Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4143
Hei!
Har Zyxel P-2602HWT-F3 som er et multimodem jeg vil bruke som modem-only. Det står at den er i bridgemodus, men når jeg prøver å koble Linksys E4200 på DHCP eller PPPoE får jeg ingen IP fra zyxelen. Når jeg skriver inn online-brukernavn og passord får jeg beskjed om at jeg ikke får IP fra ISP.
Og du er sikker på at du har koblet i WAN/Internetporten på Linksysen?
Hei!
Jepp, det lyser grønt og blinker oransje..
Sitat av Fishduck Vis innlegg
Hei!
Jepp, det lyser grønt og blinker oransje..
Vis hele sitatet...
Og Zyxelen har sync? Altså kontakt med telesentralen?
Får din maskin IP dersom den prøver å koble opp samme PPP brukernavn og passord?
Zyxelen fungerer og er i bruk hver dag. Jeg taster inn og passordet mitt så kobler den til PPPoE med engang. At linksysen ikke får IP kan tyde på at zyxel ikke er i bridge likevel?

Står på LLC og VPI/VCN 8/35 i bridge (zyxel)
Hvilke VPI/VCI verdier Telenor bruker får du nesten google deg frem til (eller lese av i Zyxelen når den selv kobler opp PPP).

Hvorfor tror du jeg spør om du klarer med maskinen din å koble opp PPPoE? Så du finner ut hvorvidt Zyxelen din faktisk er bridget skikkelig eller ikke. Hvis verken Linksysen eller maskinen din klarer å koble opp PPPoE, så er nemlig sjansen stor for at det er Zyxelen som er issue.
Mener du om jeg klarer å koble til zyxel mens den står i bridge via dataen? Ja, det går, men jeg får "begrenset tilgang".
Vel, hvis den (også) får problemer med PPPoE, så kan det nok være en ide å feilsøke hvorfor den (også) får begrenset tilgang.

Når det "går", får din maskin da en offentlig IP-adresse (ikke en som begynner på 10.x.x.x, 172.16.x.x eller 192.168.x.x)?

Uansett hvilken gateway maskinen din får når den kobler opp PPPoE, får du pinget den?
Når zyxel ikke er i bridge, men routing får jeg en IP-adresse som begynner på 80.xx
Du skal naturligvis teste PPPoE på datamaskinen din NÅR ZYXEL ER BRIDGET.
Her har jeg lastet opp et bilde slik det ser ur i webconfig i bridge
http://i54.tinypic.com/28worvb.jpg

Under WAN information står det N/A nedover, mens i PPPoE får jeg IP-adresser.

Får koblet til modemet under mens zyxel er bridget, men ingen nettilgang, bare "begrenset tilgang"
Hvis du får koblet til Zyxelen når den er bridget så er det mest sannsynlig satt statisk IP på maskinen (i samme range som DHCP hadde delt ut når den ikke er bridget). Evt. har du glemt å skru av DHCP når du bridget den.

Pass på at du ikke har statisk IP på nettverkskortet (lokal tilkobling), bridge Zyxelen og prøv å koble opp PPPoE på maskinen din. Og når det er gjort, sjekk hvilken IP-adresse maskinen din (som kobler opp PPPoE) får.

For sikkerhetsskyld kan du også deaktivere Firewall i Zyxelen siden det ifølge screenshotet ditt er enabled (skulle ikke forundre meg at Zyxelen har elendig nok firmware til at det kan være issue).
Skal DHCP skrus av på zyxel etter jeg har bridget?

Skal teste og se hvilken IP jeg får etter jeg har fått svar på om DHCP skal av eller på @ zyxel.

DHCP på zyxel står på server.
Ifølge screenshotet ditt er DHCP N/A, så den er nok av.
At du dermed kommer inn på routeren betyr nok at maskinen din har satt statisk IP på nettverksinterfacet/nettverkskortet.

Tror jeg melder meg ut nå, for jeg begynner å mistenke trolling. Du gidder tydeligvis ikke verken å svare på spørsmål eller gjøre det som kan hjelpe deg videre.
Hvis det er noe jeg ikke har svart på betyr det at jeg ikke forstår spørsmålet ditt. Det er en grunn til at jeg spør her på forumet.
Greit, får heller være offer for imponerende trolling.

Hvis du ikke vet hva du skal svare eller hvordan du skal gjøre noe, da spør du.

