Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2151
Hei alle sammen.

Jeg har skrevet en artikkel ment for innsendelse til papirutgaven av en avis. Jeg håper å få den publisert. Artikkelen er noe uferdig, men innholdet skal stemme sånn noen lunde. Det jeg ønsker fra dere er tilbakemeldinger på artikkelen. Rettskriving og innhold spesielt. Og såklart om det er noe åpenbart jeg har gått glipp av.

Jeg setter stor pris på om dere leser hele greia før dere kritiserer. Selv om den er noe lang.

Mvh Murloc.




Den lovbestemte definisjon



Jeg ble inspirert til og skrive dette etter å ha sett mange debatter om narkotika i det siste hvor manglene kunnskap om forskjellen på narkotiske stoffer skinner tydelig igjennom. Samtidig belyse hvor absurd det er at alkohol skal ha den beskyttede possisjonen den har idag.

Vi sakker ofte om den berømte inngangsportalen til narkotika. Men glemmer det viktigste spørsmålet; hva er narkotika? Jeg vil nå gå nermere inn på mine meninger om hvorfor narkotika omtales som en bestemt gruppe når sannheten er at det eneste de har til felles er at de er definert slik av loven – ulovlige.

Jeg mener at debatten om narkotika ikke vil komme noen vei før vi skjønner at disse stoffene må behandles hver for seg og ikke som en egen gruppe. Dette gjelder både juridisk og samfunsmessig. Og jeg ønsker og belyse hvorfor.

Jeg velger å starte artikkelen med kultur. Vi har idag en rekke rusmidler som missbrukes i større eller mindre grad. Og jeg vil først å fremst snakke om en av de sossialt akseptable. Kaffe brukes idag av veldig mange normenn hver eneste dag. Kaffe er et sentralstimmulende stoff som gjør at man føler seg mer våken, og har vært brukt i mange år for sin oppkvikkende effekt. Bøndene som står for produksjon av kokaplanten rundt i verden tygger blader av den samme planten. Effekten er svært sammenliknbar med kaffe. De får en oppkvikkende effekt som hjelper dem å være våken igjennom dagen.

Tygger du kokablader i Norge idag vil det etter stor sannsynlighet bli behandlet på samme måte som kokain, som er et konsentrert derivat av planten. Altså narkotika. Det er et stort problem i dagens samfunn at man ser seg blind på dette ordet. Når en domstol skal avgi en dom i en narkotikasak skiller ikke loven på hvilket rusmiddel det handler om, men kun det faktum at det er narkotika. Dette ser jeg på som et stort hull i loven.

For nettop dette kommer til syne når man ser på alkohol; som forøvrig er lovlig idag. Alkohol er i gruppen løsemidler. Og vi kan alle enes om at løsemidler ikke er bra for kroppen. Men på grunn av at det har vært en langvarig kultur for bruk av dette løsemidlet med formål for og ruse seg i tusen år er det derfor lovlig, og sosialt akseptert. Men om man ser på kortsiktige skadevirkninger er alkohol en av de farligste rusmidlene vi kjenner til idag. Samme gjelder ruseffekt. Det er få rusmidler som i like stor grad gjør at brukeren mister kontroll over seg selv – og samtidig øker sjansen for og skade andre. Langtids skadeeffekter vet vi for lite om da forsking på dette stort sett er tabu. Noe som bringer meg videre.

De fysiologiske skadene som medfølger missbruk av alkohol er idag vel dokumenterte. Vi snakker om direkte forfall av de indre organer – som kan forventes av missbruk av et løsemiddel.

Men vi vet i realiteten lite om effektene av langtidsmissbruk av andre rusmidler. Dette i hovedsak fordi de er ulovlige. Så det er meget vanskelig å komme med godt dokumenterte argumenter i en debatt ang. dette. Dette gjelder forøvrig begge sider av debatten. Man kan i beste fall komme med kvalifiserte gjettninger og sammenlikninger med nærtliggende stoffer som heroin og morfin

Og når man snakker om skadeeffekter er det veldig lett å komme inn på cannabis. Dette rusmiddelet er kansje det eneste som ikke har noen dokumenterte dødsfall som kan knyttes

direkte til stoffet. Det er flere og flere idag som mener at cannabis er et langt tryggere rusmiddel sammenliknet med alkohol. Og flere undersøkelser viser at cannabis brukes av kansje så mange som en tredjedel av den norske befolkning idag – i større eller mindre grad. Dette betyr i klartekst at like mange må ansees som kriminelle. Men det er en annen samfunnsdebatt.

Så hva skadeeffekter angår ser ikke jeg noen sammenheng mellom de stoffene som er klassifisert som «narkotika». Men de er fortsatt satt i samme gruppe av en samlet presse og folk flest, samt av loven. Øvrige stoffer som Kokain, Amfetamin, Heroin, og andre må forskes mer på. Men man kan anta at de er skadelige ved missbruk, som med alt annet. Men å skjære stoffer som ikke en gang likner hverandre kjemisk under samme kam er synd i et ellers opplyst samfunn. Vi behandler ikke kjemiske stoffer i et labratorium på samme måte bare fordi de kan kalles «kjemiske stoffer» likt. Vi forstår her at noen er eksplosive og andre er brannfarlige.

