Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  155 345107
Ringte Apple da bakstykket på ipoden min falt av. Dagen etter kom en hyggelig kar fra TNT hjem på døren for å hente den, og 2 dager etter det kom samme personen fra TNT på døren med en ny.

(Med gravering på baksiden, som den jeg hadde)

Enten så liker du Apple, eller så gjør du ikke det.
ikke for å stjle tråden, men sal oppdatere en iphone telefon, og hvordan kan jeg vere sikker på at alle bildene/videoene er med? vil ikke at mamma skal klikke mentalt
Sitat av Aninne Vis innlegg
ikke for å stjle tråden, men sal oppdatere en iphone telefon, og hvordan kan jeg vere sikker på at alle bildene/videoene er med? vil ikke at mamma skal klikke mentalt
Vis hele sitatet...
Ta backup.
ja, men sist gang jeg gjore det forsvant alt, klarer ikke å stole på aplle sin back up ting
Da tok du ikke backup av bildene, men av de andre tingene på mobilen (SMS, instillinger, saves osv.). Du må synkronisere bildene til en mappe på maskinen din. Du kan verifisere at bildene da har blitt tatt backup av ved at du kan kikke på filene fra denne mappen på dataen din... Dette kan gjøres fra iTunes eller ved å åpne iPhone i Finder/Explorer og navigere til bildemappen der (den ligger i motsetning til andre data på telefonen lett tilgjengelig)
Sist endret av Kinseek; 4. juli 2010 kl. 13:30.
Sitat av Aninne Vis innlegg
ja, men sist gang jeg gjore det forsvant alt, klarer ikke å stole på aplle sin back up ting
Vis hele sitatet...
Da gjorde du det helt sikkert feil.
ja, vet ikke, går det annt å se gjennom sikkerhetskopieringen før jeg oppdaterer?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Trykte feil, skulle Ikke gi KP..

Det du sier er feil. Apple leverer kjempe kvalitet og design!
+ Bra lyd og bilde!
Vis hele sitatet...
Det er også en del av brukergrensesnittet, poenget i det jeg sier er at Apple ikke leverer et OS( OSet heter Darwin og det var i sin tid en PPC port av BSD ), men et brukergrensesnitt som er tilpasset mennesker, enten det gjelder knapper på desktoppen, innpakning eller fysiske knapper...
Sist endret av fxxked; 4. juli 2010 kl. 13:31.
Sitat av Aninne Vis innlegg
ja, vet ikke, går det annt å se gjennom sikkerhetskopieringen før jeg oppdaterer?
Vis hele sitatet...
Les svaret mitt. Jeg forklarte presist løsningen på problemet ditt.
En ting jeg frykter med Apple sine produkter er at de gjør brukerene til IDIOTER når det gjelder pc. Folk som har brukt Apple fra de var liten klarer ikke å bruke noe annet å blir ikke interessert i å gjøre ting bedre ved å lage egne programmer etc etc etc...

En annen ting jeg misliker sterkt er markedsføringen dies + denne fyren: http://www.youtube.com/user/AppleSoldier

La oss se på :
http://www.youtube.com/watch?v=FHngLJ0RlNg

Dette skal vist nok være en revolusjon med "FaceTime"
Dette reagerte 4Chan på, ser du på liker/liker ikke ser du hvorfor.

Grunnen er rett og slett de kaller 4år gammel teknologi nytt, dette har vert i bruk LENGE men det er rett og slett ingen som har brukt det. Det andre er at du må ha Internet via WiFi for å bruke FaceTime.
4år siden hadde de akkurat det sammen men det funket over EDGE nettverket!

De løy og om skjermen på presentasjonen, ifølge bilde er skjermen 4ganger bedre mens den egentlig bare er 2ganger bedre.

Det andre de gjør er at de gir ut produkter med STORE mangler, se forskjellen på 1g iPhone og 3g iPhone. 7måneder seinere kom 3GS litt bedre kamera og bedre CPU, dette kunne de ha fått inn 7måneder før. Men de viste at folk kom til å kjøpe 3GS pga dette.

Hvis du hører på de som snakker om iPhonen ser du at de skryter noe så sykt om telefonen.

Noe annet som jeg hater er at de ikke har giddet og finne en bedre løsning for synkronisering, Alt må igjennom iTunes.... jeg har begynt å misslike itunes sterkt. Brukte det før men har gått over til winamp pga synes det er mye bedre.

Savner drag and drop for alt som ligger innpå telefonen.
Savner og støtte for andre formater en: .mp3 .mp4 .acc .avi støtter er vel ikke så vanskelig for apple å legge til?

Andre jeg misliker med apple er at de er NAZI på systemene dies, de vet hva som er best for oss, virker som om de skal ha kontroll over alt. En ting jeg vil peke ut på MacBook Pro... hvorfor går det ikke an og velge hva maskinen skal gjøre hvis lokket blir lukket?

