Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1821
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Hei jeg kan starte med og fortelle litt om meg. Jeg er nå på et kollektivt rusbehandling jeg har vært her snart et år. Jeg har jobbet mye med meg selv og jeg har startet på skolen igjen for og gjøre ferdig utdanningen min.

Jeg har helt siden jeg var et barn hatt problemer med og få sove, og etter at jeg har ruset meg på amfetamin i 4 år så har søvnen blitt mye verre.

Jeg har prøvd ut diverse medikamenter som antihistaminer og Seroquel antideppresiva og antipsykotika med veldig dårlig funk vs bivirkning. Jeg snakket med legen om at jeg ikke var så ivrig på å få disse utskrevet mere og at jeg vil ha Zoplicone/Imovane. Jeg fikk Zoplicone som jeg skulle gå på til Jul sirka, med pauser i helgene så vi sanker nede avhengighetsprossesen. Men nå har det begynt å komme litt ekle bivirkninger på Zopliconen og de er at jeg får sikkelig angst over at jeg kjenner på nesten psykosesymptoner da jeg tar disse. Jeg føler meg også ganske nedstemt/deppa og det holder meg våken. Da jeg drar på skolen kjenner jeg plutselig mye mere angst enn hva jeg aldri har gjort før og føler nesten ut som at jeg ikke får puste og vondt i hjerte/brystet.

Jeg vurderer nå og høre med legen om jeg kan få bytte over til Vival/Valium for og lindre symptomer på angst og søvnløshet. Altså at jeg tar valium på kvelden for og sove og før jeg skal på skole.

Tror dere at det er realistisk at jeg kan få det med min bakgrunn som rusavhengig?, hun er veldig opptatt at hun ikke vil starte et nytt problem for meg det er derfor hun har hatt pauser innimellom med zopliconen så vi senker nede avhengighetsprossesn.

Rusbehandlinga mi har hjulpet med med og få henne til og skrive ut imovanen fordi jeg er i en veldig sårbarsituasjon og må få sovet for og fullføre denne skolegangen og det er veldig viktig for meg og komme meg på skolen denne gangen.
Sist endret av Drsskkr; 6. september 2022 kl. 23:29. Grunn: Måtte legge inne noe jeg glemte og nevne
Jeg får både vival og imovane og har vært lagt inn på for rusbehandling så det kommer helt an på legen din. Jeg har merka en kjip bivirkning med zopiclone som kan nesten virke som psykosesymtomper men da har jeg "levd litt hardt" i tillegg. Går ofte over etter en liten pause.
Jeg hadde kanskje hørt om sobril i stedet for valium men det er meg. Jeg bruker ikke vival ofte, men om jeg tar 5mg en kveld så svetter jeg neste natt om jeg ikke tar enda en, så derfor kunne jeg tenkt meg sobril neste gang pga halveringstid. Ikke vært plaga med at vival henger i dagen derpå men har merka det noen ganger i det siste.

Virker som om det er endel delte meninger om avhengighet og imovane. Noen leger mener det ikke er et problem pga halveringstiden osv. Problemet er når folk bruker det for rus. Imovane bruker jeg så si daglig, å gjort det i nesten 2 år nå tror jeg. Men har også perioder der jeg ikke bruker.
Sist endret av NokErNok; 6. september 2022 kl. 23:41.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Jeg må si at målet mitt er og bli nykter og jeg har opplevd og blitt motarbeida ganske lenge av helsevesnet fordi de mistenker jo alltid da noen spør om B preperater så tenker de at det er for og ruse seg på, i min situasjon så har jeg langt ifra tenkt og ruse meg på det, jeg føler det hjelper meg men at de må skjønne det er jo en ting.

Men ja jeg tenkte på og høre om og bytte ut imovanen fordi den gir meg noia over å havne i psykose igjen og jeg har fått værre angst av den. da tenker jeg at jeg kun bruker vival for og sove og for og dempe angstsymptomene. Jeg er bare redd for og spørre fordi jeg vil ikke bli mistenkt for og prøve å lure meg til resept for og ruse meg.

