Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3617
Vet ikke helt hvordan jeg skal begynne, men hopper rett i det..

Kultur er ofte noe som følger med rusmidler, noe vi lett ser selv om det varierer.
Jeg tror rusmidler påvirker samfunnet ganske mye, og forskjellige rusmidler vil gi forskjellige ringvirkninger i samfunnet.
Vi ser lett alkoholkulturen i norge, og hva som følger med den.

Men hvordan er det med stoffer som lsd, sopp, mdma og kanskje cannabis.

Psykedelika var populært når hippiene var på topp, og jeg vil si at rus har vært med å forme kulturen de hadde.
Ville man sett noe lignende viss man hadde byttet ut alkoholen med psykedelika i dag?

Viss rus spiller en så stor rolle i samfunnet så er det mange rusmidler som er en fare for samfunnet vi har i dag. Husket en tale bush hadde og han fikk spørsmål om narkotika. Jeg har hørt mange har uttalt dette, men det han sa.
Narkotika vil ødelegge samfunnet vi har i dag og alt vi jobber for å oppnå.

Enten dramatiserer han det noe jævli, eller så har han mer rett enn man skulle trodd.

Ville folk fått en annen holding viss man hadde byttet ut alkohol med f.eks lsd? Ville man sett folk engasjert seg i samfunnet på en annen måte, kanskje fått ett annet verdenssyn som vil gjøre det vanskelig å ha den samme "strukturen" vi har i dag?

Nå er dette bare et tanke eksperiment og jeg ser jeg har forklart det på en litt dum måte.
Men kan det være ett av grunnene for at så mange stoffer har blitt ulovlige?
Det vil være en trussel mot samfunnet og slik "verden" fungerer i dag?
Samfunnet våres er jo bygd opp på "prinsipper" som mange rusmidler kan "påvirke".

Forstår noen hva jeg mener? Hehe. =P
Viss ikke så si ifra så skal jeg se om jeg kan omformulere meg litt. Er trøtt, så kan sikkert forklare bedre hva jeg mener når jeg har kviknet litt til.
Men hva mener dere?
Sist endret av sneipen; 1. januar 2009 kl. 12:34.
Tror det bare hadde vært positivt hadde folk fått et annet syn på verden, kanskje hadde flere folk blitt oppmerksomme på at verden går feil vei ved bruk av psykedeliske rusmidler. Det er nå min mening.
Imagine all the people....

Ja det hadde vært noe med en opplyst befolkning med selvinnsikt og ett holistisk verdens syn.

Umulig å tjene noe penger på det da, så bedre å dope befolkningen ned enn å opplyse den, eller la den opplyse seg selv.
ville nok vært mye bedre i norge om vi hadde f.eks en cannabiskultur istedenfor alkholkultur.

Det hadde vært mye bedre med et oppslyst samfunn en et fordummene og voldelig som alkohol ofte fører med seg.
utidetfri, tror du tok det litt feil det jeg skrev. Jeg formulerte meg kanskje litt feil og. Men det jeg mente var at jeg ser ikke noen skade i at folk får et annet syn på verden ved bruk av psykedeliske rusmidler.
Selvsagt skal man ikke "dope" ned befolkningen som du sier, for å endre synet deres på ting, MEN det gjør ikke store skaden på samfunnet om folk hadde fått tatt dette valget selv. Kanskje det til og med hadde blitt en positiv forandring.

Tror nok alkohol gjør større skader på samfunnet enn bruk av psykadeliske stoffer.
"narkotika vil ødelegge samfunnet og alt vi har jobbet for"

situasjonen rundt narkotika er litt dypere enn folka som står på jernbanetorget og akerelva og over alt egentlig. sånn situasjonen i USA og ganske mange andre steder i verden (mexico=bra eksempel) vil narkotika ødelegge samfunnet. fordi, narkotika har makt! større makt en penger også i noen tilfeller.

og med mer makt kommer, mer "problemer" og det er vel i bunn og grunn oppskriften til en maktkamp. "problemet" med narkotika er at folk ser på det som et problem. forbudet rettet mot narkotika er en gave til alle "kriminelle" og hvis man går til krig mot dette problemet, så vil det bare føre elendighet med seg(noe vi alle vet) så filmen lord of war i går, og slutten oppsummerte ganske mye rundt dette med bisniss rundt krig, "eneste måten å overleve på er å ikke gå i krig, ivertfall ikke med deg selv"

"krig mot narkotika, vil ødelegge samfunnet og alt vi har jobba for"
Først og fremst, jeg tror ikke noen kultur kan bygge kun på bruk av et eller flere rusmidler. Samtidig er det jo et faktum at rusmidler til alle tider har påvirket ALLE kulturer, både positivt og negativt, og at saken da egentlig dreier seg om HVILKEN kultur man lar rusmidlene inspirere.