MEN... har aldri hatt en mobil med bedre kvalitet en iPhone 3G men har lyst på en HTC.
Har og en MacBook Pro og er veldig fornøy med den med untaken ved driver støtte for windows... tok veldig lang tid for å få fikset mousepad driveren...

MagicMouse er noe boss... mus med multitouch? Til 659kr? Den er ubehagelig å bruke å føler den knuses med en gang den fyker i bakken.

Kjøpte for 4år siden Razer DeathAdder til 599kr, denne funker fortsatt like bra! Og har like mange muligheter som magic mouse!

Siste jeg skal si er om iMacene... folk kjøper en stasjonær maskin pga de skal stå ett sted og ikke flyttes, eller de trenger kraften som den kan levere.
iMacene har ikke noe serlig kraft eller mobilitet, det går heller ikke an og oppgradere noe annet en Ram og HD som jeg vet om.

Alt i alt Apple lager produkter som passer for komplette idioter når det gjelder pc/mobiler. Ser for meg en framtid med flere dumme mennesker som ikke vet hvordan en pc fungerer. Ser å for meg at det kommer mer og mer viruser og malware til OS X

Foreløbig brukt Macen brukt som en vanlig browser maskin mens dekstopen med Win7 + ubuntu + BackTrack 4 blir hoved systemet.
Jeg synes egentlig at det er litt morsomt at Apple sitt motto er "Think different" når over 300.000 nordmenn har iPhone idag.
Sitat av T.J. Vis innlegg
Og jeg kjøpte meg en MacBook i fjor på grunn av at alle de andre kjedene ga totalt faen i meg som forbruker.. Med MacBooken har det ikke vært det minste trøbbel. Kanskje HP, Acer, Multicom med flere har noe å lære av Apple..
Vis hele sitatet...
Du nevner de verste søppelmerkene når det gjelder bærbare PC'er og sammenligner det med en mye dyrere PC? Sammenlign supporten til Macbook med Asus, Lenovo Thinkpad og Sony så kan vi snakke.
La oss se.. Hvilke ord liker Apple å bruke på produktene?

http://www.youtube.com/watch?v=Nx7v815bYUw

Great, awesome, amazing, outstanding, incredible, easy, fantastic, beautiful, unbelievable, gorgeous, stunning!!!!!!
Sitat av Viper33 Vis innlegg
La oss se.. Hvilke ord liker Apple å bruke på produktene?

http://www.youtube.com/watch?v=Nx7v815bYUw

Great, awesome, amazing, outstanding, incredible, easy, fantastic, beautiful, unbelievable, gorgeous, stunning!!!!!!
Vis hele sitatet...
Det heter markedsføring, tror du at over 300 TUSEN nordmenn hadde kjøpt iPhone om Steve Jobs sa at den var "utter crap", "useless", "very, very restrained" etc.?
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Det heter markedsføring, tror du at over 300 TUSEN nordmenn hadde kjøpt iPhone om Steve Jobs sa at den var "utter crap", "useless", "very, very restrained" etc.?
Vis hele sitatet...

Jeg tror du forstår hva poenget mitt er, og at jeg slipper å svare på et så ÅPENLYST spørsmål. Eller burde jeg kanskje svare deg?
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Jeg tror du forstår hva poenget mitt er, og at jeg slipper å svare på et så ÅPENLYST spørsmål. Eller burde jeg kanskje svare deg?
Vis hele sitatet...
Jeg bare måtte quote deg og legge til det, ingen big deal.
Men en ting som er med Apple er at de skryter alt for mye av produktene sine, her skal jeg legge ved et eksempel på HTC og Apple sine sider (Jeg tabber meg mest sannsynlig ut nå, men la gå.):

Legg merke til hvordan Apple skryter på seg å bokstavelig talt ha funnet opp videosamtaler, selv om det har fantes siden 2006-07.
Merk også hvordan de skryter ovenfor multitasking på mobilen. Noe som burde vært selvsagt med dagens mobiltelefoner, som rett og slett er lommedatamaskiner.
http://bildr.no/thumb/680393.jpeg

HTC skryter mer av hardwaren i produktet sitt, og trenger ikke å brife med flere sider (Sjekk opp iPhone 4 på apple.com og se selv).
De legger helt til slutt til at de har den mest intuitive innpakkingen, det er den eneste "Apple-lignende skrytingen" de bruker.
http://bildr.no/thumb/680395.jpeg

Et halvspist eple er ikke en gave fra Gud. xD
Sist endret av Deadlock Radium; 4. juli 2010 kl. 15:11.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg bare måtte quote deg og legge til det, ingen big deal.
Men en ting som er med Apple er at de skryter alt for mye av produktene sine, her skal jeg legge ved et eksempel på HTC og Apple sine sider (Dette er dypt farvann for meg, så jeg tabber meg mest sannsynlig ut nå, men la gå.):

Legg merke til hvordan Apple skryter på seg å bokstavelig talt ha funnet opp videosamtaler, selv om det har fantes siden 2006-07.
Merk også hvordan de skryter ovenfor multitasking på mobilen. Noe som burde vært selvsagt med dagens mobiltelefoner, som rett og slett er lommedatamaskiner.
http://bildr.no/thumb/680393.jpeg

HTC skryter mer av hardwaren i produktet sitt, og trenger ikke å brife med flere sider (Sjekk opp iPhone 4 på apple.com og se selv).
De legger helt til slutt til at de har den mest intuitive innpakkingen, det er den eneste "Apple-lignende skrytingen" de bruker.
http://bildr.no/thumb/680395.jpeg
Vis hele sitatet...

