Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4477
Hei,

jeg har begynt å interessere meg litt for lyd og bilde, og vil gjerne lære mer om dette. Har også begynt å selge litt høyttalere her og der kun fordi dette er noe som interesserer meg, men samtidig er jeg ikke så flink på dette. Noen som har en bok eller et nettsted som kan lære nybegynnere å gå dypere inn på dette feltet? Hadde vært fett!
Hva er det du ønsker og lære?

Innenfor Hi-Fi, mener alle at de vet best, og de gjør de også. Fordi det er din egen smak som gjelder for deg.
Det er sikkert noen freaks som kan hi-fi, men Hi-fi-sentralen er sikkert et bedre utgangspunkt (ev. Stereophile om du liker engelsk).
Lyd er en personlig opplevelse. Så som sakt over alle mener de har rett..
Aldri diskuter kabler, det er en syk verden.
Hi-Fi er som over en subjektiv hobbyboble uten særlig faglig substans.
Du kan alltids se på andre faglige tilnærminger alt ettersom hvor du vil fordype deg.
Elektro
Lydteknikk, her f.eks er et kompendie jeg fant raskt på google som nok vil gi deg en innføring i en del som er adopterbart til Hi-Fi
Akustikk
Elektroakustikk
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Lyd er en personlig opplevelse. Så som sakt over alle mener de har rett..
Aldri diskuter kabler, det er en syk verden.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Som mange sier, det er for det meste fjas: Det er hype for dyre dingser som skaper lyd, ofte så vil man henge seg opp i totalt irellevante ting som hvilke kabler man bruker. Du vil få servert forklaringer og meninger som har null rot i virkeligheten.

Proffesjonelle lydteknikere fnyser av det meste såkallt "hi-fi" der ute. Hvis du virkelig var ute etter perfekt lydgengivning i hjemmet så ville jeg ha kjøpt studio monitorer som faktisk er laget for den jobben.

Dette med kabler får meg til å le.. de største høytalerriggene som finnes der ute bruker fremdeles kobberkabler, magien skjer i lydprosessorene og elementene.
Det perfekte anlegget er det som matcher musikken du hører på.
Sjekk ut AVforum på facebook. Masse kompetente folk som svarer på spørsmål. Alt fra Hi-end til billige saker.
Lite tillegg om kabler: James Randi, som i over 50 år tilbød en stor pengepremie (en million dollar de siste mange årene) til dem som kunne bevise at de hadde overnaturlige evner, tilbød de siste årene den samme premien til dem som kunne høre forskjell på Monster Cables til noen hundrelapper (antakelig overpriset i seg selv) og kabler til over sju tusen dollar.

Tilbudet er avsluttet etter at ingen av de over 1000 søkerne (altså selverklærte synske osv.) kom gjennom de innledende undersøkelsene, så det gjelder ikke lenger, men flere hi-fi-miljøer har forsøkt å gjennomføre egne tester uten å ha noen resultater å vise til. Så ja, dyre kabler er det siste du trenger å bry deg om.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Som mange sier, det er for det meste fjas: Det er hype for dyre dingser som skaper lyd, ofte så vil man henge seg opp i totalt irellevante ting som hvilke kabler man bruker. Du vil få servert forklaringer og meninger som har null rot i virkeligheten.

Proffesjonelle lydteknikere fnyser av det meste såkallt "hi-fi" der ute. Hvis du virkelig var ute etter perfekt lydgengivning i hjemmet så ville jeg ha kjøpt studio monitorer som faktisk er laget for den jobben.

Dette med kabler får meg til å le.. de største høytalerriggene som finnes der ute bruker fremdeles kobberkabler, magien skjer i lydprosessorene og elementene.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke vært mer enig, noen liker høyere lyd enkelte ganger. Men jeg har 2 coaxiale 8 tommere fra fluid audio, paret kosta 4 lapper pluss noen kronasjer i kabler. Aldri vært mer fornøyd med noe før, og har hørt alt fra gammal jbl, b&o, b&w, klipsh på rørforsterker men for 4 lapper så klarer disse å gjøre jobben 110% str på rom har mye og si, men de klarer helt fint 50 - 90 kvm
Oppsøk t.d. Hifi klubben og spør om hjelp. Les og forstå oppbygning/materialbruk av element, kabinett og plassering. Å søke etter tester eller bruke diskusjonsforum er ikkje veg til auka kunnskap.

Eg har sjølv Klipsch RF 7 III, Klipsch R 112 sw og Onkyo tx rz100, brokoblet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av kallisti Vis innlegg
Lite tillegg om kabler: James Randi, som i over 50 år tilbød en stor pengepremie (en million dollar de siste mange årene) til dem som kunne bevise at de hadde overnaturlige evner, tilbød de siste årene den samme premien til dem som kunne høre forskjell på Monster Cables til noen hundrelapper (antakelig overpriset i seg selv) og kabler til over sju tusen dollar.


