Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 6983
Forskere ved Cambridge University har utviklet et revolusjonerende materiale. Materialet er lettere enn bomull og sterkere enn stål. Ett eneste gram av dette kan strekkes oppimot 30km og er 20-50 ganger sterkere enn Spectra 2000, et stoff som er sterkere enn kevlar.

Det er ingen nyhet at karbon-nanorør er det sterkeste soffet per idag, de har vært fremstilt i laboratoriumer verden over i tiår. Problemet har heller ligget i å skape makroskopiske strukturer av rørene. Men dette sier de britiske forskerne at de har løst, og vurderer i dag en kommersialisering materialet.

Materialet fremstilles ved at de varmer opp et hydrokarbon sammen med en jern-basert katalysator. Karbonrøyken brytes ned og kullet bygger seg opp igjen på utsiden av jernpartiklene som lange nanorør. En stang blir senere ført inn og den elastiske karbonrøyken blir strukket og spunnet på en trådrull.

Nanorør er sammenrullede flak av karbon-atomer, bare ett atom tykke. Denne bindingen av karbon-atomene gjør materialet til det sterkeste vi kjenner i dag -- langt sterkere enn diamanter. Blant andre viser NASA stor interesse for disse kull-nanorørene. De ønsker å bruke materialet til en realisering av idéen om en romheis. I dag er dette tidlig, da de enda ikke har kapasitet til å produsere mer enn ett gram om dagen, mens NASA har regnet ut at de trenger omkring 650 mil med nanorør -- i ett stykke.

Dette materialet vil med tiden ha store implikasjoner på verden. Bruksområdene er nærmest uendelige: bygge lettere og sterkere konstruksjoner, mer miljøvennelige kjøretøy og fly, strålevern, kreftbehandling, osv. -- og jeg må si at materialet i seg selv gjør meg glad, om ikke en smule opphisset.

Hva ville du brukt ett gram nanorør til?
Bra post, har egentlig sett på nano-forskning som en av de mest nyskapende og spennende forskingsprosjektene. Håper å få se at det blir brukt i løpet av få ti-år, og tror det vil revolusjonere verden på noen områder.

Sitat av adiabatic Vis innlegg
Hva ville du brukt ett gram nanorør til?
Vis hele sitatet...

For å svare på det siste spørsmålet; hadde nok ikke brukt det til veldig mye, da verken du eller jeg har no særlig nytte for et gram nanorør. Så jeg hadde solgt det
jaG
Produktutvikler
Kondomer.
100% beskyttelse!

Skal jeg svare seriøst, så vil jeg si dekk. James Bond-dekk.
Sist endret av jaG; 31. mai 2009 kl. 02:11.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Ringe til Bayerische Motoren Werke, og spesial bestille en BMW M3 med Nano materiale! eller..?
Sist endret av Sgt. Pepper; 31. mai 2009 kl. 02:15.
Sitat av jaG Vis innlegg
Kondomer.
100% beskyttelse!

Skal jeg svare seriøst, så vil jeg si dekk. James Bond-dekk.
Vis hele sitatet...
Haha, lo godt!

OT: Hva med å bruke det til en forbedret skuddsikkervest?: )
Altså, når dette blir et ordinært produkt som produseres på lik linje med stål i dag, vil nok nanorør bli brukt i det meste. For det er jo bedre enn alle konkurrenter i markedet per dags dato.
adiabatic's Avatar
Trådstarter
Sitat av chanique Vis innlegg
OT: Hva med å bruke det til en forbedret skuddsikkervest?: )
Vis hele sitatet...
Det er nok et av de større markedene for materialet per i dag. Det er, som nevnt, langt sterkere enn Spectra 200, som i dag benyttes i mange skuddsikre vester.

Som Pipa også skriver, så er nanorør fremtiden for de fleste markeder der stål og lignende materialer brukes i dag. Det er ikke annet enn pris og tilgang som setter begrensningen, da nanorør ikke bare er sterkere, men også lettere og vrir seg ikke som stål gjør, og toppes ved at materialene har veldige varmeledeegenskaper.
Sist endret av adiabatic; 31. mai 2009 kl. 02:26.
Nanorør er fantastisk, og kan brukes til flere ting. Ved hjelp av sånne har man også klart å lage verdens svarteste farge, 30 ganger svartere enn den standardiserte svartfargen.