Jeg er snart ferdig med behandlingen min og jeg har kommet så godt i gang med ting og det er ved hjelp av medisiner som jeg får og det er aduvanz 3 ganger daglig 50 om morgenen 30mg kl 12 ca og 20 mg på ettermiddagen, og medisiner for søvn selvfølgelig. Det er det jeg trenger for og komme meg på skole og jobb for og fungere, jeg er redd at vist de kutter ut dette til da jeg drar tilbake til hjemmet mitt fra behandlinga at jeg begynner og skaffe ting selv for og fungere som fort eskalerer til rusbruk.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En del av det å bli rehabilitert fra å være rusavhengig, kan være det å klare å stå opp,ha en full dag, og legge seg, uten medisiner eller medikamentell hjelp.
Slik du ikke greier per i dag.

Antageligvis ville å eksperimentere med aduvanz (mindre dose, tidlige på dagen) ha mye å si for opplevelsen av angst og innsovning

Du står på sterke medisiner og høye doser allerede, et regime som vil medføre et stort funksjonstap og en lang vei til å bli reelt clean og ikke stablet på beina av medisiner som skal gjøre alt for deg når man blir tilvant

Bruk medisiner til å komme deg gjennom et nåløye, ikke baser ditt liv på å måtte ha dem for å fungere, du fratar deg all mulighet til å faktisk bli selvstendig fra et liv basert på medikamenter og å skulle justere kjemisk all behov og problemer
Siden du sier du virkelig ønsker å bli rusfri så tar jeg meg friheten til å spørre et spørsmål som kanskje ikke treffer helt på det du spør om.

Har du forsøkt tiltak som å styrketrening og skjermavenning?

Jeg har selv brukt sovemedisiner fra lege i korte perioder rund eksamener, men må nok inrømme at disse søvnproblemene kunne vært løst med egne tiltak som trening og mindre skjermbruk på kveldene.
Har du prøvd ikke-medikamentelle alternativer? Eks se på disse videoene: https://nhi.no/psykisk-helse/kogniti...elvhjelpskurs/ Flere steder arrangerer man søvnkurs og, mye nyttig du bør prøve.

Noe jeg ser går igjen siden jeg jobber delvis i rusomsorgen selv er at mange med rusproblemer alltid er ute etter en kvikk-fiks for å regulere noe, gjerne i form av piller, operasjon etc. Jeg sier ikke at det gjelder deg, men jeg ville prøvd alle alternativer som faktisk kan løse søvnproblemene uten medisiner før du ber om mer. Medisinene fikser ingenting annet enn å maskere problemet, det blir som å ha på et plaster på et sår så det slutter å blø og ta litt paracet for smertene, mens du egentlig skulle hatt antibiotika for å bekjempe infeksjonen. Å bruke flere benzopreparater for å bedre søvn øker bl.a sløvhet og motvirker effekten av Aduvanz. Been there, done that! Etter at jeg kutta ut sovemedisiner selv kunne jeg og gå ned på dosen Aduvanz. Søvn er ikke perfekt, men jeg trener mye, spiser sunnere, er nøye med skjermtid etc og ting er mye bedre enn det var før. Prøv det, ikke gi opp!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En del av det å bli rehabilitert fra å være rusavhengig, kan være det å klare å stå opp,ha en full dag, og legge seg, uten medisiner eller medikamentell hjelp.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si at jeg er enig i at man må klare seg fullstendig uten sovemedisiner for å kunne bli definert som rehabilitert.

Jeg ville aldri skrevet ut noe som helst av A/B-preparater til en risikopasient som utgangspunkt, og det baserer jeg på min egen erfaring som rusavhengig. De eneste unntakene er selvfølgelig de pasientene som virkelig trenger det, sunn fornuft har vi jo!