Gjør følgende:

- Sett maskinen din til å motta IP-adresse automatisk via lokal tilkobling / LAN.
- Bridge Zyxelen (følg en av ørten guider du finner på nettet, ikke bare prøv deg frem siden du tydeligvis trenger hjelp).
- Prøv å koble opp PPPoE med datamaskinen din.
- Sjekk om du da kommer på nett. Hvis du ikke gjør det, få ned på papiret hvilken IP-adresse du får via PPPoE, evt. noter hvis du IKKE får IP.
- Hvis du faktisk kommer på nett med maskinen som kobler opp PPPoE, da er Zyxelen bridget og du kan begynne på Linksysen.
Beklager, jeg skulle heller spurt om du kunne forklare det nærmere. Skal prøve på det du skrev.
Men hvordan setter jeg maskinen til å motta ip-adresse automatisk? Har W7.
Og med "Prøv å koble opp PPPoE med datamaskinen din" så mener du vanlig å koble til vanlig med trådløs?

Når jeg har fått svar på det skal jeg gjøre det du ba meg om i riktig rekkefølge.
CTRL + R (for å åpne kjør-vindu), skriv inn ncpa.cpl for å åpne nettverkstilkoblinger, høyreklikk på Lokal tilkobling, velg egenskaper, velg Internett-protokoll versjon 4, trykk på Egenskaper, sett både IP og DNS til "Motta automatisk", trykk OK, trykk Lukk.

Og nei, jeg mener ikke å koble til trådløst, trådløst kan du også deaktivere i Zyxelen når du skal bridge den.
Jeg mener da å lage en ny tilkobling (som Windows kaller det) som bruker PPPoE for å få IP på maskinen din. Finns mange guider for det også på google.

Microsoft sin egen guide for å koble opp PPPoE på Vista/W7

MERK: Hold alt som har med trådløst unna denne problemstillingen/feilsøkingen. Bruk kun kabel under alt du gjør.
Et feilsøk går ut på å fjerne mulige feilkilder, ikke legge til potensielle feilkilder.

Vil også legge til at du ikkke bør svare på noe dersom du ikke er sikker på svaret. For eksempel: Hvis du ikke vet hvordan du kobler opp PPPoE i Windows, ikke si (som du gjorde tidligere) at det "det går". Det hjelper ikke feilsøket å svare det du tror vi vil høre. Vi spør for å hjelpe deg.

Hadde routeren vært bridget korrekt (til kun modem/lag2 enhet) så hadde du ikke kommet inn på webgrensesnittet til den (med mindre du har satt IP statisk på nettverkskortet), dersom du faktisk ikke hadde statisk IP (manuelt tastet inn IP-adresse på lokal tilkobling) så kan vi nok trygt anta at du ikke hadde bridget Zyxelen korrekt.
Sist endret av JohnMichael; 2. oktober 2011 kl. 19:29. Grunn: typo
Setter pris på at du prøver å hjelpe meg.
I lokal tilkobling var den satt til å motta ip-adresse automatisk. Samme med DNS.
Når jeg skulle legge til en ny PPPoE-tilkobling fikk jeg "Tilkoblingen mislyktes med feil 651". Prøvde på 2 dataer, der den ene har aldri vært tilkoblet internett her hjemme engang. Fikk feilmeldingen på begge dataer.
Da har vi alså en Linksys E4200 og to datamaskiner som ikke får koblet opp PPPoE etter at du har bridget Zyxelen. Da kan vi trygt anta at Zyxelen ikke er korrekt satt i bridge mode (med mindre du kobler opp feil brukernavn og passord).

Hvilken guide bruker du for å bridge Zyxelen? (å linke til den er enklere enn å liste opp stegene du utfører)
Sist endret av JohnMichael; 2. oktober 2011 kl. 20:10.
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1155768
Har prøvd alle "guider" i den tråden jeg linket til.
Vel, som du selv linker til så har de klart å bridge Zyxelene sine, men de måtte begge bruke DHCP og ikke PPPoE.

Er du derfor helt sikker på at du faktisk skal bruke PPPoE på din oppkobling? Står det f.eks. noe WAN brukernavn og passord i Zyxelen før du bridget den?
Ja, zyxelen har vært koblet via PPPoE i 1 år nå. Det står brukernavn og passord på WAN. Beklager om jeg misforstår. Telenor fortalte at jeg kunne koble til via PPPoE og DHCP.
Når er det over 6 år siden jeg jobbet i Telenor, men på den tiden var det iallefall ikke mulig med både PPPoE og DHCP, det var som regel enten eller. Men på den tiden så var det også enormt med Nokia-DSLAM'er ute og gikk.. *himler med øyene*

Skader ikke å prøve:

Hvilken IP-adresse får maskinen din når den er tilkoblet Zyxelen og den er i bridge mode (og maskinen kobler ikke opp PPPoE, bare kobler til vanlig med Motta IP automatisk) ?

