Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1273
Jeg har en modell jeg vil lage en kopi av.
Jeg må derfor lage en form av hver halvdel av modellen. Jeg trenger å vite hvilket materiale jeg kan bruke for å lage en sånn form. Det er en modell av plastikk. Jeg har tenkt på gips, men det blir kanskje vanskelig å fjerne modellen uten å ødelegge gipsen i seg selv.
silicone?
Glassfiber.
Sitat av 8===) Vis innlegg
Glassfiber.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp glassfiber som deretter skal oppi formen, så det blir ikke særlig praktisk.
Du skrev jo i første innlegget at det var plastikk? Men a kan du sikkert lage formen av en type plastikk, uten at jeg vet hvilken. Det kan 3d printes, finnes sikkert de som tar det på seg. Men spørs jo på utforming av delen og hva slags krav du har til overflatetekstur. Hvordan har du tenkt å presse glassfiber + resin inn i formen og få det til herde?
Sist endret av UncleSam; 24. august 2022 kl. 14:10.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Du skrev jo i første innlegget at det var plastikk? Men a kan du sikkert lage formen av en type plastikk, uten at jeg vet hvilken. Det kan 3d printes, finnes sikkert de som tar det på seg. Men spørs jo på utforming av delen og hva slags krav du har til overflatetekstur. Hvordan har du tenkt å presse glassfiber + resin inn i formen og få det til herde?
Vis hele sitatet...
Altså, etter at formen er ferdig, så er det glassfiber som skal brukes til å lage kopi av plastmodellen
Glassfiber vil fungere så lenge du påfører et godt slippmiddel (feks voks).
Første innlegg er korrekt... Silikon får med små detaljer, samtidig som formen er enkel å få av modellen uten mye kraft.
Eventuelt funker "alginate" også bra, men får en form som er litt skjørere og stivere enn silikon. Tror alginate er billigere enn silikon, men kan hende jeg tar feil. Alginate er det oransje slimet tannleger bruker når de f.eks tar avstøpning av tenner for å lage tannregulering e.l.

Nå har ikke OP informert om dimensjonene på dette prosjektet, så jeg antar det ikke er veldig store modeller som skal kopieres.
Om det er snakk om større skalaer, så blir det nok fort veldig dyrt med både silikon og alginate. På kunstskolen brukte vi en fettete rød gummi som vi smeltet i mikrobølgeovn for å lage støpeform for større gjenstander. Usikker på hvilken type gummi det var, men man finner sikkert ut ved å google det.
Sist endret av Alzo88; 24. august 2022 kl. 15:08.
Jeg ville gått for treplater, penslet med en blanding av matolje og grønnsåpe( så ingenting sitter fast). Du kan gjøre det samme med modellen.
Hva slags form har tingen du vil kopiere? Hvis det er mange kroker og kroker og negative kanter bør du gå for silikon. Pump silikon en i en bøtte vann med litt Zalo, gjør det samme med hendene eller verktøyene du skal dra silikoner utover

Byggsilikon gjør jobben, håndverks og kunstsilikon er dritdyrt
Sist endret av Majao Gibensis; 24. august 2022 kl. 15:09.
Bare 1 av hundrevis av videoer på yt som omhandler å lage silikon form for gallsfiber reproduksjon, gjorde det samme da jeg skulle produsere bil del som var umulig å oppdrive
https://youtu.be/5ONOiIBqcLY
Silikon er bra for å lag former