Så min konklusjon blir at om vi ikke snart begynner og separere alle stoffer som er klassifisert som «narkotika» blir vi å fortsette med å se oss blind på dette egentlig vage begrepet; som bare har til felles at de er ulovlige.
En meget godt skrevet artikkel! Men så et lite spørsmål, hvem skal lese dette? Er det en avis for et universitet? eller er det løssalg. Dette har noe med hvordan du skriver. Du bruker noen "vansklige" ord innemellom. I noen sammenhenger kan det være bra, men hvis en "normal person skal lese dette vil han bli støtt bort av ord som man ikke bruker i vanlige sammenhenger.
Et godt råd som jeg alltid fikk av norsklærern min: Skriv slik at den dummeste person vil forstå deg
Sist endret av yellowpillow; 8. mars 2009 kl. 00:34.
Det var en del skriveleifs her. Jeg foreslår at du kopierer teksten inn i microsoft word og retter på feilene der. Det var betydelig mange, slik at jeg ikke gidder å ramse opp alle feilene.
Ellers skriver du greit, litt vanskelig å forstå hva du vil fram til noen ganger, men ellers greit.
Er ikke helt enig med yellowpillow, du kan ikke skrive for enkelt. Det må ikke bli slik at du mister integriteten i teksten.
Men føler og at du har glemt det aller viktigste i en artikkel: Kilder, kilder, kilder!!!
Sånn grovt sett: "Jeg vil nå belyse", "Min konklusjon", "Jeg velger starte artikkelen" har ingenting i en artikkel å gjøre. (http://no.wikipedia.org/wiki/Artikkel_(prosaform)) Samtidig savner jeg noen "i følge", altså noen kilder eventuelle pekere på statistikker som kan begrunne noe av innholdet.

Savner også en del rettskriving: "Samfunsnyttig=Samfunnsnyttig" etc.

Skal det publiseres i en saklig avis, og du vil bli tatt på alvor, mener jeg du bør endre på noe av innholdet også. Spesielt med tanker på kildene. Ellers kan budskapet tolkes som svadapreik fra en hasjfreak!

Sitat av Wiki
Hoveddelen kan ikke være subjektiv (si dine egne meninger)
Vis hele sitatet...
Prøv å være objektiv. Belys gjerne flere sider av saken.

Edit: Ellers poengterer du bra og har mange gode ordvalg.
Sist endret av reklame; 8. mars 2009 kl. 00:40.
god artikkel, må si meg enig på nesten samtlige av dine synspunkter. du har tilogmed åpnet øyene mine, jeg ser ting jeg aldri har sett før (eks. at "narkotika" er såpass tabubelagt)

jeg renskrev den litt for deg:
Jeg ble inspirert til å skrive dette etter å ha sett mange debatter om narkotika i det siste hvor manglende kunnskap om forskjellen på narkotiske stoffer skinner tydelig igjennom. Samtidig belyse hvor absurd det er at alkohol skal ha den beskyttede posisjonen den har i dag.

Vi snakker ofte om den berømte inngangsportalen til narkotika. Men glemmer det viktigste spørsmålet; hva er narkotika? Jeg vil nå gå nærmere inn på mine meninger om hvorfor narkotika omtales som en bestemt gruppe når sannheten er at det eneste de har til felles er at de er definert slik av loven – ulovlige.

Jeg mener at debatten om narkotika ikke vil komme noen vei før vi skjønner at disse stoffene må behandles hver for seg og ikke som en egen gruppe. Dette gjelder både juridisk og samfunnsmessig. Og jeg ønsker å belyse hvorfor.

Jeg velger å starte artikkelen med kultur. Vi har i dag en rekke rusmidler som misbrukes i større eller mindre grad. Og jeg vil først og fremst snakke om en av de sosialt akseptable. Kaffe brukes i dag av veldig mange nordmenn hver eneste dag. Kaffe er et sentralstimulende stoff som gjør at man føler seg mer våken, og har vært brukt i mange år for sin oppkvikkende effekt. Bøndene som står for produksjon av kokaplanten rundt i verden tygger blader av den samme planten. Effekten er svært sammenliknbar med kaffe. De får en oppkvikkende effekt som hjelper dem å være våken igjennom dagen.

Tygger du kokablader i Norge i dag vil det etter stor sannsynlighet bli behandlet på samme måte som kokain, som er et konsentrert derivat av planten. Altså narkotika. Det er et stort problem i dagens samfunn at man ser seg blind på dette ordet. Når en domstol skal avgi en dom i en narkotikasak skiller ikke loven på hvilket rusmiddel det handler om, men kun det faktum at det er narkotika. Dette ser jeg på som et stort hull i loven.

For nettopp dette kommer til syne når man ser på alkohol; som forøvrig er lovlig i dag. Alkohol er i gruppen løsemidler. Og vi kan alle enes om at løsemidler ikke er bra for kroppen. Men på grunn av at det har vært en langvarig kultur for bruk av dette løsemidlet med formål for og ruse seg i tusen år er det derfor lovlig, og sosialt akseptert. Men om man ser på kortsiktige skadevirkninger er alkohol en av de farligste rusmidlene vi kjenner til i dag. Samme gjelder ruseffekt. Det er få rusmidler som i like stor grad gjør at brukeren mister kontroll over seg selv – og samtidig øker sjansen for å skade andre. Langtids skadeeffekter vet vi for lite om da forskning på dette stort sett er tabu. Noe som bringer meg videre.

