Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  132 16175
Godt med smør
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Nederland er vel det eneste landet som fortsatt har det legalisert?
Vis hele sitatet...
Nederland har det ikke legalisert, de er bare "ekstremt" tolerante.

Har ikke kilder, men så det på en dokumentar.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Kom over en kronikk på forskning.no: Behov for offentlig avkriminaliseringsdebatt, skrevet av tre personer med tilknytning til Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved UiO. I tillegg til å være en god kronikk, vises det til sidene om narkotikapolitikk ved UiO. Spennende lesning for de interesserte.
Sitat av Apeloff Vis innlegg
Nederland har det ikke legalisert, de er bare "ekstremt" tolerante.

Har ikke kilder, men så det på en dokumentar.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Cannabis er ikke legalisert i Nederland, det er bare et resultat av en liberal politikk hvor de velger å ikke slå ned på kjøp, salg og bruk av cannabis i mindre mengder - ettersom de ser på det som et helseproblem mer enn et kriminalproblem. Men i henhold til internasjonale lover er det teoretisk sett ikke legalisert, bare praktisk. Og hver by/kommune/administrativ avdeling av Nederland har vel hver sin rett til å bestemme hvorvidt de ønsker coffeeshops eller ikke såvidt jeg har forstått.

På den måten er jo cannabis også forsåvidt "lovlig" i visse stater i USA, men på et medisinsk reseptbelagt grunnlag.
Alkohol |||| Cannabis
Tobak |||| Kokain
........ |||| Heroin
........ ||| Ecstasy
........ ||| Amfetamin
..... Stolpe

Personlig syns jeg det er veldig oppsiktsvekkende at politikerne ikke vil ta opp en sak som medfører kriminalitet for rundt 1/3 av Norges befolkning.
Sist endret av Aceface; 21. november 2008 kl. 02:06. Grunn: layout problemer
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Psilozop Vis innlegg
Helt enig! Hun stakkars piken fra UMN virket veldig redd og lite forberedt der hun satt. Var nesten litt pinlig å se hvordan han totalt overkjørte henne.
Vis hele sitatet...
Er'e mulig for en eller annen å få dette klippet ut på youtube e.l ?

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368
Sitat av Takub Vis innlegg
Er'e mulig for en eller annen å få dette klippet ut på youtube e.l ?

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368
Vis hele sitatet...
Det ligger allerede der, men virker som syncingen ikke er helt på stell.

http://www.youtube.com/watch?v=73zHCTu85cg
Er det noen partier på stortinget som er for legalisering/avkriminalisering?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Muradi: Nei. Derimot har Venstres ungdomsparti, Unge Venstre, ved flere anledninger de seinere årene tatt til orde for legalisering av cannabis, sist på årsmøtet i oktober (se artikkel i Aftenposten). Tror de hadde et lignende vedtak på årsmøtet i fjor, og så vidt jeg kan huske ble de den gang møtt med beskyldninger om å være useriøse fra Lars Sponheim og andre.
Sist endret av aybara; 23. november 2008 kl. 20:27.
ser ut som man prøver å få det fram i offentligheten hvertfall, så får vi se framover og håpe på en legalisering i framtiden.
Må si jeg blir imponert over Knutsen etter å ha tatt en titt på FHNs nettsider. Personlig synes jeg det er flott at det finnes en god talsmann for legalisering og slik narkotikapolitikk generelt. Hadde liten tro på Linnerud Hvem vet, det hadde vært soft å få til en viss legalisering i fremtiden.
Hypotetiske spørsmål:

Hva tror dere skjer med prisene på cannabis hvis det blir legalisert?
- Jeg tror det blir billigere. Legalisering av cannabis gjør at markedet for salg blir større og produksjon/innkjøp blir større og mer organisert. Det vil oppstå pris-kamp der jeg ser for meg at det blir billigere.

