Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1663
Hvordan er deres holdning til ølsalg på for eksempel en fotballkamp? Har lest litt på VG´s debattside om dette, og ser at det mange håpløse argumenter. Mulig de fleste på freak heller mot lovliggjøring, men om det finnes noen gode argumenter for hvorfor alkoholsalg bør være som det er; så vil jeg gjerne vite hvorfor.

Mange argumenter går det på at barn ikke bør forbinde idrett og alkohol, men hva er forskjellen på en øl på kamp kontra en øl foran en tvkamp?
Jeg er helt klart for. Hadde vært herlig å kunne nyte seg en kald pils mens man er på fotballkamp!
Problemet er de som blir for full, og/eller de som velger å juble med øl i hånden, slik at alle rundt får øl på seg.

Om dette ikke hadde vært et problem, så gjør ikke øl noen skader egentlig.
∮ F dr = 0
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Problemet er de som blir for full, og/eller de som velger å juble med øl i hånden, slik at alle rundt får øl på seg.

Om dette ikke hadde vært et problem, så gjør ikke øl noen skader egentlig.
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskelig for å tro på at dette er det største problemet vedrørende ølsalg
Sist endret av Adrian; 6. august 2012 kl. 17:18. Grunn: skrivefeil
Sitat av Adrian Vis innlegg
Mange argumenter går det på at barn ikke bør forbinde idrett og alkohol, men hva er forskjellen på en øl på kamp kontra en øl foran en tvkamp?
Vis hele sitatet...
Litt flere å sloss med på en stadion.
Tror ikke fotballen er tjent med flere tullinger som følger sporten for "stemninga og kulturen" og egentlig gir faen i resultatene. Nok bråk med dem som drikker på forhånd. Flere andre land med mer liberal alkoholkultur enn Norge har hatt alkoholservering og senere fjernet den, og da vil jeg anta det skyldes negative erfaringer.

(Med min egen labre fotballinteresse hadde det selvfølgelig vært hyggelig med en øl eller fem de gangene jeg har endt opp på kamp, men hvis alternativet er en stol i hodet, så er det helt greit å vente to timer.)
∮ F dr = 0
Trådstarter
Har tenkt på det også, men tenker også at en kamp varer i maks to timer, og det er begrenset hvor stor "sjenketid" du får. De som er ute etter å bli mest mulig full, har en større sjans på pub.
I tillegg har jeg merket at det er sjeldnere slosskamp ute på byen nå, enn da jeg var 18 år. Og gjennomsnittsalderen av de som vil drikke på kamp vil vel ligge mellom 30-35 år(ren antagelse), og den aldersgruppen har stort sett vokst fra slossingen(merk: de fleste, ikke alle ).
Det må vel være mulig å være mer restriktiv om hvem som får kjøpe øl med tanke på om du er overstadig beruset?

Og det er vel kanskje større sjans for slosskamp før kampen med de som virkelig vil være fulle på kamp, og heller i seg alkoholen før de inntar stadioen.
Ser ikke helt problemstillingen med å servere øl under fotballkamp, et fåtall som blir full under tiden en fotballkamp varer samt at ingen kan hindre en i å drikke seg full før kampen. Når det kommer til å sende signaler er det jo strengt tatt bedre å spre en holdning om å nyte et par øl til fotballkamp og lignende begivenheter enn den sinnsvake alkoholkulturen vi har om at det er greit å drikke seg fra sans og samling hver helg fra og med da man er nykonfirmert.

Idiotene som starter og havner i unødvendige slåsskamper under påvirkning av alkohol er jo ofte generelt voldelige personer som klarer å havne i klammeri i alle slags situasjoner så lenge de føler de har en grunn til det, så tviler sterkt på at voldstilfellene ved fotballkamper vil påvirkes i noen nevneverdig grad her til lands. Det er vel annerledes i andre land der fotballkultur er mye viktigere og stadiumene er stappfulle av fanatiske supportere som tar alt rundt laget sitt personlig, men de drikker jo ofte en del før de viktigste kampene.
Jeg er helt klart for servering på kamp. Har sett flere kamper i Danmark, og her fungerer det helt utmerket. Det er jo også et paradoks at alkoholservering er tillatt på VIP tribuner/losjer. Her kan fiffen meske seg med både vin og øl.
`Komplett idiotisk. Se på klanen f.eks. De kan ikke drikke på tribuna, så det tylles flere hundre liter på peppes 10 minutter før kampstart hver bidige gang, og politiet må kjøre rundt å trekke øldrikkende ungdom ut av busker og kratt rundt ullevaal. Det er ikke lov å drikke offentlig, ikke på fotballkamp, bare på peppes og VIP-tribuna.
∮ F dr = 0
Trådstarter
fetter: Tror du ikke litt av problemet ligger i at de vil ha rusen under kampen, og derfor heller i seg? Så de er overstadig fulle de første 45 minuttene i kampen. Ved ølservering på stadioen er det ikke nødvendig å helle i seg før de entrer arenaen.
Og dersom det ikke hjelper, så tror jeg at de som er typen som du beskriver, fetter, vil allikevel skape problemer med alkoholen.
Sitat av Adrian Vis innlegg
fetter: Tror du ikke litt av problemet ligger i at de vil ha rusen under kampen, og derfor heller i seg? Så de er overstadig fulle de første 45 minuttene i kampen. Ved ølservering på stadioen er det ikke nødvendig å helle i seg før de entrer arenaen.
Og dersom det ikke hjelper, så tror jeg at de som er typen som du beskriver, fetter, vil allikevel skape problemer med alkoholen.
Vis hele sitatet...
Snakker vi litt forbi hverandre nå?

Ja, at de ikke får drikke i et normalt tempo på tribuna er en stor grunn til at folk drikker seg helseløse fem minutter før kamp. Det var poenget mitt.

Mulig det fortsatt vil være et visst rusproblem selv om man tillater sjenking, men ikke noe større enn forbudet allerede skaper. Imo.
Jeg er for ølsalg på i dette tilfellet fotballkamper, men et regulert ølsalg.

Det regulerte ølsalget skal (etter hva jeg ser på som en optimal løsning) være begrenset til X øl, og for å få kjøpe øl må man framvise legitimasjon og billetten til kampen. Billetten blir stemplet, og ved X stempel så kan ikke personen kjøpe mer øl.

På den måten forhindrer man med stor sikkerhet fyll og andre uønskede situasjoner. Isteden får man brisene personer som bruker energien på å heie på laget, kontra slåssing. Er sikkert litt "frekt" å velge denne løsningen, og kanskje finnes det smutthull, men kanskje dette er en start?