De fysiologiske skadene som medfølger misbruk av alkohol er i dag vel dokumenterte. Vi snakker om direkte forfall av de indre organer – som kan forventes av misbruk av et løsemiddel.

Men vi vet i realiteten lite om effektene av langtidsmissbruk av andre rusmidler. Dette i hovedsak fordi de er ulovlige. Så det er meget vanskelig å komme med godt dokumenterte argumenter i en debatt ang. dette. Dette gjelder forøvrig begge sider av debatten. Man kan i beste fall komme med kvalifiserte gjetninger og sammenlikninger med nærliggende stoffer som heroin og morfin

Og når man snakker om skadeeffekter er det veldig lett å komme inn på cannabis. Dette rusmiddelet er kanskje det eneste som ikke har noen dokumenterte dødsfall som kan knyttes direkte til stoffet. Det er flere og flere i dag som mener at cannabis er et langt tryggere rusmiddel sammenliknet med alkohol. Og flere undersøkelser viser at cannabis brukes av kanskje så mange som en tredjedel av den norske befolkning i dag – i større eller mindre grad. Dette betyr i klartekst at like mange må ansees som kriminelle. Men det er en annen samfunnsdebatt.

Så hva skadeeffekter angår ser ikke jeg noen sammenheng mellom de stoffene som er klassifisert som «narkotika». Men de er fortsatt satt i samme gruppe av en samlet presse og folk flest, samt av loven. Øvrige stoffer som Kokain, Amfetamin, Heroin, og andre må forskes mer på. Men man kan anta at de er skadelige ved missbruk, som med alt annet. Men å skjære stoffer som ikke en gang likner hverandre kjemisk under samme kam er synd i et ellers opplyst samfunn. Vi behandler ikke kjemiske stoffer i et laboratorium på samme måte bare fordi de kan kalles «kjemiske stoffer» likt. Vi forstår her at noen er eksplosive og andre er brannfarlige.

Så min konklusjon blir at om vi ikke snart begynner og separere alle stoffer som er klassifisert som «narkotika» blir vi å fortsette med å se oss blind på dette egentlig vage begrepet; som bare har til felles at de er ulovlige.
Vis hele sitatet...

EDIT: med noen små endringer kan dette passe godt som et leserinnlegg, men for at det skal bli en god artikkel må du nok endre litt på oppbygningen (viser da til reklame's tips)
Sist endret av VivaLatrina; 8. mars 2009 kl. 00:45.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Yellowpillow: Den er ment som et innlegg til en avis som jeg skrev først. Som et debattinnlegg. Noe slikt som si det i vg siden.

Kilder skal så klart taes med, men har i utgangspunktet ikke brukt noen bestemte kilder, annet en det jeg har lest meg til generelt.

Har dessverre ikke muligheten for word riktig enda, men det kommer. Skrevet i open office. Og skal sies at jeg sitter på en netbook med små taster så noen skrivefeil kommer derifra.

Ang subjektivitet er dette vanskelig da som dere sier må mye kunne vises til med kilder. Jeg ser ikke helt den andre siden i dette da jeg vanskelig kan se den. Jeg kan ikke se gode argumenter for at alkohol skal behandles ulikt fra andre rusmidler. Og har heller ikke lest noen ting som sier noe annet. Så her taes forslag til lesning med STOR takk!

Edit: Vil også si at jeg ikke er alt for kjent med "artikkel" som skriveform, så tar imot tips også her med stor takk.

Takker for gode tips reklame

Ellers vil jeg sålangt takke for konstruktiv kritikk og skal ta alt til etteretning. Kommer sikkert en revidert utgave senere
Sist endret av murloc; 8. mars 2009 kl. 00:47.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg ser ikke helt den andre siden i dette da jeg vanskelig kan se den. Jeg kan ikke se gode argumenter for at alkohol skal behandles ulikt fra andre rusmidler.
Vis hele sitatet...
Med fare for å skli inn i en diskusjon jeg har erfart det er vanskelig å føre med mange av brukerene på forumet, kan jeg heller stille deg dette legaliseringsspørsmålet: Dersom alkohol ikke hadde vært legalt i dag, tror du med de helsemyndighetene og kunnskapen vi idag har, at alkohol hadde blitt legalisert? Aldri i livet! Kanskje dette er noe du kan ta med i artikkelen?
Hvilken avis? VG? Dagbladet? Aftenposten? Avisa Nordland?

Men ellers, bra skrevet, selv om det var en del skrivefeil.
Sist endret av Mexxy; 8. mars 2009 kl. 00:51.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Med fare for å skli inn i en diskusjon jeg har erfart det er vanskelig å føre med mange av brukerene på forumet, kan jeg heller stille deg dette legaliseringsspørsmålet: Dersom alkohol ikke hadde vært legalt i dag, tror du med de helsemyndighetene og kunnskapen vi idag har, at alkohol hadde blitt legalisert? Aldri i livet! Kanskje dette er noe du kan ta med i artikkelen?
Vis hele sitatet...
Jeg skal prøveskrive litt på dette. Men samtidig blir det kansje ikke så veldig mye mer objektivt?