Det at trådstarter har fått dette synes jeg er urovekkende, selv om både trådstarter og fastlege føler seg trygge nok på ordningen de har. Jeg vil på det sterkeste advare trådstarter mot å gå videre med tankene om å gå over til benzo.

Er du 120% sikker på at det ikke egentlig er ønsketenking du driver med?

Du er sikker?

Jeg tror deg ikke. Du bør absolutt ikke gjøre dette! Du bør også kutte ut Zopiclone / Zolpidem og kun gå på sånt som Seroquel. Ja, bivirkningene er kjipe, men du blir vant til dem og kan leve med dem.

Velmenende ord fra en som har vært der.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skrev kan, ikke må. Synd, du har nå skrevet et svar til noe ingen skrev.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg vil ikke si at jeg er enig i at man må klare seg fullstendig uten sovemedisiner for å kunne bli definert som rehabilitert.

Jeg ville aldri skrevet ut noe som helst av A/B-preparater til en risikopasient som utgangspunkt, og det baserer jeg på min egen erfaring som rusavhengig. De eneste unntakene er selvfølgelig de pasientene som virkelig trenger det, sunn fornuft har vi jo!

Det at trådstarter har fått dette synes jeg er urovekkende, selv om både trådstarter og fastlege føler seg trygge nok på ordningen de har. Jeg vil på det sterkeste advare trådstarter mot å gå videre med tankene om å gå over til benzo.

Er du 120% sikker på at det ikke egentlig er ønsketenking du driver med?

Du er sikker?

Jeg tror deg ikke. Du bør absolutt ikke gjøre dette! Du bør også kutte ut Zopiclone / Zolpidem og kun gå på sånt som Seroquel. Ja, bivirkningene er kjipe, men du blir vant til dem og kan leve med dem.

Velmenende ord fra en som har vært der.
Vis hele sitatet...
Det går fint an å bruke benzo selv om man har vært rusavhengig. TS får jo lisdeksamf på resept som er A-prep og er så si likt amfetamin som TS har vært avhengig av før. Om han klarer å håndtere medisin som i mine øyne er den største risikofaktoren burde benzo gå bra.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zimzimba Vis innlegg
Siden du sier du virkelig ønsker å bli rusfri så tar jeg meg friheten til å spørre et spørsmål som kanskje ikke treffer helt på det du spør om.

Har du forsøkt tiltak som å styrketrening og skjermavenning?

Jeg har selv brukt sovemedisiner fra lege i korte perioder rund eksamener, men må nok inrømme at disse søvnproblemene kunne vært løst med egne tiltak som trening og mindre skjermbruk på kveldene.
Vis hele sitatet...
Jeg har forsøkt noen ting jeg fikk råd av legen min, og det var Stimuluskontroll og notere nede i søvndagbok i en månede imens jeg trappet nede på quetapine. Dette funket relativt greit helt til jeg var ferdig med nedtrappingen og sluttet med quetapine. Jeg ba selv om hjelp til og kutte ut quetapine pga bivirkninger som gikk utover hverdagen min, foreksempel jeg begynte og kaldsvette og bli kvalm med engang den funka og jeg var på kanten til og besvime hver gang.

Og bruke skjermer eller annen elektronikk på natten har jeg sluttet med for en stund siden og det har ikke gjort en særlig stor forskjell fordi det var ikke det som er underliggende problemet.

