Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3203
Hei, starter bare tråden med at dette er første gangen jeg har postet på noe som helst forum.

Har et spørsmål til de som har litt viten om taushetsplikt og helsenorge.

Dro til lege for og få hjelp med mine psykiske og fysiske problemer som har pågått siden tilig barndom.

Snakket med lege om mine problemer. fortalte at jeg hadde prøvd innleggelse på 2 forskjellige tidspunkt i livet mitt men at det ikke var noe for meg og gjorde ting egentlig verre.

Sa også at jeg har extremt med sosial angst så tørr ikke å gå inn til psykolog engang og spurte om det var noe mulighet for at det kunne komme en person hjem til meg og snnakke med meg, dette var mulig ifølge han.

Fortalte at jeg har røyket hasj siden jeg var 14 pga store fysiske smerter som ingen brydde seg om når jeg var liten så da måtte jeg jo gjøre noe med det selv.

lege sa at jeg skulle vente på brev fra psykiatri tjenesten også skulle det komme noen hem til meg på dato som stod i brevet.
dette blei da IKKE tilfelle. I tilegg til at han satt og hoffa seg og klaga på at han var sliten hele timen så presterte han også og slette alt han hadde skrevet på slutten av timen så han fikk bare skrevet ned 2/10 deler av det vi snakka om.

Den dag idag fikk jeg et fint depprimerenes brev fra psykiatrien hvor jeg hadde fått plass på avrusning, dette er jo da ikke noe jeg har et problem med siden jeg kan gå lange perioder uten, det jeg derimot har et problem med er fysiske semerter og pyskiske plager som jeg veldig tydelig sa til han.

Så spørsmålet mitt låter som følgende : Går dette istrid med taushetsplikt siden lege ignorerte ALT jeg sa og kontakta en annen avdeling en det jeg har behov for og det vi avtalte?

Og er det noen andre måter og få straffa inkompetente leger enn å sende inn en formell klage?

Never også at det ikke er første gang jeg har en lege som ikke hører, bare for og stavfeste, JEG HAR FÅTT NOK. Nok av leger som driter i pasientene sine å bare håper på å få dra hjem fortest mulig.

Takk for svar og beklager skrivefeil.
Hvis han ikke fikk godkjennelse fra deg om å søke deg inn på avrusning, eventuelt at du er satt under vergemål og de har godkjent det, er det brudd på taushetsplikten vil jeg tro. Helsepersonell har bare lov til å handle på det du har sagt hvis det er snakk om fare for liv og helse.
Til avrusning? Ba ikke du om en samtale, i ditt eget hus? Høres ut som et overtramp. Taushetsplikten er som QueenB beskriver.
Dette ville jeg ha fulgt opp. Å plutselig bli sendt til avrusning var vel ikke akkurat en del av planen.
Ring han på telefonen imårra du. Løser seg nok.

Du kan også bytte fastlege, gjør det og. Lett å gjøre, får ny fra første desember. Lykke til.
Sist endret av Relevant; 21. november 2016 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis det er en fastlege, så er den beste måten å straffe han å bytte lege. Fastleger er avhengig av en kundebase for å tjene penger, så legg inn dårlige reviews der du kan og nevn til andre at han er dårlig om emnet skulle dukke opp.

Ellers er det selvfølgelig svært uheldig at du møtte en inkompetent lege når problemene dine er såpass alvorlig, men leger er mennesker også. Noen gang skjer det ting i livene deres som gjør det vanskelig å fokusere 100% på pasientene, selv om det i ditt tilfelle hørtes i overkant ubrukelig ut. Men som alle med andre mennesker er ulike leger gjerne nettopp det, ulike. Hvis du føler deg urettferdig eller ikke tilstrekkelig behandlet, er det ikke sikkert legen du har møtt er en god match. Heldigvis er det ikke verre enn å bytte. Du kan lese litt rundt online og finne en du liker. Her er en liste over mange fastleger i Norge med varierende antall reviews.
Sist endret av Nether; 21. november 2016 kl. 23:32. Grunn: Fiksa link
Dette hørtes ikke veldig artig ut. Har hatt mange timer med div helsepersonell selv uten resultater da noen av de drar konklusjoner på forhånd og ikke tar seg tid til å luke bort alle mulige årsaker til symptomer. Det Relevant sier er det jeg hadde tenkt til å si og. Har sikkert byttet fastlege 10 ganger i løpet av livet, men til slutt kom jeg til en kar som faktisk kjente til det jeg snakket om og fikk utmerket behandling som forandret livet mitt.

