Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2791
Akkurat hva Arild Knutsen (Foreningen for Human Narkotikapolitikk, www.fhn.no) har kjempet for lenge. Synes det er kjempeflott venstre går ut i media om dette. Vi trenger og prøve nye ting når det gjelder narkotikapolitikken i Norge.

Jeg synes dette er viktigere enn og få legalisert cannabis som ett lovlig rusmiddel. Heroinavhengighet er ett stort problem i Norge, og lovgivinga vi har nå hindrer ikke heroin-bruk, minsker ikke heroinbruk og rehabiliteringstilbudene i Norge for heroinister er alt for dårlig! Mennesker dør i ventekø! Narkotikapolitikken blir bare gjømt under matta av politikere. Narkotikaproblemene vi har i Norge skulle vært gjort noe med for lenge siden!

Kriminalisere en gruppe mennesker med problemer de trenger hjelp til... Gi de bøter til heroinister når mange går så langt som og begå andre kriminelle lovbrudd eller til og med selge kroppen sin for og dekke sitt forbruk. Galskap!

Legeordinert heroin praktiseres blant annet i Sveits og Nederland, og i Danmark som et prøveprosjekt.
Vis hele sitatet...
Venstre vil ha heroin på resept!


Vil bare linke til en annen artikkel jeg kom til og tenke på.
Politiet vil «flytte» Oslos gatenarkomane til Stortinget. Myndighetene må se de narkomane for at de skal få hjelp, mener stasjonssjef Kåre Stølen ved Grønland politistasjon.
Vis hele sitatet...
Stortinget kan bli det nye Plata
Sist endret av Quetzalcoatl; 17. november 2008 kl. 15:50.
Har vi ikke allerede metadon?
Såvidt jeg forstod utifra artikkelen så gjelder det misbrukere som er immune mot annen behandling.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Har vi ikke allerede metadon?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at det har noe med at metadon regnes som en dårlig erstatning av rusmisbrukere eller noe.

Jeg synes dette er en kjempeflott idé.. men den MÅ følges opp riktig. Hvis man kan selge heroin på resept har man den perfekte kanalen for å komme i kontakt med og hjelpe rusmisbrukere. Det må være på vilkår at de som mottar resept også går på kurs eller til psykolog, samtidig som de prøver å komme seg i arbeid eller i utdanning og skaffe seg en sosial krets utenfor rusmiljøet (det siste er sannsynligvis det viktigste).
Skyfex, veldig enig i det du sier. Da vil man kunne kartlegge alle heroinister, og gi de den rette hjelp de trenger. Som oftest så ligger det ett problem bak avhengigheten, så og bare gi de heroin og sende de ut på gata vil ikke hjelpe mye.
Unge Venstre ville også legalisere hasj
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Jeg regner med at det har noe med at metadon regnes som en dårlig erstatning av rusmisbrukere eller noe.

Jeg synes dette er en kjempeflott idé.. men den MÅ følges opp riktig. Hvis man kan selge heroin på resept har man den perfekte kanalen for å komme i kontakt med og hjelpe rusmisbrukere. Det må være på vilkår at de som mottar resept også går på kurs eller til psykolog, samtidig som de prøver å komme seg i arbeid eller i utdanning og skaffe seg en sosial krets utenfor rusmiljøet (det siste er sannsynligvis det viktigste).
Vis hele sitatet...
Ja, det siste er nok det viktigste, men det burde komme relativt automatisk hvis man kommer seg i arbeid, eller tar utdanning.

Er forsåvit enig

Sitat av Maol33t Vis innlegg
Unge Venstre ville også legalisere hasj
Vis hele sitatet...
Det er viktig å se forskjellen mellom Venstre og Unge Venstre. Unge Venstre vil også legalisere Kaht, selge det på dagligvarebutikker, og legge til rette for å åpne bordeller.

Lederen, Anne Solsvik(eller noe sånt) er derimot ikke like radikal, og går personlig inn for en avkriminalisering av i hvertfall cannabis.

Det er noe av det som er så fantastisk med ungdomspolitikken. Man kan mene hva man vil, helt uten at det trenger å få konsekvenser.
Sist endret av Jellow; 17. november 2008 kl. 19:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Unge Venstre ville også legalisere hasj
Vis hele sitatet...
... Sikkert mye Unge Venstre vil eller ville legalisere...

Det meste jeg har hørt av leger og slikt tilsier at hasj og heroin har svært lite/ikke noe til felles, så jeg anser innlegget ditt som heller forvirrende.

Jeg har alltid støttet legalisering av heroin til de som virkelig trenger det. Det er ikke noe vits i å la heroinistene kjøpe taliban dop og samtidig bli offer for en industri hvor kvaliteten på greiene varierer så mye at man tar en helt safe dose den ene dagen, og dør av samme dose dagen etter.