(Hvis maskinen din får en public IP når routerne er bridget til kun et modem så fungerer jo iallefall bridgingen og DHCP ifra Telenor)
ipv4-adressen som jeg fant i cmd > ipconfig var på 10.0.0.2 (foretrukket). Standard gateway var 10.0.0.138.
Og jeg mente PPPoE eller DHCP. Beklager
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fishduck Vis innlegg
Når zyxel ikke er i bridge, men routing får jeg en IP-adresse som begynner på 80.xx
Vis hele sitatet...
Da skal ikkje du bruke PPPoE. Det er ein offentleg IP tildelt av Telenor, og alt fungerer. Kutt ut PPPoE på linksysen, og sett den til DHCP, så skal du sjå at det fungerer.
DHCP fungerer ikke på routeren. Den klarer ikke å få noe IP, selvom jeg trykker release IP og renew IP.
Sitat av Fishduck Vis innlegg
ipv4-adressen som jeg fant i cmd > ipconfig var på 10.0.0.2 (foretrukket). Standard gateway var 10.0.0.138.
Og jeg mente PPPoE eller DHCP. Beklager
Vis hele sitatet...
Uansett om du mente og eller eller, så betyr begge deler at Telenor på din aksess faktisk støtter begge samtidig (og du kan velge). Slik var det iallefall ikke tidligere, og hos veldig få andre leverandører er det slik den dag i dag.

Siden du får en 10.x.x.x adresse så er nok DHCP fortsatt påslått i Zyxelen. Skru av DHCP, skru av brannmur, skru av trådløst, skru av QoS, skru av egentlig alt du kan finne (et modem skal ikke gjøre en dritt annet enn å MOdulere og DEModulere et signal) og sett så WAN til bridging.

Og når det er gjort, da prøver du å få IP på Linksysen via DHCP.
Ser ut til at vi kan finne ut av dette.
Skrudde av alt i zyxel, og satte den i bridge. Fikk da IP som begynte på 83.x og standard gateway på 83.x. Kom da ikke inn på webconfig lengre. Fyrte opp Linksys E4200 og for første gang fikk den IP fra zyxelen (via DHCP). Virker som de har connection, siden den får IP og DNS-servere fra zyxel. Desverre ingen internettilgang, hverken trådløs eller kablet. Når jeg prøvde PPPoE fikk jeg "Can not get an ip adress from ISP", noe som er rart da DHCP klarer det.
Sitat av Fishduck Vis innlegg
Ser ut til at vi kan finne ut av dette.
Skrudde av alt i zyxel, og satte den i bridge. Fikk da IP som begynte på 83.x og standard gateway på 83.x. Kom da ikke inn på webconfig lengre. Fyrte opp Linksys E4200 og for første gang fikk den IP fra zyxelen (via DHCP). Virker som de har connection, siden den får IP og DNS-servere fra zyxel. Desverre ingen internettilgang, hverken trådløs eller kablet. Når jeg prøvde PPPoE fikk jeg "Can not get an ip adress from ISP", noe som er rart da DHCP klarer det.
Vis hele sitatet...
Som nevnt, ytterst få har mulighet til å velge selv imellom DHCP og PPPoE (ISP setter som regel kun en av delene på den og den kunden). Ser nok ut som at du har det via DHCP. At du da får via DHCP men ikke via PPPoE er ikke rart, det er helt sånn det skal være.
Når den først har fått IP via DHCP, la den stå på det, og så kan vi heller feilsøke videre på hvorfor du ikke får Internettilgang når Linksysen tydeligvis får public IP.

Når Linksys står med DHCP og public IP:
- Antar at du får IP-ifra Linkysen, stemmer dette? Og hvilken IP får du i så tilfelle?
- Får du pinget Linksysen?
- Får du pinget eksterne domener/nettsider?
- Får du pinget eksterne IP-adresser (som f.eks. Google sin DNS på 8.8.8.8) ?
Sist endret av JohnMichael; 2. oktober 2011 kl. 21:33.
IP'en jeg får fra linksys begynner på 88.x
Får ikke pinget noen ting nei. Står fortsatt at jeg har begrenset tilgang.
Når jeg gikk i cmd > ipconfig fikk jeg også en DHCP-ip (via zyxel), den begynner på 148.x
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fishduck Vis innlegg
IP'en jeg får fra linksys begynner på 88.x
Får ikke pinget noen ting nei. Står fortsatt at jeg har begrenset tilgang.
Når jeg gikk i cmd > ipconfig fikk jeg også en DHCP-ip (via zyxel), den begynner på 148.x
Vis hele sitatet...
Sett opp linksysen din til å NAT'e og dele ut IPer. Får du en IP som begynner med noko anna enn 192. eller 10. så er det telenor som tildeler den, og ting funker dårlig.