Veldig fint poeng! Apple slipper unna en god del for å si det sånn! Det samme med iPaden. Konseptet har egentlig eksistert siden 2007, da Windows lanserte Microsoft Surface.

http://www.youtube.com/watch?v=Zxk_WywMTzc

Kan du se likhet?
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Veldig fint poeng! Apple slipper unna en god del for å si det sånn! Det samme med iPaden. Konseptet har egentlig eksistert siden 2007, da Windows lanserte Microsoft Surface.

http://www.youtube.com/watch?v=Zxk_WywMTzc

Kan du se likhet?
Vis hele sitatet...
Det eneste Apple gjør er å skryte litt mer av en gammel funksjon i en ny innpakning, det irriterer meg grenseløst at mange også tror at dette er noen fantastiske nye greier når det igrunn er oppfunnet av noen helt andre og har blitt brukt lenge, bare ikke så åpenlyst som Apple liker å lage tingene sine.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Det eneste Apple gjør er å skryte litt mer av en gammel funksjon i en ny innpakning, det irriterer meg grenseløst at mange også tror at dette er noen fantastiske nye greier når det igrunn er oppfunnet av noen helt andre og har blitt brukt lenge, bare ikke så åpenlyst som Apple liker å lage tingene sine.
Vis hele sitatet...

Men siden dette allerede har eksistert, hvorfor har ikke folk lagt spesielt merke til det. Hvorfor akkurat Apple sine produkter. Jeg tror mye ligger i Apple. At de på en måte "skaper eller omdanner" produkter slik som de egentlig skal være :P
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Men siden dette allerede har eksistert, hvorfor har ikke folk lagt spesielt merke til det. Hvorfor akkurat Apple sine produkter. Jeg tror mye ligger i Apple. At de på en måte "skaper eller omdanner" produkter slik som de egentlig skal være :P
Vis hele sitatet...
Evt at de bruker milliarder på markedsføring før lansering.

De sikter seg inn på en kundegruppe med lite teknisk innsikt. Disse personene blir kjapt til irriterende fanboys og tror alt apple spyr ut av produkter er bygget av gud og pakket av tusen jomfruer.
Apple brukte ikke en krone på å markedsføre iPhone 4 før de hadde solgt 2 millioner enheter.
Sitat av commie Vis innlegg
Apple brukte ikke en krone på å markedsføre iPhone 4 før de hadde solgt 2 millioner enheter.
Vis hele sitatet...
Dette kommer jo av fanskaren de har opparbeidet seg etter lanseringen av tidligere iPhoner.
Og? Din påstand var at Apple bruker milliarder på markedsføring før lansering.
Min første mac: Min brors iBook G4 12"
Kjøpt relativt billig. Aldri rørt OS X før denne. Kjempe fornøyd. Hadde den i ca. 1-1.5 år, før harddisken tok kveld.

Min andre mac: Splitter ny MacBook Pro 15"
Kjøpt grunnet midlertidig god råd. Strålende fornøyd, fungerer knirkefritt den dag i dag (er min nåværende datamaskin).

Min første iPhone: En venn sin iPhone 1G (første)
Fantastisk! Strålende teknologi! Hadde denne i 1 år før den slå seg vrang, grunnet for mye jailbreak og unlock, og ble lagt på hyllen. Fungerte smertefritt 3 mnd senere!

Min andre iPhone: Splitter ny iPhone 2G (andre, 3G)
Herregud, en forbedret versjon av et tidligere mirakel! Veldig fornøyd med både GPS, internett, kart, kamera, osv. Ble solgt 3 mnd senere grunnet mye knall og fall (redd for at den skulle dø fra meg).

Min tredje iPhone: Splitter ny iPhone 3G (tredje, 3GS)
Mye mye raskere enn tidligere iPhones. Autofokus, videofilming, forbedret WiFi og GPS, lengre batterilevetid, osv. Er min nåværende telefon.

Min første iPad: En venn sin iPad WiFi 16GB
Kjøpt brukt av en bekjent. Var, og er forstatt, i utmerket stand. Forbausende god å bruke. MacBook-en er som regel avslått og godt plassert i skuffen sin. Fantastisk skjerm, langtidsvarende batteri. Helt strålende!