Hvilken effekt tror dere legaliseringen vil gøre med offentlig røyking av cannabis?
- Jeg ser for meg en lov lik den som alkohol har, der politiet kan ta deg med inn for natten hvis du er overberuset. Tenker det samme med cannabis, hvis du loker rundt i gatene. Tror heller ikke at cannabis røyking+Bilkjøring kommer til å bli en stor hit, selv om det skulle bli legalisert. Iom at THC effekten fra cannabis gjør deg sløv, ser jeg en lik regel som alkohol der og. Muligens litt større toleranse.

Når jeg tenker meg om, så er jo cannabis og alkohol, når det kommer til lover av bruk (hvis cannabis blir legalisert) ganske like.
Viss cannabis hadde blitt avkriminalisert\legalisert så tror jeg prisene hadde gått opp, eller ett gram vil koste mer enn det gjør i dag.
Avgiftene i norge er ganske høye generelt sett, når det kommer til rusmidler så økes avgiftene betraktelig.

Men det kan bli billigere viss man dyrker selv, da det ikke koster mye i forhold til hva man kan sitte igjen med. Viss det hadde blitt avkriminalisert\legalisert (noe jeg ikke tror det vil bli med det første) så lurer jeg litt på hvordan reglene angående dyrking hadde blitt.


Effektene; Ikke godt å si.

Overgangsperioden tror jeg man vil oppleve spesielle episoder.
Det skal mye til for å bli overberuset på cannabis, da tenker jeg på at en person ikke greier å komme seg heim etc. Eller slik som man ser med alkohol.
Kanskje dette er veldig individuelt, men jeg har enda til gode å se en person som er så beruset på cannabis at politiet burde ta i bruk lignende tiltak som er i bruk når en person er overberuset på alkohol.

Jeg tror flere hadde sluttet med alkohol, og kanskje fått litt annet syn på alkoholen. Gatene hadde blitt roligere, viss flere hadde røykt istedenfor å drikke. Vold og lignende situasjoner hadde og gått ned i takt med alkoholforbruket.

Ikke minst så håper jeg på at vi hadde fått en grei kultur rund cannabis, ikke på samme måte som alkohol. Nordmenn har generelt en dårlig ruskultur, men det er lov å håpe. Får vi en skikkelig kultur rundt ett rusmiddel så vil det påvirke bruksmønster etc. Kultur spiller en stor rolle, tror jeg ihvertfall.
En liten teori. Narkotika er og farlig pga manglene på en kultur rundt det, pga kultur = struktur? Kanskje struktur ikke er det beste ordet å bruke...
Sist endret av sneipen; 28. november 2008 kl. 12:15.
Tror selv også prisen hadde steget, eller antagelig holdt seg på samme nivå. Det beror selvfølgelig på hvordan staten eventuelt velger å legalisere hasjen.

Jeg tenker da på om det eventuelt bare hadde vært lov å fått på spesielle barer og liknende. Da hadde selvfølgelig staten tatt seg rikelig betalt, samt at de eventuelle barene måtte hatt litt fortjeneste på det. Mye det samme som å kjøpe seg en drink i en bar nå.

Hvis det blir satt av forskjellige statlige utsalgssted for salg, sånn som vinmonopolet fungerer for alkohol nå i dag, slipper du unna med et ledd mindre.

Tror sågar kvaliteten på hasjen hadde økt betraktelig ettersom varene måtte bli godkjent av en del statlige krav.


Effektene er litt vanskelig å si, ettersom det er så godt som umulig å si hvor sosialt akseptert det faktisk hadde blitt. Antagelig hadde det i de fleste miljøer ikke blitt akseptert med det første. Og helgefylla fortsetter sin vante gang videre, etterhvert vil det antagelig bli mer sosialt akseptert, og folk kommer til heller vurdere å ta en kameratkveld med en joint, playstation og godt humør istedenfor å reise ned til den lokale puben og drikke.

