Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2140
Hei, eier en nettside som har tatt helt avgående. Har omtrent 500 nye brukere hver dag og sender ut rundt 200.000 eposter hver måned.

Disse epostene har kun 2 typer innhold og det er en «registrerings epost» med en engangskode og den andre er varsel om ny mottatt melding.

Bruker nå MailGun med dedikert IP for å være sikker på at epostene ikke havner i søppelposten og dette funker bra!

Men! MailGun koster meg 1.300kr pr mnd noe som jeg syns blir for dyrt.

Har dere tips til andre løsninger?
Bør serveren sende ut mailene eller bør jeg bruke andre «api» løsninger?
Sist endret av 4asd13; 2. oktober 2022 kl. 13:35.
Hvis du først ikke vil betale, og gå for hjemmesnekra løsning, så bør du se over denne for hva Gmail i 2022 krever av diverse sikkerhetsfunksjoner for å ikke ende opp i SPAM-filter: https://gist.github.com/ashegoulding...f84fc985ca8de8 (og hvis du ikke gir opp etter å ha satt deg inn i alt dette, lykke til! /s )
Har aldri sagt jeg ikke vil betale noe. Det har jeg ikke nevnt en eneste gang. Jeg spør om hvilken andre løsninger som finnes der ute.
Er godt kjent hva som kreves for å ikke havne i spam filteret så det er ikke problemet her. Men heller hvilken løsninger er det mest normalt å bruke til så store mengder eposter?
Regner med det finnes smarte løsninger som ikke koster over en tusen lapp i måneden.

Er det beste feks og sette opp en egen «mail server» og sende ut mail fra denne? Og hvilken løsninger er raskest og mest stabil mot php? Tar jeg et google søk kommer det frem flere tusen forskjellige løsninger.

Så nei.. gir ikke opp.. er ikke slik at jeg bare gir opp og legger ned hele prosjektet fordi noe er utfordrende. Selve siden genererer en del inntekt så er ingen problem å betale både en to eller 5 tusen for at epost skal funke. Men som i alle andre bedrifter så passer man alltid på økonomien og ser etter mer effektive og billigere løsninger som i resten av samfunnet.
Sjekk ut Amazon SES kanskje.
Evt mailchimp.
Et annet protip er å ikke ta ting så personlig når du spør om råd og får svar
Sist endret av Lassis23; 2. oktober 2022 kl. 14:57.
Sitat av Lassis23 Vis innlegg
Sjekk ut Amazon SES kanskje.
Evt mailchimp.
Vis hele sitatet...
Supert! Sjekker ut SES

Sitat av Lassis23 Vis innlegg
Et annet protip er å ikke ta ting så personlig når du spør om råd og får svar
Vis hele sitatet...
Ja det kan du si Handler vel litt om unødvendige svar, som jeg føler der bare blir mer og mer av her på forumet. Tror det er lenge siden jeg har lest en post som ikke har flere luringer som alltid skal få frem det negative. Men ja, ditt protip er notert!
Jeg har hørt folk med 20 års erfaring med mailhosting som har gitt opp fordi det er så vanskelig å sikre seg mot at de store leverandørene markerer deg som spam. Jeg ville definitivt aldri i verden vurdert å gjøre det selv med mindre jeg hadde en erfaren epost-drifter på laget.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Jeg har hørt folk med 20 års erfaring med mailhosting som har gitt opp fordi det er så vanskelig å sikre seg mot at de store leverandørene markerer deg som spam. Jeg ville definitivt aldri i verden vurdert å gjøre det selv med mindre jeg hadde en erfaren epost-drifter på laget.
Vis hele sitatet...
Dette er min erfaring også. Selv med en erfaren epost-drifter på laget er det vanskelig og det har vært sånn lenge. Med SendGrid, dedikert IP og alt gjort etter boka, klarte vi til slutt å komme opp på ganske bra leveringspresisjon, men det var etter måneder med fintuning av løsningen.

Synes egentlig 1300/mnd høres ut som en ganske fair pris med dette volumet. Med 200k+ brukere har vel TS forhåpentligvis noe inntekter her også?
Liten oppdatering:
Amazon SES funket utrolig bra og kostet en brøkdel av prisen.
Takk for hint! ��
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av 4asd13 Vis innlegg
Liten oppdatering:
Amazon SES funket utrolig bra og kostet en brøkdel av prisen.
Takk for hint! ��
Vis hele sitatet...
Amazon er veldig klare på hva de forventer av deg når du massesender e-post. (Oppsummert: Minst mulig tull.) Så jeg håper du har implementert en brukervennlig løsning for å stoppe e-post også, hvis en bruker ønsker det.
Sitat av grumf Vis innlegg
Amazon er veldig klare på hva de forventer av deg når du massesender e-post. (Oppsummert: Minst mulig tull.) Så jeg håper du har implementert en brukervennlig løsning for å stoppe e-post også, hvis en bruker ønsker det.
Vis hele sitatet...
"Disse epostene har kun 2 typer innhold og det er en «registrerings epost» med en engangskode og den andre er varsel om ny mottatt melding."
Sitat av raze Vis innlegg
"den andre er varsel om ny mottatt melding."
Vis hele sitatet...
Dette er frivillig? Brukeren kan huke av i en boks (eventuelt fjerne) for å styre utsending?