Oida, ser det har gått mye penger opp i røyk her ja

EDIT: Er alt i alt KJEMPE fornøyd med Apple sine produkter, og det kommer jeg nok til å fortsette å være. Deres måte å "kontrollere" kundene sin data-/mobilbruk er en annen sak..
Sist endret av Svoldal; 4. juli 2010 kl. 17:05. Grunn: Glemte hoved poenget mitt
Apple forenkler avansert teknologi uansett om den eksisterer eller er ny. Så enkelt syntes jeg det er! Apples produkter leverers med 100% kvalitet uansett! Og da mener jeg alle produktene. Kan si dette med grunnlag, fordi jeg har testet hvert eneste produkt! Og ja, jeg har fått testet iPhone 4. Den er definitivt den beste iPhonen noen sinne!
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Apples produkter leverers med 100% kvalitet uansett! Og da mener jeg alle produktene. Kan si dette med grunnlag, fordi jeg har testet hvert eneste produkt!
Vis hele sitatet...

De medfølgende ørepluggene til ipod touch (32gb) er noe av verste rælet jeg har vært borti. Trodde først at ipoden var ødelagt, testet dem derfor på pcn. Og jommen spekulerte jeg på om noe var ødelagt her også. Dette skulle nemlig ikke gå an. Nesten ubeskrivelig dårlig; tankene gikk mot billige midi-gavekort kombinert med altfor høy promille og et melkespann over hodet.

Nå forventer jeg heller ikke high fidelity av slike knotter, men den fancy hvite gummien lover noe helt annet realiteten. Fullstendig ubrukelig.

Dette gjelder forøvrig også de innebygde høyttalerne. Kan ikke huske at 8gb-versjonen var like bedriten.
Sitat av commie Vis innlegg
Og? Din påstand var at Apple bruker milliarder på markedsføring før lansering.
Vis hele sitatet...
Året den første iPhonen ble lansert (2007) hadde Apple et budsjett på 467 millioner dollar til markedsføring. At iPhone 4 selger bra uten markedsføring kommer ikke akkurat som en bombe da de fleste vet hva det er.

Kilde:
http://industry.bnet.com/technology/...dget-revealed/

Hadde vært spennende og se hvor mye de brukte på å markedsføre iPad, men jeg finner ingen tall.
Bitch, please
MrAsrud's Avatar
Sitat av Jehes Vis innlegg
Evt at de bruker milliarder på markedsføring før lansering.

De sikter seg inn på en kundegruppe med lite teknisk innsikt. Disse personene blir kjapt til irriterende fanboys og tror alt apple spyr ut av produkter er bygget av gud og pakket av tusen jomfruer.
Vis hele sitatet...
Greit at dette er en tråd hvor man diskuterer Aplle Inc.. Det er da ikke allikevel ingen grunn til å klage på at de bruker penger på å markedsføre produktene sine? Selv om du syntes det er lite lurt, så snakker "tallene" for seg selv. Apple gjør det bra. Hvorfor? Jo, fordi de lager gode produkter og er flinke til å markedsføre.

Når jeg sier at de lager gode produkter så er det ikke fordi jeg er en fanboy. Tvert imot, jeg var lenge kritisk før jeg kjøpte min iPhone. Det er da faktisk en grunn til at mange kjøper iPhone, det er et bra produkt.

Og til han over som klagde på dårlig lydkvalitet: Javel, hvis du er misfornøyd så bytter du ut produktet eller kjøper nye ørepropper!
Sitat av MrAsrud Vis innlegg
Greit at dette er en tråd hvor man diskuterer Aplle Inc.. Det er da ikke allikevel ingen grunn til å klage på at de bruker penger på å markedsføre produktene sine? Selv om du syntes det er lite lurt, så snakker "tallene" for seg selv. Apple gjør det bra. Hvorfor? Jo, fordi de lager gode produkter og er flinke til å markedsføre.

Når jeg sier at de lager gode produkter så er det ikke fordi jeg er en fanboy. Tvert imot, jeg var lenge kritisk før jeg kjøpte min iPhone. Det er da faktisk en grunn til at mange kjøper iPhone, det er et bra produkt.

Og til han over som klagde på dårlig lydkvalitet: Javel, hvis du er misfornøyd så bytter du ut produktet eller kjøper nye ørepropper!
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg klaget på at Apple bruker penger på markedsføring? Jeg sier at markedsføringen og kundegruppen som svelger reklamene rått, er grunnen til at de har gode salgstall.
Apple har absolutt oppnådd sin suksess ved hjelp av svært god markedsføring. Men det er ikke bare det.

Selv om de så og si aldri finner på noe nytt selv, tar de et allerede eksisterende produkt - gjør det bedre og mer gjennomført og ikke minst legger på et minimalistisk design - og selger det som noe nytt og revolusjonerende. Bærbare mp3-spiller fantes allerede da iPod ble lansert, men Apple gjorde den bedre. Tavle-pcer fantes også før iPad ble lansert, men Apple klarte å lage et penere og mer gjennomført produkt både hardware og softwaremessig.