Jeg trener veldig lite på treningssenter, jeg sitter ofte inne og jobber med ting selv og rydder osv. Men trener 2 ganger i uken på Skolen, styrketrening. Jeg er en dykker og jeg er en del ute på skytebane så jeg gjør ting om dagen hvertfall.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det går fint an å bruke benzo selv om man har vært rusavhengig. TS får jo lisdeksamf på resept som er A-prep og er så si likt amfetamin som TS har vært avhengig av før. Om han klarer å håndtere medisin som i mine øyne er den største risikofaktoren burde benzo gå bra.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne dele om at Benzo har ikke vært et legemiddel jeg har ruset meg på. Jeg har alltid hatt et skeptisk forhold til benzo fordi jeg har testa det for å ruse meg men det har gått dårlig. Jeg har heller brukt små doser ved behov da jeg har sluttet med opiater og andre ting for og dempe litt av det værste abstinensene. Jeg synes benzodiazepiner har hjulpet for meg i noen situasjoner. Men jeg vil jo helst ikke gå på noe medisiner men jeg fungerer ikke til dags dato uten. Jeg må fokusere på og komme meg ute av rusen og miljøet i en god stund til, og så jeg får grunnlegende ting på plass som utdanning før jeg prøver og klare meg uten
Sist endret av Drsskkr; 8. september 2022 kl. 18:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Jeg har forsøkt noen ting jeg fikk råd av legen min, og det var Stimuluskontroll og notere nede i søvndagbok i en månede imens jeg trappet nede på quetapine. Dette funket relativt greit helt til jeg var ferdig med nedtrappingen og sluttet med quetapine. Jeg ba selv om hjelp til og kutte ut quetapine pga bivirkninger som gikk utover hverdagen min, foreksempel jeg begynte og kaldsvette og bli kvalm med engang den funka og jeg var på kanten til og besvime hver gang.

Og bruke skjermer eller annen elektronikk på natten har jeg sluttet med for en stund siden og det har ikke gjort en særlig stor forskjell fordi det var ikke det som er underliggende problemet.

Jeg trener veldig lite på treningssenter, jeg sitter ofte inne og jobber med ting selv og rydder osv. Men trener 2 ganger i uken på Skolen, styrketrening. Jeg er en dykker og jeg er en del ute på skytebane så jeg gjør ting om dagen hvertfall.
Når man først får utskrevet benzo et par ganger er det rimelig enkelt å få det pånytt. Sender bare inn reseptfornyelse på nettet om det er krise, før møtte jeg alltid opp og forklarte problemet da jeg også var redd for å bli mistenkt for å "fiske" etter legemidler.



Jeg vil gjerne dele om at Benzo har ikke vært et legemiddel jeg har ruset meg på. Jeg har alltid hatt et skeptisk forhold til benzo fordi jeg har testa det for å ruse meg men det har gått dårlig. Jeg har heller brukt små doser ved behov da jeg har sluttet med opiater og andre ting for og dempe litt av det værste abstinensene. Jeg synes benzodiazepiner har hjulpet for meg i noen situasjoner. Men jeg vil jo helst ikke gå på noe medisiner men jeg fungerer ikke til dags dato uten. Jeg må fokusere på og komme meg ute av rusen og miljøet i en god stund til, og så jeg får grunnlegende ting på plass som utdanning før jeg prøver og klare meg uten
Vis hele sitatet...
Da tror jeg det bør gå greit. Jeg har rusa meg på alkohol og benzo men har ikke noe problem med å håndtere benzo, altså jeg ruser meg ikke på dem. Men det burde være lege som kommer med den anbefalinga og ikke vi pasienter som spør om spesifikke legemidler. jeg måtte igjennom en haug med medisiner før jeg fikk zopiclone iallfall.
Zopiclone er etter min erfaring rimelig trygt og kan ikke kjenne meg igjen i at man blir så jævla avhengig av det om brukt som foreskrevet av lege.
Sist endret av NokErNok; 8. september 2022 kl. 18:23.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Da tror jeg det bør gå greit. Jeg har rusa meg på alkohol og benzo men har ikke noe problem med å håndtere benzo, altså jeg ruser meg ikke på dem. Men det burde være lege som kommer med den anbefalinga og ikke vi pasienter som spør om spesifikke legemidler. jeg måtte igjennom en haug med medisiner før jeg fikk zopiclone iallfall.
Zopiclone er etter min erfaring rimelig trygt og kan ikke kjenne meg igjen i at man blir så jævla avhengig av det om brukt som foreskrevet av lege.
Vis hele sitatet...
Har vært igjennom veldig mange medisiner helt til legen innså til slutt at det kanskje er nødvendig med Zoplicone som medisin. Jeg ble fornøyd da jeg prøvde det først, fordi det har hjulpet veldig mye med og sove og jeg fikk bedre dagsform dagen etterpå og alt føltes så optimistisk helt til bivirkningene kom, de skremmer meg litt fordi jeg er bekymret for og havne i Psykose igjen etter jeg har klart meg en stund uten noe episoder.