Fra man søker hjelp til man får et realt avrusingstilbud, bør man få rent heroin, administrert av leger/autorisert helsepersonell på kontrollerte steder. Tipper det blir mye videresalg og slikt hvis man lar de narkomane få piller/pulver i lomma.
Sist endret av Beis; 18. november 2008 kl. 17:12.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.aftenposten.no//webtv/?id=12264

Litt fra Aftenposten om samme sak.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2798716.ece

"Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) vurderer å dele ut gratis heroin til rusmisbrukere."
Sitat av Beis Vis innlegg
Jeg har alltid støttet legalisering av heroin til de som virkelig trenger det. Det er ikke noe vits i å la heroinistene kjøpe taliban dop og samtidig bli offer for en industri hvor kvaliteten på greiene varierer så mye at man tar en helt safe dose den ene dagen, og dør av samme dose dagen etter.
Vis hele sitatet...
Taliban førte en streng og nådeløs krig mot alle rusmidler, med utdelinger av dødsstraff i hytt å pine. Heroin er neppe et Talibandop, men derimot blomstret opiumsproduksjonen opp når Taliban mistet makten.
Sitat av Slaktern Vis innlegg
Taliban førte en streng og nådeløs krig mot alle rusmidler, med utdelinger av dødsstraff i hytt å pine. Heroin er neppe et Talibandop, men derimot blomstret opiumsproduksjonen opp når Taliban mistet makten.
Vis hele sitatet...
Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Taliban har da brukt heroin for å kjøpe våpen mer enn en gang.

Uansett:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2799488.ece

Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen sier til Dagbladet at han vil diskutere statlig utdeling av heroin.

- Det var en hyggelig åpning for debatt. Vi må få heroin på resept så fort som mulig, for det redder mange liv, sier leder Arild Knutsen i Foreningen for Human Narkotikapolitkkk (FHN) til Aftenposten.no.

Reduserer rekruttering
Han sier forsøk og forskning fra andre land viser at heroin på resept fjerner mesteparten av dødsfallene, prostitusjon og kriminalitet som følger heroinmisbruk.

- I tillegg har det hatt en utilsiktet virkning, nemlig at rekrutteringen til heroin går kraftig ned. Den oppvoksende generasjonen ser ikke lenger på heroinmisbruk som en måte å demonstrere mistilpasning på, siden det da blir behandlet som en kronisk sykdom, sier han.

Tror mannen har et poeng. Har egentlig vanskelig for å se at de evt. negative sidene ved heroin på resept skal utveie de positive. Det er i det hele tatt latterlig at ikke dette har blitt tatt tak i før, verdens rikeste land osv... Hva er vel egentlig viktigere enn å hjelpe menneskene som bor i Norge, rusmisbrukere eller ikke?

Sveits lovpriser gratis heroin

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2800768.ece

Medisineres samtidig.

Han tar oss med dit heroinet blir utdelt, et rom med klinisk sykehuspreg. På bakveggen henger en plakat som viser menneskekroppens indre organer, bak skranken står et stort medisinskap, og på de to langveggene er det stålbenker og desinfiseringsmiddel. Her foregår selve injiseringen.

–Maksimum fem klienter får komme inn samtidig, for vi vil ha mulighet til å observere dem. Når de kommer til skranken, må de først ta en alkotest. Har de mer enn 0,8 promille, får de ikke heroin, for blandingsmisbruk er farlig. Men dette er sjelden noe problem, de færreste vil ta sjansen på å bli nektet heroin, sier Moldovanyi.

–Deretter åpner vi medisinskapet, der hver enkelt klient har sitt eget brett med all den medisinen de for øvrig trenger. Det kan være HIV-medikamenter, antidepressiva eller tabletter mot høyt blodtrykk. De fleste narkomane har andre sykdommer, og hos oss får de all den behandling de trenger. Mange av dem ville ikke tatt disse tablettene ellers, men hos oss må de svelge dem før de får heroinet.

Heroinet, enten i pulver- eller tablettform, er oppbevart i et annet låst skap.

–De som injiserer heroin, får også utdelt en sprøyte, og setter seg ved benken her og gjør jobben selv under overvåking av våre ansatte, sier Moldovanyi.
Sist endret av HELEflaska; 2. desember 2008 kl. 12:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Uverifiserte tall skal ha det til at 93% av opiatmisbrukere som har blitt behandlet med ibogain på klinikker rundt i verden, har kuttet avhengigheten sin. Jeg mener at utlevering av heroin kun kan fungere som en midlertidig løsning på et samfunnsproblem. Har diskutert med enkelte som mener at det blir i nærheten av assistert selvmord. Jeg tror ikke vi trenger å distansere våre svake, men heller inkludere dem inn i en verdig tilværelse uten giften som fratar dem all menneskelighet. Behandling med F eks iboga og LSD er en spennende mulighet. Det er lett å bli sidesatt i Norge, Som er blant verdens rikeste land. Hvorfor skal det være slik når vi har tilnærmet uendelig med ressurser? Norge Har en enorm prosentandel med sprøytemisbrukere og f eks Japan har veldig høy selvmordsrate blant unge mennesker. Blir presset på ungdommen i industrielle land kanskje for høyt? Mulig det trengs sosiale reformer..
Ps har mistet et nært familiemedlem til giften, så objektiviteten min sliter under det. Men som en midlertidig løsning vil fri heroin utvilsomt produsere gode resultater, som i Sveits.

prosenttallet jeg viste til er forresten fra www.ibogain.se.
Sist endret av judoka; 13. desember 2008 kl. 14:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.