Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 885
Hei!

Jeg trenger en ny ruter, og vurderer en TP-Link Deco X75. Vanligvis brukes denne, slik jeg forstår, til å bygge et større mesh-nettverk i et hus. Leiligheten jeg bor i er medium stor, så jeg har egentlig ikke behov for flere enheter. Jeg synes bare at de aller fleste rutere er store og stygge, i motsetning til denne som er clean og fin.

Er dette en router som egner seg godt frittstående, eller er det tullete å kjøpe den?

Linje i leiligheten er 500/500.
Sist endret av Ardluh; 15. november 2022 kl. 18:26.
Anbefalet et skikkelig accesspunkt heller.
Disse har montert en drøss av hos private og bedrifter. Dønn stabile

https://www.komplett.no/product/1206...ro-aksesspunkt
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Anbefalet et skikkelig accesspunkt heller.
Disse har montert en drøss av hos private og bedrifter. Dønn stabile

https://www.komplett.no/product/1206...ro-aksesspunkt
Vis hele sitatet...
Fin den men det er et aksesspunkt. TS spør etter ruter.

2k for en ruter er drøyt.
Sist endret av Dough; 15. november 2022 kl. 22:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Fin den men det er et aksesspunkt. TS spør etter ruter.
Vis hele sitatet...
Siden det er en 500/500 linje han har så regner jeg det er snakk om fiber.
I et privathjem så får man en hjemmesentral med innebygd switch og wifi. Siden han spør etter router så konkluderte jeg at han ville ha bedre wifi. Pleier å være det folk ønsker når de spør etter router.
Ergo så anbefalte jet et akcesspunkt da det vil være bedre og mer stabilt i de fleste tilfeller
Enormt mange privatkunder med fiber har en ONT uten verken lag3 routing eller wifi (men noen har coax ut selv om boligen kun har ftth), og så en router med integrert switch og wifi koblet til denne ONT.. Når trådstarter da spør etter en router så er det kanskje en fordel å gi han nettopp anbefalinger som følger hva han spør etter, og ikke et overpriset aksesspunkt ment for bedrifter og alt det medfører av svada-funksjoner som PayPal-betaling for hotspot-tilgang etc.. Spesielt med tanke på at trådstarter sitt "behov" tydeligvis er utseende på CPE'n..
Dere har langt mer peiling på internett og fiber enn meg. For å oppklare litt har vi lynet som leverandør, og da får vi internett rett ut av veggen (en Ethernet kabel) uten behov for noe modem. Hva slags type dette er vet jeg ikke. Foreløpig har vi en skikkelig dårlig og gammel ruter som tidligere eier la igjen (vi har nettopp flyttet inn).

Mitt hovedspørsmål er om ruteren jeg lenket til vil fungere godt som eneste enhet i nettverket. For slikt jeg har forstått de typene, er de egentlig lagd for å kobles i serier, men siden vår leilighet ikke er så stor er det nok ikke nødvendig med mer enn en. Riktignok kan det være et pluss å ha muligheten i tilfelle et rom får svak dekning.

I utgangspunktet ønsker vi bare en ruter som kan utnytte linja, samtidig som at den er relativt liten og nett. Den skal henges høyt på veggen. Jeg ble litt skuffet da jeg sjekket utvalget. Enten er det mesh enheter, eller så er det store, klumpete gamer rutere.
Sist endret av Ardluh; 16. november 2022 kl. 08:35.
Kort innpå. Du skal definitivt ha ruter og dine betraktninger om tilgjengelige produkter virker fornuftige.
Selv om mange leverer mesh enheter i dag som eneste produkt i dag så er veldig mange av dei med innebygget router, så første boksen står automatisk som router og så kan en kjøpe flere om en vil utvide.

Selv tenkte jeg å prøve meg på eero 6 enhetene siden dei jeg kjenner som har det på test er i hvertfall veldig fornøyde med det. Og en får dei i 1 pakke så trenger en ikke mer så kjøper en ikke noe mer.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Siden det er en 500/500 linje han har så regner jeg det er snakk om fiber.
I et privathjem så får man en hjemmesentral med innebygd switch og wifi. Siden han spør etter router så konkluderte jeg at han ville ha bedre wifi. Pleier å være det folk ønsker når de spør etter router.
Ergo så anbefalte jet et akcesspunkt da det vil være bedre og mer stabilt i de fleste tilfeller
Vis hele sitatet...
Jepp og som router er de sentralene elendig.

Jeg satt opp (mtp videre oppgradering av nas) Unifi system. Dream machine pro
Sammen med 48 punkt switch, smart hjem på eget vlan. Med brannmur aktivert. Tid til annen så dukker det opp veldig ukjente ip adresser når enhetene bare er slått på, ingen streaming nedlasting eller noe står på.


Putta i et skap og låst. God Varmekilde er det også haha