Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2944
Ble stoppa i fartskontroll for ca 3 mnd siden og mistet lappen. Samtykket til dette, men kontaktet advokat ca 1 uke senere. Politiet har ringt meg 3 eller 4 ganger og spurt om jeg er interessert i å ta tilståelsesdom, men har takket nei hver gang, så det blir rettssak. Har ventet i flere mnd på dette, uten å høre noe. Bekjente har sagt til meg at dersom det går over 3 mnd (eller noe sånt) uten at saken kommer i retten, skal den bli henlagt, noe som fører til at jeg får tilbake sertifikatet. Er dette sant, eller er det bare en teori som har spredd seg uten at det er sant? Har prøvd å google litt, men ble ikke klok.
Jeg var i rettssak grunnet en kompis som fyllekjørte,å jeg mener å huske at jeg ble kalt inn 5 måneder etter at han ble tatt. Ikke har jeg svaret på det du spør om, men det har vel kanskje han advokaten du kontaktet?
Sist endret av halfagram; 26. juni 2016 kl. 17:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det er misforståelse.

Det korrekte er at om du ikkje samtykker (og politiet ikkje får domstolen sitt samtykke innan tre veker) så får du førerkortet midlertidig tilbake inntil eventuell dom er avsagt. Saka treng ikkje verte lagt vekk.

Har du trekt samtykket? At du har ringt advokat vil ikkje sei at du har trekt samtykket. Elles så er fartsovertredelser så sjablongmessig dømming på at det er relativt lite poeng i å trekke samtykket, med mindre du lukter på enden av tapstida.