Har du plugga nettverkskabelen fra zyxelen til wan-porten på linksysen?
Er NAT samme som single port forwarding? Fant ingenting som het NAT i instillingene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fishduck Vis innlegg
Er NAT samme som single port forwarding? Fant ingenting som het NAT i instillingene.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Plukk opp manualen og les den for korleis du skal sette det opp. nFF er ikkje til for å holde deg i handa.
Koble datamaskinen din i ETHERNET/LAN på Linksysen og _IKKE_ direkte i Zyxelen. Det eneste som skal være koblet i Zyxelen nå er Linksysen din.

NAT som slashdot snakker om er allerede påslått i Linksysen med mindre du har skrudd det av med vilje, og da er det ikke port forwarding, da er det snakk om DHCP server i linksysen, og om hvorvidt den er på eller ikke.

Hele denne tråden er forøvrig et glimrende eksempel på følgende ordtak:
"Hvis du ikke vet hva det innebærer å bridge en router, så trenger du ikke gjøre det heller"

Er jo så vidt du klarer å skille imellom IP som Linksys får på WAN og hva den deler ut til din datamaskin (via LAN)
Klarer ikke finne det, ikke i manuelen eller webconfigen. Kanskje de bruker det under et annet navn? DMZ var forresten skrudd av. (vet ikke om det er relevant)
Nei det er ikke relevant.

Og nå melder jeg meg ut, for nå er du nok en gang inne i rundgangen med å heller rote rundt selv enn å prøve å svare på de spørsmålene vi stiller for å kunne hjelpe deg.

Les deg opp på nettverk hvis du faktisk har behov for en annen router enn Telenor sin Zyxel. Kompetansenivået ditt (eller hvordan du klarer å ta imot hjelp) tilsier at du ikke har behov for Linksysen..

Dersom du skal bruke eget-innkjøpt-og-oppsatt utstyr, så må du nesten selv også klare å administrere utstyret.
"for nå er du nok en gang inne i rundgangen med å heller rote rundt selv enn å prøve å svare på de spørsmålene vi stiller for å kunne hjelpe deg."
Javel? Hvis du snakker om min forrige post var det svar til slashdot. Jeg har lest flere guider om hvordan man bridger og har gjort det samme som de, men det går ikke. Og jeg prøver ikke koble opp linksys for å teste kunnskapene mine, men for å få bedre signaler rundt i huset.

Og det er ikke vits i å prøve å legge skyld på meg, har gjort og svart på alt du ba om. Du heller har ikke løsningen.. (til nå)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fishduck: Du har et oppsett som er så ramlande galt en plass at du må finne ut av det sjølv. For eg nekter å tru at ein linksysboks deler ut noko anna enn 192.168.-adresser.
På status viser den IP-adresser den får fra zyxel. De begynner på 88.x, mens under DHCP server på forsiden viser den 192.168.. Jeg har ikke så peiling, derfor spør jeg her. Hadde jeg hatt like mye kunnskap som dere hadde jeg ikke spurt
Sitat av Fishduck Vis innlegg
Og det er ikke vits i å prøve å legge skyld på meg, har gjort og svart på alt du ba om. Du heller har ikke løsningen.. (til nå)
Vis hele sitatet...
Du har ved flere anledninger svart i vilden sky / det du tror vi vil høre (stryk det som ikke passer).

Eksempel 1:
Spør om du klarer å koble opp PPPoE med datamaskinen din. Du svarer at "det går". Senere kommer det frem at du ikke en gang forsto hva jeg mente med at maskinen din skulle koble opp PPPoE. Dersom du ikke vet hva det betyr at MASKINEN DIN skal være enheten som KOBLER OPP PPPoE, da vet jeg ærlig talt ikke hvordan jeg skal forklare det mer detaljert for deg. Det er så selvforklarende som det er mulig å få til.

Jeg spør om du er helt bombesikker på at du faktisk bruker PPPoE og ikke DHCP. Du svarer at du er helt sikker på at det er PPPoE. Senere sier du at Telenor har sagt at det er begge deler, og hva skjer etter det igjen? Jo, du får faktisk koblet opp Linksys med DHCP(!).

Er du klar over hvor lite givende det er å prøve å hjelpe noen som holder på slik?
Slik jeg ser det så fortjener du ikke å ha Linksys som ruter og Zyxel som kun modem.
Du er et prakteksemplar på noen som bare må ha ting til å fungere rett ut av boksen, uten å konfigurere noe som helst selv.
Sist endret av JohnMichael; 3. oktober 2011 kl. 23:34.
Gratulerer med de 2 eksemplene du klarte å dra frem langt bak i tråden. At du plutselig bestemmer deg for å gi opp sier meg at du ikke klarer å hjelpe meg lengre.. Greit det, men ikke prøv å legg skylda på meg...

Noen som kan hjelpe meg? Jeg har nå klart å få IP fra zyxel via DHCP, men ingen internettilgang på linksysen..