Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  130 12920
Sandra mener JA til snøskuter Sandra Borch tok snøskuteren til Stortinget. Selv skjønner jeg ikke helt hvorfor det å kjøre snøskuter skal være en menneskerett. I hvert fall sånn det har blitt framstilt i enkelte fora.

- hvorfor?

Det er ikke så morsomt. Ta heller skia fatt. Man får en bedre opplevelse av naturen etter min mening.
Kos deg på skiene du da just sayin, jeg vedder på jeg opplever mer natur en deg på scooter en på ski.. litt flere fjelltopper, muligheten til å faktisk komme seg til magiske steder som du bare hadde nådd om du hadde med deg pulk og mat for 14 dager. Og ikke minst ha det gøy!
Det er nesten ikke lov å ha det gøy lengre..


At det skal være en menneskerett syns jeg det skal. Hvorfor ikke ?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Gøy, den ser jeg, men å oppleve naturen på en snøscooter? ...meh.

Skulle jeg personlig ut på tur for å se på moder natur, så setter jeg meg ikke på en bråkete maskin og raser avsted! Da spenner jeg heller et par ski på bena og rusler avsted!
Sist endret av Bombasa; 7. mars 2013 kl. 03:56.
Trådstarter
27 5
Sitat av fjellheim Vis innlegg
Kos deg på skiene du da just sayin, jeg vedder på jeg opplever mer natur en deg på scooter en på ski.. litt flere fjelltopper, muligheten til å faktisk komme seg til magiske steder som du bare hadde nådd om du hadde med deg pulk og mat for 14 dager. Og ikke minst ha det gøy!
Det er nesten ikke lov å ha det gøy lengre..


At det skal være en menneskerett syns jeg det skal. Hvorfor ikke ?
Vis hele sitatet...
Alt skal tydeligvis være gøy.
Du ser ingen konsekvenser med skuterløyper? Eller som du mener, fri kjøring.
Skulle gjerne ønsket at alt var gøy for all del, men det er det ikke
Forklar meg konsekvensene av ei scooterløype.
Trådstarter
27 5
Et eksempel, støy.
Jeg ser ingen problemer med at kommunene får bestemme selv. Tviler på at de kommer til å åpne for fullstendig fri kjøring, men det hadde vært fint med områder der man kan kjøre hvor man vil. Når man er på finnmarksvidda med snø på alle kanter og ikke har lov til å kjøre mer enn 300 meter vekk fra løypa, føler man overformynderiet på kroppen. Ingen grunn til å ikke tillate områder med frikjøring. Plass er det nok av, så de som vil gå på ski uten å høre motorer kan også gjøre det uten problemer.
Sitat av fjellheim Vis innlegg
Kos deg på skiene du da just sayin, jeg vedder på jeg opplever mer natur en deg på scooter en på ski.. litt flere fjelltopper, muligheten til å faktisk komme seg til magiske steder som du bare hadde nådd om du hadde med deg pulk og mat for 14 dager. Og ikke minst ha det gøy!
Det er nesten ikke lov å ha det gøy lengre..


At det skal være en menneskerett syns jeg det skal. Hvorfor ikke ?
Vis hele sitatet...

Magiske steder ja. Får meg til å tenke på Zappfe-sitatet, fra "Barske Glæder" tror jeg det var:

"Alt for få nyter den betagende ensomheten i Ørnedalen. Det blir bedre når vi får vei dit ut.."
Ser jo for meg at kommunen selv kan bestemme scootertrafikken selv, og det er noe som kanskje er realistisk.

Om støy er den eneste konsekvensen av ei scooterløype så er det ikke så ille, er det vel ?
er bare riktig at folk på scooter ikke skal få lov til å kruse rundt og ramponere naturen
Sitat av tysoland Vis innlegg
Et eksempel, støy.
Vis hele sitatet...
Så lenge folk klarer å holde seg med å gi full gass 10 meter unna et hus så er det ikke mye støy, i hytteområdene i sverige er det fullt av skuterløyper og der er det få som klager.


Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er bare riktig at folk på scooter ikke skal få lov til å kruse rundt og ramponere naturen
Vis hele sitatet...
På hvordan måte ødelegger en skuter naturen når det er 1-2 meter snø i mellom?
Snøscooter er utrolig gøy! Og det gjør ikke mye skade på naturen idag, de fleste dyrene jeg møter når jeg kjører er som regel ikke redd scooteren i det hele tatt. De aller fleste steder så vil man ikke se forskjellen mellom område der det er kjørt scooter å ikke. De fleste som er imot scooter har ingen erfaring med det, de fleste skigåere bør være glade for scootere, er ikke like gøy å gå ski i 1-2meter sne.

Sitat av fjellheim Vis innlegg
Ser jo for meg at kommunen selv kan bestemme scootertrafikken selv, og det er noe som kanskje er realistisk.

