Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 7228
jeg ble stoppet av en mann på et fortau og politi kom, mannen hadde dyttet meg tatt nøklene mine å kalt meg ting. det er ord mot ord + kona hannes sto der. politiet beslagla lappen. noe jeg kan gjøre?
Sitat av cosmotheone Vis innlegg
jeg ble stoppet av en mann på et fortau og politi kom, mannen hadde dyttet meg tatt nøklene mine å kalt meg ting. det er ord mot ord + kona hannes sto der. politiet beslagla lappen. noe jeg kan gjøre?
Vis hele sitatet...
Tja... du kan jo slutte å kjøre på fortauet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sukk.

Trafikkreglane §4 1. ledd og §17 1. ledd bokstav c.

Ja, det er åpenbart ulovleg. I utgangspunktet er det neppe grovt nok til at du mister lappen på det, men om det var gåande på fortauet som måtte vike så er det nok i nærheten av at det kan vere aktuelt verkemiddel.

Ettersom det er ord mot ord vil politiet nok i realiteten legge vekt på at det er rimelig åpenbart at du køyrte på fortauet, ettersom eg antar bilen din fortsatt sto der når politiet kom. Korleis du greide å komme i situasjonen du skildrer er forbi mi fatteevne, og du må ha oppført deg rimeleg tåpeleg. Du krangla ikkje tilfeldigvis litt med politiet og når dei kom?
Sist endret av vidarlo; 12. juni 2016 kl. 18:44.
Siden du skriver svært unnlatende om detaljene i saken, tenker jeg det eneste du kunne sagt, er f.eks at du ikke fikk flyttet bilen pga han tok nøklene dine.
Eneste jeg kommer på, ut i fra detaljene du gir oss.
Jeg hadde ihvertfall forsøkt å få det til å virke som han overreagerte, slik at det fremstår som unødvendig og oppblåst sak. Du kommer nok ikke unna at du har kjørt opp på fortauet, men det er mulig å få det til å virke veldig overdrevet, så du kanskje kommer unna billigere.

Tror ikke politi er veldig interessert i å bruke masse ressurser på noe så tåpelig (selv om det er like tåpelig å kjøre på fortauet, og ende opp med sivilarrest pga det )
Det måtte være om du hadde en grunn til at du måtte opp på fortauet med bilen da, at det bare var for å snu eller noe. Tror i alle fall ikke "mannen dyttet meg og kalte meg ting" er noe som hjelper. Det blir vel knapt tatt alvorlig i barnehagen.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Kan du ikke anmelde mannen? Jeg vil ikke tro at sivilarrest er ulovlig i en slik situasjon, og han brukte jo tross alt vold mot deg også.

Altså, du har jo åpenbart også vært en tulling som har kjørt på fortauet uten at jeg klarer å forstå hvorfor, men du spurte jo om tips. Jeg hadde anmeldt mannen.
Sist endret av Dongerino; 12. juni 2016 kl. 20:40.
"Øko-Terrorist"
Har også mine sterke tvil til at dette holder til borgerarrest ja. Og siden han da dyttet deg har du også en ganske sterk sak.
Mistenker at det kanskje var en moped det var snakk om? Og at du da kanskje også er under 18?

Isåfall gjelder jo dette også fra straffeprosessloven, om det var borgerarrest det var snakk om..

"§ 174.- - -.

Personer under 18 år bør ikke pågripes hvis det ikke er særlig påkrevd.
0 Endret ved lov 3 des 1999 nr. 82 (ikr. 1 jan 2000 iflg. res. 3 des 1999 nr. 1202)."
Sist endret av tr80r; 12. juni 2016 kl. 22:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tr80r Vis innlegg
Har også mine sterke tvil til at dette holder til borgerarrest ja.
Vis hele sitatet...
Kva er det som tilseier at det i heile teke er aktuelt her?

FYI er ikkje det å verte nekta å føre motorvogn arrestasjon. Ei heller å verte fråtatt nøklane. I så måte har du nødretten, som generelt sett seier at det er lov å gjere ei straffbar handling (ta nøklane frå nokon) om det har større skadeverknader å ikkje gjere det.