Bivirkiningene jeg får da jeg tar de er at det strømmer inne med vonde følelser om min fortid, jeg ligger og grubler på ting som har skjedd og alt jeg har gjort før og klarer ikke og legge tankene bak meg. Jeg får også veldig mye angst om å gå på skole og jobb. Jeg har hatt et vanskelig og anstrengt forhold til skole hele livet, grunnet mobbing og vanskeligheten for meg og sitte på skolebenken. Men jeg kjenner egentelig ikke på dette lengere men da jeg tar medisinen får jeg de følelsene igjen og de henger igjen på dagene også.

Jeg opplever også milde hallusinasjoner, se for deg sånne youtube videoer som man skal stirre i midten av skjermen også er det masse ting som spinner rundt så ser man vekk fra skjermen så blir synet helt rart å fasinerende gulvet ser ut som bølger osv. Sånn skjer til meg da jeg tar denne medisinen. Da det er mørkt på rommet så begynner jeg og se skygger og menneskeformet figurer i rommet mitt. Lukker jeg øya føler jeg at noen setter seg i sengen. Dette skremmer meg litt så det holder meg også våken.

Jeg bruker fortsatt Zopliconen fordi jeg føler jeg må ha den for og sove, jeg prøver uten den i helgene fordi da har jeg ikke behov for og våkne tidlig men da sovner jeg gjerne i 6 tiden. Jeg er redd vist jeg nevner disse bivirkningene til legen så kutter hun ute denne medisinen og at jeg ikke får noe annet.
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Har vært igjennom veldig mange medisiner helt til legen innså til slutt at det kanskje er nødvendig med Zoplicone som medisin. Jeg ble fornøyd da jeg prøvde det først, fordi det har hjulpet veldig mye med og sove og jeg fikk bedre dagsform dagen etterpå og alt føltes så optimistisk helt til bivirkningene kom, de skremmer meg litt fordi jeg er bekymret for og havne i Psykose igjen etter jeg har klart meg en stund uten noe episoder.

Bivirkiningene jeg får da jeg tar de er at det strømmer inne med vonde følelser om min fortid, jeg ligger og grubler på ting som har skjedd og alt jeg har gjort før og klarer ikke og legge tankene bak meg. Jeg får også veldig mye angst om å gå på skole og jobb. Jeg har hatt et vanskelig og anstrengt forhold til skole hele livet, grunnet mobbing og vanskeligheten for meg og sitte på skolebenken. Men jeg kjenner egentelig ikke på dette lengere men da jeg tar medisinen får jeg de følelsene igjen og de henger igjen på dagene også.

Jeg opplever også milde hallusinasjoner, se for deg sånne youtube videoer som man skal stirre i midten av skjermen også er det masse ting som spinner rundt så ser man vekk fra skjermen så blir synet helt rart å fasinerende gulvet ser ut som bølger osv. Sånn skjer til meg da jeg tar denne medisinen. Da det er mørkt på rommet så begynner jeg og se skygger og menneskeformet figurer i rommet mitt. Lukker jeg øya føler jeg at noen setter seg i sengen. Dette skremmer meg litt så det holder meg også våken.