Min personlige overbevisning er at alle rusmidler kan brukes på en ansvarlig måte, og at det er snakk om mestringsnivåer i forhold til ulike typer stoffer. Jeg, for eksempel, er ikke flink til å kontrollere bruken av enkelte stoffer, og velger å holde meg unna. Det er ikke HVA du bruker, men HVORDAN du bruker det, som avgjør hva slags kultur du får. Jeg har sett enkelte av cannabisbrukerne jeg kjenner ende opp med en ruskultur (hasj, speed og valium), mens andre ender opp med en annen ruskultur (hasj, pot, frø og andre organiske stoffer). I begge gruppene har du noen som går fremover, både kreativt, kunnskapsmessig og når det gjelder "personlig opplysning", og også folk som blir mer og mer sentrert rundt selve bruken av stoffene sine, og dermed gjør lite annet. Det er altså ikke rusmidlene som er problemet, men den grunnleggende feilen i den menneskelige natur.

Angående Bush og hans uttalelse: Fyren har rett i at hvis alle tok dop, og bare tok dop, ville alt kollapse. Han tar feil når han sier at rusbruk stagnerer utviklingen i samfunnet og river det ned, og han tar feil i at han har rett til å bekytte noen fra seg selv. Mener jeg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tror absolut du har et poeng og at det er en av grunnene til at rusmidler
spessielt psykedelika er ulovelig
Hvis alle hadde gått rundt som syrehoder ville det nok gitt utslag på hvordan samfunnet hadde
fungert, det hadde nok gått utover strukturen.

Vil legge til en strofe av Mike Skinner

" imagine the worlds leaders on pills then imagine the mornin after"
Sitat av Gloss Vis innlegg
" imagine the worlds leaders on pills then imagine the mornin after"
Vis hele sitatet...
Sjønnte ikke den der. Sikkert bare jeg som er fjern her, men kan du forklare?
Sitat av Mr. Duke Vis innlegg
Tror det bare hadde vært positivt hadde folk fått et annet syn på verden, kanskje hadde flere folk blitt oppmerksomme på at verden går feil vei ved bruk av psykedeliske rusmidler. Det er nå min mening.
Vis hele sitatet...
Ja! La oss sette oss ned med bongen og TENKE på hva vi kan gjøre med det..

Dop generelt har den virkningen at det lett gjør folk passive, ignorante og egoistiske ved sterkt avhengihetsskapende stoffer. Har aldri møtt en rusmisbruker (nå mener jeg ikke en som røyker hasj i ny og ne) som har utviklet horisontene sine og intellektet sitt, og tatt opp nye interesser annet enn å prøve nytt dop. Dop blir ved missbruk til en livsstil, som visker ut og erstatter tidligere interesser.

Jeg har ingen tro på at et samfunn der alle bruker dop ville fungere. Heldigvis vil dette aldri skje, ettersom en eventuell legalisering mest sansynlig ikke ville økt anntall rusmisbrukere drastisk, fordi jeg tror mye av alternativene bruke/ikke bruke dop ligger i oss fra vi blir føtt. Noen er mer liberale enn andre. De som vil bruke dop bruker dop, og de som ikke vil bruke dop driver ikke med det.

Det er mange potensielle farer ved å ruse seg på illegale substanser og det er ikke uten grunn at leger og helsepersonell fraråder å gjøre det. Mentalsykehus og psykiatriske klinikker er et fint eksempel på dette.

Det er ingen som kan hindre en person fra å ruse seg om han/hun vil det, men jeg håper jo at folk tar advarslene som blir gitt seriøst, og ikke bagateliserer det. Cannabis ligger vel kanskje litt i gråsonen, men det er liten tvil om at de fleste rusmidler har en negativ effekt på hjernen, eller mennesket generelt.

Sitat av plohg Vis innlegg
Sjønnte ikke den der. Sikkert bare jeg som er fjern her, men kan du forklare?
Vis hele sitatet...
Jeg anntar at det som menes med "Imagine the worlds leaders on pills then imagine the mornin after" at de sikkert hadde blitt kjempe gode venner og funnet veldig mange løsninger på verdens problemer, men dagen etter hadde det vært glemt, og de kunne kanskje blitt mer aggresive enn det de kanskje var før rusen på grunn av nedturen..
Sist endret av nilsern; 18. januar 2009 kl. 21:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er det du egentlig snakker om når du sier dop?
Heroin?

Nå snakker jeg ikke om misbruk, men man hadde erstattet alkohol og kulturen som følger med med f.eks psykedelika og kulturen som følger med det.

passive, ignorante og egoistiske
Vis hele sitatet...
Kjenner mange som passer til den beskrivelsen, samme om de ruser seg eller ikke. Er ikke de fleste det, til en viss grad?

