Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 6673
Heisann. Jeg mottok i sommer 2 esker med noe som het ECA MAX som jeg bestilte fra nett i USA. Dette skulle inneholde ifølge siden som solgte det, synephrine, kola nut extract og andre lovlige midler.
Mottok pakken etter rimelig tid (var vel ca 2 uker fra statene). Fikk de uten noe mer brev om fortolling eller lignende av varen fra tollen(altså helt vanlig pakke bare). Da jeg åpnet denne, og leste innholdsfortegnelsen viste det seg at eskene inneholdt ephedra extract. Var usikker på om dette var det samme som efedrin, tok kontakt med selger og sa at jeg ville returnere produktet da det ikke inneholdt det som sto på siden, og muligens inneholdt noe som ikke var lovlig i mitt land. Returnerte så pakken ett par dager senere, og har ikke hørt noe fra noen før nå:
Mottok nå ett brev, med "innkalling til avhør".
Der står det bare at politiet trenger min forklaring i en politisak under etterforskning. Og det står at saken gjelder innførsel av dopingmidler.

Det jeg lurer på er om er jeg siktet for noe? Eller er det som vitne i noe?
Skjønte virkelig ingenting når jeg fikk det, men kom til å tenke på at det sikkert har noe med den pakken jeg mottok å gjøre. Men ingen midler var jo blitt sendt til lab eller noe for sjekk. Fikk det antall jeg bestilte uten noe mer brev fra noensteder. Nå sikkert over ett halvt år senere får jeg dette brevet.
Kan det ha noe med det å gjøre? Har jeg gjort noe ulovlig? Skjønner ikke hvorfor jeg kan klandres da jeg visste at efedrin var ulovlig og derfor returnerte produktet da det inneholdt noe annet enn det som lå foreskrevet på salgssiden?

Håper på noe hjelp her! Er forøvrig student ett helt annet sted enn brevet var sendt, og har eksamen i den tiden avhøret er.. hva gjør jeg?
Er det ikke bare til å si til politiet det som skjedde? At du skulle bestille noe lovlig, og du fikk noe annet... Du har jo bevis; Kvitering/bestilling
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Høres utrolig merkelig ut, hvilke beviser skulle de i så fall ha mot deg nå?
Kan det hende at det er noen kompiser som kødder med deg?

Det kan jo hende at de faktisk har snappet opp pakken når DU sendte den UT av landet, og det er derfor du blir tatt inn til avhør nå.. kan ihvertfall ikke tenke meg til at du skulle bli innkalt 6mnd'er etter du hadde MOTTATT en pakke med effe, uten at de har beslaglagt noe som bevis.

-a
Ja, det var jo det jeg tenkte. Men det forundrer meg ikke om de skal prakke på meg at jeg har med vilje bestilt dette. Har forøvrig ikke kvittering for å ha returnert dette, sendte ikke rekommandert. Litt usikker på om jeg fortsatt har kvittering for produktet også , da jeg har skiftet mail siden den gang. Kan det bli ett problem? Får vel bare si det som det er og se hva de sier.. Blir forbanna om jeg skal få noe på rullebladet for å være en lovlydig borger!
Skjønner selvsagt de sikkert ikke liker at folk innfører diverse midler, men nå var dette jo et synephrine produkt som jeg såvidt vet er lovlig? Står iallefall ikke på noen dopingliste...

Sitat av apatisk Vis innlegg
Høres utrolig merkelig ut, hvilke beviser skulle de i så fall ha mot deg nå?
Kan det hende at det er noen kompiser som kødder med deg?

Det kan jo hende at de faktisk har snappet opp pakken når DU sendte den UT av landet, og det er derfor du blir tatt inn til avhør nå.. kan ihvertfall ikke tenke meg til at du skulle bli innkalt 6mnd'er etter du hadde MOTTATT en pakke med effe, uten at de har beslaglagt noe som bevis.