Om støy er den eneste konsekvensen av ei scooterløype så er det ikke så ille, er det vel ?
Vis hele sitatet...
At kommunene bør få styre er noe jeg synes bør skje raskt! Da vil løypenettet bli lagt opp mye bedre

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Gøy, den ser jeg, men å oppleve naturen på en snøscooter? ...meh.

Skulle jeg personlig ut på tur for å se på moder natur, så setter jeg meg ikke på en bråkete maskin og raser avsted! Da spenner jeg heller et par ski på bena og rusler avsted!
Vis hele sitatet...
Tipper du aldri har rørt en snescooter..

For oss i Finnmark så er snescooterkjøring like viktig som mopedkjøring for Oslo-ungdom, eller båt for de som har det. Det er en frihetsfølelse å kjøre scooter
Sist endret av Vod0; 7. mars 2013 kl. 08:37.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er bare riktig at folk på scooter ikke skal få lov til å kruse rundt og ramponere naturen
Vis hele sitatet...

Faktisk et betydelig høyere marktrykk på en skigåer VS en snøscooter.


Jeg er jo da så heldig jeg hadde løyve som innebar at jeg kunne kjøre hvor jeg ville i eget eid innmark, mot at jeg hadde en motorsag festet bake på scooteren. Nå har jeg hverken bærer eller noe på snøscooteren min, men kjører uansett hvor jeg vil på innland, men i utmarka er det en god del kontroller så der tar jeg ikke sjansen av obvious reasons.


Det jeg mente med "hadde" er at jeg har mistet alt av vanlige sertifikater, så derfor er jeg enda litt mer bad boy når jeg drar igang maskineriet. Skal sies jeg ikke er blant idiotene og fartsyndere på snøscooteren, og kjører rasjonelt og først å fremst for og havne i fin natur, hvor kaffe og pølser er i fri flyt.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Faktisk et betydelig høyere marktrykk på en skigåer VS en snøscooter.
Vis hele sitatet...
Og månen er lagd av ost. Kilder?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Og månen er lagd av ost. Kilder?
Vis hele sitatet...
Scooteren har trykket fordelt ut over større område, og når den i tillegg går i 30-80km/t, så vil trykket være utrolig lavt.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Scooteren har trykket fordelt ut over større område, og når den i tillegg går i 30-80km/t, så vil trykket være utrolig lavt.
Vis hele sitatet...
Leste avtrykk, som i CO2, my bad. Kan uansett ikke se hvorfor markavtrykk skal være et problem.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Leste avtrykk, som i CO2, my bad. Kan uansett ikke se hvorfor markavtrykk skal være et problem.
Vis hele sitatet...
Folk syter over at snøscooteren i seg selv ødelegger naturen, og det er nå av det største bulshitten som kan bli sagt. Det er selvfølgelig sånn og at snøscootere forurenser en del, men ikke på langt nær så mye som privat-båtene, som da er i ett klart flertall.


Finner man rette idioten så er det klart han kan påføre naturen stygge arr med snøscooter, men oss som kjører for og kose oss og ikke er noe amatørmessig Ailo Gaup kopi burde få lov til nettopp dette, på samme måte som folk får bruke båtene sine.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Eneste problemet jeg kan se er alle idiotene på scooter som kommer til å skamgjøre seg mange mil unna sivilisasjonen. Greit at noen gjør det på ski, men dette vil ta seg opp veldig er jeg redd for.
Det største problemet jeg personlig har med snøscootere er støy, det er helt jævlig å være på lang og fin fjellskitur for og så få ødelagt idyllen med hylingen av scooter motorer.
Sitat av ha12d Vis innlegg
Eneste problemet jeg kan se er alle idiotene på scooter som kommer til å skamgjøre seg mange mil unna sivilisasjonen. Greit at noen gjør det på ski, men dette vil ta seg opp veldig er jeg redd for.
Vis hele sitatet...
Det er mange som deler ditt syn, kanskje spesielt sosialistene. De mener at nordmenn er som barnehageunger som ikke vet sitt eget beste og ikke klarer å ta vare på seg selv, og at man må forby alt som kan være farlig eller gøy.

La folk få friheten til å ta ansvar for seg selv. Om noen er så dum at de kjører seg hjel så er det synd for dem, det er slik naturen fungerer. Survival of the fittest. Ser ingen grunn til at vi skal beskytte og passe på folk som tar livet av seg selv med dumskap, det er bare negativt for menneskeheten som helhet.

Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det største problemet jeg personlig har med snøscootere er støy, det er helt jævlig å være på lang og fin fjellskitur for og så få ødelagt idyllen med hylingen av scooter motorer.
Vis hele sitatet...
Om lyd fra snøscootere ødelegger turen din, hva med å heller gå i et område der det ikke er scooterløyper?
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Folk som aldri har sett eller satt sine føtter på en snøscooter kan faktisk bare melde seg ut av tråden fordi de aner ikke hva de snakker om når de sier at naturen blir ødelagt, det er for mye støy og forurensing.