Stå på, lykke til!
når jeg var innlagt så var jeg borti minst 3 tilfeller der sykepleierene røpte hva de andre pasientene sleit med, feks når jeg sier at jeg ikke greier bli med i samtalegruppe i dag pga høy angst så sier de at pasient xxx sliter og med angst og han er med så kom da?
vet ikke om dette er akkurat brudd på taushetsplikten, men vet at jeg ikke hadde likt at sykepleierene hadde sagt noe som helst til andre pasienter om tinga jeg sliter med..
Føler at Norge er her https://en.wikipedia.org/wiki/Just_Say_No og hva skal man da si,men mine barn vil kanskje forhåpentligvis se feilen i dette.
Desverre er dette problemet litt større enn og bare bytte fastlege siden han er den eneste legen som er her. Har hørt litt rundt i bygda og det er flere som har sendt inn klager men kommunen gjør desverre ingenting med det. Hva kan man gjøre med dette?

Tusen takk for god respons
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Desverre er dette problemet litt større enn og bare bytte fastlege siden han er den eneste legen som er her. Har hørt litt rundt i bygda og det er flere som har sendt inn klager men kommunen gjør desverre ingenting med det. Hva kan man gjøre med dette?

Tusen takk for god respons
Vis hele sitatet...
Hvor langt er det til neste legekontor? Det er fritt legevalg i Norge så du kan ha fastlege i Kristiansand selv om du bor i Bergen

Det kan virke som om det er verdt å ha en times reisevei til lege midlertidig fram til du får henvisning til noen som kan hjelpe deg. Husk at du kan få dette dekket, eller få taxi. Ring kjørekontoret og hør med dem, usikker på om du får taxi til legetime, men om du blir henvist til et sted får du det nok. Kanskje. Ta litt og litt
Sist endret av seroto9n; 22. november 2016 kl. 03:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis man innrømmer bruk av cannabis, så kan psykiatrien finne på å si at behandling ikke er hensiktsmessig inntil du har sluttet med stoffet. De vil så tilby deg hjelp til å slutte. Dette fordi at de mener de ikke kan være sikker på at det ikke er hasjen som er årsaken til dine problemer og at de derfor ikke kan kartlegge deg ordentlig før den er helt ute av kroppen din. Dette er praksis i psykiatrien, så det vil ikke hjelpe å bytte fastlege. Den eneste måten å komme seg unna er å aldri fortelle dem at du bruker cannabis.
Sist endret av caperno; 22. november 2016 kl. 09:12.
Det Caperno sier er jo sant, hvis du ikke har et rusproblem er det kanskje bedre å spørre om å ta urinprøver for å bevise at du ikke er rusvhengig
Sitat av t88 Vis innlegg
når jeg var innlagt så var jeg borti minst 3 tilfeller der sykepleierene røpte hva de andre pasientene sleit med, feks når jeg sier at jeg ikke greier bli med i samtalegruppe i dag pga høy angst så sier de at pasient xxx sliter og med angst og han er med så kom da?
vet ikke om dette er akkurat brudd på taushetsplikten, men vet at jeg ikke hadde likt at sykepleierene hadde sagt noe som helst til andre pasienter om tinga jeg sliter med..
Vis hele sitatet...
Dette er brudd av taushetsplikt og noe du må ta strengt tak i og rapportere dersom det skjer igjen.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Desverre er dette problemet litt større enn og bare bytte fastlege siden han er den eneste legen som er her. Har hørt litt rundt i bygda og det er flere som har sendt inn klager men kommunen gjør desverre ingenting med det. Hva kan man gjøre med dette?