-a
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg lurte på... Kan de egentlig anklage meg for noe når de ikke har beslaglagt noe? Jeg VET at jeg bestilte 2 og mottok 2 forseglete bokser. Jeg stusset med engang på at det sto w/ephedra extract , søkte litt og fant ut at jeg hadde fått feil/feilbeskrevet produkt. Netthandel er skumle greier når det kommer til sånt.
Sist endret av freddykos; 29. november 2008 kl. 20:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er en relativt lovlydig borger som ikke har for vane å holde noe skjult, men i ditt tilfelle ville jeg faktisk holdt kjeft. Du har opptrådt korrekt, men det er vanskelig for deg å bevise. Pass på at du ikke kriminaliserer deg selv. Ikke fortell dem noe som helst før du vet hva de ønsker med avhøret. La de ta seg av pratinga og vei ordene dine på gullvekt. Du er ikke tiltalt og trenger ikke å si noe som helst til den som har kalt deg inn.
Så jeg burde ringe og høre hva det er om? Kan jeg nekte for å ha mottatt noe som helst hvis de ikke har beslaglagt noe som bevis? Eller kan de ha bilde av hva som evt. var i pakken hos tollen og tatt vare på det? Takker så mye for svar!
Forhør deg med advokat, så slipper du å prate deg inn i en eventuell flekk på rullebladet ditt.
Nå er ikke jeg jævlig dreven i dette, men gjorde ikke trådstarter noe ulovlig når han sendte den tilbake? Du burde vel "egentlig" kontakta politi og levert inn alt? Eller er jeg helt på villspor?
Gjorde jeg? Altså hvis de skal bruke ressurser på sånt blir jeg nesten oppgitt...
Så hva er det rette å gjøre her? Ikke si noe eller? De har vel ingen bevis? De må jo ha beslaglagt noe for å ha noe å anklage for. Her trodde jeg at jeg hadde gjort noe rett også har jeg egentlig gjort noe ulovlig?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
forhør deg med advokat, vil være for jævli å få bot for noe slikt..

tror nok jeg villa nekta på at jeg hadde bestilt noe som helst, og jeg hadde selvsagt ikke henta noe i posten heller, det måtte vært noen som hadde utgitt seg for meg (deg).

når er avhøret ditt?
Det er om 10 dager ca. Jeg er jo heltidsstudent og bor ett helt annet sted enn der jeg er innkalt og kan ikke møte til oppsagt tid og ikke på minst en måned etter dette (grunnet eksamen etc.) Advokat koster vel endel penger?
Ja jeg syns dette hele var kjemperart og vil for all del unngå noe på rullebladet for en slik filleting. Har jo ikke fått noe brev om at jeg personlig har gjort noe heller... ikke fra tollvesenet eller politiet. skulle jeg fått det om det hadde handlet om dette?
Jeg er som sagt ikke skråsikker, men jeg tror det er like ulovlig å "smugle" ulovlige substanser ut, som inn i landet. Jeg er usikker på om det beste er å nekte alt, da jeg ikke helt ser hvordan de skal ha beviser på dette, eller bare forklare det sånn det er. Jeg ville i sistnevnte tilfelle sagt at du bestilte noe lovlig, fikk noe annet, og derfor sendte det tilbake. Ikke nevn ephedrin i det hele tatt.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
dog, sant skal sies, de som bestiller ECA Stack vet somregel hva de bestiller da..

jeg ville satset på hele "du fikk feil produkt og sendte tilbake" greia, ikke engang nevn at du så på innholdsfortegnelsen.. behandel saken som om du hadde fått feil pakke fra komplett.no
Først ringer du til politiet og ber om utsettelse av avhøret pga eksamen. Du kan også be om å få forklare deg på det lokale politikammeret der du for tiden er bosatt. Det er ingen som er interessert i å ødelegge utdannelsen din, så det ordner seg helt sikkert.

I avhøret ville jeg bare ha fortalt alt slik som det er. Du bestilte et produkt og fikk et annet. Du sendte produktet tilbake fordi det var feil, men ante ikke at det inneholdt noe ulovlig, Du hadde jo ikke bestilt noe ulovlig i utgangspunktet, så tanken på å sjekke om felisendingen inneholdt illegale substanser falt deg rett og slett ikke inn som den pliktoppfyllende, lovlydige borgeren du er.

Antageligvis er de bare interessert i å få oppklart forholdene. Det er sikkert litt uvanlig at folk sender slike produkter ut av landet, så de vil nok bare vite hva som er bakgrunnen for hendelsen.