Jeg lurer på hvorfor det ikke er noen merker på naturen i hagen utenfor huset mitt og eiendommen rundt hytta på sommeren?
Jeg og flere kjører jo scooter der hele vinteren
Jeg har på mine 22år enda ikke sett en scooterløype bli om til en sti eller lignende på sommeren på grunn av "markavtrykk" som scooteren lager på vinteren, med mindre løypa går over en tursti for bærplukkere og lignende og enda da så utvider ikke stien seg etter mange år med ramponering, merkelig..

Hvorfor må søringene bestemme hvor jeg kan kjøre? No offence dere fra sør, jeg mener bare at dere har et stort flertall på stortinget iforhold til de på stortinget som faktisk bruker en snø scooter vær sesong.
Det virker veldig som om at de få fra nord på stortinget ikke blir hørt av de som sitter litt høyere på tinget, nemlig søringene og de aner jo faktisk ikke hva som foregår her nord og hvordan ting fungerer her.
hvorfor kan ikke kommunene det?
Eller enda bedre, hvorfor ikke bare innføre fri ferdsel på snøscooter i utmark og gi litt mer penger til fjellpolitiet så kan de passe på at folk ikke kjører som idioter på fjellet.

Her hvor jeg bor så er det en ungdomsklubb å den er åpen 2 ganger i uka, ingen svømmehall, ingen kino, nesten ingen ting for ungdommer og da er snøscooter veldig greit for en på 16år å ha, for h*n kommer seg ut i naturen, blir mer sosial for man kjører som regel med venner og bekjente.
Når man har så lite tilbud til ungdommer, hvorfor ikke bare la dem kjøre? ser virkelig ikke poenget i å ha så strenge regler på fjellet.

Innlegget ble sikkert rotete å gir sikkert lite mening, men følte at jeg måtte tilføye noe siden jeg står stekt for fri ferdsel i utmark med kjøretøy.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det er mange som deler ditt syn, kanskje spesielt sosialistene. De mener at nordmenn er som barnehageunger som ikke vet sitt eget beste og ikke klarer å ta vare på seg selv, og at man må forby alt som kan være farlig eller gøy.

La folk få friheten til å ta ansvar for seg selv. Om noen er så dum at de kjører seg hjel så er det synd for dem, det er slik naturen fungerer. Survival of the fittest. Ser ingen grunn til at vi skal beskytte og passe på folk som tar livet av seg selv med dumskap, det er bare negativt for menneskeheten som helhet.



Om lyd fra snøscootere ødelegger turen din, hva med å heller gå i et område der det ikke er scooterløyper?
Vis hele sitatet...
Om dette skulle vært tankegangen kunne vi like godt gitt bang i fartsgrenser, rusomsorg og våpenlisenser med det samme.
Sitat av ha12d Vis innlegg
Om dette skulle vært tankegangen kunne vi like godt gitt bang i fartsgrenser, rusomsorg og våpenlisenser med det samme.
Vis hele sitatet...
Dårlige sammenligninger.

Det er udiskutabelt farlig å kjøre bil altfor fort, å spise altfor mange medisiner og skyte folk. Likevel er det ikke ulovlig å kjøre bil, bruke medisiner og eie våpen. Hvorfor skal det være helt forbudt å kjøre snøscooter når det er helt ufarlig å kjøre på en vanlig måte? Det er ikke lov å kjøre så fort man vil med snøscooter heller, fartsgrensene er som følger:

Kjører du med scooter uten slede, er øverste fartsgrense 70 km/t .
Henger det en slede uten folk oppi på slep, er fartsgrensa 60 km/t .
Har du slede med folk oppi, er fartsgrensa 40 km/t .

Det er like dumt å forby snøscooterkjøring fordi enkelte er idioter, som det hadde vært å forby all bilkjøring fordi trafikken er full av idioter.
Sist endret av KultNick; 7. mars 2013 kl. 09:43.
Sitat av KultNick Vis innlegg

Om lyd fra snøscootere ødelegger turen din, hva med å heller gå i et område der det ikke er scooterløyper?
Vis hele sitatet...
Scooterløypene er ikke hovedproblemet, men de med blodtrimma turbomaskiner som driver å hyler oppover fjellsider og innover fjellet.

Jeg prøve ikke å være en kjip idiot, selv om jeg sikkert høres ut som en. Jeg har selv kjørt scooter i fjellet, leide en gang når jeg var i Fünesdalen i Sverige. Det er kjempegøy,så forstår jo godt de som driver på med det.

Derimot fra en fjellskigåers perspektiv så skulle jeg likt å sett scootertrafikken i fjellområder helt utryddet. Utenom de som kjører et spor for marka-/hyttefolk, det er ikke alle som gidder å vasse gjennom djupsnøen i timesvis.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Scooterløypene er ikke hovedproblemet, men de med blodtrimma turbomaskiner som driver å hyler oppover fjellsider og innover fjellet.
Vis hele sitatet...