Om nokon køyrer motorvogn på fortau, og ikkje viser vilje til å slutte med det etter å få det påpeikt, så framstår det ikkje som urimeleg å hindre vedkommande i det, gitt at det er forholdsvis stort skadepotensiale. Forøvrig er det vanlegvis i lende av forenkla forelegg på 3-4000, så at OP får nappa førerkortet antyder at vedkommande har oppført seg usedvanleg tåpeleg på eit vis.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Har også mine sterke tvil til at dette holder til borgerarrest ja. Og siden han da dyttet deg har du også en ganske sterk sak.
Mistenker at det kanskje var en moped det var snakk om? Og at du da kanskje også er under 18?

Isåfall gjelder jo dette også fra straffeprosessloven, om det var borgerarrest det var snakk om..

"§ 174.- - -.

Personer under 18 år bør ikke pågripes hvis det ikke er særlig påkrevd.
0 Endret ved lov 3 des 1999 nr. 82 (ikr. 1 jan 2000 iflg. res. 3 des 1999 nr. 1202)."
Vis hele sitatet...
Du har ikke en sterk sak om du prøver å anmelde noen for å ha dyttet deg, om det så hadde skjedd uprovosert bakfra. Når det i tillegg skjer i forbindelse med at du selv opptrer ulovlig og potensielt farlig, tror jeg det er best å holde godt kjeft og ikke spille forulempet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
FYI er ikkje det å verte nekta å føre motorvogn arrestasjon. Ei heller å verte fråtatt nøklane. I så måte har du nødretten, som generelt sett seier at det er lov å gjere ei straffbar handling (ta nøklane frå nokon) om det har større skadeverknader å ikkje gjere det.
Vis hele sitatet...
Det er tyveri å stjele eiendelene til folk. Regelen for borgerarrest er at det skal være en fengselsstraff på 6 måneder eller mer for at det skal være lovlig. Å kjøre på fortau (enten med uhell eller med vilje) er ikke fengselsstraff i 6 måneder.

Hvis det er sånn at man kan stjele nøklene til folk hver gang man ikke liker det de gjør så hadde verden vært totalt kaos, og det er derfor vi har regelen på fengselsstraff i 6 måneder eller mer før noe sånt er lovlig.

Skal jeg gå og stjele nøklene til naboen og ringe politiet fordi jeg mistenker at han kommer til å kjøre 10 km/t over fartsgrensen? I samme slengen skal jeg dytte han i bakken og kalle han stygge navn. Poenget mitt er litt ekstremt her, men uten den 6-måneders regelen så hadde akkurat det vært fullt lovlig.

Som sagt, selv om du har opptredd som en hestkuk så har mannen gjort noe verre. Han angrep deg og stjal fra deg som jeg har forstått det. For statistikkens skyld så burde du levere anmeldelse, selv om det er lite trolig at han får noe straff.
Anmeld han som tok nøklene for tyveri av de, og anmeldel han også for truende oppførsel , og at han ikke lot deg dra. Han har absolutt ikke lov til det.. så snodig at politiet ikke gjorde noe.

Med mindre du kjørte fort å satte andre i fare
Sist endret av Notoneofthem; 13. juni 2016 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det er tyveri å stjele eiendelene til folk. Regelen for borgerarrest er at det skal være en fengselsstraff på 6 måneder eller mer for at det skal være lovlig. Å kjøre på fortau (enten med uhell eller med vilje) er ikke fengselsstraff i 6 måneder.
Vis hele sitatet...
Uaktsomt drap, som det å kjøre på fortau kan føre til, har en strafferamme på 3 eller 6 år ved skjerpende omstendigheter. Altså godt innenfor!..

Ei heller kommer dette under borgerarrest. Borgerarrest er, hvis han hadde f.eks. blitt lagt i jern av fyren i tillegg...

Du kan også fint ta bilnøklene, eller en viktig del f.eks. kabelen mellom coil og fordeler i motorrommet. Bare så personen ikke utfører en dum handling.
Eller du kan si, at du beskytter andre og personen selv, mot seg selv.
Og politiet roser en slik handling, for med denne kan det faktisk hende du redder liv.
Trådstarter, kan du si noe om situasjonen? Opptrådte du høflig og samarbeidsvillig overfor ekteparet og politiet, og likevel ble du dyttet, skjelt ut og fratatt lappen? Eller (som noen av oss mistenker) ble du utsatt for dette fordi du var vrang, ville fortsette å kjøre på fortauet, kranglet med politiet eller liknende? I såfall tror jeg ikke du er tjent med å krangle videre hvis målet er å bli ansett som skikket til å føre motorisert kjøretøy.
Sist endret av entropi; 13. juni 2016 kl. 00:34.
Vanskelig å si noe konkret rundt dette siden ts gir relativt lite info. Som andre sier så kan en anmeldelse/mot anmeldelse fort virke. Kanskje dropper gubben hele saken fordi han frykter utfallet om han vet han opptrådde provoserende og kanskje og ble fysisk.

