Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1997
Hei.
Jeg har hørt, at man ikke kan bruke olivenolje, til steking.
Men har sett noen på youtube, som friterer med olivenolje.

Er det mulig?
Ville heller brukt rapsolje om du skal fritere, har gjort det før og det funker greit det.
Ja du kan. Extra virgin tåler mindre varme enn ordinær olivenolje. EV oljen begynner å røke under 200 grader mens den raffinerte olivenoljen tåler ca 20 grader mer. Har du frityr med god termostat så går det helt fint, faktisk også med EV om du går litt ned på temp si ca 170 grader. Om du ikke har frityr og tenker å bare varme oljen i en kjele på plata så ville jeg nok ikke brukt olivenolje m.m. du har nøyaktig termostat og passer svært godt på.

Men fremover så bør du velge olje som tåler varme bedre slik at du unngår å røklegge kjøkkenet.
Ikke bruk olivenolje til fritering. Det vil ikke smake godt, uansett svidd eller ikke svidd. Ikke alt en friterer kler smaken av oliven heller.
Olivenolje er best til kaldt bruk, men også fint til å dryppe i stekepannen de siste sekundene av steketiden, helst ikke hele stekeperioden.
Kjøp raps, såkalt "matolje", eller rett og slett frityrolje. Hilsen kokk :-)
Nah det med smaken vil jeg si er fra person til person. Selv liker jeg veldig å spise oliven, bruker olivenolje daglig og det hender også jeg både steker og friterer i olivenolje. Jeg digger smaken. Er nok bare en vanesak tror jeg. Om en liker smaken så er det bare å kjøre på. Syd i europa er det mange som steker med raffinert olivenolje, til og med på tavernaer og restauranter. Hilsen uprofesjonell hobbykokk og olivenentusiast
Sist endret av random67489; 12. november 2018 kl. 22:02.
Raffinert olivenolje smaker da nærmest ingenting. En kokk synes jeg burde vite forskjell på raffinert og virgin-olje!
Det er faktisk det eneste jeg bruker å steke med, siden det blir lite spytting fra panna og den blir ikke "klissete" sånn at ting setter seg fast, som noen oljer gjør. Funker sikkert helt ok til frityr også, men som sagt, andre alternativer tåler noe høyere varme og er derfor bedre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Man kan snakke om forskjellige koketemperaturer på oljer og karsinogener som produserer når man overoppheter oljen-

Men olivenolje er dyrere og du må bruke endel olje når du skal fritere, så hvorfor kaste bort penger?
Igjen. Raffinert. Ikke virgin. Koster 20 kr for en liter på Rema...