Ville ikke scooterløyper ~eliminert dette problemet?
Du har faktisk godt av å bruke kroppen for å komme deg frem. Det er faktisk ganske mange nordmenn som foretrekker å gå på ski, og disse setter pris på å kunne gå seg en skitur uten å oppleve motor-bråk. Mange som har snøscooter bruker dette som praktisk redskap for å komme seg fort og greit fra A til B. Men det finnes en god del idioter der ute som kun vil bruke snøscooter til villmannskjøring og for å spinne rundt og rundt cirka en meter fra hyttedøra til folk eller i områder der det finnes skiløpere, og dette er ekstremt irriterende for andre som også vil disse områdene.

En forutsetning for å tillate snøscooter er at de som kjører på dem reiser et godt stykke unna områder der folk ferdes på ski eller på beina, for så kjøre og leke seg der de ikke er til bryderi for alle andre som også ønsker å ta i bruk naturen. Dermed får dem som ønsker å gå på ski egne løyper for dette der de slipper å hoppe ut av løypa hele tiden for å slippe frem snøscooter-kjørere som oppfører seg som noen svin. Med snøscooter i utmark skal du ikke se bort fra at mange nyplantede plantefelt kan bli fullstendig ødelagte ved at plantene ikke har rukket å komme seg skikkelig over snøen og dette kan dermed medføre knekking av toppskuddet.

Et argument som ofte blir brukt for å tillatte snøscooter over hele Norge er at med snøscooter kan man ta seg inn i uberørt natur langt fra andre mennesker og dermed er de ikke til plage for andre. Men dette er natur som har stor verdi i forhold til dyre-og fugleliv på grunn av liten aktivitet og ferdsel. Ved hyppig kjøring i utmark kan dyrelivet bli fullstendig ødelagt fordi de ikke lenger kan finne noen steder som er fri for ferdsel og menneske-skapt bråk, og dyrene får ikke tid til å roe seg før de blir skremt på nytt. Hvorfor skal man oppmuntre folk til å ta seg ut i naturen med støyende, motorisert hjelp i latskapens navn i stedet for ved egen maskin? Snøscooter-glade folk tar med barna sine på snøscooter langt inni villmarken istedet for å lære barna å bruke kroppen sin, være i fysisk aktivitet, ta vare på naturen og verdsette ro og stillhet.
Sist endret av Fishface; 7. mars 2013 kl. 09:48.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Sitat av KultNick Vis innlegg
Dårlige sammenligninger.

Det er udiskutabelt farlig å kjøre bil altfor fort, å spise altfor mange medisiner og skyte folk. Likevel er det ikke ulovlig å kjøre bil, bruke medisiner og eie våpen. Hvorfor skal det være helt forbudt å kjøre snøscooter når det er helt ufarlig å kjøre på en vanlig måte? Det er ikke lov å kjøre så fort man vil med snøscooter heller, fartsgrensene er som følger:

Kjører du med scooter uten slede, er øverste fartsgrense 70 km/t .
Henger det en slede uten folk oppi på slep, er fartsgrensa 60 km/t .
Har du slede med folk oppi, er fartsgrensa 40 km/t .

Det er like dumt å forby snøscooterkjøring fordi enkelte er idioter, som det hadde vært å forby all bilkjøring fordi trafikken er full av idioter.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg aldri sagt at jeg vil gjøre det ulovlig, men at det kommer til å bli et problem når folk skamgjør seg milevis fra sivilisasjonen. Du mener bare vi skal la de dø for de er dumme. Jeg er sikkert på at å plukke opp skadede blir en regning staten må ta.
Dette vil jo begrenses med egne skuterløyper nærmere amulerende personell så klart.
Noen gode grunner for å ikke tillate snøcooter-kjøring:
Ulovlig jakt
Kollisjon med skigåere og hundespann.
Kjøring i fylla, krasjer f.eks. med et tre eller med andre mennesker. Skjer dette langt unna andre folk blir man liggende der og forblø uten å bli funnet.
Dessuten kjører mange i utmark som ikke er deres egen, og dette kommer ikke under allemannsretten for ferdsel i naturen.

Det er mange som kun kjører for kjøringen sin del, såkalt lystkjøring. Akkurat som folk som mener det er vanvittig morsomt å spinne rundt med biler i rundkjøringer eller på parkeringsplasser helt uten grunn. Dette er overhodet ikke bra for miljøet. CO2 vet du.
Sist endret av Fishface; 7. mars 2013 kl. 09:52.
Sitat av moret Vis innlegg
Ville ikke scooterløyper ~eliminert dette problemet?
Vis hele sitatet...
Vi har scooterløyper i Finnmark, men det er ikke lov å kjøre mer enn 300 meter vekk fra løypa, noe som føles helt meningsløst. Det er for eksempel ikke lov å fiske på hele vannet selv om løypa går over det, kun innenfor 300 meter. Og om du kjører på skrå vekk fra løypa til du havner 300 meter utenfor løypa, er det heller ikke lov. Du må kjøre i en nokså rett linje.