Tenk å ha klær så svarte at du bokstavlig talt fremstår som en svart siluett. En instant hit i black metal- og gothmiljøene.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Nanorør er fantastisk, og kan brukes til flere ting. Ved hjelp av sånne har man også klart å lage verdens svarteste farge, 30 ganger svartere enn den standardiserte svartfargen.

Tenk å ha klær så svarte at du bokstavlig talt fremstår som en svart siluett. En instant hit i black metal- og gothmiljøene.
Vis hele sitatet...
Haha, tror vel ikke det sistnevnte der er det største satsningsfeltet til disse forskerne som driver med dette Men morsomt er det!
Men det jeg har størst forventning til når det kommer til bruksområdet til nano-teknologi er innen solenergi. Altså bruk av nanorør i f.eks. solcellepaneler. Det vil utvinne sinnsyke mengder energi og kan faktisk redde oss fra en del potensielle farer, som klimatrusselen, økende elektrisitet-behov osvosv..

Håper dette produktet blir å se i nærmeste fremtid !
Sitat av Pipa Vis innlegg
Men det jeg har størst forventning til når det kommer til bruksområdet til nano-teknologi er innen solenergi. Altså bruk av nanorør i f.eks. solcellepaneler. Det vil utvinne sinnsyke mengder energi og kan faktisk redde oss fra en del potensielle farer, som klimatrusselen, økende elektrisitet-behov osvosv..

Håper dette produktet blir å se i nærmeste fremtid !
Vis hele sitatet...
Hvor mange år vil det ta før vi kan ha realistiske forhåpninger til dette?
Sitat av chanique Vis innlegg
Hvor mange år vil det ta før vi kan ha realistiske forhåpninger til dette?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er ikke alle verdens trusler utslettet på grunn av et enkelt produkt, men googla litt. http://www.tu.no/nyheter/naturvitens...ticle38965.ece, (ser ikke på denne som en 100% sikker side) men der håper forskeren i artikkelen på et gjennombrudd i nanoteknologi i solcellepaneler i løpet av 3-5 år.

Det er en god start i hvertfall.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Jeg ville lagd en liten boks som tåler alt
Dette høres ekstremt ut. Tenk den dagen fly og biler osv. blir produsert med dette materialet! Det kommer til å endre så mye. Rått!

Hadde vært heftig å hatt gitar strenger som aldrig ryker
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Problemet er gjerne energimengden det kreves for å lage et slikt materiale, det koster rett og slett så mye energi at det i bunn og grunn er mer miljøvennlig å benytte seg av de gamle materialene. Men kanskje fremtiden også kan bringe oss en måte å fremstille dette på uten det store energiforbruket?
Det kan jo også blandes inn i vanlige metaller vi har idag slik at man kan bruke mye mindre av metallet og da oppnå samme styrke men med mindre vekt.

Synes også det hadde vært på sin plass med et blide

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2008/05/20/nanotube.article.jpg

De røde kulene er karbonatomer (for de som vil ha det inn med teskje )
Sist endret av Bartulf; 31. mai 2009 kl. 15:36.
http://www.rsc.org/chemistryworld/Ne...r/15110602.asp
Så det er ingen helt ny oppfinnelse, dette her
Det finnes flere interessante former for nanostrukturer. Var på et foredrag med IFE for folk som potensielt kan jobbe med nanorør og de hadde flere interessante grunnstrukturer med forskjellige anvendelser, blant annet var det mye artig man kan gjøre med karbonkjegler i forbindelse med medisin. Jeg er litt skeptisk til å hype opp nanoteknologi for mye - det har kanskje blitt litt overeksponert i det populærvitenskaplige i forhold til hva vi faktisk kan gjøre med det, men prinsippielt er det svært interessant, det handler jo nettopp om noen av universets mest solide og fundamentale molekyler. Diamanter har jo vært ganske populære lenge og det er nesten den samme strukturen.
Visst det er sterkere en stål og samtidig lettere en bomull kan man jo lage ganske mye interesant.
Jeg vil f.eks ha en skuddsikker kjeledress, 2 vinger jeg kan henge på meg etc..

