Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1862
hei.

jeg har tenk å sette opp et nettverk med deler fra komplett.no
men jeg er ganske ny innenfor å sette opp et nettverk.
så jeg hadde trengt litt hjelp til å velge ut deler osv...
trenger jeg router heller bare switch? bruker adsl modem fra før av.
og jeg vil også ha tilgang til internet på serveren og pcen.
har er server og en pc som skal kobles sammen.

takker for alle svar

har ikke så stort budsjett, så delene må være billigst mulig.
Sist endret av ringnes07; 10. juni 2007 kl. 18:22.
Du trenger nok en ruter. får vel rutere for rundt 400 kroner på clas olson
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja, en router ville nok dekke dine behov.
De fleste routere idag har innebygged 4 porters switch og trådløst nettverk så du burde ikke ha noe problem å koble et par PC'er på den :-)

Kabel får man stortsett kjøpt i 300meters tromler for 6-700kr.
Trådstarter
43 1
hva synes dere om denne routern her da ?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323060

er det et godt valg ?

serveren kommer til å bli admin.
får jeg fortsat tilgang til internet på den andre pcen da ?
og åssen er firewallen på den routeren, når det gjelder ddos angrep
åpne porter osv ?
Sist endret av ringnes07; 10. juni 2007 kl. 18:27.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vi har en netgearrouter her i Irland og den kræsjer ca annen hver dag selv med nyeste firmware så jeg ville ikke gått for det

Personlig har jeg god erfaring med Linksys og 3COM, og dårlig erfaring med D-Link, SMC, Belkin.
Trådstarter
43 1
har helst ikke lyst for å gå for trådløs nettverk pga mange naboer som kan finne på å komme seg inn. men hvis jeg går for trådløs nettverk, har dere noen gode råd på åssen jeg holder folk unna mit nettverk ?

denne så foresten veldig interisang ut.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319606
Sist endret av ringnes07; 10. juni 2007 kl. 18:36.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Enkleste måten for hjemmebrukere å sikre sitt trådløsnettverk er å sette på MACfiltrering (kun gitte nettverkskort får koble til) og WPA2 kryptering (nøkkelbasert løsing som er vanskelig å knekke) dette er gjort på ca 3minutter dersom du har 2 trådløse maskiner f.eks.

Jeg har selv den forrige versjonen av den routeren du linker til der og er veldig fornøyd med den, eneste som manglet på min (som er på din) er QOS som er veldig praktisk for IPtelefoni.
Trådstarter
43 1
slang like gjerne med 2 av disse her.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=313750&s=sc

får håpe dem er bra nok da.

dette spørsmålet virker kansje lit noobete, men åssen kobler man interneten til denne rutern?
er det bare å plugge kabelen fra adsl modemet rett inn bak routeren?
Sist endret av ringnes07; 10. juni 2007 kl. 19:21.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Er en egen inngang bak i routern for "Internett kabelen" deretter er det vel 4 innganger for aa koble maskiner til med kabel.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Normalt sett er denne inngangen merket med WAN eller MODEM.

