Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5407
Hei!

Har lenge hatt lyst å lære meg progammering/koding, har da sett meg ut Python som en ting jeg har lyst å sette meg inn i og prøve å lære. Mitt spørsmål er egentlig ganske enkelt: hvor starter jeg? Jeg er helt blank når det kommer til språket og programmet og må si jeg har litt "angst" for å begynne på feil plass. Er det noen kurs man kan ta, eller er youtube veien å gå? Setter pris på alle tips og innspill!
Tutorials er vel et greit sted å starte, feks.

https://www.youtube.com/watch?v=_uQrJ0TkZlc

Hvorfor har du akkurat lyst til å prøve ut python?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Tutorials er vel et greit sted å starte, feks.

https://www.youtube.com/watch?v=_uQrJ0TkZlc

Hvorfor har du akkurat lyst til å prøve ut python?
Vis hele sitatet...
Kan egentlig ikke gi et godt svar på hvorfor akkurat Python, men har lyst til å utfordre meg selv ganske hardt. Har skjønt at Python er ganske populært når det kommer til jobbmarked o.l., mulig det er flere språk som også er det. Vet ikke helt hva jeg vil "oppnå" med å lære meg Python, men trenger en hobby og noe å gjøre på, samtidig som jeg blir utfordret! Har du noen tips og innspill muligens?
har prøvd å lære meg python 10 ganger, ender alltid opp med å legge det på hylla.

hvordan holder man motivasjonen oppe?

finner liksom aldri mindsettet.
Sitat av magnet Vis innlegg
hvordan holder man motivasjonen oppe?
Vis hele sitatet...
Ved å bruke det du lærer til noe håndfast. Å lære programmering kun for å lære programmering er liksom litt teit, programmering er noe som skal brukes; løse et problem, lage en applikasjon og sånt.

Spesielt etter at man har kommet over basic algoritme-bygging så er det liksom ikke noe mer å lære uten å ha et faktisk problemområde; hva er vitsen med å lage en REST-service eller transformere datamodeller hvis du ikke skal buke det til noe? Derfor detter man av.

Det er nesten enklere å ha problemet først, og så lære seg programmeringen etterpå for å løse problemet. Enn å kunne programmering først, for så å finne på bruksområder.
Sist endret av moret; 29. januar 2022 kl. 13:52.
Sitat av magnet Vis innlegg
har prøvd å lære meg python 10 ganger, ender alltid opp med å legge det på hylla.

hvordan holder man motivasjonen oppe?

finner liksom aldri mindsettet.
Vis hele sitatet...
Som moret sier, så er det veldig nyttig for læring og motivasjon om du har noe konkret du skal bruke det til. Enten fordi du har et konkret problem du bare mååå løse, eller fordi du trenger det for å starte en ny karriere, eller noe annet som gir deg en iboende motivasjon for å lære det. Hvis du bare skal lære det for gøy, så er det jo en forutsetning at du synes det er ... gøy.

Det å gjøre noe bare for moro skyld når man egentlig ikke synes det er noe moro, kan funke en gang i blant (f.eks. en skitur), men som du har merket så funker det ikke like godt for noe som krever innsats og dedikasjon over lengre tid, slik som det å lære seg å programmere krever.

Spørsmålet du må stille deg er om du trenger programmeringen til noe konkret, og om du egentlig synes det er gøy å drive med i det hele tatt. Hvis svaret faktisk er ja, så er det bare å minne seg selv på det hver gang det butter imot.
Det er helt riktig som de andre sier, finn en problemstilling og bruk programmering til å løse det. For eks. du kan starte med å lage et cli program først og deretter gjøre det mer kompleks ved å legge til gui, kanskje til og med implementere programmet ditt i en nettside.. uansett poenget er at alt dette er faktisk mulig med kun Python og litt html. En god utvikler er den som klarer å formulere sine google søk på best mulig vis, same hva de andre sier
▼ ... noen uker senere ... ▼
okej, tilbake her etter 2 uker med intensiv python opplæring.
har vært igjennom alt basic nå, å har en ide.

men hvordan finner man egentlig de beste "import" bibliotekene som man tror man kan bruke til formålet?

feks PyAutoGUI er noe jeg kommer til å leke endel med.
men hvordan får man oversikt over all som finnes? eller det mest brukbare?

