Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4088
Jeg har lagt merke til at en på jobben min, det vil si sjefen min, en gang i blandt gir bort nye telefoner til folk som jobber for han hjemme (Polakker som maler huset, snekkere som bygger på huset osv osv).

han er ikke den som bestiller opp telefonene, ei heller han som selger dem.

så snakket jeg med en kollega som sa at det er ikke første gang det skjer, og han er ikke den eneste..

men da tenker jeg, hvorfor blir ikke han eller de han gir telefonene til tatt? er det sånn at siden han tar telefonen rett fra lageret uten å registrere imei nummer til personens mobilnummer så er eneste mulighet å ta han i evt en svindelkontroll eller liknende? når det skjer?

det blir vel vanskelig for en teleoperatør som selger telefoner å finne ut av dette?
Kan hende telefonene blir markert som "ødelagt" elns. i lagersystemet og leverandør gidder ikke å sende imei til svartelisten?

Ellers har sjefen en innkjøpsavtale med leverandør, og får de tilsendt til lageret fordi det er enklere for begge parter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er uansett underslag. Som eit absolutt minimum skal vedkommande som tek det ut betale skatt ettersom det er ein fordel vedkommande får frå arbeidsgjevar.

Du må nesten bestemme deg for om du vil snu ryggen til det og ignorere kjennskapen til det, eller om du vil tipse skattemyndigheitene og eigar av bedrifta om det. Det vil neppe vere straffbart for deg å ignorere det, så du har ikkje veldig mykje å tape på det.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Når man tar mottak på mobiler er det helt normalt å lagre alle IMEI-nummerene, rett og slett fordi de er unike og det er dyre gjenstander som er lett å snike unna. Det følger alltid med en følgeseddel, så om dere mot formodning ikke skulle ha en slik liste så vil i det minste leverandøren kunne gi dere en liste over hvilke IMEI-nummere de har sendt dere. Da er det enkelt å kryssjekke det opp mot telefoner solgt.
Trådstarter
2 0
ja ok, for meg så er det ingen problem at han gir telefon sånn uten videre, følgeseddel blir alltid kastet uansett xD og det selges mye telefoner, haha. mobilen min streiker om noen mnd, kanskje jeg kan spørre han om å gi meg en telefon da xD hadde vært godt å få en Iphone 7 når den kommer ut :P har en følelse på at han vet at siden det bestilles 5-12 tlf daglig fra 3-4 forskjellige leverandører så kommer han seg lett unna dette da det vil være en skikkelig drittjobb å evt gå igjennom alle lister for å finne riktig imei nummer. for en slu liten jævel
Jeg blir bare litt nysgjerrig på hvordan du har klart å legge merke til dette?

Høres veldig rart ut at han bare gjør slikt mens andre ansatte kan se det. Isåfall så er han sikkert dum nok til å gi en til deg også
Kanskje han sørger for at varene han tar blir trukket fra på neste lønning?
Dette skal du være litt OBS på.
Har selv jobbet som tele ansvarlig i en stor kjede der det samme skjedde og ga aldri beskjed om det siden det var min egen sjef som tok ut litt varer her og der uten og registrere det noen som helst plass.
Noen år senere var det jeg som satt i klisteret når det gang på gang manglet telefoner fra lageret som jeg var ansvarlig for.
Fikk sparken
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er uansett underslag. Som eit absolutt minimum skal vedkommande som tek det ut betale skatt ettersom det er ein fordel vedkommande får frå arbeidsgjevar.

Du må nesten bestemme deg for om du vil snu ryggen til det og ignorere kjennskapen til det, eller om du vil tipse skattemyndigheitene og eigar av bedrifta om det. Det vil neppe vere straffbart for deg å ignorere det, så du har ikkje veldig mykje å tape på det.
Vis hele sitatet...
Så basert på den lille informasjonen vi har fått så er du helt sikker på at dette ikke gjøres opp uten at TS vet om det?
Sitat av Johan80 Vis innlegg
mobilen min streiker om noen mnd, kanskje jeg kan spørre han om å gi meg en telefon da xD hadde vært godt å få en Iphone 7 når den kommer ut :P
Vis hele sitatet...
Hvis det er sånn at han stjeler i stor stil fra arbeidsplassen og alle vet det, så tror jeg ikke det å gjøre seg til medskyldig er et veldig smart trekk.

Ville heller, som nevnt over her, sørget for at ikke du risikerer å bli stående som ansvarlig hvis dritten treffer vifta en dag.
IT-Konsulent
Alle seriøse bedrifter vil lagerføre mobiler på IMEI, når det taes årlig/månedtlig/kvartalsvis opptelling vil jo solgt/ukurans og lagerført ikke stemme opp mot lager. Han må registrere dette på en eller annen måte, ellers vil det stå manko i lagerbeholdning opp mot bokført lager.

Kjøper dere 20 stk iPhones
dere selger 10 stk
Da vil bokført lager si 10 stk
Varetelling sier 8 stk

manko er dermed 2 telefoner, og ansvarlig må stå til ansvar for dette. Om det systematisk taes ut mobiler uten at dette registreres vil noen måtte betale/gå for dette. Om det er din sjef, eller lagersjef eller whom that might be, vet ikke jeg.

Jeg ville anbefalt å varsle internt anonymt om det er mulig, ingen seriøse bedrifter lar manko i lagerbeholdning være.

Jeg kan komme på 1 måte han klarer dette, det er å registrere ut mobiler som ansatt goder eller annet, som bedriften tar kosten på, men det er fremdeles underslag om han bruker dette til personligvinning.

Det er mine tanker, hva andre måtte mene er opp til dem