Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2335
Hallais! Jeg skal delta i et teater lignende opplegg, og jeg skal liksom spille sint far. Dette er et revynummer, så om det er litt humoristisk og gjør ingenting. Hvordan burde jeg snakke, bevege meg osv. Og har dialekten noe og si? Tonebruk?

Takk for alle svar!
Sint nordlenning burde funke.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Det er vel bare å tenke over hva du selv gjør når du er sint. I et skuespill skal du overbevise deg selv om at du er sint, alstå bli sint på ekte, da vil bevegelsene komme mer naturlig enn om du skal bevisst slenge armene opp og ned og "snakke falsk".

Bytter du dialekt når du blir sint?
Tenk på noe som har gjort deg skikkelig forbanna en gang tidligere, så kommer det nok automatisk
Kan sitte å tenke meg fly forbanna bare ved å tenke på noe dritt som har skjedd for lenge siden uten at jeg egentlig er klar over det. Ikke i skuespill sammenheng dog
Nei jeg snakker knakende bra Troms dialekt, og i alle fall for min del, vil jeg si at en sint Tromsværing er morsommere og høre på en en sint sørlending? Det er bare en tanke fra min side, og siden det er revy burde det vel være litt morsomt?
Bruk din egen dialekt. Husk at sinne har mange nyanser. Det er ikke veldig givende å se en person eksplodere totalt og gestikulere vilt.

En teknikk som er morsom å eksperimentere med:

Ikke vis sinnet. Vis heller den indre kampen du kjemper for å holde sinnet i sjakk.
Jo større og vanskeligere denne kampen blir for deg etterhvert som sketsjen utvikler seg, jo morsommere er det for oss og se på.

Det er vanskelig å gi deg konkrete råd uten å ha sett manuset. Men et lite tips er å stå forran speilet, gjerne med god plass rundt deg så du kan vandre fritt, og bygge opp sinne ditt over en ting. Gjerne en spesiell hendelse fra livet ditt som du fortsatt ikke er helt forsont med. Bygg opp og slipp løs raseriet og observer hva kroppen din gjør.
Sist endret av ferskvann; 26. januar 2014 kl. 20:27.
Sjekk ut karl & co =)
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Hvis jeg skal leke sinna, så strammer jeg sammen tennene. Puster alltid dypt inn med nesen, slik at den ser skarpere ut, og så puster du tungt ut igjen. Å senke øyenbrynene, samtidig som du trekker dem litt sammen burde også fungere! Alt dette avhenger av ditt utseende, men dette er det som fungerer for meg. Husk også å legge trykk på de fleste stavelser, det gjør at du høres mer sint ut i tonefallet.
Sitat av SnoopyRooy Vis innlegg
en sint Tromsværing er morsommere og høre på en en sint sørlending?
Vis hele sitatet...
Sint sørlending? Finnes det slikt altså?

Du bør tenke på at en revy skal være morsom. Hvis du faktisk opptrer autentisk sint så er det ikke morsomt. Dette tipset med å tenke tilbake på noe som gjør deg forbanna, kan du bare overse. Det er ikke morsomt å se en revy hvis du faktisk lurer på om fyren er sint på ekte eller ikke.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Sint sørlending? Finnes det slikt altså?

Du bør tenke på at en revy skal være morsom. Hvis du faktisk opptrer autentisk sint så er det ikke morsomt. Dette tipset med å tenke tilbake på noe som gjør deg forbanna, kan du bare overse. Det er ikke morsomt å se en revy hvis du faktisk lurer på om fyren er sint på ekte eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja jeg tror de finnes

Hvordan sint burde jeg være da? Jeg kan prøve og "holde tilbake" sinnet som nevnt før, men ting burde være morsomt, eksplosivt og få folk til og le. Jeg sliter litt med å finne karakteren..
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sånn spiller du revy-sint.
Sitat av SnoopyRooy Vis innlegg
Hvordan sint burde jeg være da? Jeg kan prøve og "holde tilbake" sinnet som nevnt før, men ting burde være morsomt, eksplosivt og få folk til og le. Jeg sliter litt med å finne karakteren..
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på revyen generelt og karakteren spesielt. Kill Buljo og Karl&co blir trukket frem som to gode, og helt forskjellige, eksempler. Det kan gjøres på tusen gode måter og tusen dårlige måter. Det kommer helt an på revyen og settingen.
Sitat av SnoopyRooy Vis innlegg
Nei jeg snakker knakende bra Troms dialekt, og i alle fall for min del, vil jeg si at en sint Tromsværing er morsommere og høre på en en sint sørlending? Det er bare en tanke fra min side, og siden det er revy burde det vel være litt morsomt?
Vis hele sitatet...
Jeg forbinder heller tromsødialekten med noe feminint. Sørlandsdialekten forbinder jeg med kirken, jesus, gud og KRF. Sint for meg må være trønderdialekt eller bergenserdialekt.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Jeg forbinder heller tromsødialekten med noe feminint. Sørlandsdialekten forbinder jeg med kirken, jesus, gud og KRF. Sint for meg må være trønderdialekt eller bergenserdialekt.
Vis hele sitatet...
Det kan faktisk være noe i det. Er trønder selv og folk fra andre deler av landet spør meg av og til hvorfor jeg er sint. Det spørsmålet kan jeg som oftes ikke svare på da jeg har enten slått av en spøk eller sagt ting helt vanlig for meg uten aggresjon.
Sinte nordvestlendinger, typ. Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal kan være ganske artig å høre på, så dersom du er god på dialektene fra f.eks Sunnmørs- og Nordfjords-områdene, så kan du prøve det. Her er et eksempel på en sint kar fra Sunnmøre med navn Kjell "Kjellen" Bigset.

EDIT: Jeg er fra Sogn og Fjordane og blir ganske ofte spurt om jeg er sint.

Fine uttrykk å bruke på sunnmørsdialekt:
"Faen flette mej ta!"
"Hårre steikje det!"
"Nei no altså, no blir ej så jeeeevligt forbannja!"
osv.
Sist endret av Deadlock Radium; 27. januar 2014 kl. 06:32.
Trønder dialekten er ikke sint, bare veldig humoristisk slitsomt, finnmark dialekten er også like crap. Jeg liker egentlig ingen Norske dialekter, synes Norsk generelt er så pysat.