Slik som jeg ser det, vinner Apple på gjennomføringen. De overlater absolutt ingenting til tilfeldighetene, og perfeksjonerer produktene sine, og reklamerer selvsagt godt. Nå skal det legges til at jeg slettes ikke er en fanatisk Apple-fanboy som jeg kanskje var før, men jeg mener fremdeles Apple lager gode produkter, men jeg liker ikke alt som kommer fra dem.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Det eneste Apple gjør er å skryte litt mer av en gammel funksjon i en ny innpakning, det irriterer meg grenseløst at mange også tror at dette er noen fantastiske nye greier når det igrunn er oppfunnet av noen helt andre og har blitt brukt lenge, bare ikke så åpenlyst som Apple liker å lage tingene sine.
Vis hele sitatet...
Det Apple gjør rett, er å kjøre "vi er faen meg best!"-mentaliteten. Og det funker nesten altfor bra.

Selv om konseptet bak "iPad" har eksistert siden år 2000, så har det ikke blitt en massiv hit før nå - og da må jo evil inc. gjøre noe riktig? Flere tusen utviklere har slengt seg på applikasjons-bølgen, og det utvikles alt du kan tenkte deg av forskjellige applikasjoner, innenfor alle bruksområder.

For eksempel, siden jeg produserer musikk: jeg har nylig rigget opp to stk. i studioet, der kan jeg bla kontrollere midi-signaler trådløst, med fullstendig brukbar latency, og den er til og med et fullverdig instrument, kababel til å spille selv de mest avanserte soloer og akkordprogresjoner. Elektroniske Djer og artister bruker iPad til live konserter allerede i dag (YouTube har massevis). Jeg spår en eksplosjon som følger av iPads lansering, og vi kommer til å se den brukt til de mest utrolige ting. Allerede nå kan du legge et egg på skjermen, og den finner ut hvor lenge du må koke det, basert på størrelse.

Ja, det er ikke noe nytt sånn teoretisk sett, men vi har aldri sett dette på forbruksmarkedet før. Og plutselig kom det. Hvorfor? Fordi de gjør det
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
så åpenlyst som Apple liker å lage tingene sine.
Vis hele sitatet...
Apple gjør markedsføring helt riktig, samtidig som de er på vei mot en totalt låst platform og kommer til å ha et større og større monopol framover. Dette liker jeg ikke, hadde det vært opp til meg skulle det eksistert en "Settings->Enable root access" på alt av hw de selger, men slik er det nå ikke. Samtidig skjønner jeg at det er en sinnsykt effektiv og smart markedstaktikk, hvilket er hvorfor Apple Inc. er et av verdens største selskap i dag.

At de velger å ikke integrere flash, og heller fokusere på HTML5 (fordi "flash is dead" i følge S. Jobs), kan jeg forstå til en viss grad. Det kommer til å virke, jeg tror det i bunn og grunn pusher teknologien framover, uavhengig om det er et taktisk spill mot Adobe eller ei. Fullstendig støtte for flash er rett rundt hjørnet, dog i form av jailbreak-programvare; noe Apple aktivt jobber mot. Men det sier seg selv at de aldri kommer til å "lovlig" tillate det når man ser på fortjenesten AppStore gjør.

Det er ingen grunn til å dømme eller frykte Apple. Enda.
Jeg kjøpte meg en Mac for ikke alt for lenge siden. Og jeg er kjempefornøyd!
En ting er at det ikke er alt for vanskelig å sette seg inn i systemet, men det andre er at det er så godt tilrettelagt for eks-windowsbrukere. Men såpass bør det være på en maskin til mange tusen kroner!

Noe annet er, som sagt, utformingen på utsyret. Hvis jeg kunne, ville jeg ha giftet meg med Apple Inc.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg også kjøpte meg en Mac på grunn av at den hadde gode spesifikasjoner, bra skjerm, veldig god touchpad(trackpad) samt at jeg får lære meg opp på et nytt OS.

Har tidligere brukt maskiner kjøpt hos multicom (Compal) og må si meg svært misfornøyd med servicen der. De nektet å rette opp feiler samt at de nektet å gi meg reklamasjonsrett. Brukt maskiner fra lenovo. Kundeservicen er bra, men var plaget med hardwarefeil. Acer og HP/Compaq gidder jeg såvidt nevne for alle vet jo hvordan disse er. Ble tilslutt fristet til å kjøpe en Mac siden den hadde meget gode specs da jeg kjøpte den. Den hadde også mulighet for windows så da ble valget enda litt lettere. Jeg må si at jeg er storfornøyd. Den fungerer sømløst med alt jeg bruker den til bortsett fra spilling, men det har jeg en stasjonær til..

Og det faktum at jeg brukte 8000 på den og at den fungerer uten problemer enda etter 8 måneder er bare knall! Jeg brukte 11 tusen på PCen fra multicom og da jeg hadde hatt den i 8 måneder hadde maskinen vært inne på service i over 2 måneder til sammen pluss at jeg måtte betale nesten 1000 i frakt til service!