Ts hvilket kjøretøy er det snakk om? Moped, bil, svær hummer på 38" hjul? Og var det snakk om at du kjørte fort? Om du kom på en liten scooter i gangfart og ikke hindret gående eller kjørte uaktsomt så tror jeg nok juristene vil vurdere saken nøye før de evt. tar den videre. For han gubben tok jo tross alt nøkler og ble fysisk, or so you say.

Ang. førerkort så håper jeg du ikke aksepterte å få lappen inndratt. Om du ikke signerte på det, så har snuten 3 uker til å gjøre noe med saken. Sitter de lengre på den nå rett før ferien så må de gi deg lappen tilbake. Og akkurat det kan veldig fort skje nå på denne tiden, ferien er rett rundt hjørnet og mange har nok lite personell allerede på kammerset.

Ps har du godtatt å miste lappen så gå ned til kammeret og si at du ikke godtar. Du følte deg presset til å skrive under, fordi du var redd for både han gamle gubben og snuten. Og lever samtidig en anmeldelse på gamlingen. Få med at du syntes oppførselen hans var truende og at han reagerte på en måte som ikke stod i stil til den urett du hadde gjort.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det er tyveri å stjele eiendelene til folk. Regelen for borgerarrest er at det skal være en fengselsstraff på 6 måneder eller mer for at det skal være lovlig. Å kjøre på fortau (enten med uhell eller med vilje) er ikke fengselsstraff i 6 måneder.
Vis hele sitatet...
Ja, og tjuveri kan faktisk vere lovleg om det er gjort for å avverge ein skade som er større enn tjuveriet forårsaker - t.d. stjele nøklane til nokon som vil fyllekøyre - eller køyre på fortauet. Nødrettsparagrafen har ingenting om straff - der er prinsippet at skadevirkninga av den ulovlege hanldinga må oppvegast av det ein forhindrer.

Viare så har nok det å køyre på fortauet strafferamme høg nok. Vegtrafikklova seier bøter eller fengsel opp til eit år. I tillegg så seier jo §173 at den som vert påtruffen på fersk gjerning og ikkje avstår frå handlinga kan pågripast utan hensyn til lengda på straffa.

Så her tar du nok feil.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvis det er sånn at man kan stjele nøklene til folk hver gang man ikke liker det de gjør så hadde verden vært totalt kaos, og det er derfor vi har regelen på fengselsstraff i 6 måneder eller mer før noe sånt er lovlig.
Vis hele sitatet...
Igjen så blander du sammen to ulike ting. Å pågripe vil sei å fysisk halde tilbake ein person. Du kan fint frata nøklane ein person utan å halde vedkommande tilbake. I tillegg ignorerer du §173 i straffeprosessloven.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Som sagt, selv om du har opptredd som en hestkuk så har mannen gjort noe verre. Han angrep deg og stjal fra deg som jeg har forstått det. For statistikkens skyld så burde du levere anmeldelse, selv om det er lite trolig at han får noe straff.
Vis hele sitatet...
Altså.

Når politiet har vore på plassen, og reagert med at noko som ordinært sett er forenkla forelegg fører til beslag av lappen, så trur eg det er trygt å konkludere med at framstillinga du prøver på neppe er heilt innanfor. Som eg har oppsummert over er det langt frå gitt at det er straffbart å fråta nokon nøklane om dei forsøker å køyre på fortauet, og det er langt frå gitt at å pågripe vedkommande vil vere i strid med lovverket.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, og tjuveri kan faktisk vere lovleg om det er gjort for å avverge ein skade som er større enn tjuveriet forårsaker - t.d. stjele nøklane til nokon som vil fyllekøyre - eller køyre på fortauet. Nødrettsparagrafen har ingenting om straff - der er prinsippet at skadevirkninga av den ulovlege hanldinga må oppvegast av det ein forhindrer.
Vis hele sitatet...
Problemet her er at vi har såpass lite informasjon å jobbe ut ifra at vi kun kan tenke ut ifra det han har skrevet.

