Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 15344
Hei
Jeg har et vanlig visa kort, så hvor mye kan jeg overtrekke det?
har veldig lyst på ny mobil telefon men jeg mangler et par tusen kr.
telefonen selges på et nett sted.
Når blir pengene trekt fra kontoen min ? når jeg kjøper den eller når jeg henter pakken på post kontoret ?
på slike ting kan du sjelden overtrekke et vanlig visa tror jeg. men med "strykejernsvisa" kan du leke mye. mange utestedet med slike ordninger :-)
Om du har visa kan du vanligvis også få MasterCard, såfremt du ikke har noen økonomiske anmerkninger på deg.
Som ungdom med liten/ingen inntekt vil du få en kredittgrense på 5.000,-.

Du kan så vidt jeg vet ikke overtrekke visa-kortet, men det er vel bare å prøve?
Om du bestiller i postoppkrav må du betale når du henter pakken på postkontoret. Du kan som regel velge å betale med kort når du bestiller. Da er det bare å hente pakken på postkontoret uten å gi fra deg annet enn hentelappen.

Edit:
Anbefaler deg altså ikke å bestille postoppkrav, men å forskuddsbetale med kort. Litt kjipt å skulle hente mobilen og ikke ha råd til den. Betale noen hundre for ingenting er surt.
Sist endret av froskenfredrik; 31. juli 2005 kl. 02:44.
Noen som vet om Norske nettbutikker som aksepterer visa?
De fleste nettbutikker tar visa

Jeg har visa-kort i skandiabanken. Jeg har nettopp kjøpt meg data++ så har bare 400kr på kortet. Men i dag når jeg var i minibanken og sjekket, så stod det at jeg hadde 9000kr disponibelt på kontoen, så i skandiabanken kan du tydeligvis gå ganske mye i minus.

Men anbefaler deg ikke å gå i minus i banken. Spør heller din mor\far eller en venn, om å få låne pengene. Om du har jobb\stipend\barnebidrag eller noe så får du sikkert lov til å låne. Jeg har jobb\stipend\barnebidrag så jeg fikk låne 10.000 av min kjære mor, jeg
Pengene blir ikke trukket fra kontoen med en dag, har opplevd at det har tatt opp til tre uke før beløpet ble trukket fra kontoen min når jeg har brukt visa kortet. Men hvis du ikke har nok penger på kontoen vet jeg ikke om du får kjøpt noe.
Visakort + Utesteder = Bad match.
Det er uansett aldri lurt å overtrekke kontoen .. :P
Fikk engang 3.000 minus på kontoen etter en dag ute på byen :/
du må se forskjellen på kredittkortet å visa delen. det er kreditt kortet du treker over når du handler "live".
nå du "trekker over" med visa delen på byen skriver du egentlig bare en regning som blir sendt inn til banken på et senere tidspunkt. at du da ikke har penger på konto gjør ikke noe. de trekker deg bare enda mere i minus ^^
Du har sikkert sett i minbanken at det er noe som heter bokført saldo og disponibelt beløp.

Bokført saldo er det du får renter på når du har penger i banken, mens disponibelt beløp er det beløpet du har disponibelt til å ta ut akkurat der og da.

Altså, bokført saldo er det beløpet banken vet du har siden de er så sikre på det at de gir deg renter på beløpet, mens disponibelt beløp er den saldoen de tror du har.

Sett at du har 3000,- BS (Bokført Saldo) og 3000,- DB (Disponiblet Beløp):

Handler du for 300,- i en matvare butikk å betaler for deg med Visa kortet ditt vil det straks gjøres endringer på kontoen din (Det er fordi betalingsterminaler merket med BBS (Bankenes BetalingsSentral) er knyttet til direkte opp mot de fleste banker slik at de kan endre konoten din).

Nå vil det stå 3000,- BS, mens det står 2700,- DB fordi banken bruker noen dager på å endre all informasjon på kontoen din, og for å være helt sikre på at de får de rentene du skal ha venter de med å endre BS til de har fått f.eks. ukesoppgjør fra BBS.

Det betyr at banken "vet" du har 3000,- på konto og du kan faktisk handle på en nettbutikk for 3000,-, men etter noen dager står du med -300,- i BS.
Du kan ikke handle i en ordinær butikk for 3000,- med BBS terminal fordi den vil sjekke opp mot DB der det bare er 2700,-.

Jeg håper det ble klarere, dette er noe jeg har blitt fortalt av en bankfunksjonær i Nordea da jeg spurte om forskjellen på BS og DB.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er det ikke slik at man har visa med forskjellige overtrekkingsmuligheter?
gold card er så og så mye mens platinum er mer hvis dere skjønner?

Har et familiemedlem som har eget kort til firma, et gold card med store muligheter for å overtrekke..
Sitat av Dodecha
Er det ikke slik at man har visa med forskjellige overtrekkingsmuligheter?
gold card er så og så mye mens platinum er mer hvis dere skjønner?