Jeg har aldri sett at noen har reagert med å røyke hasj, med å bli aggressiv. Så volden ville antagelig ha gått ned litt, tror dog ikke det hadde blitt helt stille rundt omkring i gatene
nå må vi ikke glemme forskjellen mellom legalisering og avkriminalisering.
ved avkriminalisering så måtte du fortsatt ha kjøpt bønna fra pushere, enten på gata eller hos dem eller hvordan du enn gjør det, men ved legalisering kunne det ha åpnet for statlig kontroll av hasj. ved legalisering vil nok prisene stige, men ved legalisering tror jeg den vil være like dyr, men det åpner for at man kan dyrke selv uten å være redd for det. det kunne sikkert ha åpnet for mere åpent salg over tid, men problematikken man har i nederland er jo det at omsetning av personlige kvanta ikke er 'ulovlig', men varen er fortsatt ikke helt lovlig. så større produksjon er ikke mulig, så det å kjøpe inn for cofeeshopsene er vanskelig ettersom man ikke finner legale tilbud for å kjøpe inn i større kvanta. selvom det er avkriminalisert. og det er heller ikke legalisert. legalisering er nok langt unna, men avkriminalisering hadde nok ikke vært så dumt, men da må spørsmålet rundt omsetning diskuteres først.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av sneipen Vis innlegg
Det skal mye til for å bli overberuset på cannabis, da tenker jeg på at en person ikke greier å komme seg heim etc. Eller slik som man ser med alkohol.
Vis hele sitatet...
Må innrømme at jeg ved et par anledninger har blitt så stein at jeg ikke har turt å reise fordi jeg har vært redd for å spy momentant. Nå skal det sies at de fleste av disse episodene også har hatt en touch av alkohol over seg, så det er kanskje blandingsrusen som er problemet mitt.

On-topic: Jo mer jeg tenker over det jo mindre hensiktsmessig synes jeg avkriminalisering virker. I mitt hode er det ihvertfall det at jeg pumper penger inn i organisert kriminalitet som er det største problemet med å nyte et ulovlig rusmiddel. Jeg ville med glede betalt 150kr grammet hvis jeg:
a) Hadde sluppet å oppsøke en person som tar del i nevnte organiserte kriminalitet
b) Hadde vært sikker på at det jeg får er av en viss kvalitet
c) Hadde visst at deler av pengene gikk til Norge AS og dermed også velferdssystemet og alle de andre tingene som gjør at jeg er så fornøyd med Norge som land

Men såklart, jeg ser jo hvor avkriminaliseringsforkjempere vil. Man slipper unna gatewayopplegget og cannabisbrukere slipper å stemples som kriminelle narkotikabrukere. Det hadde helt klart vært en forbedring fra i dag, men fortsatt et ganske lite steg i forhold til sånn som jeg ser for meg at det kunne vært.

Edit: Ja, jeg er for legalisering. Hvis jeg virker negativ mot avkriminalisering er det fordi jeg tror en legalisering ville funket bedre, ikke fordi jeg mener dagens system funker.
Sist endret av Mr. Meow; 29. november 2008 kl. 18:17.
Begynner og bli lei av alle debatene om legalisering av cannabis, hvor Mot folka ikke baserer på fakta, men enkelt tilfeller.

Cannabis passer ikke for alle, det er negative sider ved bruk som (klarer ikke skrive ordet)phsycose :E
Og si at cannabis fører direkte til heroin, blir ogsa feil. Personener som driver med Heroin (f.eks) startet nok sikkert med hasj, men selv tror jeg at det er en mye større del av de som røyker cannabis, kun bruker dette stoffet. (tenker da ikke på alkohol)

Selv har jeg røyket cannabis siden jeg var 15/16 noe jeg kansje syntes er en smule tidelig, og har holdt på til nå, er 19. Men i senere tid har jeg ikke røyket kun fordi det er morsomt og "kult", men fordi det hjelper meg i daglilivet. Har hatt en del problemmer med matlyst og var rimelig tynn. Trenger bare røyke en gang og matlysten er tilbake. Det har også hjulpet veldig på humøret.

Omtrent alle tjener på legalisering, Dealere langs elva og andre steder vil miste markedet, og staten vi tjene penger på salg. Politiet kan bruke ressuser på andre ting, som og ta voldtekts menn og drapsmenn.

