Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  105 54265
Sitat av gymgutt Vis innlegg
ok... vi har snakket sammen. og ingen av oss har selvmords tanker ... så da blir det vell en rpg da.
men en vanelig rpg får du vell ikke rekyl ?
men hvis den er nedi et tett rør så blir det rekyl ?
Vis hele sitatet...
Kort sagt kan det forklares med at kreftene fra rakettmotoren ikke virker på selve utskytningsrøret når det ikke er tett, men heller på luften. Newtons tredje lov i praksis. Dette fører igjen til at ingen av utskytningskreftene er påvirker noe som du fysisk er i kontakt med, og du slipper rekyl.
jeg vet hvordan de funker... og hvordan jeg kan lage de... men jeg ahr ikke skutt med en så jeg vet ikke om hvor mye rekyl man får.. i teorien får men vell ikke noe rekyl.. men i teorien kan ikke homlen fly heller....og det gjør den.
Du får ingen rekyl av en rpg, det sier fush og raketten er borte.
Har skutt med tilsvarende selv.

Men husk å ha det åpent bak. Bakblåsten er ikke noe spesielt koselig.
Sist endret av Tsunami; 4. januar 2009 kl. 01:10.
se på filmer på youtube eller noe da, så ser du hvor mye rekyl de i militære gir, tror ikke det er mye
ok...selve luncheren blir 90mm og raket "skalle" blit 75mm
vi kommer til å lage rcandy for raketene. noen som hvet hvor lang raket burde være. og hvor lang motoren burde være.
hvor mye rcandy får man stappet in i en 33cm lang 75mm pvc rør ?
Sitat av gymgutt Vis innlegg
ok... vi har snakket sammen. og ingen av oss har selvmords tanker ... så da blir det vell en rpg da.
men en vanelig rpg får du vell ikke rekyl ?
men hvis den er nedi et tett rør så blir det rekyl ?
Vis hele sitatet...
Kan tenke meg at den fysiske loven som macgyver (-) i en episode kaller på engelsk "action is reaction"
eller sånn som jeg tror de kan kallest på norsk aksjon = reaksjon,
de vil bety den samme kraften som vil sende en ting framover vil virke med samme kraft bakover,
er hverfall kanske sikker på at de vil virke sånn.

Sitat av gymgutt Vis innlegg
ok...selve luncheren blir 90mm og raket "skalle" blit 75mm
vi kommer til å lage rcandy for raketene. noen som hvet hvor lang raket burde være. og hvor lang motoren burde være.
hvor mye rcandy får man stappet in i en 33cm lang 75mm pvc rør ?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk ca 180-200g Rc-candy inni et rør som er 20cm langt og 35mm i diameter ,
Er ikke helt sikker men vil anslå at du får 350 -400g inni den.
Sist endret av Bowman; 4. januar 2009 kl. 01:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hvordan burde disigne være for at den skal brenne opp FORT men avg all energien veldig fort. og fly JÆVELIG for fra begynnelsen. oh hvor mye payload kan man ha på den tror du ?
Sitat av gymgutt Vis innlegg
hvordan burde disigne være for at den skal brenne opp FORT men avg all energien veldig fort. og fly JÆVELIG for fra begynnelsen. oh hvor mye payload kan man ha på den tror du ?
Vis hele sitatet...
De er veldig mye krefter i en sånn motor , men de kommer litt an på dysa i den og hvor raskt den vil forskyve gassene,
Du kan nok ha en good del pay load , men du bør gjøre mangen tester før du prøver på dette.
og har du Rc candy motor så kan Røren være åpen i begge ender
men men jeg er litt ute av rocket sciencen for tiden pga at jeg driver å lager en He kanon
bestill en nødrakett og bruk rakettmotoren fra den... flyr 300 meter og koster 99kr... gjør jobben mye lettere for deg
noen sider og anbefale fornødrakketmotorer ?
kansje vi kjøper en for å lære.. men
vi vill også lage selv og bli flinkere ...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av gymgutt Vis innlegg
hvordan burde disigne være for at den skal brenne opp FORT men avg all energien veldig fort. og fly JÆVELIG for fra begynnelsen. oh hvor mye payload kan man ha på den tror du ?
Vis hele sitatet...
Rekrystalisert BP primet Stjærne kjærne
tror heller jeg vil lage en rcandy raket. de du sa forstod jeg ikke så.. litt avansert kansje ? tror jeg begynner på basic jeg.=)