åsså lurte jeg på ensak til, hvor lenge rekker du å programmere før du må google noe?

er det egentlig hele greia? forstå syntax å google resten?
Sist endret av magnet; 13. februar 2022 kl. 17:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av magnet Vis innlegg
okej, tilbake her etter 2 uker med intensiv python opplæring.
har vært igjennom alt basic nå, å har en ide.

men hvordan finner man egentlig de beste "import" bibliotekene som man tror man kan bruke til formålet?

feks PyAutoGUI er noe jeg kommer til å leke endel med.
men hvordan får man oversikt over all som finnes? eller det mest brukbare?

åsså lurte jeg på ensak til, hvor lenge rekker du å programmere før du må google noe?

er det egentlig hele greia? forstå syntax å google resten?
Vis hele sitatet...
Syntaksen kan man vel google, men jeg vil tippe de fleste programmeringsspråk har en egen hjemmeside med dokumentasjon. Som nybegynner så vil man også gjerne bruke stackoverflow endel. Still de riktige spørsmålene, ikke sånt som "can anyone make me this script xyz?"
Sitat av magnet Vis innlegg
åsså lurte jeg på ensak til, hvor lenge rekker du å programmere før du må google noe?
Vis hele sitatet...
Det er jo selvfølgelig veldig individuelt, og veldig avhengig av hva du lager, men det er generelt mye googling. Av og til fordi du ikke husker syntaksen til dobbel for løkke med list-comprehension, av og til fordi du må ha dokumentasjonen til biblioteket du bruker, og av og til fordi det ikke er noe vits å finne opp hjulet på nytt igjen når du vet det ligger en kodesnutt på Stack Overflow du kan bruke.
Sitat av magnet Vis innlegg
okej, tilbake her etter 2 uker med intensiv python opplæring.
har vært igjennom alt basic nå, å har en ide.

men hvordan finner man egentlig de beste "import" bibliotekene som man tror man kan bruke til formålet?

feks PyAutoGUI er noe jeg kommer til å leke endel med.
men hvordan får man oversikt over all som finnes? eller det mest brukbare?
Vis hele sitatet...
Googler alt jeg, havner ofte inn på stockoverflow eller tilsvarende.
Velformulerte googlesøk kan gi svar på det meste.

"python library automate mouse"
- PyAutoGUI
"python library automate webbrowser"
- Selenium
"pyautogui vs selenium"
- Diskusjoner for for og imot, og et forslag om å heller bruker requests
"python requests"
- Requests is an elegant and simple HTTP library for Python, built for human beings.
"requests get info from website"
- Forslag om å bruge requests sammen med Beautiful Soup

Så må en veie litt frem og tilbake hva det er en skal gjøre.
Er det en autoklikker for nettsider du skal lage, er PyAutoGUI den letteste å jobbe med, Selenium kan muligens gjør mer avanserte oppgaver (har ikke sett meg veldig inn i noen, men utifra søkene jeg gjorde).

Skal du logge inn, eller bare åpne en nettside for å hente/sjekke noe info kjapt, jobber requests med beautifulsoup mye kjappere, men krever mer at en setter seg mer inn i oppbygningen på nettsiden.

En finner dokumentasjon på det meste via google også.
PyAutoGUI
Selenium
Requests
Beautiful Soup

Sitat av magnet Vis innlegg

åsså lurte jeg på ensak til, hvor lenge rekker du å programmere før du må google noe?

er det egentlig hele greia? forstå syntax å google resten?
Vis hele sitatet...
Googler veldig mye, til å begynne med det meste, men etterhvert som som en har brukt funksjoner og måter å gjøre ting på, begynner de å sitte, og jeg ender kun opp med å google mer avanserte ting jeg stopper opp på.

Går også tilbake til tidligere kode jeg har skrevet, hvor jeg vet jeg har løst en liknende problemstilling.

Sitat av moret Vis innlegg
Ved å bruke det du lærer til noe håndfast. Å lære programmering kun for å lære programmering er liksom litt teit, programmering er noe som skal brukes; løse et problem, lage en applikasjon og sånt.

Spesielt etter at man har kommet over basic algoritme-bygging så er det liksom ikke noe mer å lære uten å ha et faktisk problemområde; hva er vitsen med å lage en REST-service eller transformere datamodeller hvis du ikke skal buke det til noe? Derfor detter man av.