Utrolig utvikling!
Lage en lignende nanodrakt som den i Crysis?

En slags permanent -Maximum Armor-
Sitat av DannyFugl Vis innlegg
Ringe til Bayerische Motoren Werke, og spesial bestille en BMW M3 med Nano materiale! eller..?
Vis hele sitatet...
Lett

Eller egentlig mange biler som kunne brukt dette. Lettere biler, mer miljøvennlige. Alt fra karosseri til understell o.s.v en bil med 500hk og veier 400kg
adiabatic's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
http://www.rsc.org/chemistryworld/Ne...r/15110602.asp
Så det er ingen helt ny oppfinnelse, dette her
Vis hele sitatet...
Hehe. Nei, men metodene for å utvikle det er kanskje en smule modernisert.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg er litt skeptisk til å hype opp nanoteknologi for mye - det har kanskje blitt litt overeksponert i det populærvitenskaplige i forhold til hva vi faktisk kan gjøre med det, men prinsippielt er det svært interessant, det handler jo nettopp om noen av universets mest solide og fundamentale molekyler. Diamanter har jo vært ganske populære lenge og det er nesten den samme strukturen.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig i det. Til tross for at det er spennende teknologi, så er det også hypet veldig opp av populærvitenskapen relativt til hva vi kan utnytte av det og til andre forskningsområder.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Diamanter har jo vært ganske populære lenge og det er nesten den samme strukturen.
Vis hele sitatet...
Symmetrisk og strukturelt sett så er diamant og karbon-nanorør temmelig like. De er jo begge karbon-allotroper.
Sist endret av adiabatic; 31. mai 2009 kl. 22:47.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Militæret er nok de første som benytter seg av nanorør-klær. Jeg har hørt at militæret i USA holder på å utvikle en nanoteknologisk drakt som kan kamufleres med omgivelsen. Altså, få samme farge, ikke usynlig
Skal knækkes
Golder's Avatar
Jeg skulle hatt meg noe løfteutstyr av nanorør, så mye man kunne løfte last over 10 tonn uten at stroppene begynner å bli uhamselig tunge pr meter.
Dette stoffet må vell være ganske vanskelig å bryte ned?
Jeg mener hvis alle skaffer seg biler, båter, hus av dette. Så når man vil ha en ny bil, så er den gamle for sterk til å bli tatt på dynga. Huset vil aldri kunne rives. Båten vil alltid flyte!
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Dette stoffet må vell være ganske vanskelig å bryte ned?
Jeg mener hvis alle skaffer seg biler, båter, hus av dette. Så når man vil ha en ny bil, så er den gamle for sterk til å bli tatt på dynga. Huset vil aldri kunne rives. Båten vil alltid flyte!
Vis hele sitatet...
Da lager vi bare riveutstyr av nanokarbonrør, vel!
Dette er absolutt et interessant tema, og det er dumt at det ikke ble en seriøs diskusjon om nanoteknologiens muligheter, og ikke om James Bond-dekk, kondomer, esker osv. Men man kan kanskje ikke noe for det når avslutningspørsmålet til trådstarter er:
Hva ville du brukt et gram nanorør til?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke helt hva du mener. Man har jo ikke akkurat en klump med rør i hånden. Dessuten har ingen av oss de nødvendige ressursene til å utnytte det. For å forstå nanoteknologiens muligheter må man ha kunnskaper om det på atomnivå, for det er nettopp det dette handler om. Man må kunne en god del om atomer, molekyl-strukturer osv. En del av det går faktisk ut på å "montere" ulike atomer sammen og få nye strukturer. Noe av det spesielle med dette er at når stoffer opptrer på nanonivå kan de ha helt andre egenskaper enn i større strukturer. Jeg kunne ha forklart dette litt nærmere, men jeg har dessverre dårlig tid, og så regner jeg med at dette er noe alle kan finne ut mer om hvis man har litt interesse for det.