En mye bedre løsning hadde vært å ha hele områder der man kan kjøre hvor man vil, og andre områder der kjøring er totalforbudt. Da kan de som vil kjøre fritt få gjøre det, og de som vil ha stillhet kan få det.

Sitat av Fishface Vis innlegg
Noen gode grunner for å ikke tillate snøcooter-kjøring:
Ulovlig jakt
Kollisjon med skigåere og hundespann.
Kjøring i fylla, krasjer f.eks. med et tre eller med andre mennesker. Skjer dette langt unna andre folk blir man liggende der og forblø uten å bli funnet.
Dessuten kjører mange i utmark som ikke er deres egen, og dette kommer ikke under allemannsretten for ferdsel i naturen.

Det er mange som kun kjører for kjøringen sin del, såkalt lystkjøring. Akkurat som folk som mener det er vanvittig morsomt å spinne rundt med biler i rundkjøringer eller på parkeringsplasser helt uten grunn. Dette er overhodet ikke bra for miljøet. CO2 vet du.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du ikke forby bilkjøring også da? Biler kan brukes til et utall av ulovligheter, de kræsjer med fotgjengere og andre hele tiden, og det kjøres masse i fylla. Det er mange som kjører der de ikke har lov.

Og det er mange som driver med kjøring på bane med blodtrimma biler, det må jo være fryktelig dårlig for miljøet. Hvorfor argumenterer du ikke for å forby alle biler?
Sitat av Fishface Vis innlegg
Ulovlig jakt
Vis hele sitatet...
Ulovlig jakt er ulovlig med scooter eller ikke. Jeg ser ikke helt greia med at scooterkjøring fører med seg mer ulovlig jakt.

Sitat av Fishface Vis innlegg
Kollisjon med skigåere og hundespann.
Vis hele sitatet...
Dette elimineres med egne scooter-løyper. Om skigutta er så lite gira på å høre motorbråket så ser jeg ikke hva de gjør i en scooterløype.

Sitat av Fishface Vis innlegg
Kjøring i fylla, krasjer f.eks. med et tre eller med andre mennesker. Skjer dette langt unna andre folk blir man liggende der og forblø uten å bli funnet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lovlig å kjøre i fylla. Scooter eller ikke. Om man ikke klarer å ta visse forholdsregler før man kjører, som feks ikke å drikke, så har man ikke behov for scooter.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Dessuten kjører mange i utmark som ikke er deres egen, og dette kommer ikke under allemannsretten for ferdsel i naturen.
Vis hele sitatet...
Dette elimineres ved egne scooter-løyper.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Dette er overhodet ikke bra for miljøet. CO2 vet du.
Vis hele sitatet...
Vel, det er ikke å kjøre bil eller båt heller, men det er lov.. dobbetlmoralens vokter much?
Sitat av Fishface Vis innlegg
Noen gode grunner for å ikke tillate snøcooter-kjøring:
Ulovlig jakt
Kollisjon med skigåere og hundespann.
Kjøring i fylla, krasjer f.eks. med et tre eller med andre mennesker. Skjer dette langt unna andre folk blir man liggende der og forblø uten å bli funnet.
Dessuten kjører mange i utmark som ikke er deres egen, og dette kommer ikke under allemannsretten for ferdsel i naturen.

Det er mange som kun kjører for kjøringen sin del, såkalt lystkjøring. Akkurat som folk som mener det er vanvittig morsomt å spinne rundt med biler i rundkjøringer eller på parkeringsplasser helt uten grunn. Dette er overhodet ikke bra for miljøet. CO2 vet du.
Vis hele sitatet...
Noen gode grunner for å ikke tillate bilkjøring:
Biler kan bli brukt som redskap for doplangere
Kollisjoner med fotgjengere og syklister
Kjøring i fylla, krasjer f.eks. med et tre eller med andre mennesker. Skjer dette langt unna andre folk blir man liggende der og forblø uten å bli funnet.
Dessuten kjører mange på veier som ikke er deres egne, og dette kommer ikke under allemannsretten for ferdsel i naturen.

Det er mange som mener det er vanvittog morsomt å spinne rundt med biler i rundkjøringer eller på parkeringsplasser helt uten grunn, akkurat som at det er folk som driver med såkalt 'lystkjøring' på snøskuter som bare kjører for kjøringens del. Dette er overhodet ikke bra for miljøet. CO2 vet du.

Jeg sier vi forbyr biler.
Sitat av ha12d Vis innlegg
Nå har jeg aldri sagt at jeg vil gjøre det ulovlig, men at det kommer til å bli et problem når folk skamgjør seg milevis fra sivilisasjonen. Du mener bare vi skal la de dø for de er dumme. Jeg er sikkert på at å plukke opp skadede blir en regning staten må ta.
Dette vil jo begrenses med egne skuterløyper og nærmere amulerende personell så klart.
Vis hele sitatet...
Folk skader seg langt inne på fjellet uten snøscooter også. Og med snøscooter har man kanskje i noen tilfeller større sjanse til å komme seg til folk og få hjelp, så jeg tror ikke antall folk som trenger hjelp kommer til å øke nevneverdig. Vi har snøscooterløyper som går milevis unna sivilisasjon i Finnmark, mener du at de burde vært kutta bort? Det er uansett ikke lov å kjøre på en farlig måte, så løsningen er en holdningsendring, ikke forbud.
Sitat av KultNick Vis innlegg

En mye bedre løsning hadde vært å ha hele områder der man kan kjøre hvor man vil, og andre områder der kjøring er totalforbudt. Da kan de som vil kjøre fritt få gjøre det, og de som vil ha stillhet kan få det.