Jeg bruker fortsatt Zopliconen fordi jeg føler jeg må ha den for og sove, jeg prøver uten den i helgene fordi da har jeg ikke behov for og våkne tidlig men da sovner jeg gjerne i 6 tiden. Jeg er redd vist jeg nevner disse bivirkningene til legen så kutter hun ute denne medisinen og at jeg ikke får noe annet.
Vis hele sitatet...
Om du får enten vival eller sobril så kanskje bare holde seg til enten benzo eller sovetabletter? Når jeg bruker vival tar jeg ikke zopiclone, og zopiclone funker litt dårligere om jeg bruker vival en periode. Greit å blande minst mulig tenker jeg. Selv har jeg lyst til å spørre om sobril istedet for vival neste gang da jeg kjenner litt at den henger i dagen etterpå som er litt slitsomt, kjente null til det før.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
eksperimentere med aduvanz (mindre dose, tidlige på dagen) ha mye å si for opplevelsen av angst og innsovning

Du står på sterke medisiner og høye doser allerede, et regime som vil medføre et stort funksjonstap og en lang vei til å bli reelt clean og ikke stablet på beina av medisiner som skal gjøre alt for deg når man blir tilvant
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt mindre doser Aduvanz før i lange perioder, men jeg får et sikkelig tankekjør med engang den går ute av kroppen, og den slutter ikke helt til jeg har tatt ny dose. Det tankekjøret hindrer meg til og sovne så derfor fant jeg og legen ute av jeg sov mye bedre da jeg har en 24/7 virkning av aduvanzen. Jeg har gått på sovemedisiner i X antall år, og jeg vet det ikke blir bedre av og gå på mere nå men i denne situasjonen så er det nødvendig og fortsette og fokusere på og holde meg nykter i behandlinga og kutte ut de unødvendige medisinene da jeg er i en mindre sårbar situasjon.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Om du får enten vival eller sobril så kanskje bare holde seg til enten benzo eller sovetabletter? Når jeg bruker vival tar jeg ikke zopiclone, og zopiclone funker litt dårligere om jeg bruker vival en periode. Greit å blande minst mulig tenker jeg. Selv har jeg lyst til å spørre om sobril istedet for vival neste gang da jeg kjenner litt at den henger i dagen etterpå som er litt slitsomt, kjente null til det før.
Vis hele sitatet...
Tankegangen min er hvertfall og erstatte Zopliconen med en annen medisin, utifra erfaring så er det altså Hypnotika medisiner som har funket best for meg, og da tror jeg altså Benzodiazepiner fungerer best for meg vist jeg skal erstatte Zopliconen.

Men hvilken Benzodiazepin hjelper best mot søvn?, vil høre deres erfaring.

Og er det noe store forkjeller på Stiltnoct og Zoplicone med tanke på virkning og bivirkninger.
Sist endret av Drsskkr; 8. september 2022 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med apodorm? Den fungerer bedre på meg enn stilnoct, men ingen av disse bør brukes mer enn 2 uker sammenhengende.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg vil ikke si at jeg er enig i at man må klare seg fullstendig uten sovemedisiner for å kunne bli definert som rehabilitert.

Jeg ville aldri skrevet ut noe som helst av A/B-preparater til en risikopasient som utgangspunkt, og det baserer jeg på min egen erfaring som rusavhengig. De eneste unntakene er selvfølgelig de pasientene som virkelig trenger det, sunn fornuft har vi jo!

Det at trådstarter har fått dette synes jeg er urovekkende, selv om både trådstarter og fastlege føler seg trygge nok på ordningen de har. Jeg vil på det sterkeste advare trådstarter mot å gå videre med tankene om å gå over til benzo.

Er du 120% sikker på at det ikke egentlig er ønsketenking du driver med?

Du er sikker?

Jeg tror deg ikke. Du bør absolutt ikke gjøre dette! Du bør også kutte ut Zopiclone / Zolpidem og kun gå på sånt som Seroquel. Ja, bivirkningene er kjipe, men du blir vant til dem og kan leve med dem.