Det er nok ikke bare markedsføringen som gjør at de har så mange kunder. Jeg tror det ligger litt i kvaliteten også, men igjen så kan det hende at jeg har vært heldig med de 3 iPodene, 2 iPhonene og den ene Macbooken min..
Jeg ser på Apples lukking/låsing av muligheter som et forsøk på å hamle opp med piratkopieringsverden. Er dette så galt? Hvorfor går alle "ekspertbrukere" inn og slakter det faktum at Apple vil kontrollere hva som legges inn? Jeg respekterer deres ærlige forsøk på å tjene penger på deres eget produkt. Vi er fullstendig i kontroll ved å bestemme om vi vil kjøpe det eller ikke, men om vi så gjør det - så skal vi måtte betale for de programmer vi legger inn.

Er det bare piraten i oss som skriker ut?

Èn ting mange her inne glemmer:

Hvor god tror dere folk er med tekniske dingser? Den gjennomsnittlige normann er en idiot som så vidt klarer å synkronisere den med iTunes. Det kan faktisk være en nødvendighet at Apple gjør sine produkter idiotsikre.
Sitat av naxoz Vis innlegg
Nå når jeg skulle kjøpe ny bærbar falt valget på macbook pro, hvorfor vet jeg ikke enda.
Den er på vei i posten, og gleder meg til å prøve osx.
Jeg vet at jeg har betalt det dobbelte av hva en pc koster med samme specs, men folk sier at mac er så bra og at det er vært det.
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke du kommer til å bli skuffa, men vær obs på at det er litt "tilvenning" - mange ting er litt annerledes, og en del ting er så latterlig mye enklere enn i windows at folk som er vant med windows kan slite litt med å finne ut av det, så bare spør hvis du lurer på noe.

Ang. specs - broren min er snekker, og har en drill som koster latterlig mye. Flere ganger mer enn hva en bosch med tilsyneslatende samme specs koster, f.ex. Men, når du faktisk prøver den, så kjenner du forskjellen. Litt her, og litt der, og til sammen blir det en fordømt mye bedre maskin.

Akkurat det samme er det med macen min. Den kosta flesk, men jeg bruker den daglig på jobb med mye TUNG photoshopping og masse annen designbruk, så jeg hadde merka det kjapt hvis den ikke var "bra nok". Nå er den snart 2 år gammel, og det ser jammen ut til at den kommer til å holde ganske mye lengre enn jeg trodde.

3 kjappe: Dama mi rører ikke laptopen sin lenger, selv om den egentlig tilogmed er nyere enn macen min, så er det ingen tvil om hvilken maskin som er best - tror egentlig hun vil at jeg skal kjøpe meg stasjonær til jobben, så hun kan overta MBP'en min, selv om det vil si 20-30.000 mindre til husholdningsbudsjettet... "Svigerfars" nye samboer hadde med seg en mac når hun flytta inn til han, og et halvt år etter har jaggu han også gått over til mac. Og igjen - for litt siden jobbet jeg sammen med en dame som brukte windows, og hun har bestemt seg for å bytte til mac ved neste anledning.

Men er mac egentlig så dyrt? Nei, men de har ingen billigmaskiner. Sjekk PC'er i proff-enden av skalaen, spekk dem så likt som mulig, så ender de vanligvis veldig likt. På den annen side - bruker du like mye på en windows-pc som en tilsvarende mac ville koste, så får du OGSÅ en veldig bra maskin, som ikke er sammenliknbar med søpla du får hos Elkjip og liknende, og som har "like bra specs".

Ang. iPad og "dette er da ikke noe nytt"-greia:

Nei, det er ikke nytt, men det er nesten ingenting annet heller. Det aller meste av "nye" oppfinnelser er folk som har funnet nye måter å kombinere gamle/eksisterende løsninger på, og dermed fått det til å funke bedre. Og det er DET apple er så fordømt gode på - å få ting til å funke bedre - eller rettere sagt - å gjøre totalopplevelsen bedre!

Hvilken rolle spiller det vel om det finnes andre plattformer som er bedre rent teknisk, enn iPad, så lenge iPad'en er bedre å bruke? For å ta det til det ekstreme - du kan godt dytte inn verdens kjappeste CPU og en terrabyte ram i en tablet-pc, men hvis du ikke får tak i noe programvare til den, så har du bare en fordømt dyr skjærefjøl.
Sitat av naxoz Vis innlegg
Jeg har alltid vært i tvil til apple.
Jeg kjøpte en iPod Touch når den først kom ut. Jeg var ganske fornøyd, men jeg følte at jeg ikke hadde noe kontroll over den, så jeg jailbreaket den.

Siden jeg kjøpte iPod i 2007, har jeg ikke eid noe annet apple device.

Jeg har alltid sverget til Pc og windows xp (har ennå ikke prøvd win7).