Har du blitt tatt for bruk også mister man en del jobbmuligheter, Hvorfor skal ikke jeg kunne bli lås-smed fordi jeg røyka cannbis for 3 år siden? Kan fint hende jeg er like kompetent i det yrket som en ikke røyker. Jeg eller heller ingen tyv, fordi jeg røyker, jeg ville ikke misbrukt yrket heller.

jaja, selv tror jeg det nok aldri blir legalisert, men kommer forsatt til og "kjempe" for det og håpe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Advokat mener straffeutmålingen strider mot folks rettsoppfatning.

Menn som begår grove seksuelle overgrep mot barn får ofte mildere straffer enn skattesvindlere og folk som dyrker marihuana-planter. Det viser undersøkelser TV 2 Nyhetene har gjort.
Vis hele sitatet...
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2467223.ece
Hvor ble det av debatten? Har ikke hørt noe mer. Er den forbi uten noen form for endring?
Selv om det ikke er direkte relevant til diskusjonen hjemme, så var det som noen kanskje visste en nettside som skulle brukes til å stille spørsmål til Obama, og Obama regjeringen. Etter at tidsfristen gikk ut så var det ledende spørsmålet:

"Will you consider legalizing marijuana so that the government can regulate it, tax it, put age limits on it, and create millions of new jobs and create a billion dollar industry right here in the U.S.?"
Vis hele sitatet...
http://change.gov/page/content/20081...enforquestions

Svaret av dette kan ha ringvirkninger i vår egen debatt senere. Er ikke sikker på når det blir svart, men antakeligvis over de neste dagene.

Sitat av Bloggen
Over the next few days, some of the most popular questions selected by the Change.gov community will be answered by the Transition team, and their responses will be posted here on the site.
Vis hele sitatet...
Vi får se hva som skjer, men slik som det er nå har hvertfall 13 stater det dekriminalisert, et par der medisinsk bruk er lovlig, og såvidt jeg vet var ikke Obama negativ til legalisering, men vi får se hva resultatet blir. Det kommer uansett til å påvirke vårt land og vår narkotikapolitikk hvis USA går i bresjen for legaliseringsspørsmålet.
Sitat av yeey? Vis innlegg
Selv om det ikke er direkte relevant til diskusjonen hjemme, så var det som noen kanskje visste en nettside som skulle brukes til å stille spørsmål til Obama, og Obama regjeringen. Etter at tidsfristen gikk ut så var det ledende spørsmålet:


http://change.gov/page/content/20081...enforquestions

Svaret av dette kan ha ringvirkninger i vår egen debatt senere. Er ikke sikker på når det blir svart, men antakeligvis over de neste dagene.



Vi får se hva som skjer, men slik som det er nå har hvertfall 13 stater det dekriminalisert, et par der medisinsk bruk er lovlig, og såvidt jeg vet var ikke Obama negativ til legalisering, men vi får se hva resultatet blir. Det kommer uansett til å påvirke vårt land og vår narkotikapolitikk hvis USA går i bresjen for legaliseringsspørsmålet.
Vis hele sitatet...

"President-elect Obama is not in favor of the legalization of marijuana.
Transition Team, Washington, D.C."
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Hvor ble det av debatten? Har ikke hørt noe mer. Er den forbi uten noen form for endring?
Vis hele sitatet...
Det blir ingen debatt fordi ingen av partiene på stortinget har noe å tjene på en slik debatt, men desto mer å tape.

At politikere som ikke har noe personlig forhold til cannabis, ikke gidder å prøve å legalisere det skjønner jeg godt. Men at ingen tør å ta i debatten om de sosial problemene Norges meningsløse og ubegrunnede nulltoleranse-politikk fører med seg, synes jeg er forkastelig.

Lurer på hvilke andre politiske områder hvor man ville akseptert en slik kombinasjon av uansvarlig politikk og skremselspropaganda...
Sitat av nidhogg Vis innlegg
"President-elect Obama is not in favor of the legalization of marijuana.
Transition Team, Washington, D.C."
Vis hele sitatet...
Og der var den debatten ferdig. Mange forstår kanskje ikke hvorfor folk hadde litt håp til den saken, men det kan sees i sammenheng med tidligere vinglete uttalelser. Nå er vel egentlig synet hans blitt klar en gang for alle.

