til med GMO generelt er for det første at disse modifiserte egenskapene skal kunne spres i naturen og fucke opp i økosystemet, og for det andre en (fortsatt) utvikling mot at store selskaper har patenter på såmatriale som utkonkurrerer de naturlige matplantene som alle har rett til å bruke.

Men GMO er ikke svart magi heller, i prinsippet er målrettet avl også endring av gener, bare over lengre tid. Det meste av artene vi spiser i dag, både dyr og planter, er kraftig genetisk endret i forhold til det naturlige utgangspunktet. Du finner ikke akkurat Belgisk blå eller ROSS - kylling vraltende rundt i naturen heller.
Trådstarter
14 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja. For det reduserer sprøytemiddelbruken. Det vert meir målretta, og mindre avrenning når insektsmiddelet vert produsert i planten.

Du kan heller aldri motbevise at ting er farlig - du kan kun sannsynleggjere at det ikkje er det.
Vis hele sitatet...
Men er det godt nok dokumentert til at en kan sei det er "sikert"? Eg som forbruker vil gjerne at de skal komme med mer dokumentasjon.

Det er bra at det vert mindre sprøytemiddel som blir brukt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av entropi Vis innlegg
Det jeg er litt skeptisk til med GMO generelt er for det første at disse modifiserte egenskapene skal kunne spres i naturen og fucke opp i økosystemet, og for det andre en (fortsatt) utvikling mot at store selskaper har patenter på såmatriale som utkonkurrerer de naturlige matplantene som alle har rett til å bruke.
Vis hele sitatet...
Men gjeld ikkje dei innvendingene framavla varianter i like stor grad? Eller genmodifisering ved bestråling? Skal ein dømme ut frå debatten er sistnemde fullstendig ukontroversielt. Men det er jo mykje mindre treffsikkert og kan føre til langt fleire uønska mutasjoner og.

Vi har ikkje råd til å sei nei til genmodifisering. Du har golden rice, som kan redde mange frå å miste synet. Du har varianter som tåler mindre vatn. Du har varianter som produserer livsviktige vitamin. Du har varianter som krev mindre sprøytemiddel. Du har varianter som tåler høgare temperatur.

Vi veit at vi har monumentale utfordringer mtp. global oppvarming i tida framover, og gentilpassing er ekstremt viktig for å fortsatt kunne drive så utstrakt jordbruk som mogeleg.

Sitat av nomorsas Vis innlegg
Men er det godt nok dokumentert til at en kan sei det er "sikert"? Eg som forbruker vil gjerne at de skal komme med mer dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Det er verdilaust oppgulp. Kom med kritikk. Det er 4000 treff i google scholar. Eg gidd ikkje lese gjennom nokon av dei, men det vil hjelpe om du kjem med faktisk kritikk av det arbeidet som er gjort, og kvifor det ikkje er godt nok.

Elles kan du sitte der i det uendelege og gjenta at det er ikkje nok.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. juni 2016 kl. 15:34. Grunn: fiksa lenke
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men gjeld ikkje dei innvendingene framavla varianter i like stor grad? Eller [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Mutation_breeding}genmodifisering ved bestråling[/URL]? Skal ein dømme ut frå debatten er sistnemde fullstendig ukontroversielt. Men det er jo mykje mindre treffsikkert og kan føre til langt fleire uønska mutasjoner og.

Vi har ikkje råd til å sei nei til genmodifisering. Du har golden rice, som kan redde mange frå å miste synet. Du har varianter som tåler mindre vatn. Du har varianter som produserer livsviktige vitamin. Du har varianter som krev mindre sprøytemiddel. Du har varianter som tåler høgare temperatur.

Vi veit at vi har monumentale utfordringer mtp. global oppvarming i tida framover, og gentilpassing er ekstremt viktig for å fortsatt kunne drive så utstrakt jordbruk som mogeleg.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det jeg mener. Jeg ser ikke helt den prinsipielle forskjellen mellom avl og genmidifisering, bortsett fra at sistnevnte går raskere og at man derfor kanskje (?) kan risikere mer uoversiktlige effekter hvis man ikke har et litt kritisk blikk. Jeg er ikke motstander av GMO, men mener man bør være skeptisk til enkelte sider av det.