Nå når jeg skulle kjøpe ny bærbar falt valget på macbook pro, hvorfor vet jeg ikke enda.
Den er på vei i posten, og gleder meg til å prøve osx.
Jeg vet at jeg har betalt det dobbelte av hva en pc koster med samme specs, men folk sier at mac er så bra og at det er vært det.
Vis hele sitatet...
Du kommer isåfall ikke til å angre på valge ditt. Jeg har sverget til Windows i alle år, og er ikke så lenge siden jeg fikk min første MacBook Pro. Det jeg vet nå er at jeg kommer ikke til å gå tilbake til en Windows PC.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg bare måtte quote deg og legge til det, ingen big deal.
Men en ting som er med Apple er at de skryter alt for mye av produktene sine, her skal jeg legge ved et eksempel på HTC og Apple sine sider (Jeg tabber meg mest sannsynlig ut nå, men la gå.):

Legg merke til hvordan Apple skryter på seg å bokstavelig talt ha funnet opp videosamtaler, selv om det har fantes siden 2006-07.
Merk også hvordan de skryter ovenfor multitasking på mobilen. Noe som burde vært selvsagt med dagens mobiltelefoner, som rett og slett er lommedatamaskiner.
http://bildr.no/thumb/680393.jpeg

HTC skryter mer av hardwaren i produktet sitt, og trenger ikke å brife med flere sider (Sjekk opp iPhone 4 på apple.com og se selv).
De legger helt til slutt til at de har den mest intuitive innpakkingen, det er den eneste "Apple-lignende skrytingen" de bruker.
http://bildr.no/thumb/680395.jpeg

Et halvspist eple er ikke en gave fra Gud. xD
Vis hele sitatet...
Det der understreker vel egentlig poenget mitt veldig godt. Man kan runke hardware hvor mye man vil, men det som til syvende og sist teller, er hvor bra produktet faktisk FUNKER fra dag til dag for folk flest. HTC prøver å imponere med specs, mens Apple bare sier at "vi har det beste produktet", enkelt og greit.

Og ja, det har (såvidt jeg har forstått) kommet en bra appstore-aktig løsning for android, og det har kommet veldig mange bra telefoner med samme/varianter av samme touchscreenløsning som iphone etablerte. Men legg merke til hvem som satte standarden... Og den slags koster - det å finne på en bra løsning er mye mer jobb enn det er å lage en variant av en allerede eksisterende løsning.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg setter opp HTC til mennesker som skal bruke de i jobb. Jeg har vært plaget med utrolig mange problemer angående disse. Dette gjelder alle de nyeste proffmobilene fra HTC. Visst er de kraftige maskinvaremessig, men når så enkle ting som hovedmenyen hakker, epostinnstillinger forsvinner, eposter forsvinner osv. så får man et litt annet syn på dette.

iPhonene jeg har satt opp med tilsvarende innstillinger har jeg ikke hatt problemer med. Til tross for at eierne driter i at det er jobbmobil og tar den med på ferie og propper den full av bilder, videoer, programmer osv. Mange av de som lempet privatlivet sitt inn på HTCene endte opp med å miste alle data som var på den da telefonen måtte resettes på grunn av ustabilitet og problemer(systemkrasj).

Dette er kun mine erfaringer igjennom jobben jeg gjør (Tekniker)
Ei venninne kjøpte seg nettopp en MacBook Pro, og da jeg spurte hvorfor hun absolutt måtte ha denne, klarte hun ikke å komme med noen gode argumenter, bare at "det er tøft å ha MacBook". Har fått inntrykk av at mange vil ha Mac bare fordi de ser det over alt, og fordi favorittskuespillerne deres bruker det på film. Det er "in" å ha epleprodukter...
gentleman #1
ViceR's Avatar
Har både iPhone 3G og MacBook Air.

iPhonen kjøpte jeg fordi jeg hørte at det var en god telefon, men også fordi jeg likte designet og tanken på en iPod og telefon i samme boks.

MacBooken ble kjøpt rett og slett fordi jeg var dritt lei PC. Hadde også prøvd Mac før, og falt helt for OSX og alt.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Har både iPhone 3G og MacBook Air.

iPhonen kjøpte jeg fordi jeg hørte at det var en god telefon, men også fordi jeg likte designet og tanken på en iPod og telefon i samme boks.