Tilbudet er avsluttet etter at ingen av de over 1000 søkerne (altså selverklærte synske osv.) kom gjennom de innledende undersøkelsene, så det gjelder ikke lenger, men flere hi-fi-miljøer har forsøkt å gjennomføre egne tester uten å ha noen resultater å vise til. Så ja, dyre kabler er det siste du trenger å bry deg om.
Vis hele sitatet...
Men nå er det også viktig å påpeke at det er en MÅLBAR forskjell. Og når man har høyttalere til flere hundre tusen kronasjer så har man råd til dyrere kabler og selvom man ikke hører forskjell så lett så gir det et mer komplett lydbilde. Og legger man i gjerne 500 løk i høyttalere vil man optimisere lydbildet mest mulig
Sitat av 420master Vis innlegg
Men nå er det også viktig å påpeke at det er en MÅLBAR forskjell. Og når man har høyttalere til flere hundre tusen kronasjer så har man råd til dyrere kabler og selvom man ikke hører forskjell så lett så gir det et mer komplett lydbilde. Og legger man i gjerne 500 løk i høyttalere vil man optimisere lydbildet mest mulig
Vis hele sitatet...
Men HØRER du forskjellen?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Men HØRER du forskjellen?
Vis hele sitatet...
Både og, et mer ryddig lydbilde i ett perfekt scenario. Så kan du putte på mer trinn og mer effekt, men hvis man har -noe- støy så kan man begynne og høre at det går utover lyden. Men nei man hører ikke forskjell. Men hvis man kjøper høyttalere for 700.000 hvorfor cheape ut på kabler???
Sitat av 420master Vis innlegg
Men nå er det også viktig å påpeke at det er en MÅLBAR forskjell. Og når man har høyttalere til flere hundre tusen kronasjer så har man råd til dyrere kabler og selvom man ikke hører forskjell så lett så gir det et mer komplett lydbilde. Og legger man i gjerne 500 løk i høyttalere vil man optimisere lydbildet mest mulig
Vis hele sitatet...
Sitat av 420master Vis innlegg
Både og, et mer ryddig lydbilde i ett perfekt scenario. Så kan du putte på mer trinn og mer effekt, men hvis man har -noe- støy så kan man begynne og høre at det går utover lyden. Men nei man hører ikke forskjell. Men hvis man kjøper høyttalere for 700.000 hvorfor cheape ut på kabler???
Vis hele sitatet...
Leser du hva du selv skriver? Du påpeker at det er en målbar (med store bokstaver) forskjell uten å konkretisere noe som helst. Hverken type kabel eller hva slags måling du refererer til. Komplett bilde, ryddig lydbilde. Flotte fine ord...
Lydbildet er noe som først og fremst blir skapt i mixing av den aktuelle sangen. En dyr kabel vil ikke endre frekvensområdet til instrumentene/elementene i sangen. Klart/ryddig lydbilde oppnår man ved å kutte bort konkurrerende frekvenser og ved å komponere låta slik at hvert element krangler minst mulig med de andre, f. eks ha bassgitaren hakket dypere enn kicken, eller omvendt. Det samme gjelder høytalere/forsterker, de kan forsterke enkelte frekvenser og thats it. Vil du ha renere lyd bør du heller se etter monitorer som dekker ca 20 Hz - 50 Khz.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Og her ser du, TS, hvordan diskusjonene blir når du snakker A/V

Anbefaler heller at du hører på forskjellige serier/prisnivå fra div merker. Alle merker har sin egen "sound". Både forsterke og høytalere. Deretter kan du navigere deg inn på anlegget du vil ha.

Så kan du nørde godt og lenge over hva som utgjør forskjellene du hører.
Nei. Forsterkere skal ikke ha sin egen «sound». Kun forsterke et signal. Høyttalere derimot...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Nei. Forsterkere skal ikke ha sin egen «sound». Kun forsterke et signal. Høyttalere derimot...
Vis hele sitatet...
Kvifor likar mange då røyrforsterkarar framfor transistor? Det er jo ikkje tvil i verden om at transistorbaserte forsterkarar gruser SNR på røyr.
Pga. Totalopplevelse, at det er kult etc. Noen liker også best dyre høyttalerkabler fremfor lampettledninger. En jeg pratet med for noen år siden mente han hørte forskjell på ledningen mellom forsterkeren og stikkontakten også. Blindtester derimot, pleier å avsløre en del. Men for all del. Noen tror på gud og jesus også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Pga. Totalopplevelse, at det er kult etc. Noen liker også best dyre høyttalerkabler fremfor lampettledninger. En jeg pratet med for noen år siden mente han hørte forskjell på ledningen mellom forsterkeren og stikkontakten også. Blindtester derimot, pleier å avsløre en del. Men for all del. Noen tror på gud og jesus også.
Vis hele sitatet...
Ja, åpenbart. Men mange viser til nettopp varmare lyd som forklaring - og røyr har såpass mykje støy at folk fort kan høyre det.