Cannabis ligger vel kanskje litt i gråsonen, men det er liten tvil om at de fleste rusmidler har en negativ effekt på hjernen, eller mennesket generelt.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan rusmidler ha negative effekter, men noen har mye positive effekter og. Problemet er vell at man så og si alltid hører om negative effekter, og så og si aldri om positive.
Propaganda?
Ikke ta meg feil, rusmidler kan føre til mye negativt og.

Sjønnte ikke den der. Sikkert bare jeg som er fjern her, men kan du forklare?
Vis hele sitatet...
Piller = totalt apekatt, hemningsløs osv.
Vil tro at man hadde se mye merkelig viss verdens ledere hadde gått rundt pillefjerne. Tror dog jeg ville anbefalt ett annet stoff viss man skulle prøvd ut ett slikt eksperiment. :P

Men sikkert en del ledere som ruser seg, hadde forklart mye. xD

Dårlig tid. Så ble ett overflatisk innlegg...
Sist endret av sneipen; 18. januar 2009 kl. 21:47.
Sitat av zerto Vis innlegg
ville nok vært mye bedre i norge om vi hadde f.eks en cannabiskultur istedenfor alkholkultur.

Det hadde vært mye bedre med et oppslyst samfunn en et fordummene og voldelig som alkohol ofte fører med seg.
Vis hele sitatet...
Jo, kanskje, men ser på cannabis som så å si det samma, fordummende og pasifiserende.
Fordummende? Nei, det er en håpløs påstand.. Har selv røyket i noen år nå, og har ikke sett så veldig mye til den bi-effekten. Sier ikke at cannabis er et harmløst stoff for alle og envær, langt ifra.

Selv syntes jeg det hadde blitt helt feil å bygge et samfunn på bruk av psykedeliske, det kan gi deg innsikt, men det kan jo ærlig talt bli litt for mye for mannen i gata, knekt av samfunnets kyniske sider, med spor av manisk depresjon.

Men må si jeg liker tankegangen din, for jeg liker ikke slik verden er blitt. Folk går jo et helt liv uten å i det heletatt vite hvem de er og hva de egentlig vil. Verken du eller jeg er en maskin, og vi må jo helller ikke finne oss i å bli brukt som en.
I alt som er ulovlig truer samfunnets "helse". Crack kunne gjort, men ikke 96%. 96% er ulovlig fordi det er helsefarlig og smaker vondt.

Marius145.
Hvordan vet du at du vet hvem du er? Er den jeg er, en definisjon? En følelse? En kjemisk reaksjon eller kobling i hjernen min? Og om rusmiddeler hjelper meg til å innse hvem jeg er, men forandrer hvordan du ser på verden, hvordan kan jeg da være den jeg virkelig er i upåvirket tilstand?

Sist gang jeg tok noen form for psykedelika/hallusinogen trodde jeg at jeg var laget av pappmasjé og at alle jeg kjente ikke likte meg på grunn av det. Jeg vil ikke være laget av pappmasjé...

I alt som er ulovlig truer samfunnets "helse". Crack kunne gjort, men ikke 96%. 96% er ulovlig fordi det er helsefarlig og smaker vondt.
Sist endret av Dodecha; 19. januar 2009 kl. 13:44. Grunn: duplikat i posten
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Marius145 Vis innlegg
Fordummende? Nei, det er en håpløs påstand.. Har selv røyket i noen år nå, og har ikke sett så veldig mye til den bi-effekten. Sier ikke at cannabis er et harmløst stoff for alle og envær, langt ifra.
Vis hele sitatet...
Du må passe på å ikke glorifisere her, som med de fleste rusmidler har det andre effekter som kanskje ikke er ønskelige.
Du kan ikke påstå at alle som røyker er skarpe i topplokket, noe jeg vet av personlig erfaring.

Jeg er en cannabisbruker, men det betyr ikke at jeg er ignorant, hovedproblemet i legaliseringsdebatten er at brukere glorifiserer planten, på akkurat samme måte som staten presser ut dårlig propaganda, og da er ingen part bedre enn den andre.

Det finnes ingen perfekte rusmidler, alle har til en viss grad uønskede effekter som vil vise seg om man missbruker et stoff.

Alt med måtehold er nøkkelen.
Captain P.
Det jeg mener, er at man nettopp ikke er en definisjon. Man er. Men det virker som veldig mange ikke kjenner seg selv før de sitter på pensjonat, da man endelig har tid til å bli kjent med seg selv.
Har da selv hørt mange eldre sitte og pusle over hvorfor de aldri følgte sine drømmer, og de lurer på hva de har kastet bort den dyrebare tiden sin på.
Man gjør som alle andre, følger sammfunnets "oppskrift"på livet, som langt ifra tilfredsstiller alle og envær, men følge den gjør man.. Mener ting må bli litt mer jordnære, og vi må bevege oss vekk fra den hjerteløse tilstanden mange av oss befinner seg i nå.