Vis hele sitatet...
Der må jeg si meg enig.
Egne områder for scooterkjøring hadde nok vært det beste.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Du har faktisk godt av å bruke kroppen for å komme deg frem. Det er faktisk ganske mange nordmenn som foretrekker å gå på ski, og disse setter pris på å kunne gå seg en skitur uten å oppleve motor-bråk. Mange som har snøscooter bruker dette som praktisk redskap for å komme seg fort og greit fra A til B. Men det finnes en god del idioter der ute som kun vil bruke snøscooter til villmannskjøring og for å spinne rundt og rundt cirka en meter fra hyttedøra til folk eller i områder der det finnes skiløpere, og dette er ekstremt irriterende for andre som også vil disse områdene.

En forutsetning for å tillate snøscooter er at de som kjører på dem reiser et godt stykke unna områder der folk ferdes på ski eller på beina, for så kjøre og leke seg der de ikke er til bryderi for alle andre som også ønsker å ta i bruk naturen. Dermed får dem som ønsker å gå på ski egne løyper for dette der de slipper å hoppe ut av løypa hele tiden for å slippe frem snøscooter-kjørere som oppfører seg som noen svin. Med snøscooter i utmark skal du ikke se bort fra at mange nyplantede plantefelt kan bli fullstendig ødelagte ved at plantene ikke har rukket å komme seg skikkelig over snøen og dette kan dermed medføre knekking av toppskuddet.

Et argument som ofte blir brukt for å tillatte snøscooter over hele Norge er at med snøscooter kan man ta seg inn i uberørt natur langt fra andre mennesker og dermed er de ikke til plage for andre. Men dette er natur som har stor verdi i forhold til dyre-og fugleliv på grunn av liten aktivitet og ferdsel. Ved hyppig kjøring i utmark kan dyrelivet bli fullstendig ødelagt fordi de ikke lenger kan finne noen steder som er fri for ferdsel og menneske-skapt bråk, og dyrene får ikke tid til å roe seg før de blir skremt på nytt. Hvorfor skal man oppmuntre folk til å ta seg ut i naturen med støyende, motorisert hjelp i latskapens navn i stedet for ved egen maskin? Snøscooter-glade folk tar med barna sine på snøscooter langt inni villmarken istedet for å lære barna å bruke kroppen sin, være i fysisk aktivitet, ta vare på naturen og verdsette ro og stillhet.
Vis hele sitatet...

Hvem tror du du er som kan komme som en nonchalant skigåer og se på redelige førere med de øynene? Vi er absolutt ikke her for og lage bry for ski-gående, og hver gang jeg treffer folk på ski svinger jeg selv ut i løssnøen for og kjøre forbi i et fornuftig tempo.


Og det med plantefelt som du sier er bare tull, skal ikke masse snø til for og så godt som eliminere mark-trykket fra snøscooteren, ski-gående produserer derimot mye høyere trykk per cm2, siden langrennsski er så tynne som dem faktisk er.

Det med dyreliv er og noe du ikke er helt opplyst i, for dyrene enser ikke motordur i det hele og det store. Du kan kjøre helt inntil en rype, og den letter ikke får du enten dytter den med ene skien eller stopper motoren og går av. Dette er noe jeg selv har opplevd til gangs på fjellet.
Hvorfor blander folk inn mye annet? At folk velger å gå i Scooterløyper, er av den enkle grunnen at det er enklere å gå der enn i masse løssnø, og de aller fleste er vandt til snescootere. Kommunene er flinke til å sette løyper der det allerede er vei etc. Sånn at når sneen er borte så kommer det fram en sti / vei som brukes på sommeren.
Idag er det jo allerede enge områder, og når bøtene er på opptil 20,000 for å bli tatt utenfor løypene, så er det ikke rart at folk stikker av fra politi etc. når de blir stoppet.
Forpestet enhjørningere her på freak for tiden..
Snescooter vs Ski.
Min erfaring:

Snescooter: Mye skøy, damer, fyll, osv...
Ski: God bål og pølse...
Hva folket her har imot snescooter må vel være fordi dere ikke har kjørt selv, prøve en scooter kan ikke sammenlignes med å vært på fjellet med scooter.