Men noe slikt som dette kansje?

"Når vi ser på dagens skepsis i norge i forhold til hva medisiner og evt. mat som får innpass i norge er det vanskelig å se at alkohol ville blitt godtatt om det ble introdusert idag. Når for eksempel energidrikken red bull ikke kan selges lovlig i norge - ikke en gang på polet. Nå kan dette kansje forvares med at drikken havner sammens med en meget vanlig gruppe som ellers selges i overalt."
Litt kritikk uten noen særlig struktur.

1. Ikke bruk semikolon når du ikke kan reglene for bruken bedre. Det ser ganske tåpelig ut, dessverre. Det samme gjelder egentlig bruk av tankestrek for tilleggsinformasjon på slutten av en setning.

2. Vann er et løsemiddel. Dette er i bunn og grunn dårlig retorikk.

3. Gå gjennom og kikk over bruker av og/å. Mye stygt. Det samme gjelder dobbelkonsonanter. Å kjøre tekster gjennom enkel rettskrivingskontroll er rimelig banale greier. Ikke spør kompiser/forummedlemmer om å gjøre jobben Word gjør for deg mer effektivt.

4. Hvor har du det fra at domstolene ikke skiller mellom ulike typer narkotikum? Hvor har du det egentlig fra at loven eksplisitt forbyr narkotika i det hele tatt? Morfin er et narkotikum som brukes flittig i helsevesenet. Hvilke ord som brukes i lovverket, domstoler, i Morgenbladet, i Se&Hør og på folkemunne for å omtale gruppen med ulovlige substanser varierer veldig. LSD plasseres gjerne i narkotikagruppen, men etter hva jeg vet er det da ikke et narkotikum i ordets egentlige betydning?

5. Litt kunnskap om oppdeling av slike tekster i passende avsnitt forventes.

6. Bruk av stor forbokstav i ord som ikke er egennavn skjemmer.

7. Tittelen på tekststykket sier meg rett og slett ingenting om hva det faktisk handler om.

8. Forskning på skadevirkninger over lengre tid er uhyre vanskelig, men langt ifra tabubelagt. Hvor har du dette fra?
Sist endret av egeulf; 8. mars 2009 kl. 00:59.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av egeulf Vis innlegg
Litt kritikk uten noen særlig struktur.

1. Ikke bruk semikolon når du ikke kan reglene for bruken bedre. Det ser ganske tåpelig ut, dessverre. Det samme gjelder egentlig bruk av tankestrek for tilleggsinformasjon på slutten av en setning.

2. Vann er et løsemiddel. Dette er i bunn og grunn dårlig retorikk.

3. Gå gjennom og kikk over bruker av og/å. Mye stygt. Det samme gjelder dobbelkonsonanter. Å kjøre tekster gjennom enkel rettskrivingskontroll er rimelig banale greier. Ikke spør kompiser/forummedlemmer om å gjøre jobben Word gjør for deg mer effektivt.

4. Hvor har du det fra at domstolene ikke skiller mellom ulike typer narkotikum? Hvor har du det egentlig fra at loven eksplisitt forbyr narkotika i det hele tatt? Morfin er et narkotikum som brukes flittig i helsevesenet. Hvilke ord som brukes i lovverket, domstoler, i Morgenbladet, i Se&Hør og på folkemunne for å omtale gruppen med ulovlige substanser varierer veldig. LSD plasseres gjerne i narkotikagruppen, men etter hva jeg vet er det da ikke et narkotikum i ordets egentlige betydning?

5. Litt kunnskap om oppdeling av slike tekster i passende avsnitt forventes.

6. Bruk av stor forbokstav i ord som ikke er egennavn skjemmer.

7. Tittelen på tekststykket sier meg rett og slett ingenting om hva det faktisk handler om.

8. Forskning på skadevirkninger over lengre tid er uhyre vanskelig, men langt ifra tabubelagt. Hvor har du dette fra?
Vis hele sitatet...
Først, takk for god kritikk!

1. Skal se på dette. Innrømmer gjerne manglende kunnskap på dette. Ville komma vært bedre isteden for semikolon der det er brukt? Samme gjelder tankestrek, men her må kansje hele setningen bygges på nytt?

2. Bruker retorikken der fordi de fleste ikke tenker på vann som et løsemiddel, men heller whitesprit og liknende, men godt poeng. Kan kansje belyse dette bedre i artikkelen?

3. Har allerede nevnt at den skal igjennom word, men har ikke tilgang på dette før om en stund. Å har måtte støttet meg til dårligere stavekontroller. Jeg er generelt dårlig på og/å og skal se nermere på disse der det er brukt. Men at du påpeker det hjelper. Og det var slike tips jeg fiskt etter.

4. Du har rett. Jeg burde skrive at det gjelder ulovlig bruk av narkotika. Altså ikke av leger osv. men trodde kansje dette kom frem av teksten. Og bruk av ordet domstolene var kansje lit dumt brukt, burde kansje heller bruke loven her. Jeg vet jo at domstolene utviser skjønn. Takker igjen.

