Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 907
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Jeg lastet ned Firefox fra original siden selvfølgelig. Men McAfee antivirus ble installert sammen med det? Merket det når jeg fikk en pop up av den, scannet med Virustotal, ingen virus. Slettet McAfee antivirus, men nå har jeg filer som "Ikke bekreftet 6236626362" som jeg har scannet med virustotal og bit defender, og gjett hva? "Torjan", "Malware", "suspicious".



Men disse filene går ikke an å slette, for da kommer enda en feil melding, "Kan ikke slette "ikke bekreftet"".


Har ikke installert noe fra noen jeg ikke stoler på, så hvordan kan dette ha hendt?
Kan dette være filer som er forsøkt nedlastet i nettleser e.l som ikke har blitt fullført?
Jeg laget akkurat en ny tråd om McAfee antivirus her inne på freak.no som du sikkert vil lese.

https://freak.no/forum/showthread.php?t=333774
Et tips er å bruke revo når du avinstallerer.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"Ikke bekreftet" høres ut som placeholder-navn for nedlastninger, så ikke nødvendigvis ugler i mosen hvis du driver og laster ned ting. Uten å se selve resultatene er det vanskelig å si, men falske positiver fra antivirus er jo ikke uhørt, det heller. Hvis du lastet ned Firefox fra det du er sikker på er originalsiden, er det lite sannsynlig at det er malware i den. (Utover McAfee... )

At du ikke får slettet den kan være så enkelt som at noen fillåser har slått krøll på seg, det er en vanlig-ish Windows-ting. Hvis du vil være sikker, får du vel kjøre standardremsa med Safe Mode og en eller annen antivirus du stoler på. Ellers vil jeg tippe at du kommer langt med en restart.
Har ikke brukt win10, men på win7 så kan man starte opp i safe mode og kjøre kommandolinje og slette filen manuelt.
Mvh
Bruk Robocopy

Opprett 2 mapper på skrivebordet ditt:
Mappe 1: Tom
Mappe 2: tom2

Flytt filer du ønsker og slette i mappe 2, det kommandoen gjør er og speile mappe 1 sitt innhold.

Kjør så følgende kommando via CMD som administrator
Engelsk: Robocopy CUsers\DITTBRUKERNAVNHER\Desktop\tom CUsers\DITTBRUKERNAVNHER\Desktop\tom2 /mir
Norsk: Robocopy Cbrukere\DITTBRUKERNAVNHER\skrivebord\tom Cbrukere\DITTBRUKERNAVNHER\skrivebord\tom2 /mir
Sist endret av TAketbrett; 13. oktober 2022 kl. 13:07. Grunn: Manglet info.