For å svare kjapt på hva jeg synes er et spennende bruksområde for nanoteknologi, må det være det medisinske aspektet ved det(bionanoteknologi).
Det er en stund siden jeg leste om dette nå, men hvis jeg husker rett, holder USA på å utprøve en ny metode for å finne ut om farlige virus og kroppens reaksjoner på disse. Det går ut på lese av virusets RNA ved hjelp av nanoteknologi.
Sitat av vebba1212 Vis innlegg
Dette er absolutt et interessant tema, og det er dumt at det ikke ble en seriøs diskusjon om nanoteknologiens muligheter, og ikke om James Bond-dekk, kondomer, esker osv. Men man kan kanskje ikke noe for det når avslutningspørsmålet til trådstarter er:
Vis hele sitatet...
Jeg håpet de fleste ville forstå at det var for å summere opp, og gi en pekepinn på hvor jeg ville diskusjonen skulle rette seg: nemlig bruksområder. Alle som vet det minste om karbonanorør, eller i det hele tatt leste topposten, vet også at et gram av det ville være ubrukelig for den vanlige mannen i gaten.
Det er flere som har klart å gi relativt gode svar (Ja, trass i spørsmålet mitt), så hva folk svarer for bli deres eget ansvar.

Dessuten, det å karbonanorør til å forsterke ting som f.eks. hjul er ingen helt dum idé. Forsvaret har lenge utviklet mer og mer solide dekk til kjøretøyene, sånn at de kan motstå kuler og andre objekter, og utvikling trengs alltid. Kanskje ikke svaret var godt, men grunn-idéen er ikke helt på landet.
Sist endret av adiabatic; 18. juni 2009 kl. 15:40.
Enig i det du sier der. Leste start-innlegget ditt i all hast og var litt vel kverulerende da jeg svarte.
Sist endret av exocytose; 18. juni 2009 kl. 15:43.
Forresten jeg glemte å spørre om nanorør er sterkere enn edderkoppsilke (spindelvev)?
hangarskip landingsbrems-wire
Skal knækkes
Golder's Avatar
Sitat av Alko44 Vis innlegg
hangarskip landingsbrems-wire
Vis hele sitatet...
Ah, ja. Ingenting dreper som en real bråstopp.

For jeg regner med at dette stoffet ikke er så jævlig elastisk?
Veldig intersant post, da det er ekstremt viktig for framtiden på mange måter.

En ting ingen har nevnt;
I en kapitaliskisk verden som dette har utviklet seg til, så er jo et spørsmål;
Hvilket selvskap vil ha ressusene til å bruke dette materialet og vil (vet det høres klisjè ut) oljeselvskapene godta det?

Vil et selvskap få monopol på det og halvparten av andre selvskaper gå konk? aka ekstrem finanskrise...
Sitat av Skauen Vis innlegg
Veldig intersant post, da det er ekstremt viktig for framtiden på mange måter.

En ting ingen har nevnt;
I en kapitaliskisk verden som dette har utviklet seg til, så er jo et spørsmål;
Hvilket selvskap vil ha ressusene til å bruke dette materialet og vil (vet det høres klisjè ut) oljeselvskapene godta det?

Vil et selvskap få monopol på det og halvparten av andre selvskaper gå konk? aka ekstrem finanskrise...
Vis hele sitatet...
Hæ? Hva i helvete har dette med oljeindustrien å gjøre?
energi etc...
Her snakker vi først og fremst om nye byggematerialer for ny teknologi, ikke en ny energikilde.
Sitat av Golder Vis innlegg
Ah, ja. Ingenting dreper som en real bråstopp.

For jeg regner med at dette stoffet ikke er så jævlig elastisk?
Vis hele sitatet...
Sett deg litt inn i hvordan hangarskip landing fungerer
Ville ha laga hvitevarer som ikke var så jævlig tunge.

Eller brukt det isteden for sånn fiberwire som 47 bruker i Hitman spilla. Hadde vært som å skjære med kniv i vann
Eller... det hadde nok kanskje plitt litt sølete. uffameg
Sitat av Golder Vis innlegg
Ah, ja. Ingenting dreper som en real bråstopp.