I tillegg menes det ikke ordbokdeffinisjonen av narkotika. Men generelt brukes narkotika som definisjon på alt fra cannabis - heroin. Selv om unntak forekommer. Selv sprit over 60% er deffinert som narkotika i norsk lov - dette burde forøvrig også taes med i teksten.

5. Dette er vanskeligere og rette på. Skal se på det, men tror kansje det får stå sin prøve for det meste. Det blir litt tatt på "feeling" om du skjønner?

6. Sløve feil, beklager dette.

7. Som jeg sier er teksten enda "work in progress" spesielt tittelen. Men enig i at den ikke fenger så mye.

8. Når man skal teste langtidsvirkninger på stoffer må det foregå under kontrollerte omstendigheter. Og jeg vil si det er ganske tabu å utsette et menneske for medisinsk testing av kokain på mennesker i Norge.

Og selv om jeg vanskelig kan finne en kilde som sier at det er tabu å forske på illegale rusmidler i norge synes jeg dette kommer ganske klart frem i mangelen på forskning på feltet. Ser for meg den politikeren som åpent går ut å fronter dette.

Bjarne Håkon Hansen har jo fått uendelig mye presse på grunn av sitt "radikale" heroin forslag.
Sist endret av murloc; 8. mars 2009 kl. 01:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er godt dokumenterte langtidseffekter på stoffer som amfetamin, heroin, morfin og kokain. De var alle substanser som før var lovlig og i medisinsk bruk, men ble tatt av markedet p.g.a. langtidseffektene blant annet, og avhengighets-faren. At disse langtidseffektene er reell, understøttes av behandlingsinstutisjoner og sykehus.

Men det læres stadig nytt, og behandlingsinstutisjoner i dag bruker blant annet begrep som elev om sine "pasienter", noe som viser til ny forståelse av denne gruppen i moderne tid og via reformer. Sykehus bruker ofte begrep som klient istedet for "pasient" - ihvertfall innen psykiatrien.

Loven skiller på substanser. Heroin og morfin er klart strengest, deretter følger kokain, amfetamin, ecstasy o.s.v. til vi når cannabis og alkohol.
FET SKRIFT = feil
KURSIV = dårlig

TIPS = varier språket ditt. Du starter alle setninger likt, og du skriver "i dag" i hvert eneste avsnitt..


Jeg ble inspirert til og skrive dette etter å ha sett mange debatter om narkotika i det siste hvor manglene kunnskap om forskjellen på narkotiske stoffer skinner tydelig igjennom. (omstrukturere til komma her?) Samtidig belyse hvor absurd det er at alkohol skal ha den beskyttede possisjonen den har idag.

Vi sakker ofte om den berømte inngangsportalen til narkotika. Men glemmer det viktigste spørsmålet; hva er narkotika? Jeg vil nå gå nermere inn på mine meninger om hvorfor narkotika omtales som en bestemt gruppe når sannheten er at det eneste de har til felles er at de er definert slik av loven – ulovlige.

Jeg mener at debatten om narkotika ikke vil komme noen vei før vi skjønner at disse stoffene må behandles hver for seg og ikke som en egen gruppe. Dette gjelder både juridisk og samfunsmessig. Og jeg ønsker og belyse hvorfor.

Jeg velger å starte artikkelen med kultur. Vi har idag en rekke rusmidler som missbrukes i større eller mindre grad. Og jeg vil først å fremst snakke om en av de sossialt akseptable. Kaffe brukes idag av veldig mange normenn hver eneste dag. Kaffe (koffein?) er et sentralstimmulende stoff som gjør at man føler seg mer våken, og har vært brukt i mange år for sin oppkvikkende effekt. Bøndene som står for produksjon av kokaplanten rundt i verden tygger blader av den samme planten. Effekten er svært sammenliknbar med kaffe. De får en oppkvikkende effekt som hjelper dem å være våken igjennom dagen.

Tygger du kokablader i Norge idag vil det etter stor sannsynlighet bli behandlet på samme måte som kokain, som er et konsentrert derivat av planten. Altså narkotika. Det er et stort problem i dagens samfunn at man ser seg blind på dette ordet. Når en domstol skal avgi en dom i en narkotikasak skiller ikke loven på hvilket rusmiddel det handler om, men kun det faktum at det er narkotika. Dette ser jeg på som et stort hull i loven. (stemmer jo ikke)

For nettop dette kommer til syne når man ser på alkohol; som forøvrig er lovlig idag. Alkohol er i gruppen løsemidler. Og vi kan alle enes om at løsemidler ikke er bra for kroppen. Men på grunn av at det har vært en langvarig kultur for bruk av dette løsemidlet med formål for og ruse seg i tusen år er det derfor lovlig, og sosialt akseptert. Men om man ser på kortsiktige skadevirkninger er alkohol en av de farligste rusmidlene vi kjenner til idag. Samme gjelder ruseffekt. Det er få rusmidler som i like stor grad gjør at brukeren mister kontroll over seg selv – og samtidig øker sjansen for og skade andre. Langtids skadeeffekter vet vi for lite om da forsking på dette stort sett er tabu. ( HÆ?) Noe som bringer meg videre.