La kommunen bestemme selv hvordan scooterløypene/reglene skal være. Sørlandet har faktisk ikke peiling på noe her oppe, dem fortjener ikke å eie den retten til å være kongen på shiten.
Dersom det innføres totalforbud mot speedbåter i Oslofjorden, og de som cruiser innover der heller svømmer, så kan jeg støtte et totalforbud mot snøscooter i Nord-Norge.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Derimot fra en fjellskigåers perspektiv så skulle jeg likt å sett scootertrafikken i fjellområder helt utryddet. Utenom de som kjører et spor for marka-/hyttefolk, det er ikke alle som gidder å vasse gjennom djupsnøen i timesvis.
Vis hele sitatet...
Klart at det optimale for en skigåer hadde vært å utrydde snøscootere, men det er en fryktelig egoistisk tankegang. Vi har såpass mye natur at det er nok til alle, tror ikke det er et stort problem å finne et område å gå på ski der der man ikke blir plaget av motorlyder.
Sist endret av KultNick; 7. mars 2013 kl. 13:51.
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Dersom det innføres totalforbud mot speedbåter i Oslofjorden, og de som cruiser innover der heller svømmer, så kan jeg støtte et totalforbud mot snøscooter i Nord-Norge.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? "Speed-båter" har ingen nytte, snescootere har en stor nytte og er viktig for mange her. Det gjør arbeid veldig lett for oss, rydde skog, masse slikt etc. Speedbåter har "ingen" nytte for en vanlig nordmann, så ikke sammenlign speedbåter, vannscooter osv. med snescootere!
Sitat av KultNick Vis innlegg
Klart at det optimale for en skigåer hadde vært å utrydde snøscootere, men det er en fryktelig egoistisk tankegang. Vi har såpass mye natur at det er nok til alle, tror ikke det er et stort problem å finne et område å gå på ski der der man ikke blir plaget av motorlyder.
Vis hele sitatet...
Dette er jo totalt ulogisk. Grunnen til at vi har såpass mye natur at det er nok til alle er at vi er svært restriktive med kjøring i utmark. I tillegg så er det rimelig frekt å anta at det er skiløpere som må finne seg en plass der de ikke blir plaget av motorlyder, det er vel heller motorfolket som får finne seg en plass der de ikke plager noen.

Et annet problem med å tillate snøskutere blir når turistindustrien får sine klamme fingre på dette. Å starte skuter utleie, lage løypenett, tilby forskjellige aktiviteter på skuter er nok for mange en ganske spennende tanke for å tjene noen kroner og hvem er det som får tilgang til de mest attraktive løypene, områdene og turene tror du, hvis kommunen skal få bestemme? Blir det den lokale skiforeninga som drives på dugnad og statelig støtte eller blir det Mr. Hotellmogul som kan spytte både mer penger og arbeidsplasser inn i en slunken kommunekasse?

Det er fryktelig lett å selge unna arvesølvet for å tjene noen raske kroner for en liten kommune, men da sitter vi der plutselig med e gjennomkommersiellt friluftsliv, der denne naturen vi en gang hadde nok av til alle nå styres av de som har meste penger og kan betale for å bruke den, mens resten av oss blir bedt om å finne oss en plass der vi ikke forstyrrer.

Når det er sagt så er jeg ikke helt imot å se på regelverket og spesielt "nyttekjøring", men det må skje over en lengre periode og ikke tillate alt på en gang.
Sist endret av Mith; 7. mars 2013 kl. 14:20.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Jeg går både på ski og kjører snøscooter.

Og jeg er helt for egne snøscooterløyper.
Fylkesmannen må fortsatt si ja til opprettelsen av nye løyper (tror jeg). Og det å drive med snescootersafari er allerede populært her oppe, så det blir ikke et nytt problem. Her har vi et selskap som har en 1 - 2 turer (?) daglig, der de kjører med 20-40 snescootere, men dette foregår på sjøisen, så her forsvinner ALLE spor.

Sitat av Lovegame Vis innlegg
Jeg går både på ski og kjører snøscooter.

Og jeg er helt for egne snøscooterløyper.
Vis hele sitatet...
Det er allerede egne snøscooterløyper.. kjører du utenfor løypene risikerer du 10-20k i bot om du blir tatt. Det er også flere plasser som det er egne skiløyper, disse er adskilt fra snescooterløypene, såkalte naturstier etc.
Sist endret av Vod0; 7. mars 2013 kl. 14:21.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Fylkesmannen må fortsatt si ja til opprettelsen av nye løyper (tror jeg). Og det å drive med snescootersafari er allerede populært her oppe, så det blir ikke et nytt problem. Her har vi et selskap som har en 1 - 2 turer (?) daglig, der de kjører med 20-40 snescootere, men dette foregår på sjøisen, så her forsvinner ALLE spor.
Vis hele sitatet...
Men vi lager ikke lover og regler som skal gjelde for hele landet basert på hvordan det er på en gudsforlatt plass i Nord-Norge.
Sist endret av Mith; 7. mars 2013 kl. 14:23.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Hvorfor det? "Speed-båter" har ingen nytte, snescootere har en stor nytte og er viktig for mange her. Det gjør arbeid veldig lett for oss, rydde skog, masse slikt etc. Speedbåter har "ingen" nytte for en vanlig nordmann, så ikke sammenlign speedbåter, vannscooter osv. med snescootere!
Vis hele sitatet...
Jeg var kanskje ikke klar nok her. Jeg er alldeles for kommunal styring av dette, men en del av argumentene som blir brukt mot er
  • Det støyer
  • Det forurenser
  • Det har ingen nevneverdige bruksområder
  • Fyllekjøring

Det er greit nok, de to førstnevnte her stemmer, men ved oppmerkede scooterløyper vil man iallefall forhindre støy. Forurensning er mye større ved rekreasjonelt bruk av båter, men det er svært sjeldent snakk om å forby båtkjøring.