Du meiner forsterkar skal gjengi signalet uten å endre det. Det er imidlertid åpenbart at det er di subjektive meining, ettersom folk blåser hundretusener på forsterkere som skal forandre signalet.
Ja, jeg mener signalet ikke skal forandres. Noen mener vinyl er best fordi det knitrer i støvet som legger seg på plata. Det er uønsket støy i mine ører. Men ørene er også lette å lure, og folk er forskjellige.
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Ja, jeg mener signalet ikke skal forandres. Noen mener vinyl er best fordi det knitrer i støvet som legger seg på plata. Det er uønsket støy i mine ører. Men ørene er også lette å lure, og folk er forskjellige.
Vis hele sitatet...
Enig, vinyl skal være rent. Desidert den beste opplevelsen jeg har fått oppleve. Etter sex
Når stereoanlegget ditt begynner å nærme seg prisen på utstyret i studioet musikken du hører på er spillt inn i så burde det kanskje ringe en bjelle.
Jeg skulle gjerne likt å høre forklaringen på hvorfor dyre ledninger gir bedre lyd. Såvidt jeg leser her, er det bare en følelse av bedre lyd, ikke fakta.
De gjør ikke det.
Greia med vinyl er for min del ikke den knittringen fra støvet som er greia, det låter bedre en digitalt uansett da man slipper de negative sidene som digitalisering av lyd har
Sitat av freebird Vis innlegg
Greia med vinyl er for min del ikke den knittringen fra støvet som er greia, det låter bedre en digitalt uansett da man slipper de negative sidene som digitalisering av lyd har
Vis hele sitatet...
Hva er /de/ negative sidene om jeg får spørre???

Det er ikke hvs du hører, selvom du ikke hører støy betyr ikke at det ikke er der. Og når man lider av en så sprø diagnose som hifi nevrose og putter inn en halv mill i høyttalere vil du jo optimisere alt du kan
Sist endret av 420master; 21. mars 2019 kl. 07:10.
Finnes ingen kort forklaring på dette, men mye handler om erfaring over tid. Ørene til folk er også veldig forskjellig til hva man hører og ikke. Bare å lese alt du kommer over, men MYE er snakeoil i hifi-sirkuset. Mange skal mene mye, og noen får betalt for å ha ulike meninger. Så ikke alt kan sies å være 100% riktig. Finnes et fåtall av youtubere som har peiling, og mange sier enten en populær mening eller har meninger som er totalt urealistiske. Gidder ikke å nevne folk som jeg liker av den enkle grunn - lyd er ofte subjektiv. Det finnes jo selvsagt målinger osv. veldig mange av disse målingene er gjort i et perfekt scenario. Sjeldent har man ei slik stue/lytterom hvis man ikke har laget et rom spesifikt for dette formålet. Anbefaler å sette seg inn i hva ulike komponenter gjør i et hifi-oppsett. Da gjerne dac, høytallere, ulike klasser av høyttalere(store, små), ulike elementer i høytallere og også ulike klasser av effekt i forsterkere (a, a/b, d etc.), vinyl vs digitale filformater er også interessant lesing. Mange ulike meninger om hva som låter best, og det må man finne ut av selv. Lykke til!
Sitat av Vegardino Vis innlegg
Finnes ingen kort forklaring på dette, men mye handler om erfaring over tid. Ørene til folk er også veldig forskjellig til hva man hører og ikke. Bare å lese alt du kommer over, men MYE er snakeoil i hifi-sirkuset. Mange skal mene mye, og noen får betalt for å ha ulike meninger. Så ikke alt kan sies å være 100% riktig. Finnes et fåtall av youtubere som har peiling, og mange sier enten en populær mening eller har meninger som er totalt urealistiske. Gidder ikke å nevne folk som jeg liker av den enkle grunn - lyd er ofte subjektiv. Det finnes jo selvsagt målinger osv. veldig mange av disse målingene er gjort i et perfekt scenario. Sjeldent har man ei slik stue/lytterom hvis man ikke har laget et rom spesifikt for dette formålet. Anbefaler å sette seg inn i hva ulike komponenter gjør i et hifi-oppsett. Da gjerne dac, høytallere, ulike klasser av høyttalere(store, små), ulike elementer i høytallere og også ulike klasser av effekt i forsterkere (a, a/b, d etc.), vinyl vs digitale filformater er også interessant lesing. Mange ulike meninger om hva som låter best, og det må man finne ut av selv. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Hifi sentralen er et forum hvor det nå ligger en tråd på forskning gjort på hvordan ørene er forskjellige hos alle, altså formen. Som gjør at ingen opplever det samme anlegget og samme sangen likt. Lyd -er- subjektivt, men mange av de påstandene i denne tråden er utenfor... subjektive meninger. Som for eks at amper ikke skal forandre lyd, jo det skal de da alle materialer har forskjellige egenskaper og hvordan komponenter som er brukt fungerer dårligere og bedre enn andre.

