Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4289
Hei, jeg skal jobbe som miljøarbeider, men har en fortid.
Har akkurat fått igjen politiattesten og der kommer det jo opp ting fra min fortid. Er dømt for § 232 - 231- Grov narkotikaovertredelse - narkotikaovertredelse. Siste sak er 5 år tilbake i tid. Jeg har flyttet vekk og startet et nytt å bedre liv. Og har blitt en bedre person, nå har jeg mulighet til og bruke tidlige erfaringer til å hjelpe andre. Jobb har jeg fått men når det kommer opp ting på attesten min gjør det ting vanskelig. Noen som veit hvordan jeg kan ordlegge meg i en klage der dem tinga ikke blir tatt med. Dem skal gå vekk etter 10år- men så lang tid har jeg ikke, dette vil jeg jobbe med nå.
Nå betyr ikke anmerkning på attest automatisk oppsigelse, det er klare regler for attest og hvor lenge ting skal stå der så å klage på selve anmerkningen tror jeg ikke hjelper.
Du kan heller prøve fullstendig ærlighet med arbeidsgiver der du kanskje kan få til et samarbeid til tross for anmerkningen..
Det er jo faktisk realkompetanse som miljøarbeider du har
Trådstarter
8 0
Jeg var ikke ærlig fra starten av, var sikker på at det ikke ville vise noe på attesten. Veldig dumt av meg ja, men ville ikke dra opp gammle ting som jeg ikke trodde ville ha noe betydning. Med en gang jeg fikk attesten tilbake ringte jeg sjefen og sa det som det var. Men da mumla han noe om at jeg må klage og prøve å få en attest der det ikke er tatt med. Pga statsforvalteren ville lage et helsikken vist dem ansatte noen med rulleblad som meg. Forsto ikke det helt. Men har nå bestemt meg for å skrive en klage da, så håper jeg at det vil hjelpe slik at jeg kan få en attest uten noe "prikk" Står jo at ting vil slettes etter 10 år etter endt soning. Jeg havna i soningskø og fikk ikke gjennomført det før 3 år etter lovbruddet, så da har jeg 8 års vente tid igjen. Kjenner jeg blir litt matt av regelverket. Voldsdømte får ikke noe opp på sinn attest.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrKanin Vis innlegg
Jeg havna i soningskø og fikk ikke gjennomført det før 3 år etter lovbruddet, så da har jeg 8 års vente tid igjen. Kjenner jeg blir litt matt av regelverket. Voldsdømte får ikke noe opp på sinn attest.
Vis hele sitatet...
Så ... om det ikkje hadde vore soningskø hadde du hatt fem år igjen av ventetida. Du har faktisk ikkje ei sak her.

Kven er det du har tenkt å klage til, og kva er klagegrunnlaget ditt? At forvaltinga held lova som seier at det skal førast opp?
Trådstarter
8 0
En kan sende inn en klage til Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester. Så sender dem klagen videre til politidirektoratet. Nei egentlig har jeg vell ikke noe sak her, for regelverket er vell ganske tydelig. Men det finnes straffedømte rundt om i landet som har fått til det jeg vil. Så da må det gå an og prøve, klage å be om litt nåde for tidligere synder.
Du kan klage til Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester innen tre uker fra mottatt politiattest om du mener opplysningene er feil. Legg merke til at det er hvis opplysningene er feil, ikke at du ikke vil ha de med.

Her har Advokatenhjelperdeg svart at det ikke er mulig å få innhold fjernet før tiden. Dvs ti år i ditt tilfelle på en ordinær attest og for alltid på en uttømmende politiattest.

Ja, det er noe dritt at fortida skal jakte en sånn. Det kan desverre hindre en fra å få fortsette å leve og etablere seg som normale folk når man er ferdig sona.
Du kan såklart klage for å belyse problemet for politiet og oppfordre til å endre den praksisen litt mer etter skjønn, men du vil ikke få noe fjernet alikevel siden dette er hjemlet i lov.
Trådstarter
8 0
Sitat av celtseus Vis innlegg
Du kan klage til Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester innen tre uker fra mottatt politiattest om du mener opplysningene er feil. Legg merke til at det er hvis opplysningene er feil, ikke at du ikke vil ha de med.

Her har Advokatenhjelperdeg svart at det ikke er mulig å få innhold fjernet før tiden. Dvs ti år i ditt tilfelle på en ordinær attest og for alltid på en uttømmende politiattest.

Ja, det er noe dritt at fortida skal jakte en sånn. Det kan desverre hindre en fra å få fortsette å leve og etablere seg som normale folk når man er ferdig sona.
Du kan såklart klage for å belyse problemet for politiet og oppfordre til å endre den praksisen litt mer etter skjønn, men du vil ikke få noe fjernet alikevel siden dette er hjemlet i lov.
Vis hele sitatet...
Ja jeg veit at saken min er ekstrem dårlig. Jeg håper jo på en slags forståelse og at dem kansje vil endre praksis. Fjernet får jeg ikke, men at det ikke viser hjelper. Må finnes noen her i landet som har gått gjennom det samme som meg. Ser støtt og stadig tidligere kjente gjengmedlemmer på tv som jobbe som miljøarbeider.
Sitat av MrKanin Vis innlegg
En kan sende inn en klage til Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester. Så sender dem klagen videre til politidirektoratet. Nei egentlig har jeg vell ikke noe sak her, for regelverket er vell ganske tydelig. Men det finnes straffedømte rundt om i landet som har fått til det jeg vil. Så da må det gå an og prøve, klage å be om litt nåde for tidligere synder.
Vis hele sitatet...
Du kommer ihvertfall ingen vei dersom du ikke prøver nei. Krysser fingrene for deg og lykke til TS, oppdaterer oss gjerne om hvordan det ender opp!
Trådstarter
8 0
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Du kommer ihvertfall ingen vei dersom du ikke prøver nei. Krysser fingrene for deg og lykke til TS, oppdaterer oss gjerne om hvordan det ender opp!
Vis hele sitatet...
Takk for det Sitter og leser meg opp på alt av muligheter ( som er få) men ja jeg skal prøve å klage. Dette er noe jeg virkelig vil, fikk jo en smakebit av dette før politiattesten kom, så å gå tilbake til en "vanlig" jobb igjen blir ikke lett. Jobb med virkelig mening er det jeg trenger !
Du får ikke endret praksis uten å endre lovteksten. Loven skal være lik for alle. Har naturligvis forståelse for situasjonen din men dette må bli en tillitssak mellom deg og arbeidsgiver.
Det at du prøvde å skjule det gjør hele saken mye verre for din egen del. De andre du ser jobber som miljøarbeidere med "verre" vandel har garantert vært ærlig og åpen, noe du ikke har gjort. Det at du viser klare tegn på uærlighet viser at du verken er rehabilitert eller ferdig med det som fikk deg innsatt i første omgang.
Det er bedre å bruke de åtte årene på å prøve å bli tøff nok til å stå i en vanlig jobb, og prøve å fungere med vanlige folk...
Kanskje en miljøarbeider kan gi deg noen råd...

Forståelig at det føles tryggere å bli værende i det samme systemet, og jobbe med shitkids, som de rehabiliterte gjengmedlemmene, men ikke sikkert det er er like meningsfult for samfunnet som for deg...

Jeg tror ikke du kommer noen vei med å klage på at du ikke er ærlig i søknader.
Sist endret av Montezuma; 18. juli 2022 kl. 22:57.
Tror det er mye bedre sjans å overbevise arbeidsgiver til å prøve deg, enn politiet. Når du klager så kommer de til å kjøre enda strenger på dette ovenfor deg.