Det vi vet: Han kjørte på fortauet med bil/moped, enten med uhell eller med vilje, det vet vi ingenting om. En mann stopper han og opptrer aggressivt med å dytte til han samtidig som han står og kaller han stygge navn og stjeler bilnøklene hans.

Hvis han opptro uaktsomt så er jo saken en helt annen, men å sitte her og trekke konklusjoner til at han opptro uaktsomt ut ifra den lille informasjonen vi har fått blir som å si at det er spøkelser som åpner skapdørene dine på natta. Man har rett og slett ikke informasjon til å trekke slike konklusjoner.

Jeg forstår at folk har lyst å fylle i tomrommene i historien, men uten informasjon er det rett og slett umulig og det blir bare synsing. Det ender da gjerne opp med at folk sitter og gir svar som muligens ikke er relevante engang. Jeg gjorde det jo tilogmed selv tidligere i tråden når jeg snakket om sivilarrest, som TS aldri hadde nevnt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg forstår at folk har lyst å fylle i tomrommene i historien, men uten informasjon er det rett og slett umulig og det blir bare synsing. Det ender da gjerne opp med at folk sitter og gir svar som muligens ikke er relevante engang. Jeg gjorde det jo tilogmed selv tidligere i tråden når jeg snakket om sivilarrest, som TS aldri hadde nevnt.
Vis hele sitatet...
Heilt einig - og du er vel ein av dei som har synsa mest her. Fakta er at
1) Det er langt frå åpenbart at det var snakk om pågriping
2) Det kan utmerka godt vere forholdsmessig å frata nokon nøklane
3) Det er ulovleg å køyre på fortauet, med 3-4000 i forenkla forelegg som utgangspunkt.
Trådstarter
13 5
beklager for lite detaljer, jeg kjørte lett mc i en meget forsvarlig fart (3-7km/t) mannen dyttet meg ned i en grøft, pc skjermen jeg hadde i sekken ble ødlagt. (har anmeldt mannen)

jeg oppførte meg sivilsert å spurte om mannen kunne roe seg ned etter han hadde dyttet meg. kona sto der bare å så på. mannen begynte dermed å true med å slå meg ned i bakken å sier at han hadde gjerne tadd denne boten.

en kompis har vert i konflikt med denne mannen, mannen hadde sparket til syklen hannes fordi han mente han var for nære bilen hans. (mannen er naboen til en kompis, så de deler parkerings plass) så det er ikke første gang han opptrår aggresivt.
Sist endret av cosmotheone; 13. juni 2016 kl. 21:00.
Men hva er grunnen til at du kjørte på fortauet?

Dersom mannen faktisk dyttet deg i grøften og truet deg er det absolutt ulovelig, men lurer fortsatt på hva du gjorde der i første omgang.
Trådstarter
13 5
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Men hva er grunnen til at du kjørte på fortauet?

Dersom mannen faktisk dyttet deg i grøften og truet deg er det absolutt ulovelig, men lurer fortsatt på hva du gjorde der i første omgang.
Vis hele sitatet...
tenkte jeg skulle spare trafikanter for å kjøre i 30-40 i 70 sone(pga dårlige drev) å spare et par kilometer
Sitat av cosmotheone Vis innlegg
tenkte jeg skulle spare trafikanter for å kjøre i 30-40 i 70 sone(pga dårlige drev) å spare et par kilometer
Vis hele sitatet...
Så, du rånte rundt på et fortau med en lett motorsykkel som ikke er i god nok stand til å kjøre med? Da er det ikke så jævlig rart førerkortet ditt ligger tynt an