Jeg skal såklart ikke sitte her og si deg hva din oppskrift er, for det er jo opp til en selv, men det virker som det er færre og færre som velger å følge sin egen kokebok på livet, men den rike, kule suksessfulle hollywood kjendisen av en cola junkie sin.
Jeg mener heller ikke det å ruse seg er en vei til dette.

Hva mener du med at 96% ikke er en trussel for sammfunnet? Det er da listet som dop, på lik linke med f.eks cannabis.


Dodecha.
jeg formulerte meg kanskje litt feil, men er virkelig cannabis et stoff som gjør deg dummere? Det velger jeg å tru at man gjør selv, hasjen kan vel funke som et forsterkende middel. Men i bunn og grunn mener jeg at det er som man gjør det til selv.
Sitter man på rævva i sofaen og "stoner" hele dagen uten noen form for impulser fra den virkelige verdenen, så er det jo en selvfølge at man ikke blir den skarpeste kniven i skuffen. Hadde man gjort det samme, men uten rusen, så ville man vel lidd den samme skjebne?

Cannabis og andre rusmidler har selvfølgelige sine fordeler og bakdeler, slik som du sier. Noen glorifisering av stoffet vil jeg heller ikke komme med, når jeg selv har sett flere tilfeller av negative bi-virkninger.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
En bok som tar opp dette emnet er en bok jeg leste for en del år siden, "Hasj - Himmel eller helvete" tror jeg tittelen var. Denne boken tar opp kulturen rundt hasj og andre psykadelika rundt om i verden til forskjellige tider.
Kan anbefales om man vil ha noe litteratur rundt emnet. Den tar opp veldig mange fellestrekk som går igjen i alle disse kulturene, og da spesielt hvordan disse kulturene influeres av den østlige verden.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Tror absolut du har et poeng og at det er en av grunnene til at rusmidler
spessielt psykedelika er ulovelig
Hvis alle hadde gått rundt som syrehoder ville det nok gitt utslag på hvordan samfunnet hadde
fungert, det hadde nok gått utover strukturen.

Vil legge til en strofe av Mike Skinner

" imagine the worlds leaders on pills then imagine the mornin after"
Vis hele sitatet...
Er såkalt "syrehue" selv og jeg kan forsikre deg om at jeg både bidrar til min egen og andres liv gjennom både jobb, familie og venner
Tror det hadde hjulpet litt på endel folk å komme seg ut av sine låste mønstre.

Sitat av Fudge Vis innlegg
Jo, kanskje, men ser på cannabis som så å si det samma, fordummende og pasifiserende.
Vis hele sitatet...
Enig, men cannabis er fordummende på en mindre voldlig og aggressiv måte (se på alkohol)

Det som må til er en skikkelig trip i ny og ne for å blåse ut "det gamle" slik at det blir plass til "det nye".
Sist endret av utidetfri; 19. januar 2009 kl. 15:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror samfunnet i Norge kunne blitt bedre hvis alkoholen ble byttet ut med cannabis (ikke psykedeliske stoffer).
Alkohol har den effekten på hjernen der den dreper hjerne-celler. Ved røyking/inntak av cannabis blir hjerne-cellene svekket mens du er under effekten.
Alkoholen har vist alt for mange ganger at folk lett mister besinnelsen av det og en annen grunn er all vold som har en tendens å komme ved alkohol-inntak. Jeg kan ikke si at jeg har opplevd noen som er under cannabis effekt som oppfører seg på langt nær slik som "alkoholen kan oppføre seg".
Selvfølgelig er det ikke alle som reagerer likt ved inntak av alkohol, men slik er det med alt her i verden. Mennesker er forskjellige.
I en drømme verden hvor man kunne slette alkohol fra verden, og erstatte det med cannabis ja... For det og kriminalisere alkohol vil jo ikke si at alkoholen og problemet forsvinner. Det er jo akkurat det som er feilen med narkotikapolitikken per dags dato. Ett forbud mot enda ett rusmiddel, som faktisk er lovlig nå, skaper mye (og nye) problemer vi ikke har den dag i dag.

Diskusjonstemaet er vell "enn hvis", men man kan jo ikke komme fram til ett svar på noe som ikke har skjedd. Man kan jo drømme og tro, men tro kan flytte fjell, ikke endre fortid.
Sist endret av Quetzalcoatl; 20. januar 2009 kl. 04:57.
utidetfri

Tror kanskje du misforsto meg
Jeg mente nødvendigvis ikke til det verre,
heller bedre hvis det ble brukt riktig