hvor stor dyse burde en 33cm *75mm i diamater sylinder fylt med r candy ?
eller bruker man ikke dyser på rcandy raketter... har hør forskjellig...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Veldig lite avansert.
Rekrystalisert KNSU...
Stjærne formet kjærne.
Primet med BP.
må legg meg nå..men kan du forklare hvofor det er bedre en vanelig rcandy? og bruker man dyser når man lager rcandy raketter ? og hvor stor payload kan jeg ha på 350g med rcandy ? tror det er så mye jeg får plass til
takker og god natt
da er kno3 en i boks.
har melis og sirup fra før av.. så de blir det rcandy.
får pvc rørene mine om 2-3 dager ... gleder meg!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Denne siden hører med:

http://www.jamesyawn.com/


Anyways, det Up mener er faktisk utrolig enkel og simpel logikk!
En stjerneformet kjerne gir større overflate enn en rund en. Rcandy brenner sakte, og for å tenne alle overflater i kjernen på en gang, bruker vi BP fordi det brenner i et poff!
Dyse må du ha skal den prestere noe ja! Og hvor mye 350g løfter, avhenger sterkt av kvaliteten på motoren din, og hva du selv satser på (tid eller kraft).
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Denne siden hører med:

http://www.jamesyawn.com/


Anyways, det Up mener er faktisk utrolig enkel og simpel logikk!
En stjerneformet kjerne gir større overflate enn en rund en. Rcandy brenner sakte, og for å tenne alle overflater i kjernen på en gang, bruker vi BP fordi det brenner i et poff!
Dyse må du ha skal den prestere noe ja! Og hvor mye 350g løfter, avhenger sterkt av kvaliteten på motoren din, og hva du selv satser på (tid eller kraft).
Vis hele sitatet...
slenger med på jeg og, hvis du skal lage rcandy, er jimmys oppskrifter uvurdelige
har selv prøvd oppsriftene hans som bruker enten ovs, stekepanne eller microbølgeovn, og de slår smeltet KNSU på egentlig alle felt. Hvis du kjører med vanlig sirup(lys eller mørk) så kan det være at du må tilsette litt ekstra vann, og det blir ikke like kraftig. Det han bruker, Karo Corn Syrup, er absolutt best, men tror du kan få overkommelige resultater uten også

vil nevne at selv om det er stjerneformet kjerne som gir best brenneprofil, så er det nok ikke det lureste å starte med. for det første så er det ganske vanskelig å få enten støpt eller sagd til denne kjerneformen i rcandy(blir litt for lett klissete ). ville kanskje prøvd meg på batesgrain konfigurasjon. Batesgrains lages av flere mindre brennstoffenheter (grains) som er rundt 1,6 ganger lengre enn diameteren på grainet. disse kan så settes i rekker, og det eneste som stopper deg er hvor mye casingen( i ditt tilfelle PVC-røret ditt) tåler i trykk. et par statiske tester burde vise dette. det som skiller batesgrains fra vanlige coreburners er at de ikke bare brenner i kjernen, men også på de to flate sidene av grainene. dette gjør at du får en flatere brenneprofil, som holder seg på ett ganske jevnt nivå gjennom hele brennetiden. på vanlige coreburners er brenneprofilen ut som en eksponentiallikning( det blir mer og mer kraft, men også høyere og høyere trykk).

Huff, nå babler jeg mye her, men sjekk disse sidene til jimmy for mer info om batesgrains:
http://www.jamesyawn.com/modelrocket...ain/index.html (de er kansje små men det er samme prinsipp sjekk det han slriver nederst, han klarer å beskrive fordelene til det mye bedre enn jeg klarer)
http://www.jamesyawn.com/NCE/index.html (viser en hel formeprosess til en motor som ikke har så ulik størrelse som den du ønsker å lage virker det som. ca 2/3 ned kutter han opp grainet i flere deler)

