Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 754
Hei! Noe har skjedd i løpet av helga. Plutselig sluttet alle NAT-reglene på min Mikrotik router å fungere.

Etter mye feilsøk på selve brannmurreglene oppdaget jeg plutselig at routeren min får en privat IP (Type 192.168.1.40) fra hjemmesentralen som ISP har levert, i stedet for en public. Dette er en Zyxel EX5401.

Da høres det jo ut som bridge mode er avslått. Gikk inn på telia.no og så på nettverksinnstillingene, og der står bridge vitterlig som påslått. Har forsøkt å slå av/på, samt factory reset av hjemmesentralen. Uansett hva jeg gjør får jeg bare en intern IP.

Har forresten forsøkt å plugge min egen maskin direkte inn i hjemmesentralen også, og får samme problem. Ser at jeg klarer verken å nå hjemmesentralen på http, telnet eller ssh.

Noen som har noen smarte triks på lur?

Løst. Lyktes med å koble SFP-modulen direkte inn i mikrotik-routeren og kvittet meg med hjemmesentralen. VLAN var 202 i tilfelle noen skulle snuble borti dette problemet en gang i fremtiden.
Sist endret av Oslash; 4. desember 2022 kl. 01:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kunne satt opp DMZ, evt. prøvd å endre noen tilfeldige innstillinger frem og tilbake for å fremprovosere en refresh av konfigen som ville bli pushet. Men nice
DMZ hadde nok ikke løst problemet. Hadde fremdeles endt opp med dobbel NAT. Forsøkte også å endre på innstillingene på telia.no, men det så ikke ut til å ha noen effekt.

Anyway, løsningen endte opp med å bli bedre enn konfigurasjonen var i utgangspunktet. En dings mindre å passe på