På samme måte er jeg selvsagt ikke motstander av avl heller, men jeg er motstander av hvordan f eks kyllingavl foregår. ROSS-kylling er et eksempel på avl der et firma utviklet en helt unik linjeavl/kryssavl som gir noen helt spesielle heterogenesiseffekter. Det er ikke snakk om en ny rase, det er effekter som kun gjelder i en generasjon. Dette har de patent på, og jeg tror ikke de brukte mer enn et år eller to på å utrydde all kyllingavl her til lands. (Og nå har vi ikke engang snakket om dyrevelferden oppi dette). At dette er noe mer naturlig eller etisk høyverdig måte å lage mat på enn genmodifisering er bullshit imo.

Vi trenger industrijordbruk, uten tvil, men vi trenger også å bevare artsmangfoldet både i naturen og i jordbruket, og vi trenger å bevare verdens familiejordbruk og retten/muligheten til å kunne dyrke egen mat. Da nytter det ikke å bare være for eller imot den ene eller andre teknologien.
Sist endret av entropi; 6. juni 2016 kl. 12:57.
Trådstarter
14 0
Studie fra USA:

Forskerne fant ingen forskjeller i matinntak, vektøkning, dødelighet eller ved rutinemessige blodprøvemålinger. Der de fant forskjeller, var i magesekken. 32 prosent av grisene som fikk det genmodifiserte fôret, hadde betydelige betennelsesforandringer i magesekken. Det samme gjaldt tolv prosent av de grisene som ikke fikk genmodifisert fôr.Forfatterne skriver at de fant betennelsesforandringer hos 22 prosent av galtene og 42 prosent av purkene som fikk genmodifisert fôr. For de som ikke fikk genmodifisert fôr, var disse tallene henholdsvis 6 prosent og 19 prosent. I tillegg hadde grisene som fikk genmodifisert fôr, en livmor som var 25 prosent tyngre enn de som hadde fått fôr som ikke var genmodifisert.

Magesekken til en gris er ikke den veldig lik mennesker?

Fra rapporten til VKM som er grunnlaget til Miljødirektorate:

Det er publisert få studier som har undersøkt effekter av Cry1F på jordøkosystemer, mineralisering og næringsstoffomsetning, eller effekter på jordsamfunn som bidrar til dette.
Enkeltstudier har vist små, men signifikante effekter av Cry-proteiner på jordlevende organismer og mikrobiell samfunnsstruktur i jord. De fleste av studiene konkluderer med at effektene er små og forbigående sammenlignet med effekter av dyrkingsmessige og miljømessige forhold. Det understrekes imidlertid at tilgjengelig data er basert på kortvarige studier. Mulige langsiktige effekter er derfor vanskelig å fastslå.

Bør en ikke få klargjort dette? se hvilken effekter langvarig kan ha?

Vi har ikkje råd til å sei nei til genmodifisering. Du har golden rice, som kan redde mange frå å miste synet. Du har varianter som tåler mindre vatn. Du har varianter som produserer livsviktige vitamin. Du har varianter som krev mindre sprøytemiddel. Du har varianter som tåler høgare temperatur.
Vis hele sitatet...
Norge må ikke ha denne maisen. Viss det hadde våre snakk om stor samfunnsnytte så hadde det våre greit, men når en ikke må ha den så kan en ta det litt med ro å vente på mer fakta. Viss Norge skal starte med GMO så bør den ha samfunnsnytte.

Et sitat fra bioteknologirådet:

Fleirtalet konkluderte med at Noreg burde forby maisen, fordi dei meinte at han ikkje bidreg til berekraftig utvikling og ikkje er samfunnsnyttig og etisk forsvarleg. Denne typen sprøytemiddelresistente GMO-ar er laga for å sprøytast med eitt bestemt ugrasmiddel, og det aukar risikoen for at ugraset utviklar resistens mot sprøytemiddelet. Resultatet i dei store produksjonslanda er at det har vorte brukt mindre sprøytemiddel dei første åra, men meir sprøytemiddel etter nokre år.

