Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2018
Jeg har sett flere og flere artikler og kampanjer om personvern. Da spesielt når det kommer til apper og tjenester som krever at du godtar deres vilkår. Denne kampanjen fra Forbrukerrådet er ett nylig eksempel. Disse kampanjene fremstiller det som at det er appene og tjenestene sitt ansvar.

Mitt syn på saken er at folk har blitt for ukritiske, og at det er folket selv som har et ansvar for å sette seg inn i vilkårene til tjenesten før de tar den i bruk. Man kan ikke skrive under på en avtale, for så å hevde at du er uenig i den. Kampanjene burde istedenfor gå ut på å oppfordre til å lese avtalene man inngår.

Hva er deres syn på saken? Burde tjenesteeierne straffes for at folk ikke gidder å lese avtalene de inngår?

Før dere begynner å anklage meg; jeg leser heller ikke vilkårene i de fleste sammenhenger, men jeg er klar for å ta konsekvensen av det. Jeg har godtatt det, og må dermed bite i det sure eplet.
Et av problemene, som jeg mener Forbrukerrådet tidligere har belyst, er at vilkårene ofte er så kompliserte at den jevne forbruker ikke evner å forstå hva de egentlig godtar. I tillegg til å være skrevet i et komplisert og juridisk språk er de ofte svært omfattende, og ikke alltid på norsk.
Det viser seg jo i en del tilfeller også at vilkårene bryter med lovgivningen, og ofte vil du da faktisk ha mulighet til å signere avtalen for senere å nekte tjenesten å benytte dataene dine.

Jeg vil hevde at ansvaret må deles, men hoveddelen må likevel ligge på tilbyder som den profesjonelle part i avtalen. Mye kunne vært løst rett og slett ved å summere opp hovedtrekkene i kortfattet og forståelig form slik at forbrukeren kan gjøre en reell vurdering.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av doseren Vis innlegg
Et av problemene, som jeg mener Forbrukerrådet tidligere har belyst, er at vilkårene ofte er så kompliserte at den jevne forbruker ikke evner å forstå hva de egentlig godtar. I tillegg til å være skrevet i et komplisert og juridisk språk er de ofte svært omfattende, og ikke alltid på norsk.
Det viser seg jo i en del tilfeller også at vilkårene bryter med lovgivningen, og ofte vil du da faktisk ha mulighet til å signere avtalen for senere å nekte tjenesten å benytte dataene dine.

Jeg vil hevde at ansvaret må deles, men hoveddelen må likevel ligge på tilbyder som den profesjonelle part i avtalen. Mye kunne vært løst rett og slett ved å summere opp hovedtrekkene i kortfattet og forståelig form slik at forbrukeren kan gjøre en reell vurdering.
Vis hele sitatet...
Jeg ser absolutt poengene dine, men man må huske at man ikke er tvunget til å benytte tjenestene. Hvis man ikke forstår avtalen ville det vært idiotisk å godta den. Det gjelder for alle avtaler. Hvis folk hadde sluttet å godta avtaler de ikke forsto, ville tjenestene se seg nødt til å lage forståelige avtaler for å tiltrekke seg brukere.
Dette er vell en 2 delt ansvar der tjeneste \ app utgiveren eller utvikleren bør på se at de følger norsk personsværn lovgivning, og at dem opplyser dette på en enkel og lett forståelig måte i sine brukervilkår.

deretter er det jo du \ deg som er ansvarlig for å sikre deg at du skjønner hva du går med på når du signerer en avtale eller brukervilkår, samt på se at den ikke bryter med norsk lov eller noe du er uenig i.
Det er faktisk ikke sånn at man bare kan skrive hva man vil i vilkårene og så er det lovlig her i Norge så lenge folk godtar det. Egentlig er det jo Justis- og beredskapsdepartementet som har ansvar for personopplysningsloven. Og datatilsynet da. Men de har jo ikke sjangs i havet til å forfølge alle lovbruddene gjort på Internett/apps mot nordmenn.

Det er viktigere hvem som har interesse av personvern. Er dette fordelaktig for statens, politiets og politikeres arbeid? Nei. Er det fordelaktig for teknologiselskaper som tjener mesteparten av pengene sine på å selge personopplysninger og målrettet reklame, apputviklere, og underholdningsbransjen? Nei.

Er det fordelaktig for folket? Ja. Og det er også folket som har makten til å stoppe tilintetgjørelsen av personvernet. Det finnes metoder for å blokkere innhenting av opplysninger. Det finnes alternative apper man kan bytte til om man prioriterer personvern. Det går an finansiere digital underholdning på andre måter enn med personopplysninger og reklame (feks ved betaling/crowdfunding).

Problemet er at så lenge det er et ekstremt mindretall som overhodet har tenkt tanken på å prioritere personvern, så vil tjenester som vektlegger dette også være i mindretall. Og de vil ha mindre ressurser til å lage gode tjenestetilbud. Så lenge folk tygger og svelger sin daglige gratis lunsj vil ingenting forandres.

tl;dr: Ditt ansvar.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Mitt syn på saken er at folk har blitt for ukritiske, og at det er folket selv som har et ansvar for å sette seg inn i vilkårene til tjenesten før de tar den i bruk.
Vis hele sitatet...
Har folk flest forutsetninger for å faktisk sette seg inn i vilkårene (som regel svært lange og skrevet med komplisert språk)? Neppe.
Hvordan kan du være klar for å ta konsekvensen av noe du enda ikke vet hva er? Jeg syntes det virker som en rar slutning og et spesielt argument for å lempe ansvaret over på forbruker. Nå er mydighetene bare en forlenging av folket og det er ikke fjernt at mydighetene da skal beskytte folkets interesser på en best mulig måte. Det er tross alt en av samme ting.

