Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3499
Sitter med 80 000 kroner på en vanlig sparekonto med dårlig rente, hva burde jeg gjøre med dem? Har tenkt litt på indeksfond, hvilke indeksfond er å anbefale da? Vil ha et trygt, sikkert indeksfond som jeg ikke trenger å følge med på hele tiden. Så lenge renta er høyere enn inflasjonen så er jeg fornøyd.

Har hørt mye bra om nordnet og dnb sine, men hvilke indeksfond har dere å anbefale?

På forhånd, takk
Har egentlig lite erfaring fra sparing i fond. Satte inn litt penger rett før jul i Odin eiendom C og DNB Teknologi/DNB fund private equity retail b og alle disse 3 har steget stabilt siden da. Den som har økt mest er Odin eiendom C med hele 14,5%
Jeg anbefaler spesifikt fondet DNB Teknologi.. Er kåret til Norges beste fond i over 10 år. Kjøpte i teknologi for 80-90k å sitter med avkastning på 15k iløpet av 1 år.

Les mer om teknologi
Sist endret av esselte12; 6. februar 2020 kl. 18:33.
Cryptovaluta! Se noen youtube videoer og les deg litt opp. Crypto er fremtidens valuta, så vi som innvisterer så tidlig som nå kan tjene flesk. Er ikke like trygt som et fond, men mye bedre avkastning til nå. Bitcoin har steget over 50% siden slutten av desember og vil stige frem til 2022. Søk opp bitcoin stock to flow.
DNB teknologi virker interessant.
Odin eiendom C er vel ikke et like trygt fond? Hva med Nordnet sine egne fond, hva anbefales der? De er vel også gebyrfrie, noe dnb sine ikke er.. (?)

@Stadanko Har allerede en del penger i krypto, for det meste i BTC Men, i den saken her så ønsker jeg et trygt sted hvor pengene kan stå i flere år.
Nordnet er bra. Har i superfondet Sverige, og i Danmark. Sprer risikoen litt. I tillegg er det en fin plattform å kjøpe enkeltaksjer på.
Uten tvil, DNB Teknologi. Har tjent meg en god slump med penger der de siste årene.
Det spørs litt på tidsperspektivet, og hvor heldig man er. Folkeopplysningen har tatt opp en del rundt dette i episoden som heter økonomiekspertene. Kortversjonen av konklusjonen der er at indeksfond (med minst mulig gebyrer) er det som lønner seg mest på sikt.

Dog kan man selvsagt være heldig om setter litt i noen fond med høyere risiko. Jeg hadde en del i fond før jeg kjøpte bolig i starten av 2018, og endte på 23% i avkastning, da hadde jeg størst hell med Delphi Nordic og DNB Teknologi. Det skal sies at perioden jeg hadde penger i fond var en eneste lang opptur i økonomien, og tidspunktet jeg sluttet var i grunnen starten på litt mer urolige perioder økonomisk sett.

Personlig ville jeg satt en andel du helst ikke ønsker spesielt mye tap på i Nordnet Superfondet og en andel du kan risikere litt mer med i et font med større risiko, f.eks. DNB Teknologi som går igjen her.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Plot twist: du burde investere, ikke spare.
Fond! Absolutt, men du kan ikke bli for stresset hvis markedet svinger.

Lav risiko kan være mer kortsiktige fond å investere i. Høy risiko bør være minimum en 5 års periode

Ellers hadde jeg snakket med banken å bedt om høyrentekonto. Og en annen ting er å opprette bsu, sette inn 25.000 å få tilbake 5.000 ekstra på skatten
Kort sikt (5 år) så kan du gamble på DNB Teknologi. På langsikt (spare for barn/pensjon) så er et globalt Indeks fond det beste. Det er ingen aktive fond (DNB Teknologi er et. Hvor det er folk som handler) som klarer å slå indeks fond (følger bare børsen. Kun datamaskiner som handler) over lengre tid. Mest grunnet prisforskjellen. Skal du velge et Globalt Indeks fond så velg bare det som er billigst. Enkelt og greit