§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m.
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet
Vis hele sitatet...
Trådstarter
13 5
Sitat av liasis Vis innlegg
Så, du rånte rundt på et fortau med en lett motorsykkel som ikke er i god nok stand til å kjøre med? Da er det ikke så jævlig rart førerkortet ditt ligger tynt an
Vis hele sitatet...
neinei, er i full forsvarlig stand, bare går ikke like fort som med bedre drev, blir som en scooter i oppoverbakke.
Sitat av cosmotheone Vis innlegg
neinei, er i full forsvarlig stand, bare går ikke like fort som med bedre drev, blir som en scooter i oppoverbakke.
Vis hele sitatet...
"Bedre drev"? Har du bygget den om med andre drev med høyere utveksling, slik at den skal gå fortere på flatmark på bekostning av at den blir som en scooter i oppoverbakkene? Det er i så fall ulovlig, så da har du ført ulovlig ombygget motorvogn på et ulovlig område, noe som i så fall oppklarer mye av hvorfor du ble fratatt førerkortet. Om du kranglet med politiet i tillegg, har du vel egentlig hele forklaringen.
"Kjørte på fortauet et par kilometer for at annen trafikk skulle slippe å meg på veien"
er ikke akkurat ei god unnskyldning.
Trådstarter
13 5
Sitat av Provo Vis innlegg
"Bedre drev"? Har du bygget den om med andre drev med høyere utveksling, slik at den skal gå fortere på flatmark på bekostning av at den blir som en scooter i oppoverbakkene? Det er i så fall ulovlig, så da har du ført ulovlig ombygget motorvogn på et ulovlig område, noe som i så fall oppklarer mye av hvorfor du ble fratatt førerkortet. Om du kranglet med politiet i tillegg, har du vel egentlig hele forklaringen.
Vis hele sitatet...
har ikke drevet om nei, med de er nedslitte, hvis man gir på for hardt så hopper kjedet av. har heller ikke kranglet med politiet. er helt enig at det ikke er noe god unskylding, men prøver ikke å legge skyld på det.
Nå må jeg nesten være hard her og be NFF gjengen om å roe gemyttene.......ikke noe poeng i å bli aggressive.

Ts fisekjørte på fortauet, det er ikke nok til å miste lappen. Han har lett mc og trenger ikke dreve om for å få større fart.

Ts, kjør anmeldelse. Å dytte en moped/mc i en grøft er uansett ikke adekvat reaksjon på det du gjorde. At han fortsatte å true deg etter han ble fysisk er heller ikke ok. Gubben er voksen og bør vite bedre. Trusler og slikt er alvorlig.

Og når du anmelder så be om å få lappen tilbake med det samme.
Sist endret av frtoretang; 14. juni 2016 kl. 00:06.
I ettertid hadde det kanskje vært billigere å kjøpe nye drev... ;-)

Når det gjelder anmeldelsene blir de garantert henlagt, det er ikke prioritert så lenge ingen ble skadd. Hvor lang tid det tar før du får igjen lappen kommer nok helt an på hva politifolkene rapporterte, de legger sannsynligvis ikke så mye vekt på hva gubben sa, men noterer seg fakta - at du har drevet ulovlig kjøring potensielt til fare for myke trafikanter. At begrunnelsen for å kjøre på fortauet var at sykkelen var i dårlig teknisk stand trekker sannsynligvis ikke opp. Så du får nok et forelegg som svir og lappen relativt raskt tilbake. Forutsatt at du ikke kranglet med politifolkene.
Sitat av frtoretang Vis innlegg

Ts fisekjørte på fortauet, det er ikke nok til å miste lappen. Han har lett mc og trenger ikke dreve om for å få større fart.
Vis hele sitatet...
Fisekjørte, hva vet du om det?

Jeg ser kids gjøre sånne stunt som kvalifiserer til å miste lappen støtt og stadig, det er på sin plass at disse blir tatt. Man tar ikke bare en snarvei, avstikker eller hva det måtte være fordi det passer seg sånn. Vi snakker tross alt om den samme ungdommen som innen kort tid skal ta førerkort for bil og ut i trafikken med større kjøretøy.

At drevet var slitt er da vitterlig ikke noe argument, skal jeg kjøre på fortauet når turboen på min TDI ryker av hensyn til andre trafikanter om jeg ikke klarer å holde fartsgrensa i oppoverbakken?
Sitat av Yalla
Fisekjørte, hva vet du om det?
Vis hele sitatet...
Ts sier selv 3-7 km/t. Det er i min bok fisekjøring. Også kalt gangfart.

At drevet var slitt er da vitterlig ikke noe argument, skal jeg kjøre på fortauet når turboen på min TDI ryker av hensyn til andre trafikanter om jeg ikke klarer å holde fartsgrensa i oppoverbakken?
Vis hele sitatet...
Helt enig, bad call fra TS å kjøre på fortauet. Men reaksjonen fra den gamle gubben var jo virkelig far out. Reaksjonen med å dytte ts i en grøft også true ham med mer vold stod på ingen måte i forhold til forbrytelsen.