PS: dette høres kansje uoverkommelig vanskelig ut, men hvis du kun leser litt på det, og kjører noen tester, så tror jeg du kan få til noe som er ganske bra
ok skal bruke denne oppskriften.
jeg har planer om å lage sånn dings til å lage rakket motorer med. til å pakke kattensenden til en riktig size mussel. for å lage kattesend dingsen, vis du skjønner.
og jeg vil ha rakketer som brenner fort. med mye kraft. sånn at de brenner i 5 sek eller noe. og den må kunne ha en payload på.....duno... nokk til å SENERE kunne ha exsplosiver nokk til å lage en "flamme ball".
vi skal ikke ha med exsplosiver før om LENGE. men vil at rakketen skal bare vare i 5+ sekunder. hvor lang kommer den da i meter vis man har en liten bue på utskytnings bannen?

håper dere forstår
tenkte å lage en rakettmotor med 70% KNO3 - 30% Sukrose/sukker
Men er det vanelig fremgangsmåte som med røykbombe? smelte, blande og helle i formen?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du skal vite det gymgutt, at 5 sekunder er veldig lenge for en slik rakett og brenne.
Værtfall viss du også vil ha høyest mulig trykk.
ok... men hvor fort går de ca, i km/t ?

hvor langt ville det være mulig og få den til å gå ?
Kommer helt an på hvor bra motoren blir, dysa, drivstoffet, rakettens aerodynamikk... Praktisk talt alt.
selve sylinderen er 75mm med en vanelig pvc ende.
den er fylt med rcandy.
og er 33cm lang ? duno er det passe lengde ?
og dysen er så stor som den bør være.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hmm jeg tenkte litt på brennoverflate.
Er det en ide at når man fyller motoren med KNSU, så tar man før det stivner helt, og tar en metall plate nesten like bred som ID på røret, og et par milimeter tykk, og presser den gjennom røret med KNSU 2 ganger så man får ett + tegn liksom, og lar det stivne slik og så borrer man hullet i midten?

Veldig enkel måte høres det værtfall ut som.
Det aller beste er å ha en 11kantet stjærne!
Det som brukes i romraketter isåfall, så kan vel ikke være så mange andre måter som er bedre
blir vell ikke SÅ vanslkig og lage en sånn på sløyden ?
vært et forsjok. bilder kommer på fredag. det er da jeg ahr sløyd..
=)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av myrdan11 Vis innlegg
Det aller beste er å ha en 11kantet stjærne!
Det som brukes i romraketter isåfall, så kan vel ikke være så mange andre måter som er bedre
Vis hele sitatet...
11 kanta funker nokk bra ja... Hmm kansje en 14 kanta stjærne funker bedre?
Hehe! (sier ikke at det gjør det doh)
Tror ikke NASA spekulerer i om det er 14 eller 11 kanter, og de lager dem hvertfall ikke på sløyden.

Bruk en bra dyse i tillegg, da blir det mer trøkk.
hva er en "bra" dyse ?jeg tenkte sånn som er formet som en trakt oppned.
det holder nok med å bare borre hull igjennom, men seff, må jo være bedre med traktformet!
jeg henter pvc rørene senere i dag.

kan noen si meg hvor lang motoren burdse være når den er 75mm i ytterdiameter ?
vil at den skal fly litt lang men ikke for langs =P

nå har jeg 3meter med luncher tube
og 3 meter med rakket tube
den har en innerdiameter på 6,7cm.
hvor lange burde rakketene våre være ?

ok har noen fine nosecombs nå.
så hvor lang må rakketen være for å kunne skyte 300m ?
er det urealistisk ?
Sist endret av gymgutt; 8. januar 2009 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
75 mm i ytterdiameter? Du lager ikke en rakett... Du lager en missil!
Hvor lang den må være for 300 meter vet ikke jeg, men jeg vet du får den langt over 300 meter viss du gjør mattematikken riktig... LANGT!
lol, håndhold missile luncher FETT
ja hvis vi har en stor øll boks fylt med r candy inni ytter skjelle. hvor lang burde hele rakketen være ? en økboks er ca 15-18cm i lengde og passer perfekt inni 75mm pvc rør.