Har et familiemedlem som har eget kort til firma, et gold card med store muligheter for å overtrekke..
Vis hele sitatet...

Jeg har Visa kort fra Nordea, vanlig kort for alle som er over 18 år, det er ikke noe kredittkort men et Debetkort (Debet = Penger du har på konto som du kan bruke, Kreditt = Penger du låner av banken men betaler tilbake ved en senere fakture + eventuelle lånerenter; "Handle på "krita"", da handler du i butikken og betaler senere).

Det kortet jeg har er egentlig bare et Debetkort men med en Visa del som gjør at jeg kan bruke kortet i hele verden. Et Visa Gold er et Kredittkort fra Nordea, men også med en Visa del som gjør at du kan bruke den i alle terminaler over hele verden og nettbutikker merket med VISA.
Trådstarter
45 1
er deg ingen her som bare kan si vor mye man kan overdra et vanlig visa kort ?
kommer litt an på hvilken måte det blir gjort på..
Overtrakk VISA'et mitt med 7000 på en nettbutikk en gang. Dette var riktignok ett par år siden... Har ikke noe problem med å overtrekke opp til 1000 kr når det skulle passe meg...
Skrevet av Kalakov: Jeg har visa-kort i skandiabanken. Jeg har nettopp kjøpt meg data++ så har bare 400kr på kortet. Men i dag når jeg var i minibanken og sjekket, så stod det at jeg hadde 9000kr disponibelt på kontoen, så i skandiabanken kan du tydeligvis gå ganske mye i minus.
Vis hele sitatet...
Jeg har også opplevd dette, men har ikke hatt muligheten til å ta ut mer enn de pengene jeg har hatt på konto, samme som dine 400kroner altså. Så jeg vet ikke hva det betyr at de skriver 10 000 disponibelt på konto.
ok for at dere skal fatte det enkleste mulig:
har du et kredittkort (uansett om du har visa eller hva fan) så kan du overtrekke med et forhondsbestemt beløp som du har avtalt med banken din for akkurat den kort typen du ville ha.
når du gjør dette må du være i direkte kontakt med banken for å belaste kontoen. if not connection så får du ikke gjort noe.

Her kommer visa inn i bildet.du kan som nevnt over trekke et kort på visa delen å den belaster det i sanntid, dvs at du bare kan trekke over det kortet DITT har lov til i følge avtalen med banken.
MEN her kommer unntakket. på visa delen sin flipp flapp maskin (di drar en "valse" over kortet å du signerer) så sjekkes ikke saldo å du kan i teorien trekke over med sp mye du bare vil. merk her at når det så trekkes har du sannsynligvis kansje brutt avtalen med banken din om hvor mye du kan trekke over. her reager bankene forskjellig. i skandiabanken som jeg har har jeg ikke lov å trekker over. så jeg får 14 dager på å betale kontoen i 0 igjen. dette passer jo ypperlig når man drar på byen midt i mellom lønninger da det som regel tar et par dager før visa slippen blir levert fra usteplassen til banken å så belastet.
MERK at jeg tar ikke ansvar for at du nå stikker ut å trekker over med 30 000 kr feks. vil tro at banken da også tar det mere alvårlig å du får trøbbel
et ordinært visa-kort er debetkort som en person sa litt ovenfor, det betyr enkelt å greit at du ikke kan trekke over kortet i noen betalingsterminal eller minibank som er online mot banken. Av og til skjer det driftsforstyrrelser også med disse og de går offline mot den sentrale bankdatabasen.. i slike tilfeller kan du teoretisk dra ut så mye du vil av kortet ditt. Men dette vil bli kreditert kontoen din med engang terminal/minibank igjen går online, det vil si at du får en helsikes minus. En rekke banker har blitt svært strenge på dette i løpet av de siste to årene og krever nå gjerne tilbakebetaling innen svært kort tid, gjerne bare noen dager, før de sender kravet til rettslig inkasso. I en nettbutikk kan du derimot trekke over kortet ditt for der bruker du visakortnummeret og ikke en debitering mot kontonummeret ditt. I slike tilfelle reserveres bare beløpet på kontoen din (Disponibelt beløp reduseres) frem til det faktiske trekket av utestående fordring skjer.

Uansett er dette dårlige strategier for å få deg den mobilen du ønsker, ta heller å vent et par måneder og spar opp pengene. Tro meg, du ønsker ikke å face de problemer du kan møte om du får registrert betalingsanmerkninger på deg...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gammelt triks i boka og ta ut 3000 kr i cash over skranke og så ta ut 3000 i minibank. :-)
Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke overtrekt visa kortet kommer i en minibank elns. den sluker kortet ditt.
bar/pub som får beskjed at der stjælt kan også klippe det i stykker
ps: det er opp til deg og si hvordan det gikk :P

mitt 10 innlegg WhOO
vi snakekr om å ta ut over skranke og løpe rett over gata og ta ut innenfor en tidsramme på 1-2 minutter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du bruker Skandiabanken må du aktiverer kreditt-delen før du kan bruke den. Selv har jeg den avslått.