Hvis du i tillegg kan ta med en ordrebekreftelse av det legale produktet fra den aktuelle leverandøren så vil det være til stor hjelp.

Hvis du som noen her foreslår tviholder på retten til ikke å uttale deg så vil det antageligvis bare fungere mot sin hensikt. Da fremstår du som skyldig, og etterforskeren vil bare få lyst til å ta rotta på deg, noe han antageligvis også kan hvis du beskrives i rapporten som generelt vanskelig og lite samarbeidsvillig.
Sist endret av mentalmelt; 30. november 2008 kl. 02:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Okei, takk for gode svar. Men hva om det ikke har noe med utsendelsen å gjøre, men det at jeg mottok den? Er det i det hele tatt mulig at de har hatt en etterforskning på dette i hele 6 mnd og først nå mottar jeg innkalling til avhør? Synes det hele virker rart. Tenker jeg forteller at jeg bestilte ett produkt, men innså at det var feil og returnerte det til selger. Slik som jeg jo gjorde. Men må forhøre meg med selger om det er mulig å få ordrebekreftelse på dette. Uten dette kan de bevise at jeg er "skyldig" i noe? De har jo ikke beslaglagt noe som helst såvidt jeg kan skjønne? De kan vel ikke bevise at jeg har bestilt noe ulovlig og mottatt dette på bakgrunn av evt. bilder/notater tollvesenet har gjort? Fikk jo ikke engang fortollingspapir eller noe fra tollen. Pakken kom som den var sendt fra USA.

Takk for hjelpen folkens!
Hvis de ikke har beslaglagt noe så har de ingen sak mot deg uansett. Virker mer sansynlig at de har tatt pakken på vei tilbake, men det er jo naturligvis bare noe jeg antar.

Ordrebekreftelse har du vel i mailboksen din?
Sist endret av mentalmelt; 30. november 2008 kl. 02:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Snakk med en advokat, eller Advokatvakten (30 minutters gratis rettshjelp) etc.. Selv om det er innlysende at det hele var en misforståelse, er det ikke sikkert at politiet ser det slik.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis de ikke har beslaglagt noe så har de ingen sak mot deg uansett. Virker mer sansynlig at de har tatt pakken på vei tilbake, men det er jo naturligvis bare noe jeg antar.

Ordrebekreftelse har du vel i mailboksen din?
Vis hele sitatet...
Problemet er at den mailen jeg brukte på den tiden nok er slettet, da jeg har byttet til gmail nå. Skal sjekke om den fortsatt er operativ.
Tenkte jo først at de burde skjønne at jeg ikke akkurat er noen doplanger eller whatso. Får ringe og høre hva de har å si, og hva det handler om.
Hvis du ikke finner dokumentasjonen, ta kontakt med selger og be dem om en kopi e.l. av ordrebekreftelsen. Dette høres ut som en ikke-sak og tviler egentlig på at politiet vil gjøre noe som helst ut av dette hvis du bare forklarer saken som den er...
Ja, jeg håper inderlig det er slik de vil se det! De har sikkert stoppet pakken enten på vei inn eller ut og trodd jeg hadde bestilt det. Håper jeg får ordrebekreftelsen av de jeg har kjøpt det hos så tar jeg med den til et evt. avhør. Kan ikke tenke meg at de kan kriminalisere meg for noe her...
Takk for alle svar folkens!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg ville uansett holdt på forklaringen om at du hadde fått feil produkt og sendte greiene tilbake, uten å ha sjekket innholdsfortegnelsen etter noe ulovlig.

enten de har tatt den på vei inn i landet eller på vei ut, vil denne forklaringen holde mål, og den er jo faktisk sann og i ditt tilfelle.

Ikke lag saken mer komplisert enn det den er, lite tips
hold oss gjerne oppdatert her, er spent på hva som skjer videre..
Det skal jeg gjøre. Mandag i morgen så skal ringe da og høre hvordan jeg må gå frem. Regner med personen ikke gidder høre på meg forklare over telefon.