Det er nesten enklere å ha problemet først, og så lære seg programmeringen etterpå for å løse problemet. Enn å kunne programmering først, for så å finne på bruksområder.
Vis hele sitatet...
Dette er et veldig bra tips. For meg var det denne tråden som fikk meg til å virkelig ta tak i python.
Startet meg java, men gikk fort over til Python da det virket for meg mer brukervennlig i alle ledd.
Hele opplegget begynte som en enkel for-loop (eller while?), men inneholder nå både class og en haug av funksjoner, jeg har hele tiden gått tilbake til dette scriptet for å oppdatere og vedlikeholde det, selv om jeg nesten ikke bruker det selv.
Plutselig kommer en over smartere og mer effektive måter å løse problemer på.
Sist endret av Lanjelin; 13. februar 2022 kl. 19:08.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Skal du logge inn, eller bare åpne en nettside for å hente/sjekke noe info kjapt, jobber requests med beautifulsoup mye kjappere, men krever mer at en setter seg mer inn i oppbygningen på nettsiden.
Vis hele sitatet...
rart at du nevner det, for dette er noe av det første jeg begynte med i dag morges, men er på en liten pause fordi...
er dette lov? jeg mener får man laste ned http koden til en side så mange ganger man vil?

min app kommer måtte sjekke en greje hvert kvarter ish. og helst hele dagen lang. hele uka lang.

det er jo ikke akkurat et dos attack men jeg ble litt usikker på om det er "appreciated"?? kan det få konsekvenser?

skal selfølgelig ikke gjøre noe ulovlig for utenom det.

er det mulig å leite en greje uten å laste ned hele http til en txt fil?
Sist endret av magnet; 13. februar 2022 kl. 20:17.
Sitat av magnet Vis innlegg
har prøvd å lære meg python 10 ganger, ender alltid opp med å legge det på hylla.

hvordan holder man motivasjonen oppe?

finner liksom aldri mindsettet.
Vis hele sitatet...
Begynn med matematikk, og lær deg å løse matteproblemer med programmering. Tror det er den aller beste måten.
Sitat av magnet Vis innlegg
rart at du nevner det, for dette er noe av det første jeg begynte med i dag morges, men er på en liten pause fordi...
er dette lov? jeg mener får man laste ned http koden til en side så mange ganger man vil?

min app kommer måtte sjekke en greje hvert kvarter ish. og helst hele dagen lang. hele uka lang.

det er jo ikke akkurat et dos attack men jeg ble litt usikker på om det er "appreciated"?? kan det få konsekvenser?

skal selfølgelig ikke gjøre noe ulovlig for utenom det.

er det mulig å leite en greje uten å laste ned hele http til en txt fil?
Vis hele sitatet...
Så lenge nettsiden ikke har noen regler mot det, er det jo egentlig ikke noe forskjell fra å besøke siden og hente det selv. Men enkelte kan ha noe i mot for mange forespørsler, det er alltid en risiko for at du kan bli utestengt.
De fleste seriøse/store nettsider har en fil som heter Robots.txt fil som fortelle deg om hva din scraper har lov hva den ikke har lov til å gjøre..

For eks. her har du VG sin robots.txt
Da jeg lærte Python, startet jeg direkte på å bygge en messenger-robot med FLASK.
Jeg har fra før mye erfaring med PHP og litt diverse, jeg husker ikke hva jeg kan, da jeg har skadet hukommelsen min ved å utvikle epilepsi som følge av rusmisbruk.
Uansett, når jeg starter med programmering, så tar det litt tid for meg å sette meg inn i det og så plutselig er det som om jeg har masse erfaring med det.

En ting jeg la merke til første gangen (da jeg lagde messenger-roboten) er hvordan man åpner og lukker blokker. Det ble jeg svært forvirret over først. Hvis du kan PHP, skal jeg vise deg et eksempel.

Kode

$name=‘Geir’;
$status=‘tyster’;
if (status==‘tyster’) {
echo ‘Du heter $name og er en forbanna $status !!!’;
}
For å gjøre det samme i Python må du bruke mellomrom.