For jeg regner med at dette stoffet ikke er så jævlig elastisk?
Vis hele sitatet...

for det er en real stål vaier ? de ligger jo på tromler under dekk med bremser så de blir dradd bortover dekk samtidi som de bremser
tror det hadde vert en knall ide

tror det hadde vært best til bruk i industri, f.eks skjærstålet i dreiebenker og freser osv. kraner på skips å oljeplattform verft, oljeindustrien får sikkert bruk for det i f.eks oljebor
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Acid00 Vis innlegg
for det er en real stål vaier ? de ligger jo på tromler under dekk med bremser så de blir dradd bortover dekk samtidi som de bremser
tror det hadde vert en knall ide
Vis hele sitatet...
Har du tatt i en wire? Den er ikkje så elastisk som et nylontau, men den er fortsatt elastisk. Eg har sett tal på 8-10 promille elastisk forlening.

Prøv følgande ekspriment heime om du vil sjå sjølv: fest en kjetting i bilen, og la bilen trille sakte framover. Når kjettingen strammer er det bokstavelig talt bråstopp, og et jævlig rykk. Prøv deretter samme med wire. Du vil få rimelig bråstopp, men langt mjukare enn med kjetting.
Sant nok slashdot, men finessene under dekk tar seg av det som nykk angår.
Hadde brukt det til et kabinett jeg kan drasse med på LAN og sånt. Hadde tålt ufattelig mye.

off-topic: Kan noen fikse emnetittel? nanørør
Et kjent problem med disse karbonrørene er at det er kreftfremkallende. Ikke i seg selv, men på grunn av størrelsen. Rørene er så små at de passerer huden og trekker seg inn i blodet. Der binder de seg med ulike molekyler, og man får en mutasjon i cellene.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Et kjent problem med disse karbonrørene er at det er kreftfremkallende. Ikke i seg selv, men på grunn av størrelsen. Rørene er så små at de passerer huden og trekker seg inn i blodet. Der binder de seg med ulike molekyler, og man får en mutasjon i cellene.
Vis hele sitatet...
Men vil vanlige folk få tilgang til ferske rør som ikke er behandlet da?
Ang. bremsewire for fly: Hva i helvete skal du med bemsewire av dette? Nanorør kan gjøre en wire lettere og tynnere, og ingen av delene er særlig nødvendig for bremsewirene.
Det kan jeg ikke tenke meg. Da det ikke er noe måte å jobbe med de på (for vanlige folk)

Men sett at man bruker nanorør til f.eks skuddsikker vest, kula treffer og river løs fragmenter som trenger inn i huden...

Tror det er ganske lang vei til vi får vanlige produkter av nanorør.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Det kan jeg ikke tenke meg. Da det ikke er noe måte å jobbe med de på (for vanlige folk)

Men sett at man bruker nanorør til f.eks skuddsikker vest, kula treffer og river løs fragmenter som trenger inn i huden...

Tror det er ganske lang vei til vi får vanlige produkter av nanorør.
Vis hele sitatet...
Hvis dette stoffet er hardere enn diamant, så tror jeg neppe en vanlig kule kan trenge seg igjennom.
ville startet større produksjon av dette,

ville økt produksjonen av dette stoffe og prøvet å finne opp enklere og bedre metoder for å fremstille dette.

Tenkt på å lage våpen av dette? militæret hadde sikkert siklet etter våpen med et slikt metall.

wikipedia link: http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_nanotube
Sist endret av demolisher; 24. juni 2009 kl. 01:27.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvis dette stoffet er hardere enn diamant, så tror jeg neppe en vanlig kule kan trenge seg igjennom.
Vis hele sitatet...
Når man først lager kevlar av nanorør, lager de sannsynligvis kuler av nanorør også?
Sitat av marsboer Vis innlegg
Når man først lager kevlar av nanorør, lager de sannsynligvis kuler av nanorør også?
Vis hele sitatet...
Au, skarpe nano kuler høres vondt ut, nei det ville vært sløsing av nano rør. kommer nok hvertfall ikkje nano kuler på lenge hvertfall


korea må ikke få dette -.- de er sikkert interreserte,

blir som crysis dette her.
Sist endret av demolisher; 24. juni 2009 kl. 01:49.
tenk frakte skip som kunne vært sykt mye enklere, mye mindre energi for å frakte ting, men må vell ha sykt mye av nano rør -.-

Sorry for dobbel posting.
Sist endret av demolisher; 24. juni 2009 kl. 02:02.