Velmenende ord fra en som har vært der.
Vis hele sitatet...
Du ville aldri skrevet ut a/b preparater til en «risikopasient», men det finnes unntak og det er pasienter som virkelig trenger det?? Da vil jeg tru logisk sett det burde være mye unntak.. Så da er det uansett ikke aldri, Tysteren
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg vil ikke si at jeg er enig i at man må klare seg fullstendig uten sovemedisiner for å kunne bli definert som rehabilitert.

Jeg ville aldri skrevet ut noe som helst av A/B-preparater til en risikopasient som utgangspunkt, og det baserer jeg på min egen erfaring som rusavhengig. De eneste unntakene er selvfølgelig de pasientene som virkelig trenger det, sunn fornuft har vi jo!

Det at trådstarter har fått dette synes jeg er urovekkende, selv om både trådstarter og fastlege føler seg trygge nok på ordningen de har. Jeg vil på det sterkeste advare trådstarter mot å gå videre med tankene om å gå over til benzo.

Er du 120% sikker på at det ikke egentlig er ønsketenking du driver med?

Du er sikker?

Jeg tror deg ikke. Du bør absolutt ikke gjøre dette! Du bør også kutte ut Zopiclone / Zolpidem og kun gå på sånt som Seroquel. Ja, bivirkningene er kjipe, men du blir vant til dem og kan leve med dem.

Velmenende ord fra en som har vært der.
Vis hele sitatet...
Hvis du er lege sånn som det ser ut som: sier du ofte til pasienter at du ikke tror dem?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du er lege sånn som det ser ut som: sier du ofte til pasienter at du ikke tror dem?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke lege, jeg er rusavhengig, men vi kan late som at jeg er lege.
Jeg ville oppført meg nøyaktig slik om jeg var lege: Du er rusavhengig, og får ikke disse medisinene utskrevet av meg. Skal du ha ADHD-medisin eller lignende, så henviser jeg deg til DPS som da får ta vurderingen om det er forsvarlig å skrive ut sånt til deg.

Hvis du da henvises tilbake fra DPS med resepter på ADHD-medisin, så skal jeg som lege selvfølgelig følge behandlingsplanen fra DPS, inkludert skrive reseptene som DPS mener at du skal få.

Det var for øvrig akkurat slik legen håndterte det i mitt tilfelle. Jeg synes det var helt korrekt og adekvat.
Zopiclone/zolpidem varer så kort, at den angsten og ubehaget som beskrives - virker som det er "noe eget".

Med trykk på "virker som".

Og kort svar på om du med din bakgrunn kan få ut blabla ; fuck yeah !

....så lenge du bare er åpen og ærlig med legen, blir enig om at såsåmange tabletter SKAL vare såsåmange dager, gjerne tar hvite dager imellom - flere dager uten enn med.

(Og alt det andre som går under "skal skrives ut med forsiktighet til personer som...." - minstepakninger f.eks)

Noe som egentlig er ganske lett mtp. at valium har lang lang halveringstid

Og hvis du atpåtil er sånn passe ressurssterk og oppegående, lirer av deg "for min del er lavdose-avhengighet det samme som økt livskvalitet !" eller andre smarte ting, så er det *ingenting* som tilsier at du ikke skulle få skrevet ut diaz.


Husk ; så lenge du ikke er i aktiv rus, så skal ikke fortiden din ha noe å si.

Personlig er jeg tørrlagt katastrofe-alkis på...10. året, mønsterpasient i Lar - og jeg er dønn ærlig med fastlegen min, som skriver ut 50 valium hver 50. dag.

Og for at valiumen ikke skal miste funken totalt - så spiser jeg de ikke daglig, tas etter behov - 10-15mg iløpet av en dag f.eks hvis mye angst.

Somregel holder de 50 lengre enn 50 dager, og da scorer jeg bare enda mer "flink narkoman"-poeng hos legen, og viser det at jeg *kan* spise Valium selv med "min fortid" ❤