MacBooken ble kjøpt rett og slett fordi jeg var dritt lei PC. Hadde også prøvd Mac før, og falt helt for OSX og alt.
Vis hele sitatet...
Stod mellom og velge macbook air og macbook. Ble et litt vanskelig valg, men jeg valgte macbook. Men hvordan funker den? Fornøyd? Er den "bra nok" til å brukes som student, men også til heltidsbruk hjemme?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Stod mellom og velge macbook air og macbook. Ble et litt vanskelig valg, men jeg valgte macbook. Men hvordan funker den? Fornøyd? Er den "bra nok" til å brukes som student, men også til heltidsbruk hjemme?
Vis hele sitatet...
Den funker jo på samme måte som alle andre Mac'er, men den er en god del mindre og lettere. Funker flott for både studentbruk og hjemmebruk, er veldig fornøyd med den!
Grensa mellom hva en macbook og en pro funker til er veldig flytende, og avhenger egentlig bare av hvor mye du er villig til å vente innimellom på de tyngste oppgavene. Bruker du den mye til litt tyngre programmer, kanskje du f.ex tar mye bilder eller video og redigerer dette - da kan en pro-variant kjapt være verdt de ekstra kronene, men selv dagens billigste macbookvariant er jo dramatisk mye kraftigere enn powerbooken jeg brukte til å jobbe med masse photoshopping og liknende for bare noen få år siden, så det vil helt klart funke fint samme hva. Det vil bare gå enda litt kjappere og greiere på de kraftigere variantene.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg vil med hånden på hjertet si at den billigste macbooken med en SSD i er mye raskere enn tilsvarende maskiner. Visst er en laptop med SSD rask, men på en Mac er det jo bare helt sjukt!! Æ vart akkurat frelst sjøh!
Men alle kan bli enig i at apple er overprisa

Da tenker jeg mest på macene de selger. Jeg selv har innstalert snow leopard og win 7 på acer 5737z pcen. Måtte sefølgelig tweake drivere " kernels " til å få alt til å fungere men nå fungerer alt som det skal. Men når man tenker seg om så er apple operativsystemet lagd for idioter og designere ( no offence men sånn oppfatter jeg det )
Apple vet hvordan de skal drive butikk i forhold til mange andre store selskaper der ute. De kommer ut med et par store produkter i året som ryster markedet, mens konkurrentene spyr ut nye produkter hver måned som funker "greit nok."

Apple har sett ned på saueflokken av kundesegmenter/målgrupper og tenkt på trend, design, brukervennlighet, byggekvalitet, og gjort produktene enkle slik at brukerterskelen er så lav at bestemor enkelt kan komme seg på internett, og det er utrolig viktig i dag om man skal vinne igjennom.

Jeg må innrømme at jeg er ikke så glad i Mac'ene, alt er en tilvenningssak men etter litt prøving på forskjellige maskiner liker jeg PC bedre. Men de andre produktene Apple kommer med, de faller jeg for.

Personlig elsker jeg min iPhone, det er gjennomført markedsundersøkelser her i Norge som sier at iPhonebrukere i Norge har et spesielt forhold til telefonen sin i forhold til andre telefoner de har brukt, og det skjønner jeg godt. Det er ikke bare et apparat man skal sende SMS å ringe med. Datatrafikken i landet øker noe sinnsykt på grunn av iPhone (selvfølgelig andre smartphones også) som gjør det utrolig enkelt for alle å tilegne seg informasjon i løpet av få klikk og mens man er på farten.

Jeg har nettopp fått iPad 3G inn i hus, og den har allerede tatt plassen laptopen min hadde i stuen. Nå kan jeg kjappt sjekke TV-guiden, IMDB, lese aviser og diverse RSS-feeds, spille småspill, fjernstyre alle pc'er i huset, høre podcasts, se en serie/film, eller rett å slett bare lese en god bok. Dette for den er kjappere, mindre, lettere, og klar til bruk med en gang du trykker den "på". Et slikt produkt gikk rett hjem i husstanden her da den dekker behov vi allerede hadde, på en smartere tidsbesparende, og bedre måte. Slikt setter jeg pris på.

Men igjen er jo slike produkter også et fint bevis på at vi lever i rikdom og overflod
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Veldig fint poeng! Apple slipper unna en god del for å si det sånn! Det samme med iPaden. Konseptet har egentlig eksistert siden 2007, da Windows lanserte Microsoft Surface.

http://www.youtube.com/watch?v=Zxk_WywMTzc

Kan du se likhet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke forbudt å gjøre en jobb ferdig og klar til bruk...
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Veldig fint poeng! Apple slipper unna en god del for å si det sånn! Det samme med iPaden. Konseptet har egentlig eksistert siden 2007, da Windows lanserte Microsoft Surface.

http://www.youtube.com/watch?v=Zxk_WywMTzc

Kan du se likhet?
Vis hele sitatet...
Hvis man ser på kun skjermen så er det touch, som mange leverandører leverer både via prosjektor eller infrarødt. Surface ser ikke akkurat likt ut om du ser på hvordan den er bygget opp og når du får sett egentlig størrelse.

http://www.cheaplaptops.org.uk/wp-co...ce-diagram.jpg

En skikkelig superklump av en "iPad" med kasse og hjul.
Sist endret av Tierra; 6. juli 2010 kl. 17:43.
Jeg har ikke ett eneste produkt fra Apple, kommer heller ikke til å kjøpe noe derifra så lenge jeg føler jeg får mer for pengene ved å kjøpe andre merker.