Bør ikke en høre på ekspertene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nomorsas Vis innlegg
Der de fant forskjeller, var i magesekken. 32 prosent av grisene som fikk det genmodifiserte fôret, hadde betydelige betennelsesforandringer i magesekken.
Vis hele sitatet...
Kva slags modifisering av foret var det snakk om, og kor mykje av foret var det?
Sitat av nomorsas Vis innlegg
Det samme gjaldt tolv prosent av de grisene som ikke fikk genmodifisert fôr.Forfatterne skriver at de fant betennelsesforandringer hos 22 prosent av galtene og 42 prosent av purkene som fikk genmodifisert fôr.
Vis hele sitatet...
Kva var utvalsstørrelse?
Sitat av nomorsas Vis innlegg
Bør en ikke få klargjort dette? se hvilken effekter langvarig kan ha?
Vis hele sitatet...
Kan godt tenkast.
Sitat av nomorsas Vis innlegg
Norge må ikke ha denne maisen. Viss det hadde våre snakk om stor samfunnsnytte så hadde det våre greit, men når en ikke må ha den så kan en ta det litt med ro å vente på mer fakta. Viss Norge skal starte med GMO så bør den ha samfunnsnytte.
Vis hele sitatet...
Nei, i Noreg vil det ikkje ha veldig stor betydning, fordi vi er marginal maisprodusent. Men for andre land som produserer mykje kan det ha veldig stor innvirkning.
Sitat av nomorsas Vis innlegg
Fleirtalet konkluderte med at Noreg burde forby maisen, fordi dei meinte at han ikkje bidreg til berekraftig utvikling og ikkje er samfunnsnyttig og etisk forsvarleg. Denne typen sprøytemiddelresistente GMO-ar er laga for å sprøytast med eitt bestemt ugrasmiddel, og det aukar risikoen for at ugraset utviklar resistens mot sprøytemiddelet. Resultatet i dei store produksjonslanda er at det har vorte brukt mindre sprøytemiddel dei første åra, men meir sprøytemiddel etter nokre år.
Vis hele sitatet...
Ikkje nødvendigvis - ettersom det godt kan vere utslag av cover your ass. Om det viser seg at den er utrygg forlanger samfunnet at nokon tek ansvar, og det å takke nei er eit billeg val i så måte.

Resistens mot ugrasmiddel er eit høgst reelt problem, men det kan oppstå uavhengig av GMO. Og i tillegg vil t.d. Roundup-ready planter føre til bruk av det relativt ugiftige middelet glyfosat, i motsetning til meir giftige og innretta sprøytemiddel. Det er ikkje kun mengda, men og typen som er interessant.

Eg veit ikkje nok til å konkludere, men eg er ikkje i utgangspunktet spesielt negativ.
Trådstarter
14 0
Kva slags modifisering av foret var det snakk om, og kor mykje av foret var det?
Vis hele sitatet...
Det står dessverre ikke noe om det.

Kva var utvalsstørrelse?
Vis hele sitatet...
168 grisunger i nærmere 23 uker.

Resistens mot ugrasmiddel er eit høgst reelt problem, men det kan oppstå uavhengig av GMO. Og i tillegg vil t.d. Roundup-ready planter føre til bruk av det relativt ugiftige middelet glyfosat, i motsetning til meir giftige og innretta sprøytemiddel. Det er ikkje kun mengda, men og typen som er interessant.

Eg veit ikkje nok til å konkludere, men eg er ikkje i utgangspunktet spesielt negativ.
Vis hele sitatet...
Jeg er generelt positiv til GMO, men det bør være samfunnsnyttig og ut ifrå det som kommer i rapportene som er brukt av miljødirektorate så synes jeg ikke 1507 har nok samfunnsnytte for Norge mot usikkerheten. Både VKM og bioteknologirådet har spurt produsenten om hvilken samfunnsnytte den har, men har ikke fått svar. Vil gjerne at det kommer andre typer GMO innen jordbruk som en kan vise at den har samfunnsnytte.