Og igjen, det virker ikke som snuten har gjort jobben sin når de tok lappen fra ts - forutsatt at fremstillingen ts har gitt er korrekt.
Sist endret av frtoretang; 14. juni 2016 kl. 00:44.
Sitat av cosmotheone Vis innlegg
har ikke drevet om nei, med de er nedslitte, hvis man gir på for hardt så hopper kjedet av.
Vis hele sitatet...
Det høres jo ikke helt ut som den er i forsvarlig stand om du må ned i 30 km/t for at kjedet ikke skal hoppe av i motbakker. Men om du er skråsikker på at du har ditt såpass på det tørre at et førerkortbeslag er en kraftig overreaksjon, kan du ta kontakt med politiet og trekke tilbake samtykket (om du ga det i utgangspunktet). Da har politiet tre uker på å få saken for retten. Enkelte, slik som HELP forsikring, mener at man bør trekke tilbake et eventuelt samtykke uansett, om ikke for annet så for å få ned saksbehandlingstiden.


Sitat av frtoretang Vis innlegg
Han har lett mc og trenger ikke dreve om for å få større fart.
Vis hele sitatet...
Ingen trenger å dreve om, men en del gjør det likevel.
Sist endret av Provo; 14. juni 2016 kl. 07:00.
Sitat av cosmotheone Vis innlegg
tenkte jeg skulle spare trafikanter for å kjøre i 30-40 i 70 sone(pga dårlige drev) å spare et par kilometer
Vis hele sitatet...
Synes du VIRKELIG at DÉT er en god grunn til å kjøre på et fortau????

Tror jeg hadde gjort det samme selv. Er det ord mot ord, er det jo bare å hevde selvforsvar pga uvettig kjøring.

Fortau er laget for en eneste grunn: For å beskytte oss mot sånne som deg.

(Tips: En bil kan faktisk kjøre forbi deg med mindre du ligger midt i veien og sperrer)
Jeg tror nok ts nå har fått med seg og selv også innser at å kjøre på fortauet ikke var særlig smart. Ser ikke at det hjelper noe å mæle på om akkurat det.

@ivar_oslo: Om det hadde kommet en moped i gangfart på fortauet så ville du dyttet mopeden i grøfta og truet med vold?

Må si jeg blir overrasket over å se at folk ville gjort det samme som den gamle gubben. Selvtekt og vold er vel sjeldent løsningen?
Hva med å forsøke dialog? Eller nøye seg med å ta nøklene fra sjåføren? Ringe politi kanskje? Det er jo så mange andre gode alternativer, hva rettferdiggjør bølleoppførsel mot en som bryter en trafikkregel?
Sist endret av frtoretang; 14. juni 2016 kl. 08:51.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Synes du VIRKELIG at DÉT er en god grunn til å kjøre på et fortau????
Vis hele sitatet...
Han har selv sagt at han vet at det ikke er en god unnskyldning til å kjøre på fortauet, så jeg regner med at han vet at det var dumt.



Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
(Tips: En bil kan faktisk kjøre forbi deg med mindre du ligger midt i veien og sperrer)
Vis hele sitatet...
Man SKAL ligge midt i høyrefila når man kjører sykkel, både MC og vanlig sykkel. Vi ble drillet ganske kraftig på det når jeg tok teorien. Du får neppe bot om du ligger ut mot siden, men det skaper mye farligere situasjoner enn å kjøre i 3 km/t på et fortau.
Du har som sagt ingen grunn til å ha kjørt på fortauet. Ta en tur til ditt lokale politikontor og forklar situasjonen. Du får nok en bot, men tror neppe førerkortet ryker. Samtidig så anmelder du mannen som dyttet deg, kanskje du får erstattet skjermen. Høres ut som mannen har oppført seg aggressivt før, så kanskje han er en kjenning av politiet, noe som øker sannsynligheten for at saken ikke blir henlagt.
Husk til neste gang å kjør til siden å slipp andre forbi om du ikke klarer å holde fartsgrensen. Du kan bli bøtelagt for å være et hinder for trafikken.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Fyrael Vis innlegg
Husk til neste gang å kjør til siden å slipp andre forbi om du ikke klarer å holde fartsgrensen. Du kan bli bøtelagt for å være et hinder for trafikken.
Vis hele sitatet...
Dette tenkte jeg ikke på når jeg skrev min forrige kommentar. Om man er et hinder til trafikken så burde man kanskje heller trille sykkelen på fortauet, ikke kjøre den på fortauet.

Å kjøre på siden av veien skal man jo heller ikke gjøre, men har man absolutt ingen andre muligheter så er kanskje dét det lureste.