Kode

name=‘Geir’
status=‘tyster’
if status==‘tyster’:
    print(‘Du heter %a og er en forbanna %b!!!’.format(name,status))
Poenget er altså at { og } i PHP blir mellomrommet før «print» i Python.
Sist endret av Tysteren; 14. februar 2022 kl. 04:00.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Da jeg lærte Python, startet jeg direkte på å bygge en messenger-robot med FLASK.
Jeg har fra før mye erfaring med PHP og litt diverse, jeg husker ikke hva jeg kan, da jeg har skadet hukommelsen min ved å utvikle epilepsi som følge av rusmisbruk.
Uansett, når jeg starter med programmering, så tar det litt tid for meg å sette meg inn i det og så plutselig er det som om jeg har masse erfaring med det.

En ting jeg la merke til første gangen (da jeg lagde messenger-roboten) er hvordan man åpner og lukker blokker. Det ble jeg svært forvirret over først. Hvis du kan PHP, skal jeg vise deg et eksempel.

Kode

$name=‘Geir’;
$status=‘tyster’;
if (status==‘tyster’) {
echo ‘Du heter $name og er en forbanna $status !!!’;
}
For å gjøre det samme i Python må du bruke mellomrom.

Kode

name=‘Geir’
status=‘tyster’
if status==‘tyster’:
    print(‘Du heter %a og er en forbanna %b!!!’.format(name,status))
Poenget er altså at { og } i PHP blir mellomrommet før «print» i Python.
Vis hele sitatet...
Til info, så kan du formattere strenger i Python mye enklere i dag med bruk av f-strings, så lenge du har Python >= 3.6

Kode

name=‘Geir’
status=‘tyster’
if status==‘tyster’:
    print(f"Du heter {name} og er en forbanna {status}")
Sitat av magnet Vis innlegg
rart at du nevner det, for dette er noe av det første jeg begynte med i dag morges, men er på en liten pause fordi...
er dette lov? jeg mener får man laste ned http koden til en side så mange ganger man vil?

min app kommer måtte sjekke en greje hvert kvarter ish. og helst hele dagen lang. hele uka lang.

det er jo ikke akkurat et dos attack men jeg ble litt usikker på om det er "appreciated"?? kan det få konsekvenser?

skal selfølgelig ikke gjøre noe ulovlig for utenom det.

er det mulig å leite en greje uten å laste ned hele http til en txt fil?
Vis hele sitatet...
Helt klart ønsker nok flertallet av nettsider at du bruker en vanlig nettleser, og både ser og trykker på reklamen de har.

Er requesten formatert riktig ser de ikke mye forskjell på deg og en vanlig nettleser.
Du lager mindre total trafikk mot nettstedet enn via nettleser, da bilder ol. ikke lastes.

Med mindre nettstedet er hostet på en raspberry pi el, er det nok først når en begynner å sende flere requests i sekundet at en kan risikere at det kan gå opp noen varsellamper.
Kan anbefale Python 4 Everyone som et fantastisk bra utgangspunkt for de som aldri har vært borti programmering før, men som ønsker å lære seg Python. Boken er gratis, og blir brukt som pensum i samtlige universiteter og høyskoler rundt omkring i verden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hallo, bruker den samme tråden.

har hatt et prosjekt, utrolig lærerikt. er egentlig ferdig med det. ca 400 linjer stolt av det.

men har ofte sett på stackoverflow og andre forum hvor folk poster sin kode, og en ting som går igjen jeg ikke skjønner bæret av, eller hva det heter, og hva det skal være godt for, eller hvordan jeg skal finne ut av det. og ca ganske mange virker å skrive kode på denne måten.

en funksjon sån hær. det er ikke sikkert jeg skriver helt rett nå altså

def colors(self):
self.yellow=yellow
self.green=green
self.black=black

osv... hva er dette? og hvorfor skriver de sån?
Sitat av magnet Vis innlegg
en funksjon sån hær. det er ikke sikkert jeg skriver helt rett nå altså

def colors(self):
self.yellow=yellow
self.green=green
self.black=black

osv... hva er dette? og hvorfor skriver de sån?
Vis hele sitatet...
Det er en funksjon i en klasse
Sitat av Malba Vis innlegg
Det er en funksjon i en klasse
Vis hele sitatet...
du har ikke en bra youtube video på det?