Men enda står jeg for det jeg sa i øverste posten, hvis man vil ha god lyd for en billig penge må man satse på studiomonitorer. Bare husk at her er det enda viktigere at miksen i låta er helt 100% for den minste feil blir lagt veeeldig godt merke til
Sitat av 420master Vis innlegg
Som for eks at amper ikke skal forandre lyd, jo det skal de da alle materialer har forskjellige egenskaper og hvordan komponenter som er brukt fungerer dårligere og bedre enn andre.
Vis hele sitatet...
Nei de skal ikke forandre lyd, først så må vi skille mellom forforsterkere og forsterke.
Forforsterkere til en viss grad ja.
Forsterkere innen samme klasse "not so much". De skal være linjeære og målbart langt utenfor hva ett menneskelig øre er i stand til å høre av forvrengning. Blir du tilbudt en forsterker som ikke leverer dette og forandrer lyden ville jeg styrt langt langt langt unna og krevd betalt for å levere dritten til gjenvinning.

Så for å legge til det er først og fremst forvrengning som er en hørbar forandring man snakker om. Og dette skjer typisk i forforsterker, ref. også rør som nevnt så gir denne milde forvrengninger en klassisk gjenkjennbar varm lyd. IKKE noe du ønsker i en forsterker, den skal bare gjøre en enkel jobb å forsterke signalet rent og pent uten forvrengning og forandring til høyttalere. Du ønsker ikke firkantpulser i høyttalerene dine, ikke tåler de det i lengden og ikke låter det særlig pent.

Dette ser man igjen også i profesjonell sammenheng. Det er lite hørbar forskjell på nye profesjonelle digitale miksebord og utstyr, forskjellen ligger i mikrofonforsterkerene.

Ellers er jeg forøvrig enig i at studiomonitorer er veien å gå hvis du ønsker en naturlig lyd og å gjenskape det som blir gjort i studio. Ikke farget av hifi-industrien. Problemet med studiomonitorer er at de fleste gjør seg best i «sweet spot» en ego lytteposisjon.
Sist endret av Dough; 22. mars 2019 kl. 12:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå sier jo alle i HiFi bransjen at ikke alle amper passer like bra med all speakere. En røreffektforsterker gir jo en heelt annen klang og man kan bytte ut rør og forandre dynamikken til en både større og mindre grad. Hørt mye forskjellig og fått oppleve forskjellige amper på samme oppkopling, det er forskjell. Men det er faktisk folk som ikke hører forskjell på et sony ministereo mot høyttalere som koster vesentlig mye mer.

Mitt system nå består av

Rotel RC 1572 (preamp/dac)
Xlr rett ut til Fluid Audio FX8
Ut fra pre out er driveren til mine stax hodetlf driver. Syns at bass/sub i FX8 kan bli litt overpowered når jeg spiller ordentlig jazz/blues/rock

Totalt lagt inn 22 løk og det inkluderer en Thorens 125 vinylspiller. Jeg føler enda at hvis man vil spille høyere så kan man rett og slett gå for HK Audio aktivt pa
Sitat av 420master Vis innlegg
Nå sier jo alle i HiFi bransjen at ikke alle amper passer like bra med all speakere. En røreffektforsterker gir jo en heelt annen klang og man kan bytte ut rør og forandre dynamikken til en både større og mindre grad. Hørt mye forskjellig og fått oppleve forskjellige amper på samme oppkopling, det er forskjell. Men det er faktisk folk som ikke hører forskjell på et sony ministereo mot høyttalere som koster vesentlig mye mer.

Mitt system nå består av

Rotel RC 1572 (preamp/dac)
Xlr rett ut til Fluid Audio FX8
Ut fra pre out er driveren til mine stax hodetlf driver. Syns at bass/sub i FX8 kan bli litt overpowered når jeg spiller ordentlig jazz/blues/rock

Totalt lagt inn 22 løk og det inkluderer en Thorens 125 vinylspiller. Jeg føler enda at hvis man vil spille høyere så kan man rett og slett gå for HK Audio aktivt pa
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig sier alle det, de vil jo selge høyttalerene sine med sine amper. Alt annet ville ikke bare vært dumt det ville vært rart.

Usikker på om du helt har forstått hva klang er, for hvis forsterkeren din gir klang er det noe alvorlig riv ruskende galt!

Når du endrer komponenter endrer du også spesifikasjoner. For å endre dynamikk så endrer du spesifikasjoner. Vi må snakke om det samme her.