Nei, skal vel bare si at jeg bestilte ett produkt på nettet, men da jeg åpnet pakken så jeg at den inneholdt noe annet, og returnerte selvfølgelig produktet. Trenger vel ikke si mer om saken enn det? er jo sånn det er så hvis de skal klage på det, og la kriminelle vandre fritt på gaten i storbyene blir jeg rett og slett oppgitt!
Hadde de merket dette på vei inn i landet så hadde du nok ikke fått pakken, enten det eller så hadde du merket at den var åpnet av tollerne.
Men i tilfelle de hadde beslaglagt pakken, burde jeg ikke fått ett brev eller noe om dette, og at det var til etterforskning/labtest eller noe?
Det kan jo ikke ha vært på vei inn. Må være på vei ut hvis det gjelder den saken der i det heletatt. Hadde det vært noe ulovlig på vei inn hadde ikke du mottatt den og det hadde ikke tatt 6mndr før du hadde hørt noe. Tror jeg da.
Se på det slik da: du mottok en pakke med hasj, men skulle ha sjokolade. Sender det så ut igjen av landet, men pakken blir stoppet og sjekket. hmm.. Da tar de kontakt med deg og du blir tatt. Thats reality. Har du ingen beviser på hva du egentlig bestilte osv, tror jeg forklaringen din blir litt for tynn, hadde aldri "lurt" meg med den hvertfall og da "lurer" du ingen "smarte" politifolk heller tror jeg.
Advokaten din har jo ingen beviser som teller for deg heller uten noen form for dokumentasjon.
Du burde i hvertfall ikke nevne noe om denne pakken før du er 100% sikker på at dette forhøret har noe med den å gjøre. Kan det tenkes at det er andre ting du ikke har tenkt over som muligens er årsaken til et avhør? Sett en slåsskamp på byen? Jobber du noe sted hvor det har skjedd noe snusk? Tror uansett ikke du skal få så altfor store problemer, om det viser seg at pakken har noe med saken å gjøre. Så lenge du kan bevise at det du bestilte er lovlig kan de ikke gjøre noe som helst.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Der står det bare at politiet trenger min forklaring i en politisak under etterforskning. Og det står at saken gjelder innførsel av dopingmidler.
Vis hele sitatet...
så det er neppe noen slosskamp han har sett eller vært vitne til
Hadde noe med denne pakken å gjøre ja! Forklarte situasjonen og han sa at hadde jeg dokumentasjon på det jeg bestilte var ikke dette noe å være redd for! Han virket meget hyggelig!
Har du fått vite noe mer enda? Ble litt gira på å vite ALT når jeg leste tråden, hehe.
Får håpe du finner noe form for dokumentasjon på det du har bestilt da det vil hjelpe deg.
Det er kanskje ikke noe problem for politiet å tro på deg såfremst at du ikke har noe på rullebladet fra før av?
Vist du er dom nokk til å bestille ECA fra utlandet som inneholder effedrin, coffein og asperin, så bør dette bare være en lekse til deg
Aquatran: Hvis du ønsker at postene dine ikke skal bli slettet i fremtiden så råder jeg deg til å foreta litt rettskriving samt skjerpe inn holdningene dine litt. Lar posten din stå denne gangen, men kun fordi du faktisk har et viktig poeng inni der.
Sist endret av mentalmelt; 2. desember 2008 kl. 23:10.
I og med at du sender UT av landet så ville jeg nesten tro at de tror du produserer noe selv?
Kan jo se det positive i det, kan hende du blir nFF's første med utførsel av narkotika på rullebladet..
AndyCandy: Det er vel pakket i en USA patentert boks vil jeg tro, så det anser jeg som meget lite sansynlig.
Sist endret av mentalmelt; 2. desember 2008 kl. 23:35.
Aquatran, hadde du lest tråden så hadde du sett at jeg ikke har bestilt noe ECA(dog det var dette jeg mottok), men ja ser poenget ditt. Burde vel sikkert bare kastet alt og ikke prøvd å sende det tilbake.

Er forøvrig bare å vente å se hva de sier når jeg tar med ordrebekreftelsen.
Såvidt jeg skjønte ville de bare ha min forklaring på det som ble stoppet i tollen, og etter jeg hadde forklart virket det mer som en formalitet så lenge jeg kunne dokumentere med ordrebekreftelse osv.
Av ren nysgjerrighet, hva heter produktet du egentlig bestilte?
Sist endret av mentalmelt; 4. desember 2008 kl. 00:40.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
noen oppdatering her?