(Tidligere uttalelser)

Synd, men ikke så veldig uventet i grunn.
Er det noen som vet om noen meningsmålinger angående legalisering av cannabis egentlig? Hadde vært gøy å se et tall på dette!

Det er uansett litt spesielt at det ikke er noen partier på stortinget som er for legalisering. Selv om det langt ifra er noe flertall for dette i befolkningen så tror jeg det ganske mange som er for. Så lenge stortinget skal representere folket må det jo være en slags ”feil” dersom for eksempel en tredjedel av befolkningen er for legalisering, mens det ikke er en kjeft som er for på stortinget?
Sitat av fuckface Vis innlegg
Det er uansett litt spesielt at det ikke er noen partier på stortinget som er for legalisering. [...]
Vis hele sitatet...
Det er helt sikkert mange på stortinget som er for legalisering, det er bare ingen som tør å åpne kjeften fordi det er politisk selvmord.
Burde vært folkeavstemning.
Men så burde man fått ut skikkelig informasjon og, slik at folk ikke stemmer på bakgrunn av hasj = heroin og lignende argumenter.

Viss politikerne ikke tørr eller er for feige til det så er jo folkeavstemning et alternativ.

Noen har har tall på hvor mange som ønsker cannabis legalisert vs kriminalisert?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ikke det at jeg personlig klarer å få så mye ut av det, men kanskje noen andre kan? Sitat fra weed.no:

"Flertallet i regjeringens straffelovkommisjonen fremholder at siden bruk av alkohol og tobakk er straffri, bør også bruk av narkotika være straffri. Det vises det til at overfor langtkomne misbrukere taler rent menneskelige hensyn for en avkriminalisering. Departementet deler ikke dette synet. Departementet legger vekt på at avkriminalisering vil gi et uheldig signal overfor unge personer i en valgsituasjon."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=540329
▼ ... over en uke senere ... ▼
Her er en sak jeg så i Aftenposten i dag.
-link-
Jeg er enig i mye av det han sier, men i mitt syn får han problemene til å framstå som mye mer generelle og vanlige enn det jeg har fått inntrykk av at de er. Jeg vil ikke kalle det skremselpropaganda sådan, men underoverskriftene er også vinklet veldig negativt i forhold til temaet når det står "Gir avhengighet, kan gi psykose, nedsatt evne til å tenke" etc.
Hva syns dere om hvordan debatten går?
vict0r: Jeg får ikke forstørret det bildet ditt, eller lastet det ned. Umulig for meg og lese den lille skrifta der. Kanskje det er noe jeg gjør feil?
puffman: Det er en PDF-fil så du må ha Adobe Acrobat for å lese den.
Så det nå. Noen som vet om et bra sted å laste opp .pdf filer? For stor fil for å laste opp på forumet, men skulle gjerne delt den med de som ikke leser aftenposten.
Jeg får lest den helt fint der den ligger nå.

Tilbake til topic.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Høyreklikk og zoom folkens.

Jeg er klart enig i at man ikke bare kan gi vanlig cannabis til pasienter som de røyker (røyking i seg selv er jo skadelig, uansett hva du røyker), men å avblåse de medisinske verdiene i det så lett synes jeg var en smule bryskt.

Han holder seg saklig i alle fall .
Ja, han holder seg faktisk ganske saklig og jeg synes ikke artikkelen var så verst. Jeg synes derimot at han presser problemene og de negative sidene litt hardt opp, og måten de medisinske verdiene blir skyvd til side var teit. Det folket trenger, som han sa hvis jeg husker riktig, er god og saklig informasjon fra gode kilder som vet hva de prater om, ikke noe skremselspropoganda. Denne artikkelen var, på et visst nivå, ganske saklig og inneholdt svært lite stigmatisering som vi ofte ser. Men det er klart at de negative sidene blir lagt ekstra stor vekt på og pushet litt fram, vi skal jo ikke glorifisere cannabis her heller. Da ville det blitt usaklig, og det funker i det lange løp dårlig. Men han kunne ha holdt seg en smule mer nøytralt.
Sist endret av Sky; 6. januar 2009 kl. 07:36.