og ca hvor mye payload kan en ølboks fylt med rcandy løfte ? ca 500g ? uten problemer ?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du skal bruke ølbokser for å midlertidig oppbevare KNSU før du putter den i PVC rør, right? Men den må ha kjerne i brennstoffet skal du klare å få den i lufta. Hvor stor overflate kjernen har, styrken på PVC røret og diameter på dysa vil påvirke løfteevnen. Altså UMULIG å si hva den klarer å løfte når du kun sier en ølboks KNSU!
Trådstarter
ok... vi skal ha en ølboks med dyse etc inni pvcen så "rakketen" kan være lengere en 20cm. for jeg regnet ut at for å lage 50cm*7,5cm*3,14= ca 1,1 kg rcandy...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ølboksen kommer jo til å fordampe... Ikke svarte om dysa holder.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tror nokk han skal ha Dyse på selve PVC røret, og bruke ølboks som casing for støping av fuel
KNSu brenner ved rundt 1450 grader, så vet ikke hvor lenge PVC-røret holder heller..
Ølboksen er long før raketten er ute av røret omtrent.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så det funker ikke og lage raketter med PVC?
Må sende en mail til Richard Nakka nå...

En ting er sikkert... Det funker ikke og lage rakett med en ølboks, men man kan støpe drivstoff i det og stappe drivstoffet i casinger.
Trådstarter
er det ikke sånn at rcandy ikke trenger ene "plugg" ?
og vil ikke pvcen
smelte da ?
har noen felt flasker som jeg kan lage omm til dyse etc.. vil sånne som serut som termoser funke ?
hvordan ville DU gjort det ?
hvor stor burde dysen være ? er 1/5 av lengden bra ? leste det et sted..
hvordan skal formen til syden være ?

mente " ende plugg" ikke eneplugg

mente dysen ikke syden .
Sist endret av gymgutt; 10. januar 2009 kl. 13:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Viss du mener hvordan JEG ville gjort det, så ville jeg gjort det som Nakka gjør det!
Iogmed jeg ikke har bygget raketter, så prøver heller noe som er prøvd før, så jeg stoler på nakka.

Og brukt sånn varmemotstandsdyktig paste om jeg vil beskytte PVC'en
Husker ikke varenavnet på det.
Sist endret av Up; 10. januar 2009 kl. 14:05.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Da misforsto jeg.

Up: litiumfett?
Trådstarter
selve luncheren er ferdig nå. bare rakketen igjen.
og den har lukket bak ende som en mortar.
Jeg hadde satt pris på å få se noen bilder, samt hørt litt om hvordan den er bygget.
Er det mulig å få tilgang på denne informasjonen?
Sist endret av Knask; 11. januar 2009 kl. 00:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
ja det er det.. vent 1 time skal ta noen bilder.

fant ut at jeg ikke har kamera her. kan skaff i morgen.,,,
Sist endret av gymgutt; 11. januar 2009 kl. 00:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvor ble det av bildene da? har vel gått en god del lengre tid en en time nå :P
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Molykun Vis innlegg
Vel, husk at du/dere IKKE står bak den. Da går det som det gjør her http://www.youtube.com/watch?v=6bzv_5npN9k (Man ser ikke stikkflammene på dette klippet though)
Jeg ville så absolutt IKKE anbefalt å tette igjen bakdelen bare fordi det er kult med litt ekstra rekyl.
"Rocketlauncher" kan også være så mangt (Alt fra M203/GP-25 etc til RPG-7 osv.).

Noe slik du tenker på: http://hackedgadgets.com/2006/07/16/...cket-launcher/ ?
Som du ser så er IKKE bakenden tett....
Vis hele sitatet...
problemet med den videoen der er at det er en rpg. der var det ikke granatens rakett motor som smalt fyren bakover-det var kruttladningen som skyter ut raketten likt ei kule i ei rifle. en vanlig rakett alene i et rør vil nok ikke kunne gjøre så mye som i den videoen- men du får likevel greie brannsår om du står bak. Har en enkel video av en slik "bazooka"
Sist endret av Raufoss; 25. november 2010 kl. 19:26.
For minst rekyl og benest bane må du ikke ha tett bunn ;D
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
For minst rekyl og benest bane må du ikke ha tett bunn ;D
Vis hele sitatet...
Husk at det snart er ett år siden noen postet i denne tråden.
Enten har fyren lagt prosjektet på is eller så har han tatt livet av seg selv med raketten sin.