Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 14992
Sitat av Jens1 Vis innlegg

Som en nevner tidligere i tråden at en fikk så lite lån med 500 000kr i inntekt. Med den inntekten burde en jo fått ett lån på i alle fall 2 mill i løpet av 2017, 2018, 2019, og 2,5 mill i 2020 eller 2021. Eller 5x inntekt hele veien. Det hvis en ikke regner med at en skal tåle en 5% renteøkning. Dette kan en jo ekskludere ved å velge fastrente? Synes det er rart om en av alle bankene ikke ville gi ett lån høyere enn litt over 3x inntekten, spesielt hvis en ikke har noen barn i alle fall. Spørsmålet er da om de fikk noen forklaring på at de fikk så lite i lån?

Hadde «normale» banker gitt lån til oss så hadde vi selvsagt tatt det. Med en gang en huker av for at en har ett barn der så blir lånet begrenset så mye at en dessverre ikke får mulighet å kjøpe noe. Bil er også noe herk. Sist jeg huket av for bil mener jeg lånet ble begrenset med 1/2 mill.

Er en riktig «heldig» her da så har en både barn og bil, samtidig at det skal regnes på å tåle en 5% renteøkning
Vis hele sitatet...
Nå skriver jo ikke vedkommende med 500k noe som helst annet om situasjonen enn 1,6mill lån.
5x inkluderer all gjeld ikke bare boliglån og skal ta høyde for renteøkning. Får du mindre lån pga bil så skal det være billån, mange har flere hundre tusen i studielån. En famile/par kan fort ha en mill i diverse gjeld. Det er på grunn av renteøkningen og den generelle økoniske situasjonen at det nå vært foreslått å senke boliglånsforskriften på 5x til 4,5x.
Min erfaring er at bankene forholder seg til dette hvis alt er på stell. Får man ikke 5x må man se på hvorfor i hvert enkelt tilfelle.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå skriver jo ikke vedkommende med 500k noe som helst annet om situasjonen enn 1,6mill lån.
5x inkluderer all gjeld ikke bare boliglån og skal ta høyde for renteøkning. Får du mindre lån pga bil så skal det være billån, mange har flere hundre tusen i studielån. En famile/par kan fort ha en mill i diverse gjeld. Det er på grunn av renteøkningen og den generelle økoniske situasjonen at det nå vært foreslått å senke boliglånsforskriften på 5x til 4,5x.
Min erfaring er at bankene forholder seg til dette hvis alt er på stell. Får man ikke 5x må man se på hvorfor i hvert enkelt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Ja, sant det. Men det er lett å bare slenge ut det ene som gjør det så urettferdig som overhodet mulig, og skjule resten, eller la vær å nevne det. Alt ettersom hvordan en ser det. Hvis en ser på innlegget i sin helhet; hvorfor skal han vurdere ung ufør når inntekten da halveres? Ikke noe personlig ment men jeg kan jo på en måte forstå at den det gjelder ikke fikk høyere lån da hvis det er på samme måte en legger frem økonomien til banken.
Trådstarter
Sitat av Lassis23 Vis innlegg
Herlig lesing. Fint å se at samfunnet "virker" ved at noen som har vært nede kommer seg på beina igjen.

Takk for at du deler ts!
Vis hele sitatet...
Bra det kommer til nytte for noen