De fysiologiske skadene som medfølger missbruk av alkohol er idag vel dokumenterte. Vi snakker om direkte forfall av de indre organer – som kan forventes av missbruk av et løsemiddel.

Men vi vet i realiteten lite om effektene av langtidsmissbruk av andre rusmidler. Dette i hovedsak fordi de er ulovlige. Så det er meget vanskelig å komme med godt dokumenterte argumenter i en debatt ang. dette. Dette gjelder forøvrig begge sider av debatten. Man kan i beste fall komme med kvalifiserte gjettninger og sammenlikninger med nærtliggende stoffer som heroin og morfin

Og når man snakker om skadeeffekter er det veldig lett å komme inn på cannabis. Dette rusmiddelet er kansje det eneste som ikke har noen dokumenterte dødsfall som kan knyttes

direkte til stoffet. Det er flere og flere idag som mener at cannabis er et langt tryggere rusmiddel sammenliknet med alkohol. Og flere undersøkelser viser at cannabis brukes av kansje så mange som en tredjedel av den norske befolkning idag – i større eller mindre grad. Dette betyr i klartekst at like mange må ansees som kriminelle. Men det er en annen samfunnsdebatt.

Så hva skadeeffekter angår ser ikke jeg noen sammenheng mellom de stoffene som er klassifisert som «narkotika». Men de er fortsatt satt i samme gruppe av en samlet presse og folk flest, samt av loven. Øvrige stoffer som Kokain, Amfetamin, Heroin, og andre må forskes mer på. Men man kan anta at de er skadelige ved missbruk, som med alt annet. Men å skjære stoffer som ikke en gang likner hverandre kjemisk under samme kam er synd i et ellers opplyst samfunn. Vi behandler ikke kjemiske stoffer i et labratorium på samme måte bare fordi de kan kalles «kjemiske stoffer» likt. Vi forstår her at noen er eksplosive og andre er brannfarlige.

Så min konklusjon blir at om vi ikke snart begynner og separere alle stoffer som er klassifisert som «narkotika» blir vi å fortsette med å se oss blind på dette egentlig vage begrepet; som bare har til felles at de er ulovlige.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av paranoy Vis innlegg
Det er godt dokumenterte langtidseffekter på stoffer som amfetamin, heroin, morfin og kokain. De var alle substanser som før var lovlig og i medisinsk bruk, men ble tatt av markedet p.g.a. langtidseffektene blant annet, og avhengighets-faren. At disse langtidseffektene er reell, understøttes av behandlingsinstutisjoner og sykehus.

Men det læres stadig nytt, og behandlingsinstutisjoner i dag bruker blant annet begrep som elev om sine "pasienter", noe som viser til ny forståelse av denne gruppen i moderne tid og via reformer. Sykehus bruker ofte begrep som klient istedet for "pasient" - ihvertfall innen psykiatrien.

Loven skiller på substanser. Heroin og morfin er klart strengest, deretter følger kokain, amfetamin, ecstasy o.s.v. til vi når cannabis og alkohol.
Vis hele sitatet...
Vet at mange av stoffene ble brukt tidligere lovlig. blant annet i .. første eller i andre verdenskrig. Men kilder til seriøs forskning har jeg ikke funnet enda. Og jeg tror kansje vi definerer langtidsbruk litt forskjellig her.

Snakker altså om langvarig bruk, ikke nødvendigvis hver dag, men foreksempel bruk av kokain med samme hyppighet som vi bruker alkohol idag. En dag i helgen for eksempel. Gitt at dette faktisk kan brukes på slik basis, noe jeg ikke tror det kan idag.

Og til svar på hva loven definerer. Så er jeg klar over at det finnes forskjellige straffeutmålinger for forskjellige narkotikum(illegale), men det er ikke det jeg sier. Cannabis, kokain, heroin, amfetamin, meth, lsd, osv. er fortsatt narkotika hva loven angår. Såkalte "controlled substances".
Sitat av murloc Vis innlegg
Først, takk for god kritikk!

1. Skal se på dette. Innrømmer gjerne manglende kunnskap på dette. Ville komma vært bedre isteden for semikolon der det er brukt? Samme gjelder tankestrek, men her må kansje hele setningen bygges på nytt?

2. Bruker retorikken der fordi de fleste ikke tenker på vann som et løsemiddel, men heller whitesprit og liknende, men godt poeng. Kan kansje belyse dette bedre i artikkelen?

3. Har allerede nevnt at den skal igjennom word, men har ikke tilgang på dette før om en stund. Å har måtte støttet meg til dårligere stavekontroller. Jeg er generelt dårlig på og/å og skal se nermere på disse der det er brukt. Men at du påpeker det hjelper. Og det var slike tips jeg fiskt etter.

4. Du har rett. Jeg burde skrive at det gjelder ulovlig bruk av narkotika. Altså ikke av leger osv. men trodde kansje dette kom frem av teksten. Og bruk av ordet domstolene var kansje lit dumt brukt, burde kansje heller bruke loven her. Jeg vet jo at domstolene utviser skjønn. Takker igjen.