Tusen takk for god respons
Vis hele sitatet...
Da blir det plutselig litt verre. Helsevesenet i Norge har litt problemer med å rekruttere leger til avsideliggende steder. Selv om man frister med skyhøy lønn og gode skatterabatter er det få som ønsker å flytte til små bygder, og dermed blir tilbudet ofte begrenset.

Det eneste valget du har er det som ble nevnt lengre oppe. Få deg en fastlege et annet sted i landet og kom deg dit. Er angsten så alvorlig at det blir problematisk må du bare finne en løsning. Det er ikke noe annet realistisk valg. Kanskje har du en venn/et familiemedlem som kan kjøre deg fram og tilbake? Etter du har kommet i dialog med en oppegående lege pleier disse tingene å ordne seg. Det finnes hjelpeordninger du kan benytte deg av, men disse krever ofte henvisning fra lege/offisiell helseinstitusjon. Når du først havner i systemet er kommunen pliktig til å hjelpe deg, selv om også her er tilbudet begrenset i avsideliggende bygder.

Det er synd, men Norge er såpass langstrakt med varierende befolkningstetthet i kommunene at det er en stor utfordring å opprette et effektivt helsevesen noen steder. Det står faktisk svart på hvitt i omtrent samtlige helsereformer at Norge som nasjon skal bestrebe "Lik tilgang på kvalitetshelsetjenester uavhengig av geografisk tilhørlighet, økonomisk bakgrunn og politisk ståsted", men om det faktisk er slik i praksis er en annen sak.
Sist endret av Nether; 22. november 2016 kl. 11:14.
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
så presterte han også og slette alt han hadde skrevet på slutten av timen så han fikk bare skrevet ned 2/10 deler av det vi snakka om.
Vis hele sitatet...
På meg høres det ut som du fikk lest opp det han skulle skrive i henvendelsen, siden du vet hva han skrev ned, og ikke? Det er her det godkjennes/ikke godkjennes av deg. Her kommer du med innvendinger, hvis du har det. Men hvis det er slik i ditt tilfelle at du heller velger å ikke si noe selv om du egentlig skulle ha sagt noe blir jo det ett problem for deg.

Du nevner at det ikke er første gangen at en lege ikke hører på deg. Da spør jeg deg, er du helt sikker på at du får frem det du vil? At du får sagt det du hadde planlagt før du dro til legen? Er det slik at du ikke får det og hvis det er lettere for deg å ha med en du kjenner til legen for å være din "talsmann", da ville jeg anbefalt det. Men da ville jeg ha pratet med den bekjente på forhånd, altså før legetimen. Hvis det er slik at du er veldig usikker og kan ha en liten tendens til å endre en mening, eller ikke får sagt det du vil, helt ufrivillig, pga nervøsitet/angst når du sitter hos legen er det også veldig greit at du informerer "talsmannen" om det. Slik at det ikke endres i løpet av legetimen.

Nå sier jeg ikke at dette gjelder deg, og det kan bare være at du trenger å bytte fastlege. Sliter selv med sosial angst og vet hvordan det kan være til tider. Ofte en gjerne kunne tenkt å si noe men like vel holder en kjeft. Eller så kan en jo gjerne si noe og under samtalen merker en at en skulle tilføyd en setning som er vesentlig for samtalen, men velger å la være.

Helt ærlig kan jeg ikke se at legen har gjort noe feil her. Men så har jeg kun basert meg på det som er skrevet her. Han sa du skulle få brev fra psykiatri, noe du også fikk? At de har valgt å se det på den siden som de har gjort er kanskje ikke legen sin feil? Når det kommer til de fysiske smertene, har de aldri forsøkt å finne årsaken til dette? I så tilfelle er det jo klart at han burde tatt en titt på dette og kanskje gitt deg en henvisning. Så det er dårlig at han ikke gjorde noe med, men brudd på taushetsplikten kan jeg ikke helt se her.

Alt ordner seg til slutt skal du nok se, lykke til