Alt etter hvordan du kobler til nettet er det forskjellige konfigurasjonr for routeren, dette gjøres ganske enkelt ved å kjøre Wizarden på routeren.
Jeg har akkurat satt opp et nettverk hjemme hos meg selv. En PC tar imot trådløst fra en god nabo, mellom denne og studio har jeg en kabel. Det forutsetter nettverkskort, dvs. et kort til å ta ned det trådløse nettverket LAN og et nettverkskort i den pc som tar ned signal, 1 ordinært nettverkskort i PCn som skal koble til mottageren. Mellom de to holder det i lange baner med en kabel. Min er tjue meter. Når dette skal konfigureres brukte jeg windows( det er det jeg bruker) fremgangsmåte. Men jeg var ikke nøye nok og de to maskinene begynte kald krig. Da jeg tok meg sammen og gjorde installasjonen helt totalt etter boka gikk det som en drøm. Det er da nettverkskortene som bestemmer hastighet, selvsagt signalet inn og, her jeg sitter,på den PC som kobler til nett gjennom en annen har jeg 10Mb/sek ,På mottager 54-150. Håper være til hjelp.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av grandadicool
Jeg har akkurat satt opp et nettverk hjemme hos meg selv. En PC tar imot trådløst fra en god nabo, mellom denne og studio har jeg en kabel. Det forutsetter nettverkskort, dvs. et kort til å ta ned det trådløse nettverket LAN og et nettverkskort i den pc som tar ned signal, 1 ordinært nettverkskort i PCn som skal koble til mottageren. Mellom de to holder det i lange baner med en kabel. Min er tjue meter. Når dette skal konfigureres brukte jeg windows( det er det jeg bruker) fremgangsmåte. Men jeg var ikke nøye nok og de to maskinene begynte kald krig. Da jeg tok meg sammen og gjorde installasjonen helt totalt etter boka gikk det som en drøm. Det er da nettverkskortene som bestemmer hastighet, selvsagt signalet inn og, her jeg sitter,på den PC som kobler til nett gjennom en annen har jeg 10Mb/sek ,På mottager 54-150. Håper være til hjelp.
Vis hele sitatet...

Avsnitt er en fin fisk.

Når det kommer til det du forteller legger du egentlig bare ut om et oppsett med tyvlån av en linje og jeg ser ikke helt relevansen til det opprinnelige spørsmålet her.

Du brukte windows til å konfigurere nettverket?

Og 54-150Mbit har du neppe på det trådløse da selv 54Mbit nettverkskort med god kvalitet yter skjeldent høyere enn 30-35Mbit.
På seg selv kjenner man andre.

Navnet skjemmer ingen, sa han de kalte tjuv.
Siden jeg bor utenfor der hvor de store ideene lever kan jeg ikke få annet enn ISDN, men naboen min har parabolmottak og har satt opp en trådløs ruter. Siden han er IT-ansvarlig i en større bedrift tror jeg ikke at jeg hadde kommet inn i hans ruter uten passord. Men siden jeg er snill får jeg gratis trådløs nettverkstilgang av ham.

Oppsettet er da som følger: Husker ikke hva ruteren hans heter, men min trådløse mottager er en D-link AirplusGplus 520. Siden jeg bor i et hus og mottaksforholdene er så dårlige der hvor jeg har musikkstudio og arbeider har jeg en eldre Compaq med dette kortet i andre etasje. I denne Compaqen sitter det også et Kingston nettverkskort. Fra dette nettverkskortet går det et kabelmodem(bare en kabel) nedover i huset til et lite rom hvor ASUSkonfigurasjonen min står og bråker, og fra den går ledninger inn til studio. Til et ...helt riktig, et nettverkskort , et Intel pro osv. som kan håndtere mye trafikk,fulldupleks.
Poenget mitt er at en trenger overhodet ikke ruter for å sette opp et nettverk hjemme, men en må ha to nettverkskort og et LAN kort for det evt, rådløse nettverket som en skal koble seg til.

Når det gjelder spørsmålsetningen, ikke lite hånlig, forresten, vammelt,..."brukte windows til å.." så regner jeg bare med at de fleste som har Microsoft også legger merke til nettverksikoner og henvisninger til hvordan en/man setter opp nettopp nettverk . Spørsmål om nettverk og konfigurering av det kommer opp som valg under installasjonen av XP Home og Pro, og det skulle stått installasjonsCD´en istedet for windows.

Jeg ser at du har skrevet over to tusen innlegg på dette forumet, jeg registrerte meg i går. Jeg leste retningslinjene og forsto det slik at det ikke var om å gjøre å breie seg med mye plass, jeg går ut fra at det er det du mener med "avsnitt er en fin fisk"?