Bruksområder er veldig mange, dersom man har hytte på fjellet, kjører etter vann til hytta, fiske etc. Det er alt etter hva du gjør det til selv.

Fyllekjøring er ikke lovlig på noen kjøretøy, og det er samme promillegrense på snøscooter og bil. Dersom dette er et utbredt problem, så vil nok en holdningsendring blant folket være mye mer effektivt enn totalforbud, som i de fleste saker.

tl;dr, vi er egentlig enige, jeg bare formulerte meg på en dum måte.

Og ja, dersom man faktisk får en kommunal styring på dette, så kan scooterkjørere se til helvete å kjøre etter løypa også. Man må ha noen kompromisser.
Sist endret av Mirriran; 7. mars 2013 kl. 14:26.
Jeg skulle egentlig vært svensk, ihvertfall pr Idag.
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men hva er galt med at folk får litt friere tøyler ang scooterkjøring? Vi kjører selv scooter når vi skal på hytta, og der er det mange som klager på scooterkjøringa (bråk, er i veien osv..). Men hvor går de på ski da, jo, MIDT i scooterløypa. Skifolket vil jo nesten irriteres av det, de nekter å gå utenfor løypa, for der er snøen for dyp..Om vi slutter å kjøre scooter klager de sikkert på at snøen er dyp også.. Er bare tull hele opplegget, ingen som klager i hytteområdene og lignende i Sverige? Synes Norge burde begynne å lære en ting eller to fra Sverige, og det med tanke på mye mer enn scooterkjøringa..
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
Det er allerede egne snøscooterløyper.. kjører du utenfor løypene risikerer du 10-20k i bot om du blir tatt. Det er også flere plasser som det er egne skiløyper, disse er adskilt fra snescooterløypene, såkalte naturstier etc.
Vis hele sitatet...

Skulle gjerne sett flere da det ikke er bare bare å kjøre x antall mil med scooteren på henger for å ta seg noen timer scooterkjøring.

Ikke at jeg bryr meg så veldig mye, har egen dal rett bakom huset.
Sitat av Mith Vis innlegg
Men vi lager ikke lover og regler som skal gjelde for hele landet basert på hvordan det er på en gudsforlatt plass i Nord-Norge.
Vis hele sitatet...

Nå syns jeg du var ufin, og skal svare med samme mynt. Hvorfor i svarte faen skal en gjeng Oslo-kødder bestemme livets gang her oppe i nord? 80% av dem som styrer har vell neppe sett en snøscooter, og er vi heldig kanskje 5% har satt rompa si på en scooter-sal.


Dette landet er så jævlig skeivt fordelt når det kommer til friluftsbåter og snøscootere det er faktisk helt sykt. Verste er jo faktisk at båtene ikke finnes praktisk, bare putrer rundt og forurenser, men siden det er sørpå det er temperaturer til dette blir det aldri noe innskrenkinger på denne loven.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Nå syns jeg du var ufin, og skal svare med samme mynt. Hvorfor i svarte faen skal en gjeng Oslo-kødder bestemme livets gang her oppe i nord? 80% av dem som styrer har vell neppe sett en snøscooter, og er vi heldig kanskje 5% har satt rompa si på en scooter-sal.


Dette landet er så jævlig skeivt fordelt når det kommer til friluftsbåter og snøscootere det er faktisk helt sykt. Verste er jo faktisk at båtene ikke finnes praktisk, bare putrer rundt og forurenser, men siden det er sørpå det er temperaturer til dette blir det aldri noe innskrenkinger på denne loven.
Vis hele sitatet...
Det er rimelig uinteressant om du syns det var ufint eller ikke siden jeg har rett og du bare kommer med noe skvalder om søringer og småbåter som ikke har noe med saken å gjøre.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er rimelig uinteressant om du syns det var ufint eller ikke siden jeg har rett og du bare kommer med noe skvalder om søringer og småbåter som ikke har noe med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jo har faktisk det, bare du som er en trangsynt tosk. Snøscooteren for folk i nord kan sammenlignes med småbåtene i sør, men her oppe brukes scooteren som en arbeidshest i tillegg til et alminnelig framkomstmiddel og rekreasjon.


Det er ikke noe hemmelighet at søringer er noen forferdelige vesener.