I tillegg menes det ikke ordbokdeffinisjonen av narkotika. Men generelt brukes narkotika som definisjon på alt fra cannabis - heroin. Selv om unntak forekommer. Selv sprit over 60% er deffinert som narkotika i norsk lov - dette burde forøvrig også taes med i teksten.

5. Dette er vanskeligere og rette på. Skal se på det, men tror kansje det får stå sin prøve for det meste. Det blir litt tatt på "feeling" om du skjønner?

6. Sløve feil, beklager dette.

7. Som jeg sier er teksten enda "work in progress" spesielt tittelen. Men enig i at den ikke fenger så mye.

8. Når man skal teste langtidsvirkninger på stoffer må det foregå under kontrollerte omstendigheter. Og jeg vil si det er ganske tabu å utsette et menneske for medisinsk testing av kokain på mennesker i Norge.

Og selv om jeg vanskelig kan finne en kilde som sier at det er tabu å forske på illegale rusmidler i norge synes jeg dette kommer ganske klart frem i mangelen på forskning på feltet. Ser for meg den politikeren som åpent går ut å fronter dette.

Bjarne Håkon Hansen har jo fått uendelig mye presse på grunn av sitt "radikale" heroin forslag.
Vis hele sitatet...
1. Komma, oppdeling i to setninger eller skriv setningen helt på nytt. Ingen steder har du brukt semikolon riktig. Første gang du bruker det skal det være kolon.

2. Ikke belys dette mer, fjern det istedet helt. Alkohol er ikke farlig fordi det er et løsemiddel, basta punktum finale.

5. Det er ikke vanskelig å la teksten flyte fritt til du er ferdig med et argument, og deretter bruke entertasten for å si ifra til leseren om at nå tar du tak i et annet moment.

7. Det handler ikke om fengende eller ei, det handler om en beskrivelse av teksten. «Nyansering av uttrykket "narkotika"» sier noe om teksten. «Den lovbestemte definisjon» gjør ikke dette. Spesielt siden du snakker fint lite om lovverket og egentlige definisjoner.

8. Er du ikke vår venn er du vår fiende. Unødvendig svart/hvitt-oppdeling.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Du skal ha for forsøket. Intensjonen er nok god, men jeg syns du faller gjennom både hva gjelder kunnskap om temaet, argumentasjonen du fører og ikke minst måten du framfører den på. Nå sier du jo selv at du ikke har så mye erfaring med artikkelskriving, derfor vil jeg påpeke følgende (med fare for å gjenta noe som allerede er nevnt):
  • Dine følelser, synsinger og meninger har ingen ting å gjøre i en artikkel. Med en gang du drar inn dine personlige oppfatninger er teksten din å regne som et debattinnlegg (eller noe sånt, men i alle fall ikke en artikkel).
  • I en akademisk tekst skal alle opplysninger du kommer med ha en referanse. Nå er jo ikke dette en akademisk tekst, men det er greit å forholde seg til mer eller mindre samme kjøreregler, slik at du i alle fall indikerer hvor du har hentet opplysningene fra.
  • En konklusjon er et svar på et spørsmål eller en problemstilling, eventuelt en ytterligere problematisering av det samme spørsmålet i de tilfellene man ikke finner noe entydig svar. Dine innledende problemer dreier seg om (1) hva narkotika er og (2) hvorfor narkotikabegrepet brukes som det gjør, når stoffene det gjelder til dels er svært forskjellige. Ikke bare mangler "konklusjonen" din noe svar på dine innledende undringer, den framstår som en floskel. "Uten endring, ingen forandring." Eller noe i den dur.

Vær mer presis i formuleringene. Kaffe er en drikk laget av brente kaffebønner. Koffein er et sentralstimulerende stoff. Når du snakker om sentralstimulerende stoffer må du forklare hva dette er. Videre vil det være naturlig at du også skriver hva som kjennetegner "motparten" - de sentraldempende stoffene (typisk ulike morfinpreparater) samt de hallusinogene stoffene og cannabis.

Lover og forskrifter er to ulike ting. Hva loven sier vet jeg ikke, men den aktuelle forskriften refererer til Single Convention on Narcotic Drugs, 1961 og Convention on Psycotropic Substances, 1971, hvor man plasserer stoffene i ulike kategorier. Hva angår praktiseringen av loven, for eksempel i forhold til straffeutmåling for lovbrudd knyttet til ulike stoffer, vil domstolen, som i mange andre tilfeller, støtte seg på tidligere dommer i liknende saker. Dette tror jeg dommerne har god oversikt over. Av og til blir gjeldende lovpraksis endret. Dette kan skje ved en dom i høyesterett eller ved nye direktiver og/eller retningslinjer fra departementet.

Det er ikke tabu å forske på narkotika i Norge. I tillegg til Statens institutt for rusmiddelforskning og Folkehelseinstituttets divisjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning gjøres det en rekke forskning både ved høgskoler og universiteter.

Teksten din kan absolutt bli et bra leserinnlegg, men du har en jobb å gjøre. Slik den er nå framstår den veldig "halvveis".
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Egeulf: Ok ser poenget, dårlig formulert når jeg antyder at det er farlig fordi det er et løsemiddel. Men å skrive at alkohol er et strekt løsemiddel som skader kroppen betydelig ved inntak for og illustrere poenget ser jeg ikke noe galt i.