Hastigheten har du rett i, dvs. Det er displayet på mottagerskjermen som forteller de nevnte tallene, men idag , før jeg leste halen din, testet jeg hastighet på speedometeret på Hardware.no og har idag 1 Mb pr.sek"nedlasting" og litt under "opp". Men dette varierer veldig etter værforholdene.
Variabelen er trådløst nett. Begrensningene ligger i nettverkskortene, det var mitt poeng.
Jeg skrev innlegget for å hjelpe noen, så de skulle slippe å kjøpe en unødvendig ting. Tilslutt vil jeg si: Jeg opplever at du i utgangspunktet er negativ og mistenker meg for noe som jeg aldri ville gjøre (å stjele fra andre) Jeg opplever det som krenkende å bli kalt for tyv og synes en unnskyldning er på sin plass fordi jeg ikke med min beste vilje kan se hvor det kommer frem at jeg stjeler i mitt første innlegg. For to hundre år siden hadde jeg utfordret deg til duell med pistol eller sverd ved soloppgang i morgen, så vit at det som kommer ut av deg har en virkning i hele kosmos, til syvende og sist.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom en har et ADSL-modem og vil ha meir enn en pc på nett i slengen, så må en ha en ruter av et slag, det vere seg en PC som ruter, eller en dedikert ruter. Dedikerte rutere har den fordelen at dei bruker mindre strøm og tar mindre plass, og er som regel enklere å sette opp, enn pcen.

Ditt oppsett er relativt atypisk, sidan dei fleste får inn nettlinja via ADSL. Unntak finst, slik som deg.

Forøvrig morer det meg å finne så mange hull i historia di... parabol, aka satelittbasert internet, bruker modem som upstream, og du får altså max 56k upstream Dessuten hevder du å ha dradd 50Mb over et wlan, som meg bekjent har teoretisk maxytelse på 26Mb/s.

Som ei sidenote så treng du ikkje skrive et essay av kvar post. Det gjorde bare ting totalt uleselig og kjedelig.
Sikker på at modemet ikke er ett rutermodem da? I så fall trenger du bare en switch.
Hardware.no Mer informasjon? Speedometer Test din nettlinje Mål Opp- og Nedlasting Mål nedlasting Bredbåndsvelgeren Din IP-adresse er: 80.86.140.230 - (80.86.140.230) Ditt ping resultat er: 34 ms Din *nedlastingshastighet* er: 955 kbit/sekund. 256 kbit/sekund 512 kbit/sekund *Din hastighet: 955 kbit/sekund* 1 Mbit/sekund (1000 kbit/sekund) 2 Mbit/sekund (2000 kbit/sekund) Din *opplastingshastighet* er: 656 kbit/sekund. 256 kbit/sekund 512 kbit/sekund *Din hastighet: 656 kbit/sekund* 1 Mbit/sekund (1000 kbit/sekund) 2 Mbit/sekund (2000 kbit/sekund) Vi

jeg trodde ikke at det satt paranoide folk og virkelig ikke tror på det jeg skriver, "hull i historien.
Legger ved testen jeg gjorde på hardware i dag, tatt på maskinen som står i studio.
Have Mercy
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Enden på regla er vel at naboen din ikke henter internett fra parabol (dog kan han ha f.eks en rundstråleantenne for å koble til VPN på jobben slik som en gammel nabo av meg hadde).

1Mbit er fullt mulig over trådløst iallefall dog er ikke 150Mbit det.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Mine herrer, jeg må på det inderligste be dere om å legge vekk alle forestillinger om pistol- og sverddueller i denne saken. Ingen skal måtte gi sitt liv i et spørsmål om en nettverkskonfigurasjon!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Stormen
Mine herrer, jeg må på det inderligste be dere om å legge vekk alle forestillinger om pistol- og sverddueller i denne saken. Ingen skal måtte gi sitt liv i et spørsmål om en nettverkskonfigurasjon!
Vis hele sitatet...
Du min gode mann har aldri kranglet med din søster om at hun ikke skal koble routeren direkte i telefonuttaket (og tro at internett automagisk dukker opp)