Forbrukere står svært sterkt i Norge, det er ganske mange avtaler som i norsk rett ikke vil holde vann.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Har folk flest forutsetninger for å faktisk sette seg inn i vilkårene (som regel svært lange og skrevet med komplisert språk)? Neppe.
Vis hele sitatet...
Hvis folk flest ikke har forutsetninger for å sette seg inn i vilkårene, burde de heller ikke godta den. Det er det jeg mener.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvordan kan du være klar for å ta konsekvensen av noe du enda ikke vet hva er? Jeg syntes det virker som en rar slutning og et spesielt argument for å lempe ansvaret over på forbruker. Nå er mydighetene bare en forlenging av folket og det er ikke fjernt at mydighetene da skal beskytte folkets interesser på en best mulig måte. Det er tross alt en av samme ting.

Forbrukere står svært sterkt i Norge, det er ganske mange avtaler som i norsk rett ikke vil holde vann.
Vis hele sitatet...
Interessant poeng det med at myndighetene er en forlenging av folket. Er for så vidt enig med deg der. Men ditt spørsmål om at jeg er klar for en ukjent konsekvens, kan jeg svare ganske tydelig på:

Hvis vi sammenligner situasjonen med en annen situasjon. Hvis jeg har tenkt å drive med ekstremsport av noe slag, vil jeg måtte være klar for å ta eventuelle konsekvenser av det valget. Kanskje jeg blir lam, kanskje jeg brekker et bein. Hva vet jeg? Det er selvfølgelig helt jævlig å bli lam, men jeg bega meg ut i ekstremsporten og var klar for å ta konsekvensen av det. Det er i hvert fall sånn jeg tenker på det.

Mitt poeng: Hvis man ikke forstår hva avtalen innebærer, eller ikke orker å sette seg inn i det; ikke godta det! Hvis du likevel godtar det, vær klar over at det kan bli uventede konsekvenser.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Hvis folk flest ikke har forutsetninger for å sette seg inn i vilkårene, burde de heller ikke godta den. Det er det jeg mener.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at vi ikke kan innrette samfunnet etter umenneskelige krav. Når mennesker ikke har forutsetninger for å sette seg inn i slike vilkår, kan vilkårene umulig være gyldige.

La meg sette det litt på spissen: Man legger inn et vilkår om at vedkommende må fly med egne armer til Svalbard. Dette er åpenbart urimelig siden han ikke har forutsetning for å gjøre dette. Det samme gjelder alle mulige krav liberalister og andre tilhengere av asperger/autisme-ideologier ønsker å stille til befolkningen. Folk flest har ekstremt begrensede evner til å sette seg inn i alt mulig rart. Det er derfor helt uakseptabelt å legge ting til rette slik at de skal bli ofre for noe som er utenfor menneskets evner generelt.

Folk må sette seg inn i mye forskjellig (og slik må det være - man skal også ha et stort ansvar selv). Det kan være utfordrende nok. Skal samfunnet alltid velte alt ansvar over på individet blir det fullstendig overload.
Sist endret av hemmeligegreier; 6. mars 2016 kl. 15:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Poenget mitt er at vi ikke kan innrette samfunnet etter umenneskelige krav. Når mennesker ikke har forutsetninger for å sette seg inn i slike vilkår, kan vilkårene umulig være gyldige.
Vis hele sitatet...
Sentralt poeng - spesielt ettersom vi vert meir internasjonale. Skal ein forvente at vanlege folk kan amerikans, europeisk og norsk juss? Dei skil seg frå kvarandre på vesentlege punkt. Skal ein forvente at folk bruker eit par timer på å lese vilkår?

Realiteten er nok at ein må bruke ein del tusen på advokat om ein skal forstå vilkåra ein faktisk aksepterer når ein bruker t.d. gmail.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Jeg er litt usikker på om dere har forstått hva jeg mener.

Jeg mener kort sagt: Ikke godta en avtale du ikke forstår eller orker å sette deg inn i.

Hvis du ikke orker å sette deg inn i, eller ikke forstår din arbeidskontrakt, vil du naturligvis ikke godta den. Da er arbeidsgiver nødt til å skrive en ny avtale som er forståelig for å få deg som arbeidstaker. Hvorfor tenker man da ikke likt på nettet? Folk er rett og slett naive og ukritiske. Hvis man ikke forstår Facebooks vilkår; ikke godta dem. Hvis folk tenkte slik, ville naturligvis Facebook måtte lage mer forståelige vilkår. Men siden folk flest skrive under i blinde, betyr det ingenting.
I praksis godtar folk haugevis av avtaletekster de ikke leser. Hvorfor leser de dem ikke? De er helt sykt lange og kompliserte.

Folk er ikke naive og ukritiske. Folk har bare ikke kapasitet til å bruke timesvis eller dagevis for å få gjort den enkleste ting.