Og sånn forøvrig(ikke til deg egeulf) kan jeg ikke finne noe som sier at en artikkel ikke kan være subjektiv. Men mulig det blir greiere å klassifisere dette som et leserinlegg uansett. Sånn i forhold til objektivitet.

Men stikker til sengs nå. Flytur tidlig i morgen Så god tid til å rette på tekst, lese tips osv. Nok en gang, takk for alle tips og rettinger så langt, og lover å kjøre den reviderte utgaven 3 ganger gjennom word før jeg poster :P

God natt

Sitat av aybara Vis innlegg
Du skal ha for forsøket. Intensjonen er nok god, men jeg syns du faller gjennom både hva gjelder kunnskap om temaet, argumentasjonen du fører og ikke minst måten du framfører den på. Nå sier du jo selv at du ikke har så mye erfaring med artikkelskriving, derfor vil jeg påpeke følgende (med fare for å gjenta noe som allerede er nevnt):
  • Dine følelser, synsinger og meninger har ingen ting å gjøre i en artikkel. Med en gang du drar inn dine personlige oppfatninger er teksten din å regne som et debattinnlegg (eller noe sånt, men i alle fall ikke en artikkel).
  • I en akademisk tekst skal alle opplysninger du kommer med ha en referanse. Nå er jo ikke dette en akademisk tekst, men det er greit å forholde seg til mer eller mindre samme kjøreregler, slik at du i alle fall indikerer hvor du har hentet opplysningene fra.
  • En konklusjon er et svar på et spørsmål eller en problemstilling, eventuelt en ytterligere problematisering av det samme spørsmålet i de tilfellene man ikke finner noe entydig svar. Dine innledende problemer dreier seg om (1) hva narkotika er og (2) hvorfor narkotikabegrepet brukes som det gjør, når stoffene det gjelder til dels er svært forskjellige. Ikke bare mangler "konklusjonen" din noe svar på dine innledende undringer, den framstår som en floskel. "Uten endring, ingen forandring." Eller noe i den dur.

Vær mer presis i formuleringene. Kaffe er en drikk laget av brente kaffebønner. Koffein er et sentralstimulerende stoff. Når du snakker om sentralstimulerende stoffer må du forklare hva dette er. Videre vil det være naturlig at du også skriver hva som kjennetegner "motparten" - de sentraldempende stoffene (typisk ulike morfinpreparater) samt de hallusinogene stoffene og cannabis.

Lover og forskrifter er to ulike ting. Hva loven sier vet jeg ikke, men den aktuelle forskriften refererer til Single Convention on Narcotic Drugs, 1961 og Convention on Psycotropic Substances, 1971, hvor man plasserer stoffene i ulike kategorier. Hva angår praktiseringen av loven, for eksempel i forhold til straffeutmåling for lovbrudd knyttet til ulike stoffer, vil domstolen, som i mange andre tilfeller, støtte seg på tidligere dommer i liknende saker. Dette tror jeg dommerne har god oversikt over. Av og til blir gjeldende lovpraksis endret. Dette kan skje ved en dom i høyesterett eller ved nye direktiver og/eller retningslinjer fra departementet.

Det er ikke tabu å forske på narkotika i Norge. I tillegg til Statens institutt for rusmiddelforskning og Folkehelseinstituttets divisjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning gjøres det en rekke forskning både ved høgskoler og universiteter.

Teksten din kan absolutt bli et bra leserinnlegg, men du har en jobb å gjøre. Slik den er nå framstår den veldig "halvveis".
Vis hele sitatet...
Faen ayabara nå må jeg svare deg også so tired :P

Først, som jeg sier i innlegget jeg nettopp skrev, er det kansje best å klassifisere teksten som leserinnlegg. Men kan som sagt ikke finne noen ting annet med google en at en artikkel kan være subjektiv, men går litt bort sjangern for nå. Det er jo ment som et leserinlegg da jeg ikke jobber for avisen eller liknende.

Nok engang så må jeg presisere at jeg ikke snakker om straffeutmåling. Men som du selv nevner med "Single Convention on Narcotic Drugs, 1961" så er det jo også her tydelig at ordet DRUGS kommer frem. Altså selv om de behandles forskjellig er de fortsatt drugs(narkotika). Og jeg snakker om at illegale stoffer blir behandlet på lik linje uansett. Hvis du får en dom for bruk av cannabis er det fortsatt en narkotika dom, samme om det var heroin, skjønner? Samme gjelder om du blir tatt for salg av de samme stoffene. Mens en pils er fortsatt helt uskyldig.

en ser at ordet "tabu" kansje blir litt feil. Manglende resultater på langtidsforsking holder kansje lenge. Spessielt i forhold til å prøve ut på mennesker.

Men sovner snart, de første tipsene var svært gode selv om det ikke nødvendigvis lenger er en artikkel. Det med kilder har vært nevnt og skal så klart komme med.
Sist endret av murloc; 8. mars 2009 kl. 02:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Syntes det ser nokså bra ut, men folk vil nok tenke negativt om dette når dem leser x , amfetamin, heroin og kokain. Og da mener jeg de som er relativt liberale.