Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1221
Jeg har vært i en situasjon der jeg hevdet at oppsigelsen av meg var ugyldig.
Det endte med et forlik med arbeidsgiver, forliket går ut på at jeg skal motta lønn til og med februar neste år uten arbeidsplikt i mellomtiden.

Samtidig har jeg blitt sykemeldt som følge av situasjonen med arbeidsgiver. Sykepengene utgjør 2000,- mindre i måneden enn den faste lønna mi. Dette er på grunn av hvordan de beregner lønna mi. Ikke noe jeg får gjort med dette.

Min NAV-veileder anbefalte meg å benytte meg av sykemelding så lenge som mulig, når jeg nå først likevel har opparbeidet meg rett til sykepenger, da det kan være større sjanse for AAP isåfall. Fastlegen min har også lyttet til dette og sykemeldt meg helt til februar.

Jeg står i et dilemma:
- Hvis jeg aksepterer sykemeldingen og sender den inn, så vil jeg motta sykepenger som er 2000,- mindre enn det jeg ville fått om jeg ikke var sykemeldt. Arbeidsgiveren min slipper da unna, og trenger ikke å betale ut lønn i henhold til forliket.

- Hvis jeg lar være å sykemelde meg, så mottar jeg full lønn helt til februar, men mister da muligheten til å få sykepenger. Jeg blir da avhengig av at jeg klarer å få meg jobb før februar, eller annen inntektskilde.

Kan jeg få noen råd? Hva ville dere gjort? Det er jo ikke sikkert at fastlegen sykemelder meg på nytt i februar, slik at jeg kan fortsette å motta sykepenger helt til det har gått et år.

Jeg har liksom ikke helt oversikt over fordeler / ulemper..
Sist endret av Fyllekjøreren; 14. november 2022 kl. 16:57.
Sitat av Fyllekjøreren Vis innlegg
Jeg har vært i en situasjon der jeg hevdet at oppsigelsen av meg var ugyldig.
Det endte med et forlik med arbeidsgiver, forliket går ut på at jeg skal motta lønn til og med februar neste år uten arbeidsplikt i mellomtiden.

Samtidig har jeg blitt sykemeldt som følge av situasjonen med arbeidsgiver. Sykepengene utgjør 2000,- mindre i måneden enn den faste lønna mi. Dette er på grunn av hvordan de beregner lønna mi. Ikke noe jeg får gjort med dette.

Min NAV-veileder anbefalte meg å benytte meg av sykemelding så lenge som mulig, når jeg nå først likevel har opparbeidet meg rett til sykepenger, da det kan være større sjanse for AAP isåfall. Fastlegen min har også lyttet til dette og sykemeldt meg helt til februar.

Jeg står i et dilemma:
- Hvis jeg aksepterer sykemeldingen og sender den inn, så vil jeg motta sykepenger som er 2000,- mindre enn det jeg ville fått om jeg ikke var sykemeldt. Arbeidsgiveren min slipper da unna, og trenger ikke å betale ut lønn i henhold til forliket.

- Hvis jeg lar være å sykemelde meg, så mottar jeg full lønn helt til februar, men mister da muligheten til å få sykepenger. Jeg blir da avhengig av at jeg klarer å få meg jobb før februar, eller annen inntektskilde.

Kan jeg få noen råd? Hva ville dere gjort? Det er jo ikke sikkert at fastlegen sykemelder meg på nytt i februar, slik at jeg kan fortsette å motta sykepenger helt til det har gått et år.

Jeg har liksom ikke helt oversikt over fordeler / ulemper..
Vis hele sitatet...
Men er du syk så sykemelder legen din deg. Spørsmål her er vel om du tror du kommer til å være syk eller ikke? Er vel ingen som vil ansette en som likevel må være hjemme fordi han er syk?
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Men er du syk så sykemelder legen din deg. Spørsmål her er vel om du tror du kommer til å være syk eller ikke? Er vel ingen som vil ansette en som likevel må være hjemme fordi han er syk?
Vis hele sitatet...
Jeg synes at jeg fikk sykemeldingen svært enkelt, det føles som om jeg blir hjulpet her. Det var bare å nevne "sykemelding" og "NAV", og vips, så ble jeg sykemeldt.

Jeg trenger heller ikke nevne for ny arbeidsgiver at jeg er sykemeldt.
2000,- /mnd fra eller til er da hvertfall ikke noe som bør være avgjørende.
Høres ut som du skal komme deg vekk fra denne arbeidsgiveren. Jeg skjønner virkelig ikke hva folk har av interesse for å bli hos en arbeidsgiver de er i konflikt med.
Nordmenn gjør seg selv altfor avhengige av en arbeidsgiver uten egen evne til å «move on».
Jeg skjønner ikke helt det du skriver.

Hvordan kan du være sykemeldt, og få sykepenger, fra en jobb du ikke har arbeidsplikt hos?

Jeg tolker det du skriver som en sluttpakke og da har du ikke rett på sykepenger.
Sitat av Witchcraft Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt det du skriver.

Hvordan kan du være sykemeldt, og få sykepenger, fra en jobb du ikke har arbeidsplikt hos?

Jeg tolker det du skriver som en sluttpakke og da har du ikke rett på sykepenger.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært sykemeldt lenger enn det som fremkommer i tråden. Jeg har allerede rett på sykepenger. Det er dette NAV-veilederen min ber meg spille på: Ikke mist retten til sykepenger ved å stoppe sykmeldingen. Man har sykepenger etter oppsigelse også.

Det vi ble enige om er en slags sluttpakke, men utføres i form av at jeg fremstår som å fortsatt være ansatt ut februar.
Hadde en kollega hos oss som skulle bli med i dragsuget av oppsigelser når vi sa opp halvparten av bemanningen. Han sykemeldte seg 3 uker før han skulle få beskjed om oppsigelse pga noe helserelatert han påstod var pga jobb ( han har hatt hele livet ) og klarte og dra sykemeldingen i ett år pluss noe utredninger, han og leger har nå søkt om menerstatning på 2mill pga den påståtte arbeidsrelaterte sykdommen som er ganske sikkert ikke skyldes hans 9måneder lange ansettelse i bedriften.
Tror ikke det er så vanskelig og få forlenget sykemelding om du ønsker det og det er det du helst skulle fått til
Sitat av Fyllekjøreren Vis innlegg
Jeg synes at jeg fikk sykemeldingen svært enkelt, det føles som om jeg blir hjulpet her. Det var bare å nevne "sykemelding" og "NAV", og vips, så ble jeg sykemeldt.

Jeg trenger heller ikke nevne for ny arbeidsgiver at jeg er sykemeldt.
Vis hele sitatet...
Er du 100% sykmeldt må du ikke finne på å jobbe å tjene penger, da kommer staten og NAV å biter deg i ræva når de ser skatteoppgjør og du har inntekt fra jobb mens du er sykemeldt. Er du legit sykemeldt fra lege er du sykemeldt, eventuelt jobbe de prosent du ikke er sykmeldt. Prøver du å være smart å lure systemet vil dette føre til du sitter med skjegget i postkassa
Få arbeidsgiver til å redefinere sluttoppgjøret til "